- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering
- 43 Följare
- 63 817 Visningar
- Uppdaterades senast 13 oktober 2022
cars4ever skrev:
Hoppas att det kommer fler bilder på bytet av servoröret, ska ta tag i samma åtgärd på min bil. Lossat anslutningarna på det gamla röret men isnåg att fronten måste bort för att kunna få ut det gamla röret och in med det nya
Jag är ledsen men jag behöver flytta fram bytet av servoröret. Men med fronten nere så verkar det rätt så enkelt. Du fixar det
Uppdatering 52
Ja här har det stått still ett tag... Lång historia kort, annat jobb, privata omständigheter bla bla bla..
Hur som, projektet har faktiskt rullat på, men i sådan långsam takt, att jag samlat all progress istället.
Jag har ju lite platsbrist så har försökt att sälj av mig en del prylar/reservdelar som säkerligen kan göra nytta hos andra.
Inget fel på dessa fjäderben och bromsar, hoppas de kommer till nytta.
Vet inte hur mycket nytta dessa delar kommer att ha, men även de har hittat en ny ägare.
Sålde även speedparts-fjädrarna och dämparna., och likaså GEsport -dämparna. Till ett riktigt bra pris, så hoppas nya ägaren blir nöjd med dem. Inget fel på dem, men detta projekt har ju spårat ut och bara det bästa duger...
Sen har jag köpt på mig en del nya verktyg. Och med "en del" menar jag massor! Kan man ha för mycket verktyg? (NEJ!)
Ett motorbyte kommer att komma, så denna behövs.
Denna köpte jag för att kunna förvara en motor på en plattform på hjul, pga platsbristen förstås.
Vet inte hur nödvändigt det är med en motorkork för en så pass liten motor, men när man ändå är i farten. Sedan tillkom några skiftnycklar (är ju ändå ett verktyg man använder oftare än man borde).
Samt lite annat godis.
Det var ett bra pris på denna
Jag investerade också i svetsutrustning. Verkligen en instegsmodell från Jula (mig one) men den lär duga till mina ändamål. Men coolt att jag ska lära mig svetsa!
Köpte på mig lite rör, plåt och fyrkantsprofiler. Så att man är redo när det behövs.
Dags att prova svetsen.
Provar bara lite med dessa tunnplåtar, innan jag reparerar hålet på Saaben.
Det gick inge vidare Jag behöver öva mycket mer! Det var rätt svårt. Brände rätt igenom. Stänkte en del också. Men jag är övertygad att man kan få det att se ok ut även med denna svets.
På tal om verktyg.. Jag "investerade" i lite Ryobi-grejer...
Är sjukt nöjd. Ser riktigt bra ut i garaget. Visserligen trångt, men jäklar vilken lyx av verktyg. Jag har äntligen känslan av att jag kan göra allt (med lite övning och tid).
[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=50663&image=2887467]
Kompletterade även mitt rekondförråd med lite medel och en ångtvätt. Återkommer när jag provat på bilen.
Tillbaka till Saaben. Planen är att återställa bilen och besiktiga den. Det innebär tillbaka med fronten.
Nya sidoblinkers och strålkastarglas. Riktigt dåligt dubbelhäftande tejp på blinkersen, som håller ihop gummit med plasten. Den låssnade, så använde lite snabblim för att hålla den på plats.
På grund av att frontgrillen hade ett hål för motorvärmaruttaget så köpte jag en ny original grill. Hurvida det är värt det eller ej vet jag inte riktigt, men över 1000kr var ändå lite väl dyrt.
Tillbaka med grill och dimljusen.
Då var fronten på. Blev riktigt bra, även fast passformen på de nya blinkersen inte var helt 100. Fronten ser ut som ny. Laddar även upp batteriet, inte bra att lämna ett nytt batteri urladdat.
Så vad är planen framåt då? Varför böt jag inte servoröret?
Jag kommer att ta ned fronten igen i framtiden, då kommer jag byta ut alla styrservorör istället. Och laddluftkylare och typ allt. Så just nu är fokus på att få bilen i ett besiktningsskick. Så jag delar in projektet i 3 delar:
Besiktning
Montera tillbaka allt och besikta. Det inkluderar även att byta ECU i bilen mot den jag visat tidigare med 290hk.
Efter besiktningen kommer jag bli tvungen att ta hjälp att gifta in ECU, 4-hjulsmätning, en AC-service och kopiera en extranyckel.
Sedan är planen att ställa på bilen och njuta lite av den.
Invändig renovering
Riva ur all interiör och laga hål i golv.
Byta höger fram och bakdörr.
Byta alla stolar.
Lacka om instrumentpanel.
Bygga om ljudet.
Byta växelspak.
Montera handbromsdamask.
Styrväxelklämma (inte direkt invändigt, men den får vara med här)
Tona rutor
500hk+
Byta motor
byta växellåda, mot en med quaife diff
Nya drivaxlar
Alla nya slangar och rör
Ny IC
Bygga om inloppssystem
Ny turbo och grenrör
Ny Downpipe
Oljekylare
Öppet vevhusvent
Nya mätare
..typ allt nytt som är mekaniskt under huven kan man summera det som...
Motor och växellåda kommer jag få hjälp med. Kommer från en annan bänkad Saab, så finns garantier på att det håller Allt detta kommer ju ta lång tid, men det är planen. Hur lång tid detta projekt än må ta, så kommer jag inte ge upp.
Senast redigerat av turbos4 (30 april 2022)
Uppdatering 53
Fortsätter med Sidokjolarna. Först får de sig en välbehövlig tvätt.
De är rätt trötta, så dags att prova den där polermaskinen jag köpte något år tillbaka.
Efter ca 30-40 minuters masserande så är skillnaden enorm. Jag började med en deep cleaner, sedan ett polermedel och slutligen lite vax. Maskinen är från Biltema (deras lite finare polermaskin med digital display) och alla medel från Hamron.
Maskinen var riktigt bra. Om man inte är ett proffs som använder polermaskin dagligen kan jag inte annat än att rekommendera den. Polermedlet var väl sådär, det tog inte så bra, hade behöver något grövre. Här ser man skillnaden på en polerad mot en som inte är det (väldigt svårt att få det på bild).
Provade för att se hur det blir på bilen.
Blev tvungen att flytta alla pallbockar för att de krockar med sidokjolarna. Jag gillar verkligen sidokjolarna, men de är något opraktiska när man ska palla upp bilen. Tack vare att jag numera har två domkrafter tog jag ena under hjulet och andra på sidan.
Innan jag monterar tillbaka sidokjolarna så passar jag på att få bort lite ytrost. MIn teori är att sidokjolen inte suttit fast ordentligt och skavt bort en bit av lacken, som sedan via fukt och smuts, börjat äta lite på ytan. Fick bli rostätare och sedan lite lack. Blev inte supersnyggt men det spelar ingen roll då det ändå täcks av sidokjolen. Viktiga är ju att det inte börjar rosta igen.
Nästa stora fråga som jag funderat på ett tag är hur jag ska sätta fast sidokjolarna underifrån. Innan satt de fast med plastmuttrar direkt i skruvar som var fast i karossen. Men där var det ju så rostigt innan att de lossnade med muttrarna.
Nu är det ju helt igensatt, så jag måste komma på något annat sätt. Det går ju att ta självgängande skruv och bara skruva dit, men det känns inte riktigt rätt. Borra hål och plastmuttrar går ju också, men känns lite klent. Det jag i slutändan kommer att prova är att nita fast dem med aluminium-plastnitar.
Plasten skyddar ju mot galvanisk korrosion (som eventuellt kan uppstå då aluminium och stål möts). Samtidigt så känns en nit mer stabilt än någon plastlösning.
Jag borrade upp hål och sedan använde dessa plast-alunitar med brickor. Blev riktigt bra och stabilt. Fick inte med det på bild, men jag körde lite underredsmassa på dem också, så att det inte tränger in vatten på något sätt i trösklarna (ja, en eventuellt demontering av sidokjolar kan bli mer krånglig i framtiden).
När jag ändå var i farten så köpte jag lite genomföringsgummi samt gummipluggar i div olika storlekar. Dessa har verkligen kommit till nytta.
Höll på att glömma dessa hål.
Pluggat och klart.
Då var kjolarna monterade.
Ett paket har kommit!
Då det var lite bonusrabatt så passade jag på att köpa något som jag kommer att behöva långt in i framtiden. Dels är det samtliga styrservorör och slangar. Expansionskärlet för kylarvätskan ser lite tråkig ut, så köpte ny sådan ihop med nytt lock. Blev en rejäl bricka för motorfästet (istället för min hemmalösning med massa brickor på på brickor som känns lite sådär..)
Hel ny styrservopump för T5...
Kanske onödigt, men när man ändå var i farten. Nya innerskärmar för framhjulen (finns ett litet hål på ena innerskärmen).
Och slutligen en handbromsdamask i läder. Kändes riktigt premium. Denna kommer att passa perfekt i bilen. Speciellt när jag får in de nya stolarna.
Fortsättning följer....
Mrsaab99turbo skrev:
Mycket intressant att följa ditt projekt. Hade samma problem med skruvarna för sidokjolarna till min OG 9-3 aero.
Jag svetsade fast nya skruvar. Din lösning ser ännu bättre ut.
Fortsätt att uppdatera ditt projekt😀!
För mindre så ska nytt ng 9-3 aero 314mm bromspaket monteras snart.
Tack! Sen vet jag inte om denna metod är bättre i längden, beror väl på hur mycket man ska montera av dem. Jag måste ju borra ut nitarna nu.
Det är ju också en trevlig uppgradering. Får mig att fundera lite på om mina 308mm räcker när det blir mycket mer effekt. Bromsarna nu tar väldigt bra, men om effekten höjs ytterligare, kanske man får köra på ännu större. Du får gärna dela med dig hur pass mycket större skillnad du upplever mot original.
Uppdatering 54
Nu kommer en rad av mindre reparationer/uppgraderingar.
Börjar med hjulhuset på höger sida. Dels sitter fronten fast med ett buntband och dels finns ett litet hål i den. Bäst att byta för att förebygga rost och smuts samt skit in i luftfiltret.
Börjar med att riva ut det gamla, som spricker på flertalet ställen vid demontering. Så något att se upp med om någon demonterar dessa, som sedan tänkt att de ska tillbaka.
Bakom så ser det faktiskt rätt så bra ut. Jag var något rädd för att hitta mer rost. (Är hemskt trött på att hitta rost, det dödar verkligen motivationen) Men det vara bara två små områden med lite ytrost som jag slipade bort och behandlade med rostomvandlare.
Den nya, som är en billigare kopia (runt 500kr), köptes på Speedparts men finns hos fler aktörer. Jag måste säga att kvaliteten på dem var väldigt låg.
Hålbilden var helt felaktig, blev spänt på flera ställen så att jag fick klippa upp skärmen. Vissa hål var för stora, så plastskruvarna passade inte.
Jag skar upp en bit av innerskärmen och la på rostskyddsmassa istället. För annars skulle det bli ett hålrum för smuts att samla sig.
Blev några extraskruvar för att få på stänkskärmen. Inte direkt jättesnyggt.
Men värst var kanten runt skärmen. Jag fick klippa upp små snitt och borra hål för att sätta dit plastskruvar för att det inte skulle bli stora glipor, men blev ändå vågigt och den ligger inte ann mot skärmen. Visst originalskärm skulle ha kostat närmare 1500kr hos speedparts, men tyvärr säljs de inte längre. Jag skulle rekommendera att köpa begagnade via någon skrot, de skyddar troligen bättre än dessa. Eller så hade jag otur. Hur som så skickade jag tillbaka den som jag skulle montera på vänster sida. Som vanligt var det smidigt att skicka tillbaka. Jag är inte jättenöjd, så kommer nog att byta igen.
Huvgummilisten som tätar mellan huv och motorutrymme i fram, demonterades i samband med lackeringen av huven. Plastclipsen som håller den gick ju sönder. Inte direkt överraskande.
Vad som däremot är överraskande är att nya original (14st) med frakt går på 300kr. Jag försökte att nita fast listen, men hade inte så pass korta nitar. Så beställde dem i alla fall.
Beställde dem från Saabwebshop, gick fort att få hem dem i alla fall.
Listen på plats.
Fortsätter med lister. Nästa är förardörren som också demonterades pga omlackering. Dumt nog så hade jag klistrat på maskeringstejp över hålen då bilen stod ute i regn ett tag. Det limmet satt otroligt hårt, blev lacknafta och mikrofiber för att få bort det.
Nu är även den på plats.
Nästa lister är de små korta stumparna som sitter på bakskärmarna. Här fick jag vara lite kreativ. Jag täckte hålen med gummipluggar (så att det inte fylls med vatten i trösklarna, för då kommer rosten tillbaka).
På höger sida så är ena "piggen" kvar, så täcker bara ena hålet.
Använder ett starkt dubbelhäftande tejp, som är till för våtutrymmen. Och en gummitätning, för att täta.
..och andra sidan.
Då var det klart. Blev bra det med.
Blir rätt lång uppdatering, så fortsätter i nästa.
Uppdatering 55
Tillbaka till huven. Kopplar tillbaka spolarmunstycken och pluggade även röret som går till framlamporna. Jag vill helt enkelt inte ha huvudstrålkastartorkarna.
Jag hittade även verktyget för hjulskruvarna som jag la i verktygslådan i bak.
Nu till något jag längtat till. Verkligen en liten reparation, men gör ändå mycket för helhetsintrycket. Emblemerna.
Jag satte tillbaka frontemblemen med hjälp av dubbelhäftande då hålen ändå lackats igen. Finns ingen risk att den ramlar av.
Använde mycket starkt mattejp som finns på bauhaus/hornbach.
För ett tag sedan så köpte jag en ersättningsklistermärke som man sätter direkt på sin utmattade emblem. Tycker kvaliteten är väldigt bra och det ser minst lika bra ut som original.
Nästa bak.
Jag drog av emblemen i bak med och slipade bort en del av limmet.
Även här fick sig en klisterlapp. Den har dock en form av textur som gör att det ser ut som original, även på nära håll. Blev bra!
Dags för nästa moment som jag på väntat länge. Dragkroken. Det stämmer, denna 9-3 ska se ut som en fräsch brukis men gå som en Porsche. En liten detalj som ökar sleeper looken, enligt mig då. Sen är det ju ändå praktiskt att i varje fall ha en bil med dragkork, även om jag högst sannolikt inte kommer använda den som dragbil.
Skruvarna i baljan har jag nu tätat ordentligt, till skillnad från hur den var monterad från fabrik.
Inga konstigheter egentligen. Dragkroksbalken var sedan tidigare sandblästrad och lackad. Jag lyckades montera dit den utan att behöva demontera bakstötfångaren. Sparade en del tid. Kopplade in kontakten och skruvade fast "infobrickan" (typbetäckningen?).
Hur pass snyggt det i slutändan blev är väl en smaksak. Jag är definitivt inte objektiv, har ju lagt ned en del tid på det. Men bakstötfångaren hade ju ett fult uttag för dragkroken, så lika bra att fylla det med en dragkrok
Dåså, ned från pallbockarna! Kontrollera alla hjulskruvar och tryck i däcken och ut från garaget.
Enda anledningen vara bara för att få ta lite helhetsbilder. Får se till att ta lite bättre bilder när jag är klar med utsidan på bilen.
Nu får bilen sova ett litet tag i väntan på besiktning. Som kostar närmare 600kr, sen när blev det så pass dyrt att besikta (inte besiktat någon bil på 10 år, så minns att det gick på 200kr )
Jag var förresten förbi en skrot och köpte på mig innerskärmarna till främre hjulhusen. Vänster sida hade dessvärre en spricka, så den struntar jag i att byta, men höger var i väldigt bra skick. Fick båda samt alla skruvar och muttrar, inklusive stänkskydden för bara 300kr. Kom från en relativt lågmilad cab.
Trotts att den lär gå igenom besiktningen så är man ju lite nervös, första gången någon kommer fysiskt kika på bilen under, efter all renovering. Jag återkommer såklart om hur det gick.
Annars är det lite återstående saker på utsidan kvar att göra. Så som polera upp hela bilen, byta hajfenan (som jag redan köpt), byta baklamporna till ännu nyare, byta dörrarna på höger sida mm. Kommer dröja innan jag hinner klart med allt, men fortsättning följer.
Uppdatering 56
Mot besiktning!
Jag var till och med lite nervös inför besiktning. Nu blir man ju bedömd på sitt jobb undertill där jag i princip bytt allt. Besiktningspersonalen var riktigt trevlig! Han var både intresserad och förvånad över skicket! Fick kommentarer som "oj denna var fin, här har du lagt ned många timmar på" och "detta var seriöst, kul att se, ska bli kul att följa denna bil". Riktigt motiverande!
Hur gick det då? Väldigt bra ändå (det är klart ). Men tyvärr två mindre missar. En parkeringslampa och handbromsen. Just det med handbromsen är jag inte direkt förvånad. Den kändes inte helt 100%. Kravet är 16% bromsverkan av färdbromsarna, bilen fick 10%. Jag tror faktiskt att handbromsvajern är kass, alltså att det är fabriksfel på den, att den blev för spänd på något sätt. Eller så har jag justerat fel, för annars är precis allt bytt.
Men i övrigt så fick bilen ett toppbetyg! Nu är jag riktigt taggad på att piffa upp den mer, så som den fula bucklan på höger sida.
Tillbaka till garaget. Börjar med ett tråkigt backjobb, ut med innerskärmen på höger sida. Bort med den billiga kopian.
Den som kom från en beggad lågmilad cab får sig en rejäl tvätt och liten skvätt "bumper shine". Nästan som ny.
Då var den på plats. Så mycket bättre! En begagnad original var i detta fall bättre en kopian.
Något annat jag stört mig på är min SID. Standardfel, pixelfel. Beror på en dålig kontakt mellan skärm och kretskortet.
För något år sedan köpte jag en begagnad SID. Oklart om den är bättre.
Det var den. Dock något svag ljus på menyn, men något jag kan leva med.
När jag ändå uppgraderar interiören, så passar jag på att byta stereo. Jag är riktigt trött på det dåliga ljudet. Också något jag köpte runt 8 månader sedan.
Man vill ju ändå kunna välja låt/ höja/ sänka via ratten, så köpte med en rattstyrningsadapter.
ut med den gamla.
Har inget emot hur den gamla ser ut, den passar i bilen, men för få funktioner och inget vidare inbyggt slutsteg i den.
Det var ett litet huvudverk att få in den nya stereon tillsammans med ramen som ska täcka hålet. Ramen passade inte alls, så fick skära till kanterna lite.
Blev en del sladdar.
Rattstyrningsadaptern tar sin signal från ett kablage som sitter vid ratten.
Tog bort kåporna vid rattstången.
Skarvat. Efteråt fick sig allt lite eltejp också.
Jag använde originalstereons ram som jag skruvade fast den nya i. Ramen som täcker hålet ovanför hålls fast av stereons plastram. Allt blev rakt och stabilt. Tyvärr passar ju den nya stereon inte in lika bra som original, men jag har en liten framtidsplan på hur man skulle kunna få allt att passa ihop.
Det som sitter i bilen nu är alltså en Pioneer SPH-10BT. Det fiffiga med denna är att man drar ut en mobilhållare.
Vidare kan man alltså parkoppla mobilen till den och via en app styra stereon. Som en stor skärm. Det medföljde även en liten mikrofon som jag kommer att installera i framtiden, så att kan prata i telefon via bluetooth. Kan också meddela att denna klarar av att driva de nya högtalarna mycket bättre!
Kanske inte superimponerande ännu, men det är nu som jag tycker det blir riktigt häftigt. Jag köpte till en bluetooth OBD2 läsare från Veepeak.
Denna har bluetooth 4.0 och en lågströmsfunktion, så att man lämna kvar den i bilen. Den stödjer också både Android och IOS, såväl som Windows.
Inkopplad.
Det häftiga är att stereon stödjer OBD2 utläsning i realtid och man kan konfigurera hemskärmen hur man vill och få upp vilka värden man vill.
..och ja, det är bilen som bakgrund ..fast vänta nu, kom på en genialisk idé!
Typ som original, fast bättre
När jag ändå var i farten så köpte jag på mig en servobehållare för framtiden, och damasken för styrstången. Men dessa monteras långt in i framtiden.
Tycker nya stereon blev bra. Dessvärre fungerade inte sänka knappen, så något med adaptern som spökar, så får se om BRL kan hjälpa eller byta ut.
Uppdatering 57
När jag köpte bilen, så följde det bara med en nyckel. Det medför att det potentiellt kan bli en rätt jobbig situation om man tappar bort den enda nyckeln. Då måste en hel del saker bytas ut. Så jag bestämde mig för att ta tag i det hela och köpte ett komplett kitt från tradera. Med frakt landade det på strax över 400kr och då får man blankt skal, transponder, batteri och ett silikonhölje.
Den blanka nyckel tar man till en låssmed och får den slipad. En trevlig låssmed i Stuvsta hjälpte mig för endast 120kr. Men tyvärr verkade inte riktigt det blanka materialet vara helt korrekt, dels finns det små spår i original nyckeln och dels är det två klackar vid nyckelhuset som gör att nyckeln inte riktigt går ner hela vägen ner. Så jag tog till vinkelslipen efteråt.
Såhär blev resultatet, och nyckeln fungerar exakt lika bra som originalet!
Det som återstår nu är att gifta in den, men detta görs i samband med när bilen åker in på verkstad för AC-service och framvagnsinställning.
Något annat jag stört mig på sedan jag köpte bilen, är den stora bucklan på höger sida. Svårt att få det på bild, men det är nog lättare att byta dörrar än att laga i detta fall.
Dessutom finns det lite smårost på vissa ställen och skönt att slippa pilla bort det fula reklammärket för firman där bilen kom ifrån.
Här är donatordörren. Kanske inte den fräschaste lacken, men den är i varje fall hel och fin.
Börjar med att montera bort dörrinnersidan, för den tänkte jag flytta över till den nya dörren. Nya dörren hade en ful grå inredning utan läder.
Bort med fodret/skyddet.
Dörr nedmonterad.
Här var det smutsigt!
Nu när åtkomsten var så bra så kan man likagärna göra rent.
Nya dörren på. Tyvärr så försökte föregående ägare att demontera elfönsterhissarna för att sälja dem separat innan jag köpte dörren. Eftersom att det är nitat och och en skruvmejsel användes för att få bort nitarna, ja så blev det ju en del repor. Men som tur är så misslyckades operationen, så jag slipper byta hissen, men får istället laga lite repor. Jag passar dessutom på att spruta in lite rostskydd i dörren, för att skydda den för framtiden.
Tillbaka med fodret/skyddet.
Dörrsidan på.
Nu till framdörren som också har bucklan samt andra repor och rostfläckar.
Sedan har rosten börjat komma i hörnet på denna dörr, så hade man behållit dörren så hade man fått rost lagat den.
Här är i varje fall den nya framdörren. Även denna i ett bättre skick än min, dock finns lite småskavanker som jag hoppas att lösa med en polermaskin.
Började som med bakdörren, att demontera insidan som flyttas över. Och sedan demonteras dörren. Inga konstigheter, dörrbyte på denna Saab-modell går väldigt smidigt.
Den nya dörren på. Mycket bättre. Men inte helt klart ännu.
Den äckliga dörrsidan ska bort. Något äckligt klet på den och brännmärken, någon som kanske rökt i bilen?
Bort med insidan.
Såhär ser det förresten ut om man har ljudsystem AS1 eller AS2. Då får man inga 6,5" högtalare eller förstärkare till dem som i ett AS3 system (tillval). Dock är alla sladdar och uttag färdigt om man skulle vilja uppgradera, vilket jag kommer att göra i nästa uppdatering, som blir en stor ljudguide för dem som tänkt göra något liknande.
Handtaget på nya dörren har nyckel på passagerarsidan, vilket min inte hade. Eftersom jag ändå inte har korrekt nyckel till den, så byter jag till min.
Lite småtrixigt att få ut den. Man får, likt ett pussel, vrida och vända för att få ut den.
Tyvärr hade jag av en liten del på bygeln. Som tur så hade jag en extra från den nya dörren jag kunde byta mot. Pilligt jobb, men inte direkt komplicerat.
Att få på handtaget var ännu svårare än att demontera. Dels måste länken som öppnar dörren träffa ett hål på insidan, samtidigt som du vrider och vänder på handtaget för att få på den. Jag höll säkert på i en halvtimme, men tillslut så!
Slutligen byter jag också backspegel, då min var i ett bättre skick.
Jag väntar med dörrinnerdelen då jag tänkt bygga om ljudet där. så fortsättning följer.
Däremot så gjorde jag några nya onödiga köp Den här ska stå på skrivbordet som inspiration och ständig påminnelse om att bli klar någon gång.
Modellbilen inkluderade en broschyr om Viggen. Kul liten detalj.
Jag köpte även några baklampor på tradera, som skulle vara i toppskick... Har ingen bild på dem men var väl knappast bättre än mina.
Men det ger mig en möjlighet att testa och polera upp dem, så får jag sälja ena paret. Återkommer med hur det gick.
Nu väntar jag bara på att ett paket med högtalare ska komma så att jag kan bli klar med ljudbygget.
Senast redigerat av turbos4 (16 maj 2022)
Uppdatering 58
Nu har Saaben en godkänd besiktning!
Problemet med handbromsen var tydligen att jag inte hade slutfört justeringen. Efter att man skruvat åt skruvarna så ska man dra åt handbromsen och justera dem igen, så att bromsbackarna ligger an mot trummorna. Pga av tidsbristen så fick jag hjälp med detta av en verkstad. Jag trodde det var vajern som hade något fabriksfel och var inte så sugen på att byta den igen. Men var inte värre än en justering (som gick på 1400kr ). Hur som, godkänd!
Ljuduppgradering! Min bil har mellan-ljudpaket, alltså AS2. Det innebär två 3,5" i instrumentbrädan och 6x9" i hatthyllan i bak. Nästa steg är AS3. Då får man även ett slutsteg, som sitter till vänster om handskfacket, vid passagerarsidans ben bakom en plastpanelen. Den driver i sin tur två 6,5" midbasar i framdörrarna. Tanken är att jag ska uppgradera till ett AS3, fast med eftermarknadsprylar, då de är ljusår bättre än Saab Original i detta fall.
Något som verkligen rekommenderas av alla är att ljuddämpa dörrarna, så börjar med insidan av dörren. Var lite trixigt att få in den, fick klippa några mindre bitar som man viker in och sedan vecklar ut på inuti dörren.
Sedan lite dämpmatta som jag köpte på rulle, på utsidan.
Samma på vänster sida.
Vidare monterade jag högtalarram och klämde på kabelskor, för smidigare montering. Det smidiga är att det redan finns framdragna kablar, även fast det inte finns högtalare.
Högtalarramarna köpte jag på BRL, de är i plast. Man hade ju kunnat kapa egna ur MDF, men jag valde att köpa färdiga.
Hittade denna, stor användning!
Tänkta högtalare är Audison 6,5" midbassar som drivs med 4ohm.
Högtalare på plats.
Sen ska man inte glömma att bort skyddet vid högtalargallret på dörrinsidan.
Nästa steg är slutsteget (förstärkaren ). Det blev en ingångsmodell från Bass habit, vilket kommer räcka gott och väl. Tanken är att montera den i samma position som originalslutsteget skulle ha suttit i. Så bort med handskfacket.
..hmm liten tankevurpa, den här får ju inte plats på långa vägar här... inte ens nästan...
Fick dock en lysande idé, undrar om den får plats i.. Ja det fick den, verkligen precis i och med RCA-kablarna.
Får offra lite utrymme i handskfacket mot smidig åtkomst för slutsteget. Får dock borra några hål för kablarna. Borrade tre trycken, en för pluskabeln, en för minus och resterande för lågnivå och högtalarkablarna.
Bort med resten av motorvärmarkabeln, denna bil lär inte behöva motorvärmare mer..
Här ser jag ett stort misstag från firman som sålde bilen. Motorvärmaren (brukade i varje fall) eftermonteras av bilfirmorna efter fabriken. I detta fall har man borrat ett stort hål i torpedväggen men inte tätat alls! Var lite rost, men inget allvarligt. Tur att bilen inte fick fuktskador...
Anledningen till att jag ville sätta slutsteget där originalsteget sitter är för att jag använder de fördragna högtalarkablarna.
Men inget problem att skarva dem.
Ett annat verktyg jag köpte över ett år sedan som jag inte provat ännu är värmarpistolen från Biltema. Trevligt verktyg med digital display och snabb uppvärmning med många inställningsmöjligheter. Denna får ett bra betyg av mig.
Den användes till att krympslang över kopplingarna.
Uppmärkning av kablarna.
Jorden (minus) valde jag att installera här.
Ström tar jag direkt från batteriet och passade på att koppla dit en säkring också. (Batteriet var ej inkopplat vid installation! Den bör kopplas bort!)
Lite karosseritätning.
Ut med stereon igen och koppla lågnivå samt remote-kabeln
Provkopplade slutsteget. Allt fungerar.
På originalslutstegets plats får istället alla kablar bo.
Innan handskfacket monterades tillbaka ville jag bara prova att koppla in den andra ECU:n, för att se vad som händer. Svar, går att vrida på tändningen osv, men bilen startar inte. Då vet jag det (den behöver giftas in med chassinumer).
Tillbaka med handskfacket.
Jag tog till en del överlängd på kablarna för enklare montering, det var helt klart rätt beslut.
Då var slutsteget på plats. Inte den lättaste monteringen då kablarna bråkade något emot, men resultatet blev riktigt bra.
Syns inte att man har något där.
Framhögtalare i instrumentpanelen har jag redan sedan tidigare bytt till ett par 3,5" Gas Silver. Låter riktigt bra för att vara så små.
Första uppgraderingen jag gjorde med bilen var att byta ut 6x9" i bak. Innan jag visste att det skulle bli ett mega-projekt, nöjde jag mig med Biltema högtalare. Men dessa byts nu ut till matchande Gas silver 6x9".
Monterat och klart!
Jag blev helnöjd av resultatet. Jag har en del justering av ljudet kvar och måste byta ut rattstyrningsadaptern (som BRL skickar en ny till mig ), men det låter riktigt bra! Ett enormt lyft. Vill man uppgradera ytterligare i framtiden så kan man ju köpa ett slutsteg till 6x9":erna i bak, som drivs av stereon just nu. Tyvärr har jag något som vibrerar i ena dörren, troligen någon plastdel. Men i övrigt låter det bättre än många standard-ljudpaket på dagens nya bilar. Vilket är ändå imponerande då dagens nya bilar ofta har väldigt bra ljud.
Visst har jag adderat en hel del vikt, men ändå värt (i mitt tycke) med bra ljud.
Nu blir det en del rekondarbete. Bilen behöver tvättas och poleras upp. Plastdetaljer behöver få ett nytt liv osv. Behöver prioritera lite annat, så kommer ta ett litet tag.
Uppdatering 59
Nu har en hel del hänt i detta projekt. Har varit två händelserika veckor. Vill komma en bit innan jag tar en liten paus.
Börjar med liten uppdatering av ljudet. Fick nytt rattstyrningskablage från BRL.
Så började med bytet. Tack vare mellanrummet mellan stereo och SID:en så kunde man byta den utan att ta ut stereo. Men det är fortfarande samma fel? Rattstyrningen fungerar inte. Jag är väldigt övertygad om att jag kopplat rätt. Man hör att den reagerar på en av knapparna. Då är det fel på den nya stereon, får prata med BRL igen. Dessutom så låter en av de bakre 6x9:erna konstigt, vet ej om det är kablage eller eller något fel på själva högtalaren, ska prova byta plats på dem. Så har lite justering av ljudet kvar.
När bilen var ute passade jag på att installera ytterligare en arbetslampa från stenåldern (var billig på Jula, gav 50kr för den )
Den sätts på som övrig belysning, via fjärrkontroll. När den startar så låter det rejält, som en gammal stor lysrör. Men det blir ljust! Så jag är nöjd!
Jag har också passat på att köra lite för att känna hur det känns när det gäller bromsar och chassi. Bromsarna fungerar riktigt bra, kanske tar något långt ned, men när de väl biter så biter de hårt och bra. Får väl se om man kanske ska byta bromsservo och huvudbromscylindern, men det får bli när motorn ska ut.
Chassit är jag nästan nöjd med. Jag har ju styrväxelklämman kvar, men den hjälper inte att styva upp chassit. Så mera stag?
Tillbaka till garaget! Nu ska detta kitt provas på baklyktorna.
Jag köpte ju några begagande baklyktor, men de var ju knappt bättre än mina, så jag polerar upp mina istället. De är i okej skick, men många smårepor.
Börjar med maskring. (mitt tips är att täcka bilen och garaget med byggplast eller liknande, för det stänker en del!)
Vilket otroligt bra resultat! Detta kan jag rekommendera! Tog kanske runt 20-30 min per sida. Kittet bestod av våtsandpapper (P800, P1200 och P200), polermedel, UV-skyddsmedel och polerplatta man kan använda ihop med en skruvdragare. Jag körde dock slipningen för hand.
De lamporna jag köpte passade jag på att slipa och polera också, så kittet räckte till två uppsättningar.
Även dessa blev väldigt bra, som nya. Så dessa får väl jag försöka sälja utan att gå med förlust..
Lacken på bilen behöver också en rejäl polering. Tak, baklucka inklusive vinge, plasthörnen i bak, 3 dörrar och framskärmarna har ju inte lackerats om, så dessa ska jag väcka nytt liv i. Men på grund av att jag inte polerat på många år (jo visserligen sidokjolarna, men de sitter ju så långt ned) , har nya medel och maskiner så provar jag med bakdörren som ändå ska till skroten. Den är i samma skick som ovannämnda bildelar.
Jag provar med Biltemas Proline serie av polermedel. Den var inte direkt superbillig, så den kanske är bra. Denna var deras grövsta, valde den då detta är en metalliclack och är i riktigt dåligt skick.
Innan körde jag dock en deepcleaner. För polering använder jag en excentrisk maskin och för resterande en polerande.
Resultatet. Tog bara en liten bit på dörren, men låter bilderna tala för sig själva.
Då känner jag mig redo att mig ann bilen! Men denna uppdatering blev rätt lång, så fortsättning i nästa...
Senast redigerat av turbos4 (3 juni 2022)
Uppdatering 60
Fortsättning av polering.
Läxan lärd när det kommer till stänk, så lika bra att plasta in allt som inte ska poleras just nu.
Passar på att ta bort den slitna hajfenan.
Maskerar alla lister. Här kan man också se lacken före polering. Väldigt matt och repig.
Jag höll på ett tag, men resultatet blev riktigt bra!
Köpte ju även en ny hajfena från wish ett tag tillbaka sedan. Kvaliteten var väl sådär, slutade med att jag bara tog höljet och limmade fast den gamla på insidan och skruvade fast den. Så nu sitter den.
Resultatet av taket.
Dock var jag tvungen att avbryta, får fortsätta senare. Bilen ska nämligen iväg till en Saab-verkstad för programmering av nyckel och Maptune steg 3 ECU. Passar på att göra en läckagekontroll av AC och toe-in kontroll. Firman blev Mats Riesel Bilservice i Solna. Fick en närmare titt av en Saab Viggen i nyskick, jag är något avundsjuk. Måste säga att Viggen-blå lacken är väldigt trevlig. Gillade även de blå stolarna, var inte så skrikigt som jag trodde. Viggen vingen är jag också avundsjuk på. Men jag är ändå nöjd med min. Jag menar det är ju mer praktiskt med 5 dörrar och dragkrok
Bilen hämtades ut och jag körde hemåt. Men på vägen hem så dog motorn plötsligt....
Motorlampa tändes, sen bara dog den, mitt i farten vid gaspådrag. Vad kan vara felet, ECU:n, tändkassetten, vevaxelgivaren, soppapumpen. Alla felorsaker bara snurrar i huvudet. Bilen startar och går fint i ca 10-15 sekunder, sen blir den sur och dör.
https://www.garaget.org/video/157022
...happ, bara ringa bärgare och bärga tillbaka den och hoppas att verkstaden kan kika på den på morgonen...
Dagen därpå så tog verkstaden ( Mats Riesel Bilservice i Solna) in bilen direkt och hittade felet fort. Jag känner mig så korkad! Det var en tryckslang som hade lossnat, högst sannolikt av det ökade laddtrycket. Att jag inte såg det när jag öppnade huven?! De tog inte ens betalt för det, så ett stort tack till dem!
På vägen hem provade jag att trycka på lite. Saaben går som fa#! Det kan inte ha varit steg 1 på den, för ökningen känns enorm! det känns verkligen som 50-65 mer hk. Så nu har bilen fått nytt liv med 270hk. Chassit klarar inte riktigt av den effekten. Dessutom, om jag ska öka till över 500hk i framtiden....
Nej jag behöver styva upp den. Finns ju inga firmor i Sverige eller inom EU som säljer det man behöver, jag är 10 år för sen till kalaset att köpa modifieringar till denna. Så det blev en dyr beställning från USA. Passade på att lägga till en härdare växellådsfäste och shortshift.
Sen blir det ju frakt, tull och moms. Blir en liten slant, men bilen blir unik.
Så nästa steg är att fortsätta med polering, felsöka ljud och lämna in den igen på en framvagnsinställning.
Senast redigerat av turbos4 (4 juni 2022)
Uppdatering 61
Mer polering, säkert lagt ned 30+ timmar nu... I och med poleringen så passade jag på att rensa bilen på alla sina emblemer och klistermärken.
Jag använde lacknafta ihop med mikrofiber och en plastskrapa för att på bort dem. Det sista får dock polering lösa.
Lite före bilder.
Till och med de nylackerade delarna har en del skavanker och smårepor.
Maskerar, börjar med en cleaner, polerar med grov polermedel och avslutar med en finare polermedel och mjukare polersvampar.
Avslutar med lite hårdvax.
Såhär blev slutresultatet. Låter bilderna tala för sig själva.
Givetvis var man tvungen att ta bilen ut för en sväng.
Det jobbiga är att för varje sak man fixar, blir mindre störande saker mer synliga och störande. Har massor av stenskott på framskärmarna och tak, I mitt tycke behöver bakrutorna tonas, fälgarna behöver bytas eller lackeras om. Rutorna skulle också behöva poleras... och allt detta är ju bara utsidan.
Passade på att rensa ut bakdörren jag bytte ut. Vet inte om jag ska behålla grejerna som reservdelar eller sälja, men fullt fungerande elfönsterhissar, plastdetaljer, glas, lås och handtag kändes dumt att slängas.
Nu har jag också hämtat hem lite grejer jag köpt på marketplace förra året (ja det har tagit lite tid ).
Detta är långt ifrån allt. Kommer dock inte helt gå in i detalj vad allt är ännu. Men en ordentlig tvätt av allt behövs.
Har också lagt ett bud på denna.
Får väl se om jag får den, kommer ju behövas slipas ned och lackas om, men det är det värt. Svårt att få tag på viggen vingar och det är något jag bara måste ha.
Felsökte ljudet, så märkligt. Böt plats på 6x9:erna i bak, sprakar något ur samma högtalare, så ej kopplingarna sladdarna. Sedan rycker jag lite försiktig i högtalarens kabel (alltså kabel som går till själva magneten). Provar koppla in dem igen och de låter helt felfritt? Provade spela dem i säker 30 min. Får väl se hur länge det håller men det låter riktigt fint nu. Bara rattstyrningen som jag inte fått att fungera ännu (misstänker fel på stereon, väntar på svar från BRL).
Näst på tur är en uppfräschning av alla plastdetaljer och ska försöka mig på att tona rutorna.
lea skrev:
Kommer du ihåg var du köpte klistermärket till emblemet till bagageluckan?
Skulle behöva ett jag också.
På blocket. Denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/96890978
Uppdatering 62
Detta blir tyvärr en uppdatering med massor av misslyckanden, men med ett sådant stort projekt så kommer de alltid komma.
Börjar med där jag slutade. Jag lyckades äntligen få tag på en Viggen vinge, har varit på jakt efter en i över ett år. Har varit på gång att köpa flera gånger, men tyvärr har de antingen varit fake eller i riktigt dåligt skick. Så köper den (för ett rätt så saftigt pris) och tyvärr gick den sönder i posten..
Var väl kanske inte perfekt packat, men Posten har definitivt misshandlat paketet. För att en sådan bit ska lossna så måste man ha tappat den från en rätt så hög höjd. Oavsett så verkar Saab-folk vara de mest ärliga jag haft att göra med. Säljaren gick med på att betala tillbaka hälften.
Därav tänkte jag börja fråga här i forumet om någon av er vill ha övre delen, det vill säga gratis mot att ni hämtar den? Jag vet inte om det går att laga, men jag tror att det bör gå att limma. Vingen är i rätt så dålig skick, den behöver slipas ned och lackas om också. Om det inte är något att ha så slänger jag den. Skriv här eller skriv PM till mig. Här är några bilder på den.
Det jag dock behåller är underdelen, den är också i rätt dålig skick. Men den kommer jag slipa ned och lacka. Sedan så är en av skruvarna av, så får svetsa dit en ny. Men, det är egentligen underdelen som är mest intressant, den går ju inte att köpa ny längre.
Men eftersom att jag fick lite pengar tillbaka så kunde jag köpa en ny överdel, den slipper jag att slipa så hårt heller.
Passade på att komplettera med fästen för vingen och lite andra små plastdetaljer som gått sönder/saknas.
Sedan var Saaben äntligen inne på en 4-hjulsmätning. Detta var innan inställning.
Och efter. Dessvärre drar den något snett, men kan leva med det. Bak är den något sned också, men får antingen leva med det eller ta det senare med shims. Oavsett jätte stor förbättring mot innan.
Sedan gav jag mig på att laga min gamla SID, med ett kit. Var ändå rätt billigt, runt 250kr med frakt.
Det man gör är att man byter ut en lång och tunn kabel mellan LCD-displayen och kretskortet.
Blev tyvärr inga fler bilder än såhär för jag totalt misslyckades. Det ser så lätt ut på Youtube när de gör de och trotts att jag följde anvisningarna till 100% så lyckades jag tejpa på fel sida av kabeln och därmed förstöra de tunna trådarna. Nåja, den som sitter i bilen fungerar ju rätt bra..
Nästa stora irritationsmoment är rattstyrningen för rattknapparna som inte fungerar. Har provat 2 olika kablage. Nu har jag alltså fått det tredje från BRL. Denna gång blev det ett nytt märke.
Så det är bara att riva ut stereon igen då..
Samma installationsprocess på denna.
Är det tredje gången gillt då??
Allt har inte gått dåligt Äntligen kan jag kryssa av biljud. Nu är biljudet klart!
Detta firas med en liten åktur.
Nästa sak jag skulle vilja göra är att tona rutorna. Köpte ju färdigskuren solfilm för hela 2 år sedan
Innan behöver den dock en liten tvätt.
När jag ändå var inne i en tvätthall passade jag på att tvätta alla delarna jag köpt för kommande motorbyte.
Så mycket renare! Jag använde massor av avfettning och stålull. Det tar sin lilla tid, men allt blir som nytt. Haha var några som var väldigt nyfikna på delarna jag tvättade. Skulle jag nog också ha varit
Bilen ren! Redo för toning.
Och nej, jag kommer inte köra med sidepipe. När det närmar sig så kommer jag nog att sälja sista biten. Även om det är riktigt coolt, så är jag mer ute efter en sleeper-look.
Innan.
Efter.
Gäller att man har tålamod. Det var rätt pilligt, men resultatet blev ändå helt ok. Ca 20% ljusgenomsläpp, så inte helt svarta.
Inifrån.
Bakrutan var tvådelad och krävde förformning på utsidan. Det var här saker började gå lite snett.
Det blev jättedåligt
På håll ser det ju bra ut. Men inte nära. Har redan beställt en ny till bakrutan. Beställde även ett monteringsverktyg som proffs använder och denna gången är filmen ej tvådelad. Allt gick snett, jag satte dem fel, jag värmde för mycket med värmepistolen, jag repade filmen och jag förformade inte tillräckligt... Detta var verkligen jättesvårt. Men eftersom att det blev så pass bra på sidorutorna så vill jag prova igen.
För att hålla motivationen uppe så blev det en åktur.
Detta fick mig att tänka på en trimmad Audi S2 jag har för 10 år sedan. Väldigt olika bilar, men båda ger mig samma känsla.
över 10 år senare på samma plats. Tycker ändå att jag börjar få till det. Men Viggen vingen kommer göra stor skillnad och dags att få bort antennen. Fälgarna behöver också antingen bytas eller renoveras + spacers.
Sen tyvärr började AC-kompressorn låta. Den kyler men låter illa från lagret. Så lär väl bli ny kompressor till AC:en också. Suck alltså.. Kommer verkligen ha bytt allt. Något intressant är att jag snodde en supersmart idé från Youtube. En metallpinne som sitter ihop med en flaska. Jag använde detta "verktyg" för att identifiera vart oljudet kom ifrån. Man lägger alltså pinnen ann mot hjulet/kompressorn/generatorn osv, och denna förstärker ljudet och på så viss får man reda på vilken komponent som låter. Såå smart!
Uppdatering 63
Fortsätter där jag slutade. Rengöring av mitt framtida luftfilter.
Köpte ett kitt från K&N, bestående av en cleaner och olja som man sprayar på när filtret är rent.
Blev mycket nöjd med resultatet, så nöjd med kittet.
Sedan blev det lite fler inköp. Bland annat ett lackstiftskitt från bilfärg samt lackrengöring innan lackering.
Jag tror mycket mer på detta kitt än original man köper från exempelvis speedparts. Färgnyansen på originalstiftet är helt fel, medan de blandar färsk färg på bilfärg. Återkommer när jag testat på stenskott.
Vet inte varför jag köpte dessa, men bra komplement antar jag Allt på bilden var bara för 100kr.
Sedan blev det ett insug från en 9-3 T7 med bara 9000 mil på mätaren, så mycket bra skick. Detta är för ett framtida motorbyte där denna ska moddas så att den passar ett T5 topp.
------- Nu har jag laddat upp 1000 bilder för detta projekt! 1000 till innan det är klart då? --------
Något annat som stört mig är täcklocken för sidokjolarna. Fattas 2st. Så köpte 3d-printade. Dessa är mycket hårade mot original. Tyvärr spricker de enklare. En sprack när jag provade trycka dit den. Som tur är så var det en som jag redan hade original av. Men slipar man ned dessa lite så ska det nog bra. Sedan kommer de behövas lackas.
Slutligen åkte jag en bra bit för en mittkonsol som kommer från en Viggen (inte för att det egentligen spelar någon roll (samma mitt konsol) men den var mycket finare skick än min som är något repig.
När jag ändå var och köpte mittkonsolen, så passade jag på att kolla på hur Viggens bromsservo ser ut. Min plan är nämligen att uppgradera bromsserovot. Jag har gjort lite efterforskning i detta men är inte helt säker, så om någon vet så får ni rätta mig/komplettera med info.
Eftersom Viggen har större bromsar (308 istället för 288) så ser det ut som att man använt 9-5 OG bromsservo och huvudcylinder. Eftersom att Bromsservot från en 9-5 är större så använde man en adapter som höjde upp bromsservobehållaren och gav det en vridning för att den inte skulle kollidera med tryckröret eller fjäderbensstaget. Det märkliga är att bromsservot från viggen och 9-5 har olika artikelnummer men ser exakt likadana ut för övrigt...
På min är bromsservot mycket mindre.
Min teori är att det ändå är samma bromsservo och huvudcylinder på Viggen som på 9-5 OG, dock med en adapter emellan. Ingen aning hur man ska åf tag på adaptern, kanske går att ta en aluminiumbit och borra i? Eller bara att testa och se hur 9-5:ans servo sitter. Det jag också tror (som ingen kunnat svara på hittills) är skillnaden i bromskraften mellan 9-5:ans servo och 9-3:an, men eftersom att den är bra mycket större så borde trycket vara högra i 9-5:ans serovo och således passa de större skivorna bättre? Hur som så har jag fått tag på en begagand bromsservo från en 9-5:a som var i bra skick. Så bara att prova.
Men det får också vänta, tråligen lättare att få ur servot när motorn är ur.
Dags att börja med att riva ut inredningen!
Börjar med förarstolen.
Den har verkligen sett bättre dagar. Alla stolarna ska säljas vid senare tillfälle, kanske någon som vill renovera upp dem eller bara ta dem som de är.
Nästa är passagerarstolen.
I mycket finare skick.
Sedan åkte bakstolarna ut.
Mittkonsol och mattan.
Här har det tagits lite genvägar... Minns att jag såg ett kvitto från någon firma som bytte bränslepumpen. Antar att de inte ville sänka hela bränsletanken (något som behövs då hålet inte linjerar bränslepumpen på 9-3:an). Ska nog snygga till det lite, men å andra sidan lättare för mig att byta pumpen sen som jag ändå tänkt att göra. Sliper man sänka tanken
Då var mattan ur.
Ser ändå rätt så bra ut under, förväntade mig mer rost. Visste att jag redan hade två mindre hål jag behöver åtgärda. Sen är det mer lite ytrost vid alla hål som har gummipluggarna. De hålen finns där tydligen pga tillverkningsskäl. Har redan åtgärdat underifrån, men man behöver också stoppa rosten inifrån.
Nästa steg är lite rengöring.
Senast redigerat av turbos4 (27 juli 2022)
- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar