Brådhis skrev:
torpis skrev:
husseman skrev:
Hmm, så vi har ingen effekt/el brist i Sverige nu- o vi kommer inte få nån? Spännande att de får dra igång oljeeldade elverk o importera kol el ..? Vi behöver inte fler trasiga vindkraftsnurror...vi behöver mod. kärnkraftverk.
mvh/husse
,
Nä precis. Sverige genererar mer än vi behöver
Fast på fel platser...
"– Stockholm och Malmö har redan akut elnätsbrist, säger Erik Axelsson, affärsutvecklare på Göteborg Energi. När bageriet Pågen ville bygga ut sin produktion i Malmö blev det problematiskt då man inte kunde garantera dem tillräckligt med el. I Stockholm ser vi att utökning av tunnelbanor och elbussar har problem."
Källa:
https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta … -i-sverige"Problemet är att idag finns stora delar av den svenska elproduktionen i norra Sverige, medan det är i södra Sverige som det används mest el. Idag klarar inte det stora statligt ägda stamnätet av att transportera all den el och effekt som södra Sverige behöver – något som lite slarvigt kan kallas elbrist men som i själva verket beror på att elledningarnas överföringsförmåga inte räcker till. Det är ”fullt” i elnätet."
"Att elnätet i vissa delar av Sverige inte hänger med i samhälls- och teknikutvecklingen får flera konsekvenser. Företag kan inte expandera med nya fabriker och effektkrävande anläggningar. Planerna för nya bostadsområden skjuts upp för att de inte kan kopplas in i det ansträngda nätet. Och den stora efterfrågan på elektrifierade transporter och elektrifieringslösningar för industrin kan inte mötas."
Källa:
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbr … itetsbrist
Där träffade vi huvvet på spiken.
Visst FINNS det el, men VAR finns elen?
Om vi producerar en miljon kWh i översta norrland men sen inte kan få ner den till "Danmark" (Läs: södra Skåne) så blir inte elbilsföraren i Malmö gladare för det.
Det svenska elnätet är, och har under lång tid varit, underdimensionerat i förhållande till vad vi förväntar oss av det.
Speciellt regeringen verkar helt blind inför det faktum att det inte bara räcker att vi producerar elen, den ska ta sig dit den behöver också, i tillräcklig mängd.
Måhända är det svårt för gemene politiker att ta in då du inte har en "tankbil" med el som du fysiskt kan sätta fingret på...
Jag tittar väldigt seriöst på elbil nu, dels för att vi har några vettiga alternativ inom koncernen jag jobbar för, dels för att med 16kr/litern för diesel så finns det inte många andra alternativ.
Jag är en lätt smula oroad för laddning och dylikt.
Vår fastighet där jag jobbar ligger i centrala Uppsala. Vi har satt upp laddare för elbilar, men kan inte använda mer än 2 åt gången då det inte går att få in nog med kräm i fastigheten för att försörja fler aggregat.
Sverige är i allt väsentligt inte redo för den omställning som miljöpartister och andra sanningsfrånvända människor TROR att vi ska klara av att anpassa oss till över en natt.
Jag håller med ovan talare att fossilbränslen kommer bli kvar under en överskådlig framtid, för vi KAN inte driva allt på el än, åtminstone inte över allt i Sverige, och framför allt inte där det behövs som mest, dvs storstäder och tätbefolkade ytor.
Med det sagt är jag ändå övertygad om att elektrifiering är framtiden.