Vilken anses vara den bästa småbilen/stadsbilen?

Flamslag
14 maj 2021 · 147 Inlägg

Vi har bestämt oss att försöka rikta in oss på Asiatiska bilar och tänkte åka ut en sväng idag och titta. Vi hittade en Toyota Yaris från 2018 som gått 1300 mil för 119000kr (se länk nedan). Det är ju ungefär 1000 mil mer än den Skodan vi tittade på, Toyota är betydligt dyrare och man får inte en lika ny bil men det kanske är bra ändå?

https://toyotagoteborg.se/bilar/begagna … a-yaris-2/

Senast redigerat av Flamslag (14 maj 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2021 · 17 477 Inlägg

Flamslag skrev:
Vi har bestämt oss att försöka rikta in oss på Asiatiska bilar och tänkte åka ut en sväng idag och titta. Vi hittade en Toyota Yaris från 2018 som gått 1300 mil för 119000kr (se länk nedan). Det är ju ungefär 1000 mil mer än den Skodan vi tittade på, Toyota är betydligt dyrare och man får inte en lika ny bil men det kanske är bra ändå?

Skulle utan tvekan köpt en Yaris.
De knallar ju bara på. Finns en orsak till att de är dyrare i inköp. Tror man har igen det sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
14 maj 2021 · 1 176 Inlägg

Toyota är ett kvalitétsmärke, därav det högre priset!
Det kan kännas svårmotiverat att lägga samma peng för en äldre bil som gått längre och dessutom inte känns lika gedigen i interiören men jag tror som Hybrid att du har igen det högre priset i längden.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Flamslag
14 maj 2021 · 147 Inlägg

Jokabsson skrev:
Toyota är ett kvalitétsmärke, därav det högre priset!
Det kan kännas svårmotiverat att lägga samma peng för en äldre bil som gått längre och dessutom inte känns lika gedigen i interiören men jag tror som Hybrid att du har igen det högre priset i längden.

1300 mil är väl ändå helt ok, eller?

Utmarks-Loke
14 maj 2021 · 5 836 Inlägg

1300 mil är i princip en ny bil.

Jokabsson
14 maj 2021 · 1 176 Inlägg

Flamslag skrev:

Jokabsson skrev:
Toyota är ett kvalitétsmärke, därav det högre priset!
Det kan kännas svårmotiverat att lägga samma peng för en äldre bil som gått längre och dessutom inte känns lika gedigen i interiören men jag tror som Hybrid att du har igen det högre priset i längden.

1300 mil är väl ändå helt ok, eller?

Det är mycket bra! Motorn är inkörd= maximal bränsleekonomi och den värsta värdeminskningen har passerat!

Jag vet vilken jag hade valt i alla fall smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Flamslag
14 maj 2021 · 147 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
1300 mil är i princip en ny bil.

Ok, tack.

Jokabsson skrev:

Flamslag skrev:

Jokabsson skrev:
Toyota är ett kvalitétsmärke, därav det högre priset!
Det kan kännas svårmotiverat att lägga samma peng för en äldre bil som gått längre och dessutom inte känns lika gedigen i interiören men jag tror som Hybrid att du har igen det högre priset i längden.

1300 mil är väl ändå helt ok, eller?

Det är mycket bra! Motorn är inkörd= maximal bränsleekonomi och den värsta värdeminskningen har passerat!

Jag vet vilken jag hade valt i alla fall smile

Vi tänkte åka och kolla på den, provköra och prata med bilaffären. Tar gärna emot ännu fler tips på vad som är bra att fråga innan och efter man provkört bilen? Min sambos arbetskamrat sa att de har en 10% prutmån inräknat i priset, stämmer det och om det erbjuder oss att istället skicka med vinterdäck slkall man fortfarande försöka pruta?

Utmarks-Loke
14 maj 2021 · 5 836 Inlägg

10% prutmån kan bli svårt, men om den kostar 119.000kr kanske man kan få ner den till 110.000, det är ju nära 10% i alla fall. Sedan vet jag inte vad vinterhjul till en sån kostar, men de är nog inte jättedyra. Långt under 10% av bilens värde i alla fall. Men om det inte går att pruta så är ju vinterhjulen bättre än inget.

Flamslag
14 maj 2021 · 147 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
10% prutmån kan bli svårt, men om den kostar 119.000kr kanske man kan få ner den till 110.000, det är ju nära 10% i alla fall. Sedan vet jag inte vad vinterhjul till en sån kostar, men de är nog inte jättedyra. Långt under 10% av bilens värde i alla fall. Men om det inte går att pruta så är ju vinterhjulen bättre än inget.

Hur säger man egetligen när man skall pruta, finns det något speciell "ritual" kring det här som visar att man inte är helt okunnig. När jag frågade Skodahandlaren om han kunde tänka sig att gå ner i pris t.ex., från 119000kr, så sa han blankt nej, men han kände nog säkert att han hade en väldigt ovan bilköpare framför sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang