Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Mitt första stora projekt. Projektets mål är att renovera och uppgradera en Saab 9-3 Aero från 2002. Det har och kommer att ske misstag och otur, samt några oförutsedda händelser. Jag bjuder på allt inklusive vad allt har kostat.
  • 22 Följare
  • 10 492 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 september
turbos4
14 juli · 327 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Imponerande arbete du gör. Ett annat alternativ för rostborttagning är att lägga delarna i en hink med vatten där man blandat i citronsyra.
Låt det ligga i 1-3 dagar tömmer, lägg i nytt vatten uppblandat med målarsoda. Målarsodan stoppar processen. Sedan måste man snabbt måla för att inte rosten ska komma på nytt.

Missade att svara dig! Citronsyrabad var ett alternativ. Dock skulle det badet jag gjorde gå fortare. Men det är ju enligt någon annan som testat, så kan ju absolut vara en lika effektiv metod. Jag har ju lite delar i framvagnen som kommer att behöva lite kärlek, går och funderar på om man orkar med dessa bad eller om man ska låta en firma sandblästra allt åt mig...

Avant för varje slant.
turbos4
22 juli · 327 Inlägg

Uppdatering 38

Jag har jobbat på tills jag knappt orkat stå! Det är så otrlogit mycket saker som ska sorteras, installeras, hängas upp på väggen eller slängas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d1c815b2560821514abff80536d0227e.jpg

Lådor överallt, måste ju hålla koll på alla bildelar så man inte råkar slänga något viktigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e36350d88667e7167e5e1aedd15a99b0.jpg

Saab vinterhjulen, som aldrig kommer att användas, hängdes upp här (måste erkänna att det var lite krångligt att få upp dem tongue):
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0bd5fbf84e8736a3c24a690bf256de08.jpg

Passar på att installera lite nya hyllor och krokar i taket för förvaring. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-73c8dcadc781bf1e0efa85b334fd362a.jpg

Ännu mer saker på väggen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bcf5cccf4627b500668151f17fe2d3d8.jpg

Fick upp skåp och installerade lite nya verktygstavlor, samt sorterade upp alla skruvar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e4a5c29761da61f0f3db5a5c86593237.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8c83993f3ef892dd8279860d6e98feea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8ee9800073cac3c6c98cf782e47f4c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-85ccd5436cd4cec9929526bc56529d03.jpg

Som man kanske kunde se på bilderna innan har jag även byggt ett litet luftsystem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-85a587a906780dfcc5bcbf86ff42bc57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1153e3084ddb02df62ddb66a011b3220.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5e9e0a3842b7e918fda67af2be4a1a50.jpg

Tanken är att använda mer luftverktyg, för att det helt enkelt är smidigt. Så från kompressorn går det en rejäl 1/2" slang, in i en reglerbar reduceringsventil med inbyggt filter. Filtret är där för när jag i framtiden kompletterar garaget med en färgspruta, för att slippa sprayburkar. Vidare installerade jag Biltemas största slangvinda med den grövsta slangen jag kunde hitta (3/8"). Men allt läckte när jag var klar sad

Jag hade lite för bråttom, självklart måste man ju använda gängtejp. Så jag skruvade ned alla anslutningar och lindade in dem med gängtejp (ärligt talat så har jag ingen aning om  hur man gör sånt här, jag lindande bara på måfå och hoppas att det skulle bli tätt).   Det fungerade! Systemet är helt tätt och fungerar precis som jag hade hoppats på. Dock kanske man skulle valt lite större kompressortank och kanske lite meckigt att behöva droppa lite olja i verktygen då jag valde att inte installera en dimsmörjare (då jag vill lackera). Men det känns så lyxigt, känns som att jag är i en liten verkstad!

Installerade mer belysning som drivs av fjärrkontroll och såhär blev slutresultatet av garaget:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-85a1b2b0670961cbfb59c23ca41d6e8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d5870016bd62a127ee9c534c04dd1cd4.jpg

Inget komplicerat eller spektakulärt direkt, men jag blev supernöjd!

Nu kan Saaben få den uppmärksamhet den behöver, upp på pallbockar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3aa49728f6450953072d97867e741a95.jpg

Steg 1 blir att åtgärda den mycket fula bromsoket, som jag misslyckats att lackera 2 gånger redan! Denna gång ska jag borsta bort all färg och börja med en zinkprimer för att därefter måla över med bromsoksfärg. Jag testar mig fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8c85d4d26a524f3b77791ada16f1f58a.jpg

Här var förresten nya emblemen och hajfenan från wish:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1a6be47ab89dc487a85fe2a0d0364407.jpg

Liten tråkig avslut för Mercedesen, den fick sig en liten smäll när den stod parkerad sad Troligen blir den inlöst...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9403daff75b5f78828c4494a395ee810.jpg

Nu blir det att jobba på med Saaben så mycket jag kan, men har en liten resa inplanerad, så finns risk att nästa uppdatering kommer i Augusti. Fokus just nu är att få klart bakpartiet. Bromsar och bromsrör.

Avant för varje slant.
turbos4
9 augusti · 327 Inlägg

Uppdatering 39

Medan jag var borta kom jag på att jag behövde mer verktyg, så garaget har fått sig en komplettering. Jag har alltså varit på Biltema igen big_smile Blev lite smått och gott men framför allt en momentnyckel. Vet inte om Biltemas momentnycklar håller måttet, men tänker mig att om man kalibrerar dem då och då samt är lite försiktig så ska man väl ändå hamna innanför toleranserna. Dessutom kan jag inte lägga 2-4 000kr på en finare nyckel just nu. Men erfarenheter mottages, kan ju alltid lämna tillbaka. Sedan valde jag även att komplettera med keramisk pasta för bromsbeläggen, då jag hört att det är bättre än kopparpasta eftersom att kopparpasta kan bidra med galvanisk korrosion. Minns ej, men läste också att man skulle undvika aluminiumpasta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-fe05ce5fdad0bd0eb7e24d54986f069a.jpg

Nu blir det lättare att hålla rent också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f6375f1a2cb6883922ae9a0ac78f1e6d.jpg

Det blev lite bildelar också! Tack vare tipset i tidigare inlägg så beställde jag styrservoröret. Blir ju förstås att byta styroljan också då. Jag passade på att beställa lite bättre olja och passar på att byta bränslefilter när jag ändå byter allt. Vidare vill jag ha en ny bärarm på höger sida, då förra ägaren redan bytt på vänster. Givetvis ska alla bussningar bytas till polyuretan. Såg att Speedparts sålde krängningshammaren i fram för enbart 590kr. Skönt att slippa blästra och lackera den nuvarande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-49a6a5e946eeaafbb25f39545fabd47b.jpg

Okej, dags att börja jobba lite på bilen igen! Börjar med att skrapa bort färgen från det där oket som inte vill bli röd...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d339ee9a943bc9c06371c2beec3b43aa.jpg

Det var så tråkigt att jag inte orkade mer än i 5 min :p Kanske kan man börja med något roligare. Att laga antennen. Hmm nu fattar jag varför antennen beter sig konstigt.. Sist jag minns så var spröt inuti... Nåja, demonterade allt och la spröt på plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a53904e48f5de4487d259af6e196dc7b.jpg

Sedan passade jag på att ställa in bromsbackarna och dra åt den nya handbromsvajern, nu bör det finnas handbroms som fungerar igen. Men nu är det dags att dra lite bromsrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-31d91bdabafd57740a463f81d84a4360.jpg

Byter alla bromsrör bak till kopparnickel samt till nya bromsslangar runt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-261b67d79c1330e535cfafbc37aa2075.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-188ff34ca8cff746f6b1b33c94c1dfb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-24bbf667603357e958ed9d8c97c176d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bbbee452c10fe024e2ef3a43e586e934.jpg

Resultatet av rören och slangarna i bak kommer i nästa uppdatering, hann inte med att fota. Men det blev bra, fick dock byta en del gamla plastclips/bromsrörshållare som gick av. Som tur var så misstänkte jag att det skulle ske, så hade redan sådana hemma.

En fundering, är denna mutter till dämparen lite väl tunn? Å andra sidan så har jag låsbricka och locktight, så detta borde hålla..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-679c78e1b4941a098f1a7ff9df7d791a.jpg

Planen framåt då?
Här kommer en lång att-göra-lista.. Mest för mig själv att summera allt..

Denna sommar:
- Bli klar med bromssystemet bak
- Byta bränslefilter
- Byta bränsletankens spännband (pga att jag hittade nya mkt billigt)
- Slipa/blästra & lackera dragkroksbalken
- Rostlaga all rost i bagageutrymmet inuti bilen (inga hål, bara mindre rostskador)
- Lackera över rostlagningen inuti bagageutrymmet
- Demontera subframe i fram
- Byta i fram:
            - Bärarm
            - Bussningar
            - Krängningshammare
            - Styrleder
            - Fjäderben med nya konidämpare och sänkfjädrar
            - Nav och hjullager
- Uppgradera bromsarna till viggenstorlek
- Byta bromsslangarna
- Fylla och lufta bromssystemet
- Måla och renovera oken i fram
- Ev blästra och måla subframen
- Montera 3" downpipe
- Montera resterande 3" avgassystemet inklusive alla bromssköldar
- Byta olefilter och olja
- Provköra för att se om allt hittills fungerar...

Under hösten, vintern, våren:
- Styrservoröret och ny olja
- Styrväxelklämma
- Intercooler
- Tryckrör och slangar
- Vevhusventilationen
- Fronten med nya strålkastarglas och blinkers
- Ta bort strålkastartorkarna
- Montera tillbaka bakstötfånagare
- Montera tillbaka sidokjolarna
- Byta fram- och bakstolar
- Byta höger fram- och bakdörr samt flytta över inredningen i dörrarna
- Byta SID
- Byta växelspak
- Lackera om instrumentpanel
- Stor polering
- Fixa till alla återstående lackskavanker
- Tona backrutor
- Byta hajfena
- 4-hjulsmätning
- Gifta in Maptun steg 3 boxen

Nästa sommar:
- Ny stereo och högtalare i framdörrar som ska drivas av separat slutsteg
- Lackera om topplocket
- Börja köra och njuta lite av bilen

Längre fram:
- Ny turbo?
- Renovera/uppgradera motor och växellåda?
- Viggenkoppling
- Subframestag?
- Stag i bagagerummet i bak?

+ Säkeret tonnvis av saker jag missat...

Avant för varje slant.
iFerz
11 augusti · 218 Inlägg

Vilket jävla projekt, lycka till! Sjukt bra jobbat hittils och garaget blev superfräscht! big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Mrsaab99turbo
11 augusti · 90 Inlägg

Som SAAB-entusiast så är det mycket intressant att följa projektet. Seriöst utförda arbeten!

turbos4
13 augusti · 327 Inlägg

Uppdatering 40

Kul att se lite kommentarer! Uppskattas!

Så här blev resultatet av bromsrören och slangarna, notera att jag saknade några orginalclips, så fick bli några stripes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-46c94ca62fa7f01c7c19caf5423fdee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-50a6fb309188786f6c9cd9e8b74df2d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f7eea6267483a4ad9bab6d41cdf1c35c.jpg

Någon med ett sinne för detaljer lär ha noterat ett litet misstag jag gjorde... Jag har ju satt clipsen för bromsslangarna åt fel håll mad Det märkliga är att de clipsen jag använde, gick inte att få dit åt "rätt håll". När jag ändå var på Mekonomen, köpte jag några av dem istället, då de såg annorlunda ut, dessa passade (i min mening) bättre än de från Speedparts.. Fick kämpa lite för att komma åt att slå in dem, men nu kan jag i varje fall sova gott om natten när jag vet att de sitter rätt monterade..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b357ac37411fa1447e09ba993bbbd3b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3e80debaa37515dc3f90d26f07764771.jpg

Dags att bli klar med ett jobb som jag dragit på... Det där oket som inte vill bli rött. Men ska jag slipa bort färg och lacka så ska jag testa en sak jag passade på att göra när jag byggde om garaget. Jag satte upp några krokar i taket för att enkelt kunna sätta upp plast och i sin tur kunna få till ett litet anpassningsbart lackbås.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e0aa5b28739319a7a116e82f3d639987.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c954017a42cfe5dcfb64b2890a17688f.jpg

Ja det ser lite kul ut, men det fungerar ju! Slipa och skrapa..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-fe14ccf49f1445b67d94674dc7e70df8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-373c77fa6bed2ff89b233cf0e6f05678.jpg

Nu ska jag prova Hagmans Zinkfärg som primer, får vi se om färgen fastnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3fe40044ea29c90090c0e8a8499d84e1.jpg

... ja, det gjorde det! Jag måste erkänna att jag inte helt förstår. Är dessa ok zinkbehandlade och enbart zinkfärg fastnar på dem? Någon får gärna klargöra varför bromsoksfärg fungerar på gammalt ok men ej på nytt? Hur som så blev resultatet äntligen bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-599a5d418516c0aa7d4154b7fa58e034.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-46baa600e03f28900f106b7139bab35f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-81ebbc35a84bb096cc88fde8e0fcc378.jpg

Jag hade också råkat skada oket på höger sida vid den stressiga monteringen då bilen skulle ut ur garaget, så nu passade jag på att pensla på lite färg på det också, äntligen två perfekta (nästan) röda bakok (hade jag vetat att det skulle vara så svårt att få det bra så hade jag behållit dem i silver!).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3c50b909e6436329a39882f2668cd3e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6de18c273874908ed02165e5477f38b5.jpg

Jag har verkligen haft lite otur när jag beställt saker från nätet när det kommer till att få rätt antal muttrar. Bakstötfångare fick jag med enbart en mutter, skulle vara någon fingängad M12. Framstötfångare, samma sak, special fingängad M14, fick bara en. Spännband, standard gängad, men bara en låsmutter... Hur som så har jag äntligen hittat en butik i närheten av mig som har varenda mutter och skruv man kan tänkas vilja ha, nu har jag fått tag på den väldigt ovanliga fingängade M14.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-626cc95afd48e2bdf62771f35fa6232c.jpg

Dags att byta spännbanden för bränsletanken. Inte för att det behövs, mer för att det blir så ibland när man är för ofta på marketplace/blocket..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e079090cef3ee28fe81e55f151c609ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2bd90bad6784fcf9c6a8032a78a3838f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-54b815fe21dc85608edc7945004fafcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6d6726f715a1f5e8c52a6be7730c9429.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ab61441122ba97467f2afcd7f1ebe727.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25036671842a8b69f3ed69aa23f2d4ac.jpg

Däremot något som behövs att bytas är bränslefiltret, ser inte ut som att någon har bytt det sedan bilen var ny.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6d0890e153244f7a81175fb8e4598a1e.jpg

Något som verkligen har hjälpt mig, då jag ändå är nybörjare, är Haynes reparationshandbok för Saab 9-3. Det går så mycket fortare att bläddra fram det som behövs bytas via den än via youtube/google. Gav mig några bra tips vid bränslefilterbytet..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e012877e64dfaee6f658b94cc4c6c0c8.jpg

..men trotts det så råkade jag nästan ha av en bräsnleledning då filtret gärna ville rotera vid åtdragning och samtliga skruvar för täckkåpan gick av... Men filtret är på plats och inga kopplingar läcker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-570054e1be9e5bd4667c8cf5beb34d86.jpg

När täckkåpan för bränslefiltret var nere så passade jag på att pilla på gummigenomföringen genom golvet. Gissa vad som dolde sig där? ..mmhm, mer rost såklart.. Jag har ställt mig frågan förr, men varför finns så många hål i golvet på dessa bilar? Något för tillverkningen? Detta måste åtgärdas i varje fall, men får återkomma till det senare...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6ad8e6ae4c868de8914cb8d67f32b6d7.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
15 augusti · 327 Inlägg

Uppdatering 41

Har ju semester, så hunnit att jobba på en del, så här kommer mer jobb jag gjort!

Dags att åtgärda alla rostangrepp i bagageutrymmet. Det är enbart mindre rostskador på ytan, så inga hål, så bäst att göra detta nu. Men först, mer maskering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7b805904301f0243bed63835363ad446.jpg

Det ser värre ut än vad det är, jag misstänker att det har varit en del fukt och vatten här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b85db7bd681c87ad6a2a3f80a1bf28fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5b52f5f19911bbde0c6204a7c179ac15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0349a6925f5b57f5377f92e555dcb504.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-30fe64f58fb2b256b22b250bab2b4d6e.jpg

Dags att slipa då..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-915bd2601186497be44708ff810f4c2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-35bb876b66e8613bd6779ef7efe9c1b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b3d57c7e4f205149dc2d0daf789d2320.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3eb780d36f197722e84550bbdab80730.jpg

Jag fann ett litet hål, men då det är så litet så kommer jag att prova metallspackel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7e532e7c271bc68703f551b80fa1d60c.jpg

Men innan, så bör man applicera lite rostomvandlare. Jag tänkte att prova Hagmans denna gång, så kan man sen se skillnaden mellan Hagmans och Biltema. Kan tillägga att denna gick på ca 140kr, så något dyrare än på Biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f47a7cd8dd391c01e08c7c5043ee42e0.jpg

Sen är det bara att pensla på och sedan vänta i några timmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d4e95e6ed0a36869b546262163ff820e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f64b86065549df651afb4f88302f2ac9.jpg

Sedan är det rostskyddsprimer. Jag har missat att nämna att jag även kör i skarvarna på utsidan. För finns det rost på insidan, så finns det troligen på andra sidan med (tänk vad jag lärt mig!).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-04952a13704ad3162756433083f60181.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-49c60209581ba401e311bd9e89730e3d.jpg

Nästa steg är en grundfärg från Hagmans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-94b792916fe06e682dd68c3ddb1853bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9fff5be20994a9ea96f7925caa5bd76b.jpg

Sen fick jag fundera lite. Att använda mina små sprayflaskor av bilens färg som jag köpt på Speedparts vore inte fel, men väldigt onödigt. De kostar som en stor sprayburk på Biltema och räcker inte långt. Dessutom, det måste inte bli supersnyggt, allt ska ändå täckas. Dock vill jag ändå ha blå. Mot, ja ni vet vart... detta blev inköpet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e7e0c9ea8f918f0f4db8380a0d7298e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1c399388d7785bb3066d3538ebcc1857.jpg

Börjar med att åtgärda hålet med metallspackel och sedan lite blå färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-51c469d3cdde81222adfa9c3e3e9301c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e34bae510d37390d631e26ac360262e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-03187a8fa3d7d1e5db623232574f98a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7c1bee32d3468eda50c9b5d66495dd88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1471f15a23a3b49a1a7db637db25f9b2.jpg

Jag måste säga att jag blev rätt nöjd. Färgvalet var perfekt ju! Bättre än original.

I nästa uppdatering blir det att täta lite, samt en bild jag velat ta under en lång tid.

Avant för varje slant.
turbos4
15 augusti · 327 Inlägg

Uppdatering 42

För att undvika allt detta arbete i framtiden, så ska jag se till att täta. Använder en karosstätning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cde3aebb07117b12bf314f2ee7291835.jpg

Kör från alla tänkbara sidor, dock inte för mycket, för då finns risken att fukten tränger igenom och ligger kvar, vilket då blir värre än att inte täta alls.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d9d1f93ec7c0f034a507beb818041cf6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e4f4655e9f7197efdaec07b3147995b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-90e6951ba1f50789db455e4a4b56100e.jpg

Nu är det bara att täcka allt det fina arbetet man gjort big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-01549a3067297a85a97165f309ea4693.jpg

Tänkte att jag monterar tillbaka den nylackerade bakstötfångaren då jag har lite platsbrist för bildelar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7df08be81a5f8a2fbc17e1af6a064336.jpg

Men innan så ska dragkroksbalken av, den är så rostig och ful. Denna ska senare in på sandblästring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-45f63a7b76a1b6f714f7968341070889.jpg

Mer inredning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-960071e59d56307c27c9ddd076d70849.jpg

Svårt att visa på bild, men lackeringen blev så bra! När resterande bilen poleras, kommer bilen få ett nytt liv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9739cd51882d0696fd86ea146e5d28c6.jpg

Dock innan jag kör ut bilen, passade jag på att såga ur rosten som jag upptäckte under bränslefilterkåpan, dock fortsätter jag på hålet senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2ae384335cfce574a0ada78d0fad3999.jpg

Nu åker bilen äntligen ut! Passade på att prova handbromsen och den fungerar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6b7ad2c03c870155dd7de6cd5cdadf5b.jpg

Innan jag vänder om bilen för att påbörja framvagnsrenoveringen, så har jag länge tänkt på att ta en bild med alla bildelar jag samlat på mig som är nya. Så här är (nästan, har lite mer så som dörrar och inredning) allt som ska monteras på bilen. Detta var rätt nyttigt att se, så man inte köper på sig mer innan allt är på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-da5fa57feea3e9bc3e68378d6852a912.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-884efd3a5520e1ce786b613a98fcf73e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5c2620ff783c191584be4c09bed9c819.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-fa8df95bfcd8485f0c6de4803d85d85a.jpg

Snart är semestern slut, så blir återigen lite långsammare takt. Men planen är ändå att få bilen körbar innan sommaren tar slut. Lär inte hinna montera allt som på bilden ovan, men åtmindstone hjulupphängning + bromsar.

Avant för varje slant.
turbos4
17 augusti · 327 Inlägg

Uppdatering 43

In med bilen igen och påbörja framvagnsrenoveringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-72d3216510155da06498170804c17c91.jpg

Tycker ändå att det ser helt ok, kunde varit värre. Inga genomgående rosthål. ABS kransarna samt givare verkar någon ha bytt inte så länge sedan. Bromsarna och beläggen är i bra skick. Min förhoppning är att sälja vissa av dessa delar vidare. Nånting borde man ju kunna få för delarna som ska bytas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-605a5f20f38a3fc7d20ea351a0c9f723.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d72a52d4d03c50113dcb0d2a96a866a3.jpg

Jag passade också på att demontera främre avgassystemet, som också är i bra skick. Dock kämpade den nedre lambdasonden emot något. Höll på att runda hela givaren, men lyckades till slut få av den (ja jag vet att det ligger en skiftnyckel där, men jag började med speciell hylsa för lambdasonden och den fungerade inte) . Kikade också på turbon, den har inget glapp och läcker ingen olja. Allt detta ger mig hopp om att motorn internt är i bra skick. Någon tidigare verkar ha brytt sig om bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-90ed9266ad6fdb2a096bcdb96dbc22ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3991a68d918382dfc156bc37fec3cf17.jpg

Dags för demontering. Styrleden vill verkligen inte ge sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-45cc27d7d978d5df58cb85f32e28234c.jpg

Dags för att applicera värme och prova en avdragare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0436b6d7219e1ed7df460e0dcaabb68a.jpg

Ops.. Den gick av.. tongue Minisvetsen var också rent skärp! Köp ej. När jag ändå är inne på vad man ej ska köpa så är det Biltemas hjulförvaring på hjul. Ena har redan gått sönder. Har ingen bild på det, men har moddat den med större hjul. Men adderar man priset för de större hjulen så hade man lika gärna kunnat köpa en bättre från början. Vissa saker håller helt enkelt inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d4e6ecc9e8dcef9c5d3c6f97a03ad606.jpg

Då jag verkar behöva mer verktyg för att kunna demontera, passade jag istället på att rostskyddsmåla det där nya hålet under bilen. Själva reparationen av hålet kommer vid ett senare tillfälle, eventuellt när jag byter inredningen, för då kan man säkert ta bort mattan lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-05ec13915a8fda1be02a0703c66855ec.jpg

Nu bör jag ha alla medel att kunna få bort alla bråkiga skruvar/muttrar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-979a4aaafeac05b1e52167b164788fda.jpg

Denna avdragare var 3 gånger mer kraftig. Så ihop med värme och ett lätt slag av släggan så hoppade styrleden ur. Jag fattar nu vad alla menar när de säger att dessa leder brukar sitta hårt. Jag håller med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25fcc648f02ff789acb058a226c41cde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e9751ff1ba641ec18dcb11d65613e7c8.jpg

Dock hade jag ingen Torx T55, så hjälparmen får demonteras av senare.. Det är så mycket verktyg man behöver!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-875f786af698210d96fb5f3fbd7b192a.jpg

Nu är allt på vänster sida demonterat! Bromsröret skulle eventuellt behövas bytas, men sitter ju så trångt till. Får se om jag gör det nu eller om det får bli att spara på. Jag vill verkligen provköra bilen innan snön kommer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-af7323590d00e53883e9bd156213faab.jpg

Nu är det inte så mycket mer spännande som kommer att ske på ett tag. Behöver demontera högra sidan, inhandla T55 torx, köpa lite skruvar som gick av och råkade ha sönder ABS-sensorhuset, så behöver nytt sådant (lär ha sönder den på andra sidan också). Vidare blir det att sandblästra dragkroken ihop med oken och slutligen demontera krängningshammaren.

Jag är lite osäker på hur jag ska göra med subframen, den ser ut att vara i bra skick, bara lite smutsig. Har också förstått att man kan få ur krängningshämmaren utan att demontera hela subframen. Det lockar att skippa det momentet. Ska motorn ur i framtiden så kan man ju demontera den då..

Dock är en liten rolig del till motorn på väg till mig. Jag kunde inte hålla mig borta. En hint är att det har att göra med motorns övre del big_smile

Avant för varje slant.
turbos4
21 augusti · 327 Inlägg

Uppdatering 44

Vet att detta blir rätt så detaljerat, men tänker att någon (eller jag själv) kanske får nytta av detaljerna. Demonteringen fortsätter i alla fall! En hel del delar blir det. Mitt system att minnas vart allt ska sitta är dels bilder men också placeringen i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-801a34ce55c5215838392e13fece56eb.jpg

Höger sida strax klar. Jag gjorde allt i helt annan ordning, blev mycket lättare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-74eebf73f9b82b1538b854b45009447c.jpg

Vid närmare inspektion av allt jag köpt så har jag ju missat 2st bussningar till bärarmarna, närmare bestämt de inre... Trodde jag hade fått med alla. Jag har också ställt mig frågan, varför köpte jag inte bärarmar med färdiga polyuretanbussningar när jag ändå köpte i alla fall en ny bärarm? Enkla svaret är att jag hade lite för bråttom att beställa saker, så förra året köpte jag alla bussningar, sedan i år la jag till en bärarm och nu ska jag byta ut alla bussningar (ja även de nya...)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c1883eb94ab9b34d5ce022ba527214d2.jpg

Oken är nu demonterade och redo för blästring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-64dc142054d5d7b005c3e74fa67d7c38.jpg

En liten paus från framvagnen. Har länge stört mig på hur ful ventilkåpan är.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-40b300dc1abd1a1d23211636bc49d63a.jpg

Så när jag såg denna på blocket så kunde jag inte hålla mig borta. Detta blir sen toppen (lol) när jag får på den! Får väl sen bara be Nordic att renovera motorn åt mig så stämmer texten mer med bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7d4df058b38c691561292cfb29cc40b6.jpg

Tillbaka till framvagnen. Har byggt ett eget litet verktyg som ska hålla motorn uppe vid demontering av krängningshammaren. Detta blev version 1.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-582663992688c729386009bdfb5d3914.jpg

Dock behövdes den moddas lite så att jag kan använda motorns lyftöglor med. In med domkraften under också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4cfb97083556bc40c4b7ed25a89b3cd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-01285dcf9cc5225bbb36513e77920b31.jpg

Att demontera hela subframen när man ändå håller på, det var inte alls så svårt. Sitter ju enbart motorns bakre fäste på den, så hela subframen är nedmonterad. Jag tror att jag tar med den till sandblästringen också, även fast den ser rätt så okej ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8a7140760cc95ab1e4c258ee6b39835f.jpg

Dags att kika närmare på motorn. Det läcker helt klart en del olja, men inte så att det rinner direkt. Jag kan inte svara på vart det läcker. Jag är väldigt säker på att det läcker lite från ventilkåpan samt lite från oljetråget. Så kanske bör demontera det också när man ändå kommer åt? Men det känns som att det läcker från ett ställe till, kan det vara mellan motor och växellådan? För det ser inte ut att läcka mellan topplocket och motorblocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c4dd2d789fe14619951db20fdfacf2a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-11ad52e65fd79f650e43a062c421919d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-dc588c87f4f5a7a343dbf7f06793497b.jpg

Jag tror att det också blir lika bra att byta den bakre motorfästet/växellådsfästet. Ska tydligen vara en uppgradering att byta till dieselvarianten som ska vara hårdare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1f13bd1e2f245068400b0981642157c0.jpg

Rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cac1598778e902c6be9940a045bd125e.jpg

Hjälparmarna blev ju som nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-43b0d1751df35ed780a8cc6278d2b64d.jpg

Passade på att fota lite delar som kommer att bli över och som jag slängt upp annons på. Bara att skriva PM om någon behöver något.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-159dd023ace43b506e2067a84323f35f.jpg

Denna blev ju felbeställd eftersom att jag ska ju köra 3" hela vägen... Nåja denna köper nog någon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f25c5d00c18bfa509c2c212c71c99666.jpg

Jag tar gärna en andra åsikt om ett planerat inköp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-fcd80caa268c71a1dc37854534af7149.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2f4e7ebb1582410d2507f41906873b38.jpg

Gallret skulle jag vilja ha nytt för att det befintliga har ett hål för motorvärmaruttaget som jag tagit bort. Vidare är det buckligt och fult. Går säkert att laga den, men börjar få lite tidsbrist. Är det något mer som jag missat som man bör byta när man har ändå hela subframen nere? (kommer dock inte att plocka ned motorn just nu).

Avant för varje slant.
IFakiezZ
22 augusti · 437 Inlägg

poly bussningar är att rekommendera på saab

Volvo 740 "Sture" (1990)
turbos4
23 augusti · 327 Inlägg

IFakiezZ skrev:
poly bussningar är att rekommendera på saab

Ja chassit behöver (i min mening) helt klart styvas upp något. Men det blir poly bussningar runt om smile

Avant för varje slant.
cars4ever
23 augusti · 821 Inlägg

Måste kännas så skönt att ha fått ordning på garaget smile

amazinjoey
23 augusti · 984 Inlägg

turbos4 skrev:

IFakiezZ skrev:
poly bussningar är att rekommendera på saab

Ja chassit behöver (i min mening) helt klart styvas upp något. Men det blir poly bussningar runt om smile

Org Chassit med steg 1 är farligt...Var ju en olycka för inte så länge sen med en OG93 som körde in i ett träd för att den understyrde(vad jag fick höra)

Poly bussningar, styrväxelStaget och bra dämpare är viktigt!

Senast redigerat av amazinjoey (23 augusti )

turbos4
23 augusti · 327 Inlägg

cars4ever skrev:
Måste kännas så skönt att ha fått ordning på garaget smile

I vintras när man öppnade porten för att planera jobbet inför sommaren och såg all mögel och fukt, så var jag väldigt nära på att ge upp projektet. Känns ofattbart att ha ett så pass fint garage igen. Men man behöver ständigt nya verktyg, så man blir väl aldrig klar. smile

Avant för varje slant.
turbos4
23 augusti · 327 Inlägg

amazinjoey skrev:

turbos4 skrev:

IFakiezZ skrev:
poly bussningar är att rekommendera på saab

Ja chassit behöver (i min mening) helt klart styvas upp något. Men det blir poly bussningar runt om smile

Org Chassit med steg 1 är farligt...Var ju en olycka för inte så länge sen med en OG93 som körde in i ett träd för att den understyrde(vad jag fick höra)

Poly bussningar, styrväxelStaget och bra dämpare är viktigt!

När jag körde med bilen innan renoveringen så drog den extremt åt ett håll (minns ej längre om det var höger eller vänster), men har man lite effekt och inte är beredd på att den kommer att dra åt ett håll så kan jag verkligen förstå att man kör av vägen.

Kanske en "unpopular opinion", men i och med att jag kört mycket nyare golf så är det nästan lite roligt eller snarare ger bilen en form av annorlunda karaktär. Det har jag saknat i de nyare bilarna som trotts bra chassi, väghållning och prestanda saknar det där "speciella".

Hur som så ska denna få bättre dämpare, sänkning, Plybussningar och  klämman har jag redan hemma. Vidare så kommer jag också investera i bra däck tänker jag mig.

Avant för varje slant.
amazinjoey
23 augusti · 984 Inlägg

Jag hade rekommenderat dig kontakta Arthursson när det kommer till styva upp chassit. Samma gäller om du ska renovera motorn smile Har för mig killen ska bygga en 1000hk OG93 och hade innan en 700HK OG93.   Han har även en OG9-5 som har haft 370hk+ med en td04hl-15t smile

turbos4
30 augusti · 327 Inlägg

Uppdatering 45

Försöker att skynda mig innan snön kommer. Vill verkligen prova att upphängningen samt bromsarna fungerar, eller helt enkelt få reda på vad som måste åtgärdas tills nästa sommar.

Nu blir det en hel del jobb på allt som ska monteras tillbaka på framvagnen. Medan vissa delar var på sandblästring, passade jag på att få ut de gamla bussningarna från bär- och hjälparmarna. Jag fick ta hjälp av en avdragare, såg och borr. Kan lova att det satt hårt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7c8687169f2cc83882e7a41af6364023.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5a5429e8e56e16d845da19596d72547b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2604225885131a361538a1193c7902b4.jpg

Men efter mycket våld och svordomar så fick jag i alla bussningarna. Dock fattas fortfarande yttre länkarmsbussningarna som är beställt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f6cc31e9917594ee5ade0e15786d6899.jpg

Vidare var jag förbi en verkstad som hjälpte mig att pressa i naven i fjäderbenen. Valde att ta hjälp då det är väldigt lätt att trycka sönder lagerbanorna på hjullagren. Vilket då kan komma när som. Vill inte ha mer backjobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-728361092a9496864299c82340edf4bf.jpg

Sedan tänkte jag montera av fjädrarna samt dämparna. Vill ju matcha det jag har i bak. Funderade länge på hur jag skulle få av fjädrarna. Det är ju en stor hylsa som behövs och inuti den så måste man hålla emot med en insex. Vilket flyt att lamdasoindshylsan passade detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1668a38fc55cc250a679fdee5d5419b5.jpg

Är helt klart skillnad på dessa fjädrar. Tycker nästan att speedparts-fjädrarna är lite grövre. Nåja jag provar med de röda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2986ffbf565a6a2c5f77bf6ad92c5e99.jpg

Delarna kom tillbaka från sandblästringen. Subframen ser riktigt bra ut. Dragkroken och oken har lite bruna fläckar, så antar att de fick lite ytrost. Men ändå nöjd då jag kan köra lite rostomvandlare för att vara på den säkra sidan. Givetvis så vet jag att sanden har sönder alla gummidelar på oken, men då dessa ska bytas så fick de agera som maskering. Vilket de kommer få fortsätta att göra i nästkommande steg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bfaee421704866991103b2ba728478d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-50b70459af6958e3b3b60c28e4f0136e.jpg

Dags att fylla på sprayburkslagret. Kör vidare på Biltemas grejer då det fungerade väldigt bra i bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4fb93174056046ac911bbd700f4e03f4.jpg

"Lackbåset" går nu riktigt snabbt att "bygga/sätta" upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-322e14d0d5f2aecd0816a0e5a860812e.jpg

Penslade rostomvandlare på dragkroksbalken samt oken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2e38d0f7f465313debdcfe9ff95faec6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-16c62a8a6597b85fedec06f4cca85852.jpg

Nästa dag fick de en rostskyddsprimer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0d42c82804d55a60e503b926b9352069.jpg

Parallellt med detta så lackade jag subframen samt även delar av fjäderbenen med roskyddsprimern. Fjäderbenen behövde egentligen inte lackas då de var nya, men tycker att finishen på dem är under min standard. Så de partier på dem som är bearbetad och ej lackad kommer få lite rostskydd och ovanpå kommer sedan de bli mattsvarta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-34f481dc5fde4d4d7e10cabc1ae2ca7a.jpg

De nya bromsokhållarna som gör det möjligt att ha större bromsar får en zinkprimer. Något jag lärt mig från det där oket som inte ville bli rött, är att zink fungerar som en bra primer. Den ska också tåla 400+ grader, så temperaturen bör inte bli ett problem. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a977a64a76df936200906fabbc7d14dc.jpg

Avgasrör rostar ju. Speciellt från utsidan men även från insidan. För att öka livslängden på det nya 3" systemet, så körde jag zinkspary på dem med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4b00a155d8eaf2ae7d2fa935ac965613.jpg

Även om avgasröret är rostskyddsbehandlat så fungerar rostskyddet tills att röret får en repa. Dessa rör känns som att de fick sig ett par sådana i transporten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9da3ce4100f67c924a52062536b92976.jpg

Kör på Hagmans zinkspary (ja tills att den tog slut, så fick komplimentera med Biltema).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-36c3681ff9060cfe92f6c4ca19268ec7.jpg

Såg att jag missat några ställen, så omgång 2.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2747c3165eac5ddf95a484659b312beb.jpg

Nu så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-77e707c3e55146ceea579e8fdea38ea8.jpg

Känner hur jag med tiden blir mer seriös eller "professionell". Då jag har alla åtdragningsmomenten i reparationshandboken, kan jag ju lika gärna momentdra allt. Då Biltemas Nyckel inte går under 70Nm så investerade jag i en lite mer kvalitativ nyckel som får hantera de lägre momenten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9ec0ebe4a5e2df18701d150e249fab67.jpg

Det var allt för nu. All lackarbete tar lång tid då jag gärna väntar en dag mellan gångerna. Men vill inte slarva, så detta får ta sin tid.

Avant för varje slant.
turbos4
3 september · 327 Inlägg

amazinjoey skrev:
Jag hade rekommenderat dig kontakta Arthursson när det kommer till styva upp chassit. Samma gäller om du ska renovera motorn smile Har för mig killen ska bygga en 1000hk OG93 och hade innan en 700HK OG93.   Han har även en OG9-5 som har haft 370hk+ med en td04hl-15t smile

Oj det var oväntat högt för en 15T.  Helt klart intressant att veta hur han lyckades att få det att hålla. Jag är för närvarande lite försiktig med motordrömmarna då min projektbudget är slut för i år. Men jag lovar att återkomma med planerna.

Avant för varje slant.
turbos4
3 september · 327 Inlägg

Uppdatering 46

Lackeringen har fortsatt. Har försökt att åka till garaget så ofta jag kan.

Efter rostskyddsprimer så får alla delarna en mattsvart fälgfärg. I flera lager dessutom, så det har tagit lite tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4e437f8a27e067903f2ebe6ff819ae0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1c01ef6234f26a3ccfec7a83b9b87357.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c5ace94ea0d6f50a41dd7565403b3cc7.jpg

Detta är väl smaksak och vissa är helt allergiska mot färgglada bromsok. Jag tror att de kommer att matcha bilens blåa färg rätt bra och ge bilen det där lilla extra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f222d22eda30f0f227445aa593a1ebe3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-51fa2e08f2ca8f7e9be4bc43ebafcf7b.jpg

Efter all lackring så var jag tvungen att spendera en kväll med att städa undan. Nu ser det ut som ett nytt garage igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3a61d0d83800c4c6da8e2778e6aa2ae6.jpg

Jag tycker att resultatet blev riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f1c005d846c3f86d7d6b084f74e7cb93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ce43cf81e1ce9292c2c1826f95ac7709.jpg

Dags att prova montera dämparna samt fjädrarna i fjäderbenen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7d30a63a1d2b55f8b995c0edc631643c.jpg

Det gick väl sådär. Lyckades repa fjädrarna något med fjäderspännarna, la på lite bromsoksfärg på de ställen, så det ser bra ut igen. Sedan är det riktigt svårt att dra åt hylsmuttern. Har ju egentligen inget verktyg som passar. Den ska dras med 215Nm, men drog hårt jag kunde med förlängd momentarm och la på lite gänglåsning. Kanske inte kommer att gå få loss den, men den sitter iaf. Så här blev resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4d8bb15d989e8c24446e5867ed4ed71a.jpg

Det har kommit mer paket till mig big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9cd092a0648ce9ac46d61d8d25e169bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5ad9578063e82554fb8cbc4b6afee9eb.jpg
I det ena är det komplementering till framvagnsrenoveringen och sedan lite till motorn i from av packningar och tätning. Dock har jag ju råkat beställa för många bussningar! Missade att de såldes i par.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ecba5d9261448528ec43c714da8f0137.jpg

I de stora paketen har jag fått något som jag skulle egentligen beställa nästa år, men fick ett bra paketpris, så hoppade på. Detta blir mitt ljudbygge sedan. Går igenom mer i detalj när det är dags (låååångt framåt).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-af1576adb0cbfd2f0c499334c21e3b3a.jpg

Det sista jag vill nämna är de yttre länkarmsbussningarna. Jag rekommenderar starkt att köpa färdiga bärarmar med poly bussningar, för att få ut de gamla var inge vidare. Jag håll säkert på i över en timme med ena bärarmen (som nästan var ny). Det blev trasiga verktyg och händer! Men tillslut så fick jag ur dem.

Följande är kvar innan jag tar en paus med projektet (behöver vila och prioritera lite annat):
- Montera fjäder och dämpare i den andra fjäderbenet
- Poly bussning i den andra bärarmen
- Renovera oken med nya packningar, tätningar och kolvar
- Få av styrkullederna
- Byta bromsrör vänster fram (ja jag kan ju inte låta ett rostigt bromsrör vara kvar)
- Slipa ned höger och vänster hjulhus
- Rostbehandla hö + vä hjulhus
- Primer + lack hö + vä hjulhus
- Tömma olja & byta filter
- Montera ned oljetråget, rengöra och återmontera (när subframen inte är i vägen)
- Passar på att byta ventilkåpan när jag ändå har oljan ute
- Montera Subframe, länkarmar, fjäderben,motorfäste, bromsar, bromsslangar osv
- Fylla olja
- Fylla och lufta bromssystemet
- Se om allt fungerar!

Ändå en hel del!

Det skulle vara skoj att få på avgassystemet och dragkroken. Men får se om tiden räcker till.

Avant för varje slant.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang