Priserna på batterier till elbilar fortsätter att rasa

viccoA
27 april · 2 859 Inlägg

2009 kostade batterier till elbilar 1200 dollar per kWh.

2012 kostade batterierna 500 dollar per kWh.

2019 kämpande man för att nå 100-120 dollar per kWh.

2021 och Tesla säger att deras priser nu är nere på knappt 80 dollar per kWh och under 2022 ska man nå 60 dollar per kWh.

Strax efter 2022 bör man nå 56 dollar enligt dem själva. Volkswagen säger att man bör nå 60 dollar under 2022 så branschen är ganska överens.


Batteriet är en dyr komponent på elbilen, priset fortsätter neråt och det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil.

https://insideevs.com/news/503923/energ … ice-drops/

Senast redigerat av viccoA (27 april )

granadadr
28 april · 6 504 Inlägg

varför är då elbilar fortfarande svindyra då ?

torsen
28 april · 5 028 Inlägg

granadadr skrev:
varför är då elbilar fortfarande svindyra då ?

Prisokänsliga köpare.
Nyhetens behag för nyrika.
Status på garageuppfarten i välbärgade villakvarter.

Utmarks-Loke
28 april · 4 092 Inlägg

Om prisraset fortsätter i samma takt skall jag börja överväga elbil om ~10 år smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april · 10 927 Inlägg

viccoA skrev:
2009 kostade batterier till elbilar 1200 dollar per kWh.

2012 kostade batterierna 500 dollar per kWh.

2019 kämpande man för att nå 100-120 dollar per kWh.

2021 och Tesla säger att deras priser nu är nere på knappt 80 dollar per kWh och under 2022 ska man nå 60 dollar per kWh.

Strax efter 2022 bör man nå 56 dollar enligt dem själva. Volkswagen säger att man bör nå 60 dollar under 2022 så branschen är ganska överens.


Batteriet är en dyr komponent på elbilen, priset fortsätter neråt och det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil.

https://insideevs.com/news/503923/energ … ice-drops/

så om jag ringer tesla och heställer ett batteri till en modell 3 så kostar det bara 800kr/kw?

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
28 april · 2 859 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:
2009 kostade batterier till elbilar 1200 dollar per kWh.

2012 kostade batterierna 500 dollar per kWh.

2019 kämpande man för att nå 100-120 dollar per kWh.

2021 och Tesla säger att deras priser nu är nere på knappt 80 dollar per kWh och under 2022 ska man nå 60 dollar per kWh.

Strax efter 2022 bör man nå 56 dollar enligt dem själva. Volkswagen säger att man bör nå 60 dollar under 2022 så branschen är ganska överens.


Batteriet är en dyr komponent på elbilen, priset fortsätter neråt och det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil.

https://insideevs.com/news/503923/energ … ice-drops/

så om jag ringer tesla och heställer ett batteri till en modell 3 så kostar det bara 800kr/kw?

Tillverkningskostnad och utpris är inte riktigt samma sak.
Undrar vad priset för valfri komplett bil blir om man handlar den i reservdelar wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april · 10 927 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:
2009 kostade batterier till elbilar 1200 dollar per kWh.

2012 kostade batterierna 500 dollar per kWh.

2019 kämpande man för att nå 100-120 dollar per kWh.

2021 och Tesla säger att deras priser nu är nere på knappt 80 dollar per kWh och under 2022 ska man nå 60 dollar per kWh.

Strax efter 2022 bör man nå 56 dollar enligt dem själva. Volkswagen säger att man bör nå 60 dollar under 2022 så branschen är ganska överens.


Batteriet är en dyr komponent på elbilen, priset fortsätter neråt och det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil.

https://insideevs.com/news/503923/energ … ice-drops/

så om jag ringer tesla och heställer ett batteri till en modell 3 så kostar det bara 800kr/kw?

Tillverkningskostnad och utpris är inte riktigt samma sak.
Undrar vad priset för valfri komplett bil blir om man handlar den i reservdelar wink

fast vad det kostar för tillverkaren är ju orellevant eftersom vi vet vad slutpriset på bilen blir.  problemet blir den dagen efter den 8åriga garantin är slut och en kund till tex en tessla måste bekosta sitt batteri själv.  det är det priset som är intresant..   allt annat är strunt samma.. för det kommer mest troligen inte reflekteras över till priset på ett nytt fordon endå.  mer pengar till ägarna av märkena som säljer elbilar.   

derför är ju priset ut till kund för batteriet det enda som är viktigt för hur kostnaden att äga en 10-20år gammal elbil  den kostnaden är ju skapligt relevant för beg priserna på elbilar.   eller tänker jag fel? smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
28 april · 2 859 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:
så om jag ringer tesla och heställer ett batteri till en modell 3 så kostar det bara 800kr/kw?

Tillverkningskostnad och utpris är inte riktigt samma sak.
Undrar vad priset för valfri komplett bil blir om man handlar den i reservdelar wink

fast vad det kostar för tillverkaren är ju orellevant eftersom vi vet vad slutpriset på bilen blir.  problemet blir den dagen efter den 8åriga garantin är slut och en kund till tex en tessla måste bekosta sitt batteri själv.  det är det priset som är intresant..   allt annat är strunt samma.. för det kommer mest troligen inte reflekteras över till priset på ett nytt fordon endå.  mer pengar till ägarna av märkena som säljer elbilar.   

derför är ju priset ut till kund för batteriet det enda som är viktigt för hur kostnaden att äga en 10-20år gammal elbil  den kostnaden är ju skapligt relevant för beg priserna på elbilar.   eller tänker jag fel? smile

Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.
Jag kör 5.000 mil om året, på 8 år har jag en bränslebesparing på 360.000kr. Skulle jag behöva betala 25.000kr för att laga batteriet år 8 är det inget större bekymmer i kalkylen. Många fossilare har också lagat drivlinekrångel vid 40.000 mil på 25.000kr.

Det förutsätter dessutom att ditt batteri går sönder precis när garantin tar slut, håller det ett antal år till blir det bara bättre. Att laga ett elbilsbatteri kostar mellan 15.000-25.000kr beroende på vad som är trasigt.

Tekniken går framåt och elbilarna blir mer hållbara, värme tog kål på många elbilar som tex första generationen japan Nissan Leaf årsmodell 2010. Hos tex Dala Ev kan du även byta ut ditt omoderna, lilla batteri till ett större och mer hållbart om du kör en så gammal leaf.

Kostar enligt följande:
Upgrade to 24kWh, 3200€
Upgrade to 30kWh, ~4500€
Upgrade to 40kWh, ~6000€
Upgrade to 62kWh, ~10500€

Senast redigerat av viccoA (28 april )

KenthIJ
28 april · 962 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:

Tillverkningskostnad och utpris är inte riktigt samma sak.
Undrar vad priset för valfri komplett bil blir om man handlar den i reservdelar wink

fast vad det kostar för tillverkaren är ju orellevant eftersom vi vet vad slutpriset på bilen blir.  problemet blir den dagen efter den 8åriga garantin är slut och en kund till tex en tessla måste bekosta sitt batteri själv.  det är det priset som är intresant..   allt annat är strunt samma.. för det kommer mest troligen inte reflekteras över till priset på ett nytt fordon endå.  mer pengar till ägarna av märkena som säljer elbilar.   

derför är ju priset ut till kund för batteriet det enda som är viktigt för hur kostnaden att äga en 10-20år gammal elbil  den kostnaden är ju skapligt relevant för beg priserna på elbilar.   eller tänker jag fel? smile

Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.
Jag kör 5.000 mil om året, på 8 år har jag en bränslebesparing på 360.000kr. Skulle jag behöva betala 25.000kr för att laga batteriet år 8 är det inget större bekymmer i kalkylen. Många fossilare har också lagat drivlinekrångel vid 40.000 mil på 25.000kr.

Det förutsätter dessutom att ditt batteri går sönder precis när garantin tar slut, håller det ett antal år till blir det bara bättre. Att laga ett elbilsbatteri kostar mellan 15.000-25.000kr beroende på vad som är trasigt.

Tekniken går framåt och elbilarna blir mer hållbara, värme tog kål på många elbilar som tex första generationen japan Nissan Leaf årsmodell 2010. Hos tex Dala Ev kan du även byta ut ditt omoderna, lilla batteri till ett större och mer hållbart om du kör en så gammal leaf.

Kostar enligt följande:
Upgrade to 24kWh, 3200€
Upgrade to 30kWh, ~4500€
Upgrade to 40kWh, ~6000€

Upgrade to 62kWh, ~10500€

Låter ju spännande.

Är det det här företaget du menar?

https://dalasevrepair.fi/

Vet du om det finns liknande i Sverige?

Lucif3r
28 april · 894 Inlägg

viccoA skrev:
Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.

Fast.... Jag vill allt bestämt påstå att både motor och automatlådor håller betydligt längre än en elbils batteri. Oftast håller både motor och lådor långt över orginalbilens livslängd.
Är ju bara att kika ute på vägarna hur många 30+ år gamla bilar som fortfarande rullar runt med orginalmotor och orginallådor.

Undantag finns givetvis. Vissa lådor och ICE-motorer är rent skräp och lika hållbara som ett begagnat toapapper.

Off
28 april · 88 Inlägg

Lucif3r skrev:

viccoA skrev:
Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.

Fast.... Jag vill allt bestämt påstå att både motor och automatlådor håller betydligt längre än en elbils batteri. Oftast håller både motor och lådor långt över orginalbilens livslängd.
Är ju bara att kika ute på vägarna hur många 30+ år gamla bilar som fortfarande rullar runt med orginalmotor och orginallådor.

Undantag finns givetvis. Vissa lådor och ICE-motorer är rent skräp och lika hållbara som ett begagnat toapapper.

Men med drivmedlets kostnad kommer elbilen fortfarande vara billigare.

Jag är själv totalt ointresserad av elbilar men det finns ingen anledning till att sitta och försvara förbränningsmotorer. Ska man köra många mil, år efter år, så är elbil det billigaste.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april · 10 927 Inlägg

Lucif3r skrev:

viccoA skrev:
Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.

Fast.... Jag vill allt bestämt påstå att både motor och automatlådor håller betydligt längre än en elbils batteri. Oftast håller både motor och lådor långt över orginalbilens livslängd.
Är ju bara att kika ute på vägarna hur många 30+ år gamla bilar som fortfarande rullar runt med orginalmotor och orginallådor.

Undantag finns givetvis. Vissa lådor och ICE-motorer är rent skräp och lika hållbara som ett begagnat toapapper.

Chefens farsa har fortfarande kvar sin taxibil som han köpte för att köra taxi 1991.bilen fungerar felfritt, 😁

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
28 april · 2 711 Inlägg

Off skrev:

Lucif3r skrev:

viccoA skrev:
Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.

Fast.... Jag vill allt bestämt påstå att både motor och automatlådor håller betydligt längre än en elbils batteri. Oftast håller både motor och lådor långt över orginalbilens livslängd.
Är ju bara att kika ute på vägarna hur många 30+ år gamla bilar som fortfarande rullar runt med orginalmotor och orginallådor.

Undantag finns givetvis. Vissa lådor och ICE-motorer är rent skräp och lika hållbara som ett begagnat toapapper.

Men med drivmedlets kostnad kommer elbilen fortfarande vara billigare.

Jag är själv totalt ointresserad av elbilar men det finns ingen anledning till att sitta och försvara förbränningsmotorer. Ska man köra många mil, år efter år, så är elbil det billigaste.

Men idag går det inte räkna vad en elbil kostar att köra på ett rättvist sätt. Att tro att man ska kunna köra 4000 mil per år utan att behöva skatta för det i framtiden är lite blint..

Jag tycker elbilar är spännande och kul att följa. Men själv skulle jag aldrig vilja äga en idag. Gillar förbrännings motor alldeles för mycket. 😅

Off
28 april · 88 Inlägg

Low skrev:

Off skrev:

Lucif3r skrev:

Fast.... Jag vill allt bestämt påstå att både motor och automatlådor håller betydligt längre än en elbils batteri. Oftast håller både motor och lådor långt över orginalbilens livslängd.
Är ju bara att kika ute på vägarna hur många 30+ år gamla bilar som fortfarande rullar runt med orginalmotor och orginallådor.

Undantag finns givetvis. Vissa lådor och ICE-motorer är rent skräp och lika hållbara som ett begagnat toapapper.

Men med drivmedlets kostnad kommer elbilen fortfarande vara billigare.

Jag är själv totalt ointresserad av elbilar men det finns ingen anledning till att sitta och försvara förbränningsmotorer. Ska man köra många mil, år efter år, så är elbil det billigaste.

Men idag går det inte räkna vad en elbil kostar att köra på ett rättvist sätt. Att tro att man ska kunna köra 4000 mil per år utan att behöva skatta för det i framtiden är lite blint..

Jag tycker elbilar är spännande och kul att följa. Men själv skulle jag aldrig vilja äga en idag. Gillar förbrännings motor alldeles för mycket. 😅

Absolut ska man inte ta för givet att man gör det skattefritt. Men hur stor roll tror du skatten kommer spela roll? Samma sak där, du sparar in pengarna tack vare den låga "bränsle"kostnaden. Än om skatten kostar 5000 kr/år.

Lucif3r
28 april · 894 Inlägg

Ju fler ICE-bilar som ersätts av el, desto högre skatt kommer elbilarna få. Dom förlorade skattepengarna från ICE-bilar "måste in", på ett eller annat sätt. "Vettigaste" vore väl kilometerskatt utöver årsskatten.

Bensinen i sig t ex kostar inte speciellt många kronor mer än elen till en elbil. Det pris vi får betala är skatt på skatt på skatt på skatt och en liten skvimp bensinpris....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april · 10 927 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ju fler ICE-bilar som ersätts av el, desto högre skatt kommer elbilarna få. Dom förlorade skattepengarna från ICE-bilar "måste in", på ett eller annat sätt. "Vettigaste" vore väl kilometerskatt utöver årsskatten.

Bensinen i sig t ex kostar inte speciellt många kronor mer än elen till en elbil. Det pris vi får betala är skatt på skatt på skatt på skatt och en liten skvimp bensinpris....

du missade momsen på skattens skatts skatt..typ smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bassiehof
28 april · 1 652 Inlägg

Off skrev:

Low skrev:

Off skrev:

Men med drivmedlets kostnad kommer elbilen fortfarande vara billigare.

Jag är själv totalt ointresserad av elbilar men det finns ingen anledning till att sitta och försvara förbränningsmotorer. Ska man köra många mil, år efter år, så är elbil det billigaste.

Men idag går det inte räkna vad en elbil kostar att köra på ett rättvist sätt. Att tro att man ska kunna köra 4000 mil per år utan att behöva skatta för det i framtiden är lite blint..

Jag tycker elbilar är spännande och kul att följa. Men själv skulle jag aldrig vilja äga en idag. Gillar förbrännings motor alldeles för mycket. 😅

Absolut ska man inte ta för givet att man gör det skattefritt. Men hur stor roll tror du skatten kommer spela roll? Samma sak där, du sparar in pengarna tack vare den låga "bränsle"kostnaden. Än om skatten kostar 5000 kr/år.

Det kommer inte att vara i all avighet, vilket Lövin redan erkänt. I takt med att intäkter av fossila bränslen minskar måste den ersättas med höjd elskatt och fordonsskatt.

Off
28 april · 88 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ju fler ICE-bilar som ersätts av el, desto högre skatt kommer elbilarna få. Dom förlorade skattepengarna från ICE-bilar "måste in", på ett eller annat sätt. "Vettigaste" vore väl kilometerskatt utöver årsskatten.

Bensinen i sig t ex kostar inte speciellt många kronor mer än elen till en elbil. Det pris vi får betala är skatt på skatt på skatt på skatt och en liten skvimp bensinpris....

Bassiehof skrev:

Off skrev:

Low skrev:
Men idag går det inte räkna vad en elbil kostar att köra på ett rättvist sätt. Att tro att man ska kunna köra 4000 mil per år utan att behöva skatta för det i framtiden är lite blint..

Jag tycker elbilar är spännande och kul att följa. Men själv skulle jag aldrig vilja äga en idag. Gillar förbrännings motor alldeles för mycket. 😅

Absolut ska man inte ta för givet att man gör det skattefritt. Men hur stor roll tror du skatten kommer spela roll? Samma sak där, du sparar in pengarna tack vare den låga "bränsle"kostnaden. Än om skatten kostar 5000 kr/år.

Det kommer inte att vara i all avighet, vilket Lövin redan erkänt. I takt med att intäkter av fossila bränslen minskar måste den ersättas med höjd elskatt och fordonsskatt.

Ja, men tror ni verkligen att de förlorade skattepengarna ENDAST kommer gå ut över elbilarna?

Nej.

Ifall man börjar skatta massa på elbilar så kommer skatten på de bilarna som är sämre ur miljösynpunkt också höjas. Detta eftersom att skatten ALLTID kommer vara högre på bensin- och dieseldrivna bilar.

Lucif3r
28 april · 894 Inlägg

Off skrev:
Detta eftersom att skatten ALLTID kommer vara högre på bensin- och dieseldrivna bilar.

... Förutom på 30+are som har 0 i bilskatt wink

(du sa specifikt bilar)

Bassiehof
28 april · 1 652 Inlägg

Off skrev:

Lucif3r skrev:
Ju fler ICE-bilar som ersätts av el, desto högre skatt kommer elbilarna få. Dom förlorade skattepengarna från ICE-bilar "måste in", på ett eller annat sätt. "Vettigaste" vore väl kilometerskatt utöver årsskatten.

Bensinen i sig t ex kostar inte speciellt många kronor mer än elen till en elbil. Det pris vi får betala är skatt på skatt på skatt på skatt och en liten skvimp bensinpris....

Bassiehof skrev:

Off skrev:

Absolut ska man inte ta för givet att man gör det skattefritt. Men hur stor roll tror du skatten kommer spela roll? Samma sak där, du sparar in pengarna tack vare den låga "bränsle"kostnaden. Än om skatten kostar 5000 kr/år.

Det kommer inte att vara i all avighet, vilket Lövin redan erkänt. I takt med att intäkter av fossila bränslen minskar måste den ersättas med höjd elskatt och fordonsskatt.

Ja, men tror ni verkligen att de förlorade skattepengarna ENDAST kommer gå ut över elbilarna?

Nej.

Ifall man börjar skatta massa på elbilar så kommer skatten på de bilarna som är sämre ur miljösynpunkt också höjas. Detta eftersom att skatten ALLTID kommer vara högre på bensin- och dieseldrivna bilar.

Nej, och därför säger folk som bor i en stad med kollektivtrafik och inte har bil att de inte vill se en skattehöjning på hushållselen. En kilometerskatt skulle också drabba de som bor på landsbygden eller måste pendla ekonomiskt. Så det finns ingen enkel lösning på ett budgetunderskott på många miljarder. Och omställningen kan gå fort. Se på Norge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang