Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Skulle bara sänka den... Blev lite mer. Nu 2 år senare är jag långt ifrån klar. Det började med en sänkning, det blev en helrenovering och uppgradering. Planen just nu är en 9-3 OG i toppskick, med delar från en viggen samt andra uppgraderingar av egen smak och slutligen en effekt som ska vara mer än dubbelt från original. Kort och gott ska det vara en fräsch sleeper som både skrämmer och överraskar.
  • 39 Följare
  • 31 794 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 augusti
turbos4
27 juli · 361 Inlägg

Uppdatering 64

Mattan är något äcklig. Massor av djurhår, några fläckar och smuts. Luktar lite också. Absolut inte det värsta man sett, men behöver en rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4b3ba7126b0fd193393b2c6bc3548442.jpg

Börjar med en dammsugning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0c8474f705127cfed6d65e621442afc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d325e517645f6abd1ea19b587ccb23dd.jpg

Mycket bättre, men långt ifrån bra. Nästa steg är en interiörtvätt som jag borstar med hjälp av en borste som jag satt på en skruvdragare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-61f54748818e9382992819742e9e4712.jpg

Väldigt bra resultat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-85b74f0e4849fee721a4ffc14997b6d4.jpg

Men inte tillräckligt. Allt ska rengöras seriöst. Så nästa steg är en ångtvätt som verkligen rengör på djupet och får bort all lukt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5f4347841fc32d8baa7b09a54ec0d72d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8aa88d1779854cb9f84f51bca6714934.jpg

Väldigt bra resultat. All lukt och smuts borta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8d9287b871fb021731a4f2e86c792529.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-27c0fa540d39be5b50d7b09cb62b4e5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-16f786608714136d06132bbd7c329b6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8061562ea291c8c30dace496c98a0032.jpg

Sen är det samma procedur på innertaket, bagagerumsmattorna, mattorna, alla plastdetaljer osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-dbd7e5dd52545ad14286647473df0e59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a40955cb22eb9f7273d8a4885daea149.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0c4b38e281ffe7df5fb296a72c90692c.jpg

Pga lite platsbrist får alla rena delar ligga i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4213c7ac9a512e6f492f83213875dd25.jpg

Nu till något jag aldrig gjort innan, svetsa... Köpte ju en ingångssvets ett tag sedan för att åtgärda hålen i golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-81ebb3ee5f1d60476e1770455476a0a8.jpg

Eftersom att jag aldrig svetsat tidigare så behöver jag träna lite innan jag vågar svetsa i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cebec289783610dd95bce050cceb384f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f37b3d9fdf2a731e713c25b81b45cf05.jpg

Ja det blir ju inte jättefint. Men lär mig en hel del. Det skvätter rätt mycket och tunnplåt kräver verkligen lägsta strömmen som svetsen kan ge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a38f3ac7789522a5efdd25b837a41fad.jpg

Dags för lite mer utmaning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7db6b4e5ac06179c94071d26ebee0d90.jpg

Det blev en liten ask big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-be2400049cd1980cda0215068e4fdbbe.jpg

Det var ju jättekul att svetsa! Men fortfarande inte så snyggt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3fc4d30628175791cc8267d0a2d7f101.jpg

Så efter lite mer övning så ser det okej ut? I varje fall för något som kommer att täckas av en matta uppifrån och rostskyddsmassa under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e57a25b8b8fb2118318cd3c5397d890f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-018230f7500273111f36ec2b3e6c7502.jpg

Började med att måtta upp hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cc14e9e8f925a159dacbbd37e85a33a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b504ff6d8480aef8c8536aee1a41e2e7.jpg

Men det var ju typ omöjligt att få det bra, bättre att kapa fyrkanter...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ac80e4490faaf6002b565767b4f81475.jpg

Sen var det bara att böja och banka tills att plåten typ var i den formen man behövde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f88ec8d2bcb1a4c3ad246fd23181c0ac.jpg

Resultatet blev.. helt ok. Dock skulle jag ha tagit bort större delen av dämpmattan, för den ville fatta eld rätt lätt. Dessutom var jag också rätt rädd för bränsleslangarna som var precis under. Täckte dem med plåt och blöt trasa. Slipade ner det värsta. Men det blev tätt och detta kommer att hålla. Det var mycket svårare att svtesa när man låg inne i bilen i konstig vinkel, såg knappt vad man gjorde.. Men supernöjd att man vågat prova detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4758e77793b49a81a594c826092ce37c.jpg

Andra sidan. Denna gång skrapade jag bort mer av dämpmattan. Den sitter superhårt. Jag använde en brännare och värmde upp den, då kunde man enkelt skrapa bort den. Supersmidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-167a3e8482dab5ef615a34b9c9c514c2.jpg

Resultatet. Helt ok. Det är tätt och kommer att hålla. Ska dock slipa lite så att det ser lite finare ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-11b00a561656a6df643ac455f1120bab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f0e9a49f48efc9cd5569db31da24b1cb.jpg

Fortsättning följer...

Avant för varje slant.
IFakiezZ
28 juli · 449 Inlägg

Motorbyte? Nu blev jag väldigt nyfiken vad du tänker köra på

Volvo 740 "Sture" (1990)
Lexus Is200 (1999)
NilsG
29 juli · 101 Inlägg

Kul projekt har faktiskt kollat igenom hela tråden igår och idag. Har själv 2st og9-3 men mest byggt på min coupe får se vad som ska hända med Aeron den har i dagsläget rasad växellåda wink

Mvh Nisse
turbos4
29 juli · 361 Inlägg

IFakiezZ skrev:
Motorbyte? Nu blev jag väldigt nyfiken vad du tänker köra på

Jag har köpt en komplett motor från en annan Saab, som i sin tur ska något ännu värre. Så jag fuskar lite och köper färdigbyggt, men ska ju ändå mappas och anpassas för att köras på T7 styrsystem.

Kort och gott

Botten kommer bestå av:
B204e block, vev, stakar, kolvar
NPR vevlager, ramlager, axiallager, kolvringar
ARP topplocksbultar
Etanolkonverterad

Toppen:
T7 topplockspackning
74 grader termostat
Ny kamdrivning
Borttagen balansaxelkedja
Pluggad oljekanal för balanskedjespännaren
T5 kamaxlar

Garrett GT3071r 836027-5002S
A/R 0.50 kompressor 100mm inlopp och 2" ut
A/R 0.86 turbin t25 fläns och 3" v-band ut
AN4 oljeslangar
AN6 vattenslangar
Rostfri custom insug
STORT filter
Rostfri 3" tryckrör
Do88 tryckslangar
Do88 intercooler framflyttad och centrerad i stötfångaren
Modifierat spjällhus för slanganslutning

Bränslesystem:
Deatschwerks 1200cc ev14 motorsport spridare
Walbro GST450 in tank

Växellåda:
Ombyggd drevsats i og9-3 hus
Nya lager
Uppgraderad knäckhylsa
Quaife diff till en viggen, pinjongaxel
4-puck sinter
sachs race engineering tryckplatta
Viggen drivaxlar
Nordics stumma växellänkage

Avgassytem:
Custom extraktor grenrör med extern wastegate
Custom 3" downpipe med 100cell race katalysator
TIAL MV-R 44mm wastegate
V-band anslutning mot turbo och i alla skarvar på resterande avgas
resonansbox till slutrör
Screampipe ner i backen


Övrigt:
19 raders AN8 oljekyl
Omsvetsat oljefilterhus för AN8 anslutningar
Do88 kylarslangar och tryckslangar och lite annat här och var

Etanolkonverterad
Norr om 500hk är planen

Och så sedan ska det kompletteras med lite saker från genuine Saab i USA.

Avant för varje slant.
turbos4
29 juli · 361 Inlägg

NilsG skrev:
Kul projekt har faktiskt kollat igenom hela tråden igår och idag. Har själv 2st og9-3 men mest byggt på min coupe får se vad som ska hända med Aeron den har i dagsläget rasad växellåda wink

Roligt att det uppskattas och ni orkar gå igenom hela big_smile

Inom snar framtid är annars min låda till salu wink

Avant för varje slant.
NilsG
30 juli · 101 Inlägg

turbos4 skrev:

NilsG skrev:
Kul projekt har faktiskt kollat igenom hela tråden igår och idag. Har själv 2st og9-3 men mest byggt på min coupe får se vad som ska hända med Aeron den har i dagsläget rasad växellåda wink

Roligt att det uppskattas och ni orkar gå igenom hela big_smile

Inom snar framtid är annars min låda till salu wink

Javisst är alltid intressant med mera delar hehe

Mvh Nisse
NilsG
30 juli · 101 Inlägg

turbos4 skrev:

IFakiezZ skrev:
Motorbyte? Nu blev jag väldigt nyfiken vad du tänker köra på

Jag har köpt en komplett motor från en annan Saab, som i sin tur ska något ännu värre. Så jag fuskar lite och köper färdigbyggt, men ska ju ändå mappas och anpassas för att köras på T7 styrsystem.

Kort och gott

Botten kommer bestå av:
B204e block, vev, stakar, kolvar.
Etanolkonverterad
Norr om 500hk är planen

Och så sedan ska det kompletteras med lite saker från genuine Saab i USA.

Ska du köra med original kolvar/stakar?
Inte 2.3 vev etc?

Mvh Nisse
IFakiezZ
31 juli · 449 Inlägg

turbos4 skrev:

IFakiezZ skrev:
Motorbyte? Nu blev jag väldigt nyfiken vad du tänker köra på

Jag har köpt en komplett motor från en annan Saab, som i sin tur ska något ännu värre. Så jag fuskar lite och köper färdigbyggt, men ska ju ändå mappas och anpassas för att köras på T7 styrsystem.

Kort och gott

Botten kommer bestå av:
B204e block, vev, stakar, kolvar
NPR vevlager, ramlager, axiallager, kolvringar
ARP topplocksbultar
Etanolkonverterad

Toppen:
T7 topplockspackning
74 grader termostat
Ny kamdrivning
Borttagen balansaxelkedja
Pluggad oljekanal för balanskedjespännaren
T5 kamaxlar

Garrett GT3071r 836027-5002S
A/R 0.50 kompressor 100mm inlopp och 2" ut
A/R 0.86 turbin t25 fläns och 3" v-band ut
AN4 oljeslangar
AN6 vattenslangar
Rostfri custom insug
STORT filter
Rostfri 3" tryckrör
Do88 tryckslangar
Do88 intercooler framflyttad och centrerad i stötfångaren
Modifierat spjällhus för slanganslutning

Bränslesystem:
Deatschwerks 1200cc ev14 motorsport spridare
Walbro GST450 in tank

Växellåda:
Ombyggd drevsats i og9-3 hus
Nya lager
Uppgraderad knäckhylsa
Quaife diff till en viggen, pinjongaxel
4-puck sinter
sachs race engineering tryckplatta
Viggen drivaxlar
Nordics stumma växellänkage

Avgassytem:
Custom extraktor grenrör med extern wastegate
Custom 3" downpipe med 100cell race katalysator
TIAL MV-R 44mm wastegate
V-band anslutning mot turbo och i alla skarvar på resterande avgas
resonansbox till slutrör
Screampipe ner i backen


Övrigt:
19 raders AN8 oljekyl
Omsvetsat oljefilterhus för AN8 anslutningar
Do88 kylarslangar och tryckslangar och lite annat här och var

Etanolkonverterad
Norr om 500hk är planen

Och så sedan ska det kompletteras med lite saker från genuine Saab i USA.

Okej detta är fett 😍

Volvo 740 "Sture" (1990)
Lexus Is200 (1999)
amazinjoey
31 juli · 1 106 Inlägg

Downpipen är för liten för turbon om du ska jaga den effekten, försök få 3.5 eller 4 tum skaps.  Redan vid 300hk börjar 3 tum flaska och baktryket ökar expontiellt

turbos4
2 augusti · 361 Inlägg

NilsG skrev:
Ska du köra med original kolvar/stakar?
Inte 2.3 vev etc?

Jag har köpt en färdigbyggd motor som gått ett tag. Hade jag byggt allt själv hade jag kanske valt 235, alltså 2,3. Men det hade kostat säkerligen x3 mot vad jag betalar nu.

Men vem vet, kanske tröttnar på 2,0 och uppgraderar i framtiden wink

Avant för varje slant.
turbos4
2 augusti · 361 Inlägg

amazinjoey skrev:
Downpipen är för liten för turbon om du ska jaga den effekten, försök få 3.5 eller 4 tum skaps.  Redan vid 300hk börjar 3 tum flaska och baktryket ökar expontiellt

Joo kan möjligen vara på gränsen. Jag kommer dock prova såhär för det finns nämligen papper från bänkningen med just denna setuppen med just 500hk+.

Avant för varje slant.
turbos4
2 augusti · 361 Inlägg

Min progress går i snigelfart igen, så ska försöka uppdatera inom 1-2v med större uppdatering. Kan i varje fall säga att paket från USA är äntligen på väg!

Avant för varje slant.
amazinjoey
2 augusti · 1 106 Inlägg

turbos4 skrev:

amazinjoey skrev:
Downpipen är för liten för turbon om du ska jaga den effekten, försök få 3.5 eller 4 tum skaps.  Redan vid 300hk börjar 3 tum flaska och baktryket ökar expontiellt

Joo kan möjligen vara på gränsen. Jag kommer dock prova såhär för det finns nämligen papper från bänkningen med just denna setuppen med just 500hk+.

Det är inte möjlighet på gränsen, gränsen är långt förbi...  Du kommer behöva köra med absurt högt tryck bara för att motverka mottrycket och kräva sjukt mycket mer av komponterna.

Tex så kommer du behöva köra med 2.1 bar för att få ut 500hk istället för 1.3 Bar pg att det finns 0.8 bar som trycker emot.  Du kommer spoola mycket senare, förlora massa effekt, behöva mer bräsnle  etc etc.   Mottryck gör sjukt mycket.


Edit:
Kan tillägga att effektfallet man får är rätt absurt, redan vid 19T och 3 tum över 320hk så tappar du 50-70hk bara från mottryck.

Senast redigerat av amazinjoey (2 augusti )

turbos4
5 augusti · 361 Inlägg

Uppdatering 65

Lång lista av saker att göra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4286f803ecf0043b042805a04cb80cb6.jpg

Passade på att kika mer noggrant i fram och visst kunde man hitta mer rost lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-dd3c974f0282ab4ad91cc95c7ebe01a1.jpg

Till och med ett större hål gömde sig under sista lagret av ljudabsorbent, som var under en skumgummimatta som i sin tur var under tygmattan. Detta är verkligen att gömma sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2f1ca62e1015e9238d0adbb797ae0101.jpg

Men tur att jag gör alla sådana upptäcker nu, när man ändå har mattan ur och är full igång med rostreparation igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e027f40de82ddb6936167cfaf293bdaf.jpg

Så jag köpte mer rostomvandlare, bara pensla på och gömma under mattan
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d9cede9b3e848d7f76819d053a50c104.jpg

haha nej då, det får bli att svetsa där med. Så listan får växa lite. Började med att kapa ur all rost. Detta var ett väldigt svårt ställe, tre plåtar möts i alla möjliga böjar. Men lyckades ändå få bort all rost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4bddcd47fc649adb8d92224c2c3afb33.jpg

Dock behöver jag hoppa lite mellan alla rostställen. Tillbaka till de där gummigenomföringarna i golvet. Jag kan lova att dämpmattan sitter stenhårt. Ingen aning vad det bästa sättet att få bort den, men jag använde en gasolbrännare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5c81f3505b03b847c8ecb329eacb9fed.jpg

Värmde i några sekunder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a5019f91d46535188caf1e90c9735bc5.jpg

Sen kan man bara enkelt skrapa bort den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-eb415c9c5e95dd3f4e45682f94a080b6.jpg

Slipning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3bc947628b9912d3fed2b1095ef00bb5.jpg

Jag kollar under varje plugg. För även om det ser bra ut så har det dolt sig lite rost under varje plugg. Lika bra att fixa till alla. Jag har redan lagt en beställning på nya pluggar, så gör inget om de går sönder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-95aa7735e71000155c9f541a2f1d21bf.jpg

Dock är vissa ställen svårare att komma åt än andra...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-96761bf6ef05a426149c8ef4402b6816.jpg

Det som hjälpte mig var min Dremel, med ett slipkitt från Biltema. De fungerar väldigt bra faktiskt, bättre kvalitet än Julas budgetvariant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a006d72fc1d7e575d525b20d37715c5c.jpg

Sen penslade jag på rostomvandlare på samtliga ställen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7faa6c98fcd681dfe9fafe37c1805be2.jpg

Varför penslade jag på rostomvandlare på plåten jag precis svetsat dit? Det bara blev så tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-efb1623e42a89182f07e70097cd846d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f9866be46165965c9d0720e70a424850.jpg

Måste också flika in och säga att denna silikonferner fungerar toppen. Använder den mellan alla lackeringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4666a2213d38c80d28ccd4b40a212d9b.jpg

Sedan är det bara att börja täcka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f8eaaefac79f79861baf86c404b12a31.jpg

Blev två lager av rostskyddsprimer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-70305a11869236c3d69afe24394bbaaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-dd7bb684192efb308c10d2d8a2ae2a3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4ab2c4332765b61efdb9b7b143aa3e91.jpg

Givetvis gjorde jag samma sak under bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-605b929a1e97183e01ae67b4e96c9222.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-43134da1094a3f7d0dd9cc4be125821b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-18e0ba8e159eba8443be472eb79d9bd5.jpg

Och på höger sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-18e0ba8e159eba8443be472eb79d9bd5.jpg

Dessvärre tar ju allt väldigt lång tid då man behöver vänta på att färgen torkar.

Avant för varje slant.
turbos4
5 augusti · 361 Inlägg

Uppdatering 66

Jag tänkte också prova Hagmans Karosserikitt i svetsskarvarna och egentligen överallt där det finns risk för vattengenomträngning. Denna ska man kunna måla över efter bara 2 timmar. Silikonet är för Viggen vingen, när det nu är dags att montera den..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3f79b8b24fdc2b1cfce63195b1f7c427.jpg

Tätar från insidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-30dceb70c225b04ace084cbc7266524a.jpg

Givetvis från utsidan också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bdadb0568a9d179b54e333bcabcc5015.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3b23d412cdbd602f291faf22631aec67.jpg

Medans allting torkar så passade jag på att kapa lite plåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-22d7aedba53b3b55e1a527c4b1e56861.jpg

Jag valde att kapa ut två bitar, det hade varit för svårt att matcha in en plåt, enklare med två mindre. Dock mer att svetsa. Efter lite masserande och kapande blev de såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-149f43d8fdaa670ff9e44f2648a20f3a.jpg

Ändå hyfsad inpassning. Jag fattar verkligen nu varför de mer rutinerade kapar exakta fyrkanter eller använder ekonomiplåt förbokat efter bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0cc7996e191d64ef23667cc27a12328f.jpg

Undersidan av bitarna lackade jag eftersom att man inte riktigt kommer komma åt att göra det sen när de är på plats. Vet att stor del av lacken kommer att brännas bort, men jag tror ändå att det ger någon sorts skydd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-db7d93125167330b6be67c0e972b4fc8.jpg

Jag passade också på att lackera kåpan som skyddar bränslefiltret under bilen. Började med en enklare slipning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5e6a628829d5371288dc12432b3ba889.jpg

Plastprimer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-82be8877e15aba7117c1c3e3300f4b48.jpg

Slutligen två lager plastfärg (Biltemas).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f1bc86fa36d619d5bb6c144badc2ad1e.jpg

Det blev verkligen ett toppenresultat. Detta är ju egentligen en del som ingen kommer att se, men känns bra att ha fräscha delar även under bilen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-99ec8b1e8a6488dba6437e18a19b75ff.jpg

Alla rostställen fick sig sedan lite blå färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f5cea7f8c391bf5c5a026075f6c3b21f.jpg

Det kliar inombords att bara lackera mindre områden och låta det vara lite fult med skarpa färgkanter och olika nyanser av blått, men det är väerkligen inte värt att göra bättre än såhär då mattan ska tillbaka in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e32d31d428810805bb9e57f51a27a086.jpg

Jag lackerade även över karosstätningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e46bf4f3ec263d9da9cbc2efff33311c.jpg

Tillbaka till hålet. Jag slipade alla kontaktytor/svetsområden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-992009f6f50c46d12c55734957e02b66.jpg

Första plåten på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b284d5ef7a2ec64edfa7e5cc17467844.jpg

Nej jag vinner verkligen inget pris i fina svetsar. Men plåtarna sitter där nu. Jag slipade ner svetsskarvarna så att det ser lite bättre ut, men missade att ta bild på det, så får bli en bild på hur det blev lackerat i nästa uppdatering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-52e1339fc7d3518a01652399b269e6fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6b848c12dc849379994fb0f0f2b1b2df.jpg

Nu hoppar jag tillbaka till de andra två ställen jag svetsade, det har hunnit bli trott där, så båda sidorna fick sig två lager med fälgfärg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-071e0d64aae036dccb17903df3821278.jpg

Sedan fick bägge sidorna lite rostskyddsmassa under. Här kan man också se två skruvar som jag svetsade fast då de gamla hade rostat bort. De är till för den där lackerade kåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b6571b3a07b237924581aafddbb91653.jpg

När jag ändå lackerade plastdelar så passade jag på att lackera locket till spolarvätskan. Mycket bättre än den gula original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-05be2fbca3964908bbc8c7f9b33ef34a.jpg

Sedan som bonus så provade jag att lacka en list från den dörren jag redan slängt. Hmm ska man lackera alla lister svarta eller behålla grå?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-028d7cb06f0955ef554ac2083eb8b71c.jpg

Tyvärr får jag slänga ut två kängor till två företag. Beställde ju en ny film för att tona bakrutan igen. Man kunde köpa bara bakrutan för 299kr hos solfilmskompaniet som jag köpte ursprungligen från. Med frakt och en monteringsskrapa landande det ändå på 500kr, så inte superbilligt. Hur som, skrev i "kommentar till återförsäljare" på deras hemsida att det skulle vara en hel film som inte ska vara delad. Vad får man? En delad film... Ringer kundservice, får svaret "du måste nog ha glömt att trycka på spara, händer många av våra kunder". Hmm varför inte ge ett alternativ i from av en checkruta eller rullgardinsmeny om den ska vara delad eller ej om så många gör fel? Nåja, ingen som helst vilja i att lösa det, så kan inte rekommendera dem. Väldigt luddig instruktion på hur man monterar filmen. Ett av deras tips är i princip att googla på det... lol Tipset jag fick i telefon var att göra eget snitt precis där en värmeslinga är. Silngan är på kanske 2-3mm. Hur ska man lyckas skära den så perfekt??? Aja får väl prova...

Sedan gick min fina nya kompressor sönder sad Behöver väl inte ens gå in på detaljer, men Jula är ju inte smidiga när det kommer till reklamation. Får vänta 3 veckor på en ny sad  Så kan inte testa min lackeringsspruta.

Avant för varje slant.
turbos4
5 augusti · 361 Inlägg

amazinjoey skrev:

turbos4 skrev:

amazinjoey skrev:
Downpipen är för liten för turbon om du ska jaga den effekten, försök få 3.5 eller 4 tum skaps.  Redan vid 300hk börjar 3 tum flaska och baktryket ökar expontiellt

Joo kan möjligen vara på gränsen. Jag kommer dock prova såhär för det finns nämligen papper från bänkningen med just denna setuppen med just 500hk+.

Det är inte möjlighet på gränsen, gränsen är långt förbi...  Du kommer behöva köra med absurt högt tryck bara för att motverka mottrycket och kräva sjukt mycket mer av komponterna.

Tex så kommer du behöva köra med 2.1 bar för att få ut 500hk istället för 1.3 Bar pg att det finns 0.8 bar som trycker emot.  Du kommer spoola mycket senare, förlora massa effekt, behöva mer bräsnle  etc etc.   Mottryck gör sjukt mycket.


Edit:
Kan tillägga att effektfallet man får är rätt absurt, redan vid 19T och 3 tum över 320hk så tappar du 50-70hk bara från mottryck.

Tack för tipset! Visste inte att det kunde flaska så pass mycket. Jag får kika närmare på avgassystemet när det är dags för bytet smile

Avant för varje slant.
amazinjoey
5 augusti · 1 106 Inlägg

turbos4 skrev:

amazinjoey skrev:

turbos4 skrev:

Joo kan möjligen vara på gränsen. Jag kommer dock prova såhär för det finns nämligen papper från bänkningen med just denna setuppen med just 500hk+.

Det är inte möjlighet på gränsen, gränsen är långt förbi...  Du kommer behöva köra med absurt högt tryck bara för att motverka mottrycket och kräva sjukt mycket mer av komponterna.

Tex så kommer du behöva köra med 2.1 bar för att få ut 500hk istället för 1.3 Bar pg att det finns 0.8 bar som trycker emot.  Du kommer spoola mycket senare, förlora massa effekt, behöva mer bräsnle  etc etc.   Mottryck gör sjukt mycket.


Edit:
Kan tillägga att effektfallet man får är rätt absurt, redan vid 19T och 3 tum över 320hk så tappar du 50-70hk bara från mottryck.

Tack för tipset! Visste inte att det kunde flaska så pass mycket. Jag får kika närmare på avgassystemet när det är dags för bytet smile

Här finns en tråd om du vill få djupare förståelse, som sagt natt och dag!
https://www.trionictuning.com/forum/vie … mp;t=11945

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang