Eftersom gamla 7mgte motorn rasa vilket inkludera kolvar, topp, turbo (motorblocket har däremot klarat sig). Så istället för att renovera så fick det bli en 1jz-gte istället (NON vvti såklart). Siktar på att uppdatera lite efterhand när det hänt saker i garaget.
Bild från 2019 Bild från när jag hämtade ut bilen igen efter att ha stått orörd i över 1 år, burn-/avställningsfälgarna sitter monterade Lyfte toppen o bemöttes av sönderspikad maskin, 3ans burk ser värst ut
Nya motorn hämtad efter lite väntetid. Komplett med kabelhärva o styrbox + igniter. Fick även tag i jza70 motorfästen Samt en jz sprängkåpa till R154 lådan
R154an är klar, nya sprängkåpan är monterad o lådan är tvättad. Lyckades ha sån tur att hitta en färdig kabelhärva till just min bil. Styrbox o igniter var bara att flytta över från kabelhärvan som kom med motorn. En liten jämförelse mellan hur motorn såg ut när jag hämtade den o efter rengöring.
Före Smakprov
Efter Jza70 motorfästen är även rengjorda o numera monterade Obs! Hydro pumpen kommer bytas mot en mekanisk vattenpump o gasspjället ska lämnas in för borttagning av TRC, därför är inte rengöringen av motorn 100% klar ännu.
Inväntar delar för en stor service ink kamrem, stift, vattenpump, spännare, spännrulle, slangar, packningar, osv....
Motor, låda, kardan, stag i bakvagn, kabelhärva, ecu, kyl, soppledningar, osv.... är monterat o klart. Motorn är redo för uppstart idag (20:e juli). 🙏😃