Audi 100 Avant Turbo med ljusbrunt vatten i expansionskärlet!

jaka54
23 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Upptäckte i höstas  att vattnet i expansionskärlet i brorsans Audi 100 Avant Turbo från 1991 (C3 modellen) var ljust brunfärgat.
Hade  onda aningar att topplockspackningen hade gått  men beslöt mig ändå för att tömma ur systemet, spola rent (i förhoppningen att det bara var rostvatten)  och fylla på ny kylvätska.
Men...efter ett tag  började vattnet att brunfärgas igen (från att varit ljusrött).
Motorn , MC-2 ,startar lätt och går bra men att vattnet blir ljust brunfärgat oroar.
-Vad tror ni? Vad finns det som kan färga vattnet brunt förutom en läcka i topplockspackningen och blocket?? Inget vatten försvinner direkt (jo ytterst lite) . Turbon kyls väl av kylarvattnet? Kan det vara en läcka där som åstadkommer att expansionskärlet fylls med brunt vatten?
Tog bort termostaten och såg att det bubblade vatten ur hålet (alltså inget jämnt flöde av vatten) där termostaten satt när motorn var i gång. -Normalt?? Kanske eftersom motorn började bli varm??!

husseman
24 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, spola systemet en gång till med riktiga saker(inte feltema) . Skulle problemet komma tbx. -så tar vi det då..
mvh/husse

jaka54
24 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag spolade hela systemet (motorblock och kylare under ca en timmes tid med varmt vatten och fyllde sedan på med Biltemas röda kylvätskaoch vatten (50/50) och bara efter ca en timmes körning började vattnet i expansionskärlet mörkna. Det blir inte oljekladdigt på något sätt utan svagt rostfärgat.

Jämför jag med min egen Audi 100 Avant 2,0E där jag bytte till nytt expansionskärl  (och naturligtvis även kylvätska) för två år sedan.  Där är kylvätskan oförändrat röd sedan bytet (Biltemas röda kylvätska).
Så frågan kvarstår...Vad är det som gör kylvätskan rostfärgad på brorsans Audi?

husseman
24 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, hur bra funkar det att spola bort rost med enbart vatten? Du kan spola tills fan löser av dig. Givetvis måste du använda ett rengöringsmedel, finns många bra..bara att åka till AD eller nåt o köpa kylarrengöring. Läs på flaskan o låt det verka. Sen kan du spola bort skiten o fylla på med valfri Glykol. Ja tom. Feltemas funkar.
Lycka till. mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
24 april 2021 · 10 245 Inlägg

Brunt vatten utan att det är olja i det kan ju inte komma av så mycket annat än rost. Följ kylsystemet och se var det finns delar som kan rosta som vattnet passerar.

Att bara rengöra tar ju inte bort felet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
24 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kylarrengöring , AD ??

Det enda som kan orsaka rost är motorblocket eftersom det är av gjutjärn. Kylaren är bara två år gammal så den kan det inte vara. Men att rostfärgat vatten så snabbt skulle förändra det röda kylarvattnet ( flera liter )  låter inte troligt eftersom jag spolade  blocket i ca 1 timme med varmvatten innan jag fyllde på med nytt glykol /vatten..! Men vem vet.!

Senast redigerat av jaka54 (24 april 2021)

husseman
24 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, glykol innehåller ämnen som löser rost- fast inte på samma sätt som kylarrengöring. Dvs. allt ditt spolande med vatten e´fullständigt meningslöst, så länge du inte häller i nåt som löser upp rosten i blocket innan.

mvh/husse

jaka54
24 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ska testa med kylarrens i morgon!   Men vad är AD?

Skitungen
25 april 2021 · 199 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ska testa med kylarrens i morgon!   Men vad är AD?

AD bildelar, en reservdelsbutik som tex Mekonomen.

jaka54
28 maj 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Köpte kylarrens på Biltema och efter användandet av den... höll sig kylarvätskan röd eller rättar sagt rödare än förut. Så jag kan nog bortse från att något skulle vara fel på topplockspackningen.

jaka54
14 mars 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Forsätter på en gammal tråd jag skickade in.
För två veckor sedan kollade jag eventuell  C02 från kylaren (köpte test sats från Biltema 750:-)
och kom fram till att det fanns ingen C02 gas i expansionskärlet (vid varm motor).

I går var jag hos min bror igen och liksom tidigare så hade kylarvätskan i expansionskärlet sjunkit  en del sen jag var där för två veckor sedan. Kan säga att i min egen bil (Audi 100 Avant 2,0 E -89) så håller sig kylvätskenivån i expansionskärlet alltid konstant och kylarvätskan är klart röd,  brorsans Audi brunfärgad...trots noggrann rengöring av motorblock.

Jag fyllde på kylarvätska/vatten (50/50) och startade hans bil (Audi 100 Avant Turbo-91:a) och såg genast att det kom bubblor från den lilla slangen ( ca 10mm i dia) som går från ovansidan av kylaren till expansionskärlet  och efter några minuter började kylarvatten rinna ut ur expansionskärlet när jag öppnade locket (detta händer aldrig på min Audi).

Just luftbubblorna från den lilla slangen på ovansidan av kylaren in i expansionskärlet  gjorde mig fundersam...det kommer aldrig luftbubblor därifrån på min Audi!

Det som talar emot att topplockspackningen är trasig är att det inte finns Co2 gaser i expansionskärlet...men luftbubblorna från kylaren säger något annat...eller vad tror ni??

Senast redigerat av jaka54 (14 mars 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang