Bromsbelägg eller annat?

Kanfaninte
23 april 2021 · 25 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239713/239713-5ffb67ffe1105e6be5d432a9d147650d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239713/239713-162735363a5877d9d2893f1ec5639668.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239713/239713-2b3065c26f70e60dca70f175253db3a7.jpg
Tjena!

Som namnet säger så är jag ej kunnig men intresset har växt senaste året men saknar helt kunskap inom mek o allt.. Har endast erfarenhet av däck skifte då jag varit däckmontör 😅

Hur som helst så har det börjat typ knaka ifrån bilen bakifrån, jag tror mig lokaliserat det till höger bromssida men mer än så kan jag ej säga, har inge historik om grejerna är bytta nyligen eller så då jag ägt bilen ca 10 mån o inget står i serviceboken.

Vad jag TROR är att belägget lär bytas ut, värsta fall oket?..  Hur man gör de vettefan men har kikat lite filmer om de, om jag nu skulle försöka mig på det så känns det väl rätt tryggt ändå (rätt självsäker så hehe) men ska dela med mig av bilder så får ni säga vad ni tycker/tror behövs göras..

Värsta fall får man ringa sambons systerson som e bilmek på de nyare bilarna men han bor circus 50 mil bort..

Hälsningar kanfaninte!!

Senast redigerat av Kanfaninte (23 april 2021)

Kanfaninte
23 april 2021 · 25 Inlägg

Kanske skriver någon ta av däcket o kolla smuts eller annat runt omkring men har problem med att få av de då de sitter som sten.. Blev mutterdragare senast de åkte på nu har jag bara ett sketen fälgkors inge 556 eller annat o olja in med.. Inge rör att lägga på heller för tillfället 😅😅😅

Mew
23 april 2021 · 2 166 Inlägg

Knakande låter snarare som dåliga bussningar i bakvagnen eller något liknande, bromsar brukar inte knaka.

Men du är ändå inne på ett spår, de där bromsbeläggen är tvärslut. De bör bytas omgående. Byt skivorna samtidigt, de var inte jättefina de heller. smile

Kanfaninte
23 april 2021 · 25 Inlägg

Kanfaninte skrev:

Mew skrev:
Knakande låter snarare som dåliga bussningar i bakvagnen eller något liknande, bromsar brukar inte knaka.

Men du är ändå inne på ett spår, de där bromsbeläggen är tvärslut. De bör bytas omgående. Byt skivorna samtidigt, de var inte jättefina de heller. smile

Okej förstår, hörde från tidigare ägare att besiktningsman hade gett ett " bra o veta" på fjädern, men när jag bessa den gick den igenom utan anmärkning,min besiktningsmannen sa förövrigt att bilen var i riktigt fint skick 🤔🤔

Kan de vara de kanske isåfall?..

Vad menas med bussningar?? 😂

Edit min käring tycker ej det knakar, mer skrapar/knorrar

Då lär det väl vara beläggen?
Men kan inte oket pressa belägget in mot skivan eller är det belägget helt enkelt bara?

Tack för svar!

Mvh kan fan inte 😃

Kanfaninte
23 april 2021 · 25 Inlägg

Svara mig själv haha.. Är ej så tekniskt lagd heller fast man är i Denna generation men hoppas fler kan komma med sina åsikter dock!

husseman
23 april 2021 · 1 597 Inlägg

Hmm, att byta klossar vore nog på sin plats i detta fall.  Inte nån raketforskning direkt. - när du pressar tbx. kolvarna i oket, så känner du om oket e´tveksamt..eller om damasken runt kolven i oket e´kass. E´damasken trasig så brukar oket vara det oxå. Detta fixar min 86 åriga mor, så de e´inte svårt direkt.

mvh/husse

jaka54
24 april 2021 · 5 759 Inlägg

Hej!
Fälgkors är väl inte det bästa men har du inget rör du kan koppla på så du får längre hävarm???

OscarWa
24 april 2021 · 76 Inlägg

På första och andra bilden ser du att beläggets bakplatta rider utanför slitbanan på bromsskivan. Detta gör att belägget kantar, inte bra. Kan slita på oket eller infästningen på okhållaren. Nya belägg, och samtidigt skivor, hade jag definitivt kört på.

jaka54
24 april 2021 · 5 759 Inlägg

Hej!
Håller med OsckarWa!

Kanfaninte
15 maj 2021 · 25 Inlägg

OscarWa skrev:
På första och andra bilden ser du att beläggets bakplatta rider utanför slitbanan på bromsskivan. Detta gör att belägget kantar, inte bra. Kan slita på oket eller infästningen på okhållaren. Nya belägg, och samtidigt skivor, hade jag definitivt kört på.

Okej sent svar nu kanske, men var o köpte bromsbelägg samt verktyg för det, men skit kolven vägrar pressas in.. Den ska skruvas o pressas samtidigt vilket verktyget är till för, men ja kolven rörde sig en halv mm tror jag ä, den vägrar flytta sig inåt....

Kanfaninte
15 maj 2021 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med OsckarWa!

Går metall mot metall, kolven vägrar röra sig inåt.. Nytt ok kanske? Har en vän som ska försöka också..

Har sprutat wd 40 runt om och på kolven men fan inget händer 😂

Brådhis * Voff voff *
15 maj 2021 · 10 288 Inlägg

OscarWa skrev:
På första och andra bilden ser du att beläggets bakplatta rider utanför slitbanan på bromsskivan. Detta gör att belägget kantar, inte bra. Kan slita på oket eller infästningen på okhållaren. Nya belägg, och samtidigt skivor, hade jag definitivt kört på.

Belägget är ju helt slut på bild 1 och 2. Slitytan på belägget är ju alltid mindre än plattan så inget märkligt med att plattan hamnar där den gör på bilderna. Dock akut dags för byte av belägg (och ev. skivor).

Senast redigerat av Brådhis (15 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang