Buick Electra 225, den mindre soffgruppen

Min nya soffgrupp! Nu i ett äldre format! :) Buick Electra 225 6-window pillarless 1963
  • 26 Följare
  • 4 769 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 september
Xebers76
6 september · 1 990 Inlägg

Märkte att motorn började hosta mer och mer. Kanske dags för en service? Vi börjar med tändstiften!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc06a2544b9bec6d1e85ff9b7bad797f.jpg

Målade tändstift är väl inte det bästa lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41c85a429daf95a185333ce38b8be90b.jpg

De var extremt sotiga. Då förgasaren är original så misstänker jag inte den. Tror mer på att den körts länge utan termostat har resulterat i allt sot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c378ef8c2a085ecbb05ed49a4a9cbc5a.jpg

Det blir såna här svarta hål i marken efter bara 2 minuters tomgång lol lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c22537fb949f6ddf6074cb046e59e74.jpg

Såg att en av tändkablarna låg emot gaslänkaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5fa2e4942791ac2ef197eadadf218f8f.jpg

På andra sidan har någon varit hungrig. Bara att inse att vi får köpa nya tändstift och tändkablar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83e3ae811a669ecd423430f606fd9a03.jpg

Motorn sitter långt fram på denna modellen. Det är för att golvet ska bli så platt som möjligt. Då just denna bilen inte har AC så betyder allt detta att det är mycket plats bakom motorn. Jag kan utan problem hänga av fördelarlocket och lägga det mellan fördelare och brandvägg. Riktigt smidigt tongue Lite annat än i exempelvis pappas Cheva 57 där man med nöd och näppe får in ett bladmått mellan fördelare och brandvägg lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c6ad2ae2caa5b56dd4638c23a4eb54d.jpg

Vikterna rörde sig fint och båda fjädrarna ser bra ut. Vikterna kastar ut av centrifugalkraften vilket gör att gnistan skjuts tidigare allteftersom motorns varvtal ökar. Bränsle/luft-blandningen behöver en viss tid på sig innan den börja brinna och smäller av, denna brinntiden är densamma även när varvtalet ökar. Med anledning av det måste man skjuta gnistan tidigare när varvtalet ökar. Vi vill att bränsle/luft-blandningen börjar expandera och trycka ner kolven vid ca 7 grader efter övre dödläge. Sitter vikterna fast i bottenläget blir motorn extremt trött efter ca 1500 varv och även väldigt törstig. Jag beställde nya brytarspetsar, allt detta byter vi i ett kommande inlägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c16926ad9a208e24220421c5568692c.jpg

Här har vi en Rochester 4jet, en mycket enkel förgasare med väldigt få rörliga delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-77fc1136eda94c317932628532a2edb5.jpg

Har sett att denna packningen läcker, så det kommer bli en renovering av förgasaren framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f49cdf4b9275d5c792ad00bd45d1b02e.jpg

Här testar jag vakuumklockan på fördelaren. Har denna handpumpen från Biltema. Bara pumpa vakuum och se att det håller sig, och det gjorde det! smile Om denna läcker blir motorn åter igen törstig, men dock inte direkt märkbart trött. Klockan ger ca 20 grader tidigare tändning vid max vakuum och ingen extra tidigare tändning vid inget vakuum. Noll vakuum har man i klockan vid start, full gas och även tomgång om man har den kopplad på portat vakuum).
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-580d22eb3b8e7957b9f03d526f4689f9.jpg

Denna kallas för PCV, vilket står för positive crankcase ventilation. Den ser till att precis det den heter sker. Om det är övertryck i vevhuset så tillåts det att sugas in i motorn och förbrännas. Den ska enligt min Buick bok bytas ut vid varje oljebyte. Denna gången fick det bli rengörning med brakecleaner, den var helt frisk då ventilen rörde sig fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6325404319b5b5a997a74cad1a70fa24.jpg

Gav mig på att försöka ställa bränsleblandningsskruvarna med hjälp av vakuumklocka. Kopplade in den där servot tar sitt vakuum. Men porten (röd ring) är nog för nära insugsventilen då visaren på klockan bara skakade tongue Fick ställa det på hörseln istället. (skulle senare upptäcka att jag har problem med några lyftare)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9704cab0efb7eb5791bde09fa7e468dd.jpg

Anslutningen som denna slangen går till kan vi inte använda för att mäta insugsvakuum då den är portad, vilket innebär att den inte ger något vakuum när gasspjället är stängt, men kommer ge vakuum så fort man öppnar spjället något. (förutsatt att man inte skruvat in tomgångsskruven för mycket)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-635a2cbf45be933e5d5e786b2df5cc75.jpg

Såg att tändspolen läcker sad Dessa är oljefyllda så ja, de kan läcka lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d77cc126381940ae1942a3201adffb3.jpg

Märkte att det skramlar i fronten. Det visade sig vara ringen runt lyktorna på förarsidan som satt riktigt löst. Var rädd att den skulle ramla av, så jag plockade av den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cfd4cdfa070f334190be11caac12df22.jpg

De flesta fästena var trasiga sad Får återkomma hit. Ni ser också att ena lyktan sitter snett. Skumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-221e55fb05340162c8d4e2fee9c72bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-176b64aa753e6195623ac409dd732f5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0be2f67ffac172f4ad46944a1376f183.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33afd9d3d364317ed4fe2caeee94a263.jpg




--------------------------------------------




Här är jag ute och provkör när vi krånglade med soffan fram. Parkerar på Lidl, står där en stund. Startar och backar och ska köra frammåt.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25fbe9cdc6b8aa922ded48b515e1a18f.jpg

Ja det är väl tur man har en stor V8 med 603 newtonmeter i vrid, kom hem iaf lol Denna bromsen låg på rejält!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3848dfa049c185f7c07563fff882128.jpg

Vänta va. Det fattas en mutter här? Oo Kul att vi körde hem 20 mil såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de6fecf9ec19c00c60dfe6280ddaba3b.jpg

Allting såg okej ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-060f41c31550c9bc3880cd9549131b26.jpg

Intressant sak som jag tror inte många känner till är denna armen som justerar ut bromsbackarna allt eftersom de slits. Ja ni har säkert sett den. Men visste ni att den bara justerar om man bromsar samtidigt som man rullar bakåt? Det står det i min Buick-bok iaf tongue Vet att det nämnts på ett av de senare avsnitten av Vicegripgarage när han fixar bromsarna på "Betty White".
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8be62d2825e2080c2e675bd3caa2f12.jpg

Då allting såg okej ut blev hjulcylindern misstänkt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3cfc5836578bd048bc8bd78522d3d724.jpg

Det var hjulcylindern som nyper. Jag försökte göra rent den men blev inget bättre. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38d958bfa5aba5cd99101113ac655d80.jpg

Köpte en billig hjulcylinder från Kina, såklart jag gjorde! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff5718618c9c425e5bba721e226be85f.jpg

Bytet skedde i mitten av Mars och i skrivande stund (början av September för er som läser detta långt senare) kan jag säga att det fungerat utan problem tongue
Måste ju bara flika in hur underbart det är att mecka med en bil som gått i Kalifornien, inga skruvar bråkar trots att de suttit där i 58 år!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cd82afce220d3392e5699b879b0d69ff.jpg

Haft problem med att pedalen för parkeringsbromsen känns stum och det bromsar bara på ena sidan. Tog av navkapseln på höger sida och en vikt ramla ut! lol (Ja denna bilen skakar mycket över 60) Här satt alla 5 muttrarna på plats iaf lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48ff90ffd9c8d16d0bee9da789197c01.jpg

Följande är tyvärr dåligt fotograferat. Men jag plockade loss hela den sidans vajer med fästen och hölje.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-539a80c1f773f1343915f0232e63e3e4.jpg

Vajern hade rostat precis där den går in i plasthöljet. Mycket värme gjorde plasten mjuk och då släppte vajern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee82afe8fd3af68d6e25b15913d28b74.jpg

Svårt för er att veta men här kan man se att jag kunnat dra ut vajern hela vägen utan problem. Smörjde vajern rejält och det har fungerat klockrent!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-442de45855aecf4a05a847d9243eb836.jpg



Allt för denna gång smile

Senast redigerat av Xebers76 (6 september )

vEight Baronen
6 september · 1 243 Inlägg

Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Xebers76
6 september · 1 990 Inlägg

vEight skrev:
Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

När jag köpte bilen fungerade det inte bra alls. Men efter smörjning och rätt justering så fungerar det perfekt! Två pump på gasen sen bara vrida om och han startar direkt och går bra kall. Har kollat choken med motorn helt uppvärmd och den står öppen.

Är väl en sån där grej som gärna är helt åt skogen på bilar som inte sköts ordentligt tongue

Vi kommer till detta i ett framtida inlägg smile

Senast redigerat av Xebers76 (6 september )

vEight Baronen
7 september · 1 243 Inlägg

Xebers76 skrev:

vEight skrev:
Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

När jag köpte bilen fungerade det inte bra alls. Men efter smörjning och rätt justering så fungerar det perfekt! Två pump på gasen sen bara vrida om och han startar direkt och går bra kall. Har kollat choken med motorn helt uppvärmd och den står öppen.

Är väl en sån där grej som gärna är helt åt skogen på bilar som inte sköts ordentligt tongue

Vi kommer till detta i ett framtida inlägg smile

Va bra 🙂 På min hade nån pillat med choken så den var felmonterad 😄

Elbilar kan dra åt helvete.
Kimzan
19 september · 6 Inlägg

Kul projekt kul med lite små pill.  Vad är det oss dö skallar till att  köpa Amerikansk skit tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september · 13 135 Inlägg

Kimzan skrev:
Kul projekt kul med lite små pill.  Vad är det oss dö skallar till att  köpa Amerikansk skit tongue

Vi är många som drabbas av den "sjukdomen"!! Haha!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang