Priserna på batterier till elbilar fortsätter att rasa

Presidento Of World
1 maj 2021 · 3 322 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att elbilen kommer ta över är ju ingen vild gissning. Problemet är ju att det måste finnas el-när folk vill ladda. Eftersom vi bara ska ha muppel numer..dvs. solkraft o Vindkraft så blir det inget bra. Vi måste ha en bra elförsörjning som funkar när det inte blåser eller solar. Dvs. All Vattenkraft tillgänglig och givetvis Kärnkraft. Detta kommer bli problemet- med "svetsarn" o hans dårpartier...
Tyvärr.
mvh/husse

Hahah inte för att jag på någonsin röstat på något av dagens partier men du är så jäkla bakåtsträvande så det är sjukt.

Allt är regeringens fel och det finns...låt mig gissa bara ett parti som kan rädda lilla Sverige. Börjar gissningsvis på S dom ochså..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torpis Forummoderator
1 maj 2021 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att elbilen kommer ta över är ju ingen vild gissning. Problemet är ju att det måste finnas el-när folk vill ladda. Eftersom vi bara ska ha muppel numer..dvs. solkraft o Vindkraft så blir det inget bra. Vi måste ha en bra elförsörjning som funkar när det inte blåser eller solar. Dvs. All Vattenkraft tillgänglig och givetvis Kärnkraft. Detta kommer bli problemet- med "svetsarn" o hans dårpartier...
Tyvärr.
mvh/husse

Nä, det där är dravel.

Tänk tvärtom, när det står batterier på 50kWh på alla uppfarter som kan hjälpa till i elnätet.

Kör man 5mil om dagen så behöver man 500watt laddeffekt över natten. Det motsvarar att byta 10 glödlampor till LED. Det är liksom tvärt om så att elnätet hade mått BRA av fler elbilar!!  Stora feta batterier som kan ge stöd in till nätet när det behövs! Plugga in när du kommer hem vid 16tiden och låt bilen ge stöd till elnätet. Ladda sedan med 1000W istället för 500W under natten!!   Så sjukt att inte fler ser denna möjlighet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
husseman
1 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, så ladda sin elbil blir effektivt, genom att ladda ur den o ge bort det som fanns kvar? E´det inte så att många vill ha en fulladdad bil på morgonen? Va säger att just ja skulle få ta del av den förmånen- finns det ingen tanke bakom att det kommer bli elbrist? Att flytta runt el kommer ju inte lösa elbristen.. Nångång så kommer inte bilbatterierna räcka att ladda varandra- så va händer då?

mvh/husseman

torpis Forummoderator
1 maj 2021 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, så ladda sin elbil blir effektivt, genom att ladda ur den o ge bort det som fanns kvar? E´det inte så att många vill ha en fulladdad bil på morgonen? Va säger att just ja skulle få ta del av den förmånen- finns det ingen tanke bakom att det kommer bli elbrist? Att flytta runt el kommer ju inte lösa elbristen.. Nångång så kommer inte bilbatterierna räcka att ladda varandra- så va händer då?

mvh/husseman

Men alltså det är inte elbrist. Det är möjligtvis effektbrist. Man laddar sin bil på natten. 12h á 1kW blir 12kWh. Detta använder du inte på en dag. Du har kanske hälften kvar som du kan der bort på eftermiddagen när mer effekt behövs i nätet. Batterierna laddar inte varandra. dom suger upp överskottet och kan dela med sig när det är underskott.

Det är inte jättesvårt att förstå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
husseman
1 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, så vi har ingen effekt/el brist i Sverige nu- o vi kommer inte få nån? Spännande att de får dra igång oljeeldade elverk o importera kol el ..?  Vi behöver inte fler trasiga vindkraftsnurror...vi behöver mod. kärnkraftverk.
mvh/husse
,

torpis Forummoderator
1 maj 2021 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, så vi har ingen effekt/el brist i Sverige nu- o vi kommer inte få nån? Spännande att de får dra igång oljeeldade elverk o importera kol el ..?  Vi behöver inte fler trasiga vindkraftsnurror...vi behöver mod. kärnkraftverk.
mvh/husse
,

Nä precis. Sverige genererar mer än vi behöver

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
2 maj 2021 · 7 286 Inlägg

Presidento skrev:

husseman skrev:
Hmm, att elbilen kommer ta över är ju ingen vild gissning. Problemet är ju att det måste finnas el-när folk vill ladda. Eftersom vi bara ska ha muppel numer..dvs. solkraft o Vindkraft så blir det inget bra. Vi måste ha en bra elförsörjning som funkar när det inte blåser eller solar. Dvs. All Vattenkraft tillgänglig och givetvis Kärnkraft. Detta kommer bli problemet- med "svetsarn" o hans dårpartier...
Tyvärr.
mvh/husse

Hahah inte för att jag på någonsin röstat på något av dagens partier men du är så jäkla bakåtsträvande så det är sjukt.

Allt är regeringens fel och det finns...låt mig gissa bara ett parti som kan rädda lilla Sverige. Börjar gissningsvis på S dom ochså..

ja men som Husse säger elen då ?? vi kan inte driva ALLT på el idag, menar regeringens våta utopi är ju att ALLT ska gå på el,, kommer tyvärr ej gå av flertal orsaker,, skulle vilja se en elektrisk plogbil i Norrland, i 3 dagars snöstorm,, usch säger jag bara, elektriskt flygplan över Atlanten ?? jo tjena , visst kommer bilparken bli mer elektrifiserad, men vad jag oroar mig för om denna regering sitter kvar gällande denna fråga är,,,   vilka kommer betala?? jo gissar starkt på hutlösa priser på ALL el, meo ALLA får betala,, å det skrämmer mig

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
torpis Forummoderator
2 maj 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
ALLA får betala,, å det skrämmer mig

Ja och? Alla får betala, det är väl jätterimligt.

Alternativet finns ju inte. Även bortsett från miljöfrågorna så tar oljan slut eftersom det inte finns oändliga mängder.

Bättre börja fort som tusan och ställa om det som går och spara oljan till de kluriga fallen så som rymdraketer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
2 maj 2021 · 10 275 Inlägg

torpis skrev:

husseman skrev:
Hmm, så vi har ingen effekt/el brist i Sverige nu- o vi kommer inte få nån? Spännande att de får dra igång oljeeldade elverk o importera kol el ..?  Vi behöver inte fler trasiga vindkraftsnurror...vi behöver mod. kärnkraftverk.
mvh/husse
,

Nä precis. Sverige genererar mer än vi behöver

Fast på fel platser...

"– Stockholm och Malmö har redan akut elnätsbrist, säger Erik Axelsson, affärsutvecklare på Göteborg Energi. När bageriet Pågen ville bygga ut sin produktion i Malmö blev det problematiskt då man inte kunde garantera dem tillräckligt med el. I Stockholm ser vi att utökning av tunnelbanor och elbussar har problem."

Källa: https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta … -i-sverige

"Problemet är att idag finns stora delar av den svenska elproduktionen i norra Sverige, medan det är i södra Sverige som det används mest el. Idag klarar inte det stora statligt ägda stamnätet av att transportera all den el och effekt som södra Sverige behöver – något som lite slarvigt kan kallas elbrist men som i själva verket beror på att elledningarnas överföringsförmåga inte räcker till. Det är ”fullt” i elnätet."

"Att elnätet i vissa delar av Sverige inte hänger med i samhälls- och teknikutvecklingen får flera konsekvenser. Företag kan inte expandera med nya fabriker och effektkrävande anläggningar. Planerna för nya bostadsområden skjuts upp för att de inte kan kopplas in i det ansträngda nätet. Och den stora efterfrågan på elektrifierade transporter och elektrifieringslösningar för industrin kan inte mötas."

Källa: https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbr … itetsbrist

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
2 maj 2021 · 7 286 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:
ALLA får betala,, å det skrämmer mig

Ja och? Alla får betala, det är väl jätterimligt.

Alternativet finns ju inte. Även bortsett från miljöfrågorna så tar oljan slut eftersom det inte finns oändliga mängder.

Bättre börja fort som tusan och ställa om det som går och spara oljan till de kluriga fallen så som rymdraketer.

nää varför ska jag betala dyr skatt för en rik som kör dyr elbil?? eller pensionärer ska betala den smällen,, NÄÄ,,  gillar det ej idag å gillar det ej imorgon,, var sak ska få bära sin egen kostnad,

panda666
2 maj 2021 · 4 250 Inlägg

Hehe lycka till att få tex Grekland/Africa/Albanien osv osv massor med fattiga länder att köra elbil. Sen har vi el flyplan, el båt, el whatever. Det är trevligt att vi kommer kunna köra elbil i sverige men jag tror inte nånstans att det nånsin kommer att bli 100% bara elbilar, det är bara fantasier det där tror ja. kanske kommer att bli i framtiden typ 30-40% max och inte mer. Annars måste alla bilar som drivs av just icke el att skrota närmsta åren och börja bygga kraftigt med el stationer överallt. Vill se hur mina landsmän som inte har råd med bröd just nu kunna köra elbil;)))

torpis Forummoderator
3 maj 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
var sak ska få bära sin egen kostnad,

Då vill du alltså betala betydligt mycket mera eftersom du släpper ut massa skit?

Systemet som är idag är förlegat, men det hindrar väl inte att man siktar framåt på hållbara lösningar där alla är med och står för sin "skit".

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
3 maj 2021 · 10 275 Inlägg

panda666 skrev:
Vill se hur mina landsmän som inte har råd med bröd just nu kunna köra elbil;)))

Men dom kan ju spara så mycket genom att köpa en ny elbil för 35000 €...? Alla kan ju ställa om, det handlar ju bara om inställning. roll Eller...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
3 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:
Vill se hur mina landsmän som inte har råd med bröd just nu kunna köra elbil;)))

Men dom kan ju spara så mycket genom att köpa en ny elbil för 35000 €...? Alla kan ju ställa om, det handlar ju bara om inställning. roll Eller...?

När oljan är slut får dom väl börja cykla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
3 maj 2021 · 10 275 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:

panda666 skrev:
Vill se hur mina landsmän som inte har råd med bröd just nu kunna köra elbil;)))

Men dom kan ju spara så mycket genom att köpa en ny elbil för 35000 €...? Alla kan ju ställa om, det handlar ju bara om inställning. roll Eller...?

När oljan är slut får dom väl börja cykla.

Som tur är blir det väl en slatt över härifrån när vi ställer om då så dom kan köra ett tag till...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
3 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

husseman skrev:
Hmm, så vi har ingen effekt/el brist i Sverige nu- o vi kommer inte få nån? Spännande att de får dra igång oljeeldade elverk o importera kol el ..?  Vi behöver inte fler trasiga vindkraftsnurror...vi behöver mod. kärnkraftverk.
mvh/husse
,

Nä precis. Sverige genererar mer än vi behöver

Fast på fel platser...

"– Stockholm och Malmö har redan akut elnätsbrist, säger Erik Axelsson, affärsutvecklare på Göteborg Energi. När bageriet Pågen ville bygga ut sin produktion i Malmö blev det problematiskt då man inte kunde garantera dem tillräckligt med el. I Stockholm ser vi att utökning av tunnelbanor och elbussar har problem."

Källa: https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta … -i-sverige

"Problemet är att idag finns stora delar av den svenska elproduktionen i norra Sverige, medan det är i södra Sverige som det används mest el. Idag klarar inte det stora statligt ägda stamnätet av att transportera all den el och effekt som södra Sverige behöver – något som lite slarvigt kan kallas elbrist men som i själva verket beror på att elledningarnas överföringsförmåga inte räcker till. Det är ”fullt” i elnätet."

"Att elnätet i vissa delar av Sverige inte hänger med i samhälls- och teknikutvecklingen får flera konsekvenser. Företag kan inte expandera med nya fabriker och effektkrävande anläggningar. Planerna för nya bostadsområden skjuts upp för att de inte kan kopplas in i det ansträngda nätet. Och den stora efterfrågan på elektrifierade transporter och elektrifieringslösningar för industrin kan inte mötas."

Källa: https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbr … itetsbrist

Där träffade vi huvvet på spiken.
Visst FINNS det el, men VAR finns elen?
Om vi producerar en miljon kWh i översta norrland men sen inte kan få ner den till "Danmark" (Läs: södra Skåne) så blir inte elbilsföraren i Malmö gladare för det.

Det svenska elnätet är, och har under lång tid varit, underdimensionerat i förhållande till vad vi förväntar oss av det.
Speciellt regeringen verkar helt blind inför det faktum att det inte bara räcker att vi producerar elen, den ska ta sig dit den behöver också, i tillräcklig mängd.
Måhända är det svårt för gemene politiker att ta in då du inte har en "tankbil" med el som du fysiskt kan sätta fingret på...

Jag tittar väldigt seriöst på elbil nu, dels för att vi har några vettiga alternativ inom koncernen jag jobbar för, dels för att med 16kr/litern för diesel så finns det inte många andra alternativ.
Jag är en lätt smula oroad för laddning och dylikt.
Vår fastighet där jag jobbar ligger i centrala Uppsala. Vi har satt upp laddare för elbilar, men kan inte använda mer än 2 åt gången då det inte går att få in nog med kräm i fastigheten för att försörja fler aggregat.

Sverige är i allt väsentligt inte redo för den omställning som miljöpartister och andra sanningsfrånvända människor TROR att vi ska klara av att anpassa oss till över en natt.

Jag håller med ovan talare att fossilbränslen kommer bli kvar under en överskådlig framtid, för vi KAN inte driva allt på el än, åtminstone inte över allt i Sverige, och framför allt inte där det behövs som mest, dvs storstäder och tätbefolkade ytor.

Med det sagt är jag ändå övertygad om att elektrifiering är framtiden.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
granadadr
3 maj 2021 · 7 286 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:
var sak ska få bära sin egen kostnad,

Då vill du alltså betala betydligt mycket mera eftersom du släpper ut massa skit?

Systemet som är idag är förlegat, men det hindrar väl inte att man siktar framåt på hållbara lösningar där alla är med och står för sin "skit".

jag menar , den som köper en elbil ska betala den,, inte jag , pensionärer eller en småbarnsmamma UTAN bil,  inga subventioner, inga skattereduceringar vid köp,  så blir det 1 bättre priser. 2 rättvisare konkurrens, plus vi skattebetalare slipper bära kostader för rika som har råd å köpa elbilar,, jag har inte det,,

it_mutt Avstängd
3 maj 2021 · 10 388 Inlägg

Hur mycket el vi producerar såg vi framförallt nu under vintern som gick och hur bra vi kunde sprida ut den i landet...

Att vi har nettoexport är totalt ointressant så länge vi inte har el "när vi behöver det och där vi behöver det" och av samma anledning tvingar en landsände betala 4 gånger så mycket som den andra för elen.

Och nej, det spelar ingen roll att det handlade om "ett par dagar", vi kan/kunde inte tillgodose behovet ens "nu".
Varför man från vissa håll envisas med att påstå motsatsen är helt obegripligt. Eller åtminstone "spela ner det".

JA, utsmetat på ett helt år så löser det sig.

NEJ vi kan inte garantera ens det som behövs året runt "idag" och vi klarar inte av att skicka det dit det behövs.

Sen kan man givetvis undra varför vissa väljer att hänga upp sig så brutalt på prestandan. Den stora massan av folk i Sverige skiter nog i om "brukselbilen har prestanda som en XXX", för de använder bilen för att ta sig från A->B. Dvs på samma vis som folk använder en Lupo, Prius, 740, A4, Fabia eller vilken annan bruksbil som helst. Ja, det (påståendet) är sant, men det är för många en rätt liten bisak i det hela.

Men jo, vi har en elförsörjning som lider av både effektbrist och nätkapacitetsbrist.
Nätkapacitetsbristen yttrar sig t.o.m. , och har gjort "ett bra tag" i att företag inte kan bygga där de vill bygga, för "där finns inte el så det räcker". Märkligt när elnätet inte har några problem idag att försörja en elbilsflotta.

Att sen anse att det är en "vettig lösning" att konsumenterna ska "stötta upp" elnätet (som de redan betalar för att kunna använda) för att det samma ska fungera...ptja...en del tycker ju iofs att det är fullt rimligt att det skulle kunna finnas gps-spårare i vaccin också så.

Gällande "betala mer för skit som släpper ut mer", har jag redan, i flertalet trådar, visat på att fossilbränsleflottan bär sina egna kostnader idag. OCH står för hela Sveriges klimatbudget.
På det kostar elbilarna samhället mer, då det helt enkelt genererar mindre pengar IN till staten (fordonsskatt, moms/skatter på el) än motsvarande fossilbränslekärra. Så, jag vet inte, elbilarna bär knappast sin kostnad idag, inte ens "självkostnaden".

Som vanligt spårar alla elbilstrådar ut.


Och som brukligt; nej jag har inget emot elbilar. Ja dom har blivit billigare (ta en titt på MG:n), nej det är inte frågan OM vi kommer överge (åtminstone naturbaserad) bensin/diesel osv ...och allt det där.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
3 maj 2021 · 10 388 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Nä precis. Sverige genererar mer än vi behöver

Fast på fel platser...

"– Stockholm och Malmö har redan akut elnätsbrist, säger Erik Axelsson, affärsutvecklare på Göteborg Energi. När bageriet Pågen ville bygga ut sin produktion i Malmö blev det problematiskt då man inte kunde garantera dem tillräckligt med el. I Stockholm ser vi att utökning av tunnelbanor och elbussar har problem."

Källa: https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta … -i-sverige

"Problemet är att idag finns stora delar av den svenska elproduktionen i norra Sverige, medan det är i södra Sverige som det används mest el. Idag klarar inte det stora statligt ägda stamnätet av att transportera all den el och effekt som södra Sverige behöver – något som lite slarvigt kan kallas elbrist men som i själva verket beror på att elledningarnas överföringsförmåga inte räcker till. Det är ”fullt” i elnätet."

"Att elnätet i vissa delar av Sverige inte hänger med i samhälls- och teknikutvecklingen får flera konsekvenser. Företag kan inte expandera med nya fabriker och effektkrävande anläggningar. Planerna för nya bostadsområden skjuts upp för att de inte kan kopplas in i det ansträngda nätet. Och den stora efterfrågan på elektrifierade transporter och elektrifieringslösningar för industrin kan inte mötas."

Källa: https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbr … itetsbrist

Där träffade vi huvvet på spiken.
Visst FINNS det el, men VAR finns elen?
Om vi producerar en miljon kWh i översta norrland men sen inte kan få ner den till "Danmark" (Läs: södra Skåne) så blir inte elbilsföraren i Malmö gladare för det.

Det svenska elnätet är, och har under lång tid varit, underdimensionerat i förhållande till vad vi förväntar oss av det.
Speciellt regeringen verkar helt blind inför det faktum att det inte bara räcker att vi producerar elen, den ska ta sig dit den behöver också, i tillräcklig mängd.
Måhända är det svårt för gemene politiker att ta in då du inte har en "tankbil" med el som du fysiskt kan sätta fingret på...

Jag tittar väldigt seriöst på elbil nu, dels för att vi har några vettiga alternativ inom koncernen jag jobbar för, dels för att med 16kr/litern för diesel så finns det inte många andra alternativ.
Jag är en lätt smula oroad för laddning och dylikt.
Vår fastighet där jag jobbar ligger i centrala Uppsala. Vi har satt upp laddare för elbilar, men kan inte använda mer än 2 åt gången då det inte går att få in nog med kräm i fastigheten för att försörja fler aggregat.

Sverige är i allt väsentligt inte redo för den omställning som miljöpartister och andra sanningsfrånvända människor TROR att vi ska klara av att anpassa oss till över en natt.

Jag håller med ovan talare att fossilbränslen kommer bli kvar under en överskådlig framtid, för vi KAN inte driva allt på el än, åtminstone inte över allt i Sverige, och framför allt inte där det behövs som mest, dvs storstäder och tätbefolkade ytor.

Med det sagt är jag ändå övertygad om att elektrifiering är framtiden.

Men du...Mp slog ju på stora trumman idag för att cyklar ska bli billigare. Där har du lösningen...(sånt som alltid är bra att lägga 300miljoner på).


(sorry, kunde inte låta bli)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
3 maj 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:
Vill se hur mina landsmän som inte har råd med bröd just nu kunna köra elbil;)))

Men dom kan ju spara så mycket genom att köpa en ny elbil för 35000 €...? Alla kan ju ställa om, det handlar ju bara om inställning. roll Eller...?

Hela landet tsammans har inte 35.000euro, pandemin har drabbat sönder flera länder som var redan fattiga till att folk tar självmord för att dom inte har pengar till mat och folk gråter över att köpa elbil och att elektrifiera allt. Säger inte att det är dåligt men det är inte heller superbra som många drömmer om att det ärwink

torpis skrev:

Brådhis skrev:

panda666 skrev:
Vill se hur mina landsmän som inte har råd med bröd just nu kunna köra elbil;)))

Men dom kan ju spara så mycket genom att köpa en ny elbil för 35000 €...? Alla kan ju ställa om, det handlar ju bara om inställning. roll Eller...?

När oljan är slut får dom väl börja cykla.

Eller det kanske är vad dom vill få dig att tro eller? tror inte att oljan börjar ta slut det är snarare så att dom säger det bara för att höja priser precis som i blood diamonds;) suply and demand som man brukar säga. Tror det finns gott om olja faktiskt. Vet att dom gillar att cykla i africa men när tror du dom kommer börja köra teslor där?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang