Volvo V70II D5 - Få fart på skåpet

Dags att varva diesel!
  • 15 Följare
  • 2 290 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 19:27
Losgard
25 april · 1 685 Inlägg

Välkommen till min underbart röriga projekttråd.
Tråden kommer handla om när jag försöker mig på att fräscha upp och få lite fart på skåpet, samtidigt som det blir en slags dagbok att kunna se tillbaka på.

Jag vet inte alls vad jag har tänkt, på rätt sida om 400 hk kanske är lite skeptiskt, men 350-400 bör man kunna landa kring.

Bilen som sådan är ett riktigt skåp, V70 2012 med 215 sura dieselkusar.
Här en bild på den intet ont anande, precis inköpta, familjebilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-d393ace49445ab0aaa7ecff780fe7d0f.jpg


Historia:

Bilen köptes i början av 2020, något kändes fel med motorgången, men att sätta fingret på vad var däremot svårare.
Efter mången timmar meck så gick bilen som den en gång var avsedd att göra, vägen dit var lång och frustrerande, så jag ska försöka sumera det "kort" åt er, orkar ni inte läsa så hoppa vidare!


Började med en service för att se om det kunde få bot på motorgången, det blev marginellt bättre (hjärnspökerna som spökar?), men inte bra!
Köpte en ny MAP-sensor från Autodoc, märke Ridex, bilen gick ibland bättre, och ibland mycket sämre, denna sensorn ställde till ett helvete, den havererade senare helt, min rekommendation är att INTE köpa Ridex när det gäller elektronik!
Skruvade sedan dit den gamla originalsensorn och bilen gick därefter som vanligt, dvs. konsekvent dåligt.

Skruvade därefter ner alla tryckrör och kollade genom, allt såg bra ut, tills jag hittade en halvlös slangklämma på inkommande till luftkylaren.

Torkade rent allt och drog åt denna förbannade slangklämma, och bilen fick ett helt nytt liv.
Köpte en ny MAP-sensor på Volvo, och nu gick bilen äntligen som den ska!


Hoppa hit!

Skillnaden mellan den kassa gången och hur den skulle gå, går närmast att beskriva som känslan när man precis chippat sin bil och fått 40 hk extra.


Sade till mig själv att efter vintern så skall bilen chippas, men som vanligt så blir det aldrig som man tänkt sig.
Rica och BSR färdiga programvaror på runt 280 kusar känns lite klent i dagens läge, vad gör man då?

Jo, det är vad denna tråden kommer att handla om!

Senast redigerat av Losgard (onsdag 16:14)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Losgard
26 april · 1 685 Inlägg

Nya fälgar!
Volvo nånting nånting 18", ett estetiskt lyft, ett litet steg för ögat, ett stort steg åt rätt håll för väghållningen!

Ett nerslag är bilfirmans desperata försök till att tona rutorna, det enda det resulterade i blev en pundarvariant med biltemas klisterlösa film, den vek sig redan i bilhallen.
Fick slita bort skräpet från bakfönstrerna, tid bokad hos solfilms-firman...


Har nåtts av det trista beskedet att varken svänghjulet eller kopplingen tål några ~600 nm...

Någon som har tips på svänghjul?


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-918d1ebf8cbaacdabb2f3b3b64caf083.jpg

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Losgard
27 april · 1 685 Inlägg

Det är ingen Volvo om den inte har dragkrok sade dom...

Är det ingen annan som trimmat på D5orna?
Hade jättegärna hört lite erfarenheter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-a8984be43272757967313bfc5faae9ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-56c4692556af9ca5e3f2b55e92f09d31.jpg

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Losgard
28 april · 1 685 Inlägg

Tonade alla rutorna på riktigt hos Göteborgs solfilmcenter/Toptint.
Det blev vrålbra, kan bara säga bra saker om dom!

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-81fc17ff970637617f1509f1922574d5.jpg

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Losgard
29 april · 1 685 Inlägg

Liten bromsuppdatering.
336 mm skivor och ok kombinerat med Yellowstuff bettar riktigt fint.

Nu blir det att börja massera motorn, svänghjul beställt för att ta mått på och tillverka eget.

Fortfarande ingen som trimmat volvodiesel som har något att inflika?

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-dcede96ab23abaa3722b86c95233bf84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-64526506387f8c13f29482dda4b05e38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-1ce01d8a405653540182269e530cfac9.jpg

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
v8volvo
29 april · 170 Inlägg

Ser fram emot vad du hittar för roligt att få fart på bilen med

Losgard
4 maj · 1 685 Inlägg

Idag kom svänghjulet äntligen!
D5 är på väg från zweimassenschwungradträsket till einmassenschwungrad. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-05ccffc1e34187cc6a6d4efb7188f357.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-762b5dc2d06a300d3cb6cab6c18117c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26738/26738-9ff023c01ac3c2230961fd9bb3077818.jpg

Senast redigerat av Losgard (onsdag 11:55)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Losgard
onsdag 22:34 · 1 685 Inlägg

Fram tills att allt är färdigritat, tillverkat, monterat och körd i dynon så får jag nöja mig med att leka gissningslekar!

Bilen nedan är en annan bil, dock med automatlåda, manuell borde ha marginellt bättre tider med mindre förluster i drivlinan.
Automatlådan i V60 D4 känns även den rätt så seg, så även där borde gå att kapa lite tider på en manuell.

Volvo V60 D4, 50-150km/h, 181 hk, 18 sek
Volvo V60 D4, 50-150km/h, 282 hk, 12 sek
Volvo V60 D4, 50-150km/h, 360 hk, ??? sek


Någon som vågar sig på ett försök? smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Losgard
fredag 23:15 · 1 685 Inlägg

v8volvo skrev:
Vem har lyckats få ut 360hk ur en d4?

Det är än så länge en hypotetisk fråga, tråden handlar ju lite om att få fjutt på en D5 till mellan 350-400 hk.
2.4 D4 i V60 är samma som V70 D5, lite annan motorkod, men "samma" motor.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
v8volvo
lördag 15:16 · 170 Inlägg

Jo men jag blev nyfiken på siffrorna på d4 du la upp för jag har en xc90 d5 automat 200hk och skulle vilja få lite mer än typ 235hk

Losgard
lördag 21:30 · 1 685 Inlägg

v8volvo skrev:
Jo men jag blev nyfiken på siffrorna på d4 du la upp för jag har en xc90 d5 automat 200hk och skulle vilja få lite mer än typ 235hk

Vill nog tro att det finns mer än 235 hk att hitta i din bil.
Årsmod på bilen?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Losgard
Igår 17:33 · 1 685 Inlägg

v8volvo skrev:
2012

BSR har 260 hk chip till den.
Jag trodde att det satt samma D5 i dom olika modellerna, konstigt nog gör det inte det.

Senast redigerat av Losgard (Igår 17:37)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Losgard
Igår 19:27 · 1 685 Inlägg

v8volvo skrev:
Jo det kom nyligen det programmet till xc90 men jag gjorde min för 1,5 år sedan och då fanns det inte och jag kör med tom katt och dpf dessutom och den drar mer bränsle än innan

Det låter jätteknäppt, tog du bort kat+filter och fick bara 35 hk?
Vilka gjorde detta?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang