Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Skulle bara sänka den... Blev lite mer. Nu 2 år senare är jag långt ifrån klar. Det började med en sänkning, det blev en helrenovering och uppgradering. Planen just nu är en 9-3 OG i toppskick, med delar från en viggen samt andra uppgraderingar av egen smak och slutligen en effekt som ska vara mer än dubbelt från original. Kort och gott ska det vara en fräsch sleeper som både skrämmer och överraskar.
  • 40 Följare
  • 38 854 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 oktober
Beaverbee
12 september · 71 Inlägg

Vad kostade allt ifrån genuine saab? Varit inne på att beställa arb22, stagen fram och bak, men frakten var sinnessjukt dyr! 😅

Saab 9-3x 2.0TS - XWD "Hirschad" (2010)
keks
12 september · 77 Inlägg

Jäklar vilket jobb, fortsätt sådär! smile

fadret
12 september · 1 123 Inlägg

turbos4 skrev:
Uppdatering 43

In med bilen igen och påbörja framvagnsrenoveringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-72d3216510155da06498170804c17c91.jpg

Tycker ändå att det ser helt ok, kunde varit värre. Inga genomgående rosthål. ABS kransarna samt givare verkar någon ha bytt inte så länge sedan. Bromsarna och beläggen är i bra skick. Min förhoppning är att sälja vissa av dessa delar vidare. Nånting borde man ju kunna få för delarna som ska bytas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-605a5f20f38a3fc7d20ea351a0c9f723.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d72a52d4d03c50113dcb0d2a96a866a3.jpg

Jag passade också på att demontera främre avgassystemet, som också är i bra skick. Dock kämpade den nedre lambdasonden emot något. Höll på att runda hela givaren, men lyckades till slut få av den (ja jag vet att det ligger en skiftnyckel där, men jag började med speciell hylsa för lambdasonden och den fungerade inte) . Kikade också på turbon, den har inget glapp och läcker ingen olja. Allt detta ger mig hopp om att motorn internt är i bra skick. Någon tidigare verkar ha brytt sig om bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-90ed9266ad6fdb2a096bcdb96dbc22ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3991a68d918382dfc156bc37fec3cf17.jpg

Dags för demontering. Styrleden vill verkligen inte ge sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-45cc27d7d978d5df58cb85f32e28234c.jpg


Har aldrig använt en avdragare i mitt liv till sådant arbete,det finns andra sätt,såg du använde kaustiksoda,varför inte använda citronsyra från matbutiken,tvätta direkt efter med ett bra diskmedel

Dags för att applicera värme och prova en avdragare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0436b6d7219e1ed7df460e0dcaabb68a.jpg

Ops.. Den gick av.. tongue Minisvetsen var också rent skärp! Köp ej. När jag ändå är inne på vad man ej ska köpa så är det Biltemas hjulförvaring på hjul. Ena har redan gått sönder. Har ingen bild på det, men har moddat den med större hjul. Men adderar man priset för de större hjulen så hade man lika gärna kunnat köpa en bättre från början. Vissa saker håller helt enkelt inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d4e6ecc9e8dcef9c5d3c6f97a03ad606.jpg

Då jag verkar behöva mer verktyg för att kunna demontera, passade jag istället på att rostskyddsmåla det där nya hålet under bilen. Själva reparationen av hålet kommer vid ett senare tillfälle, eventuellt när jag byter inredningen, för då kan man säkert ta bort mattan lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-05ec13915a8fda1be02a0703c66855ec.jpg

Nu bör jag ha alla medel att kunna få bort alla bråkiga skruvar/muttrar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-979a4aaafeac05b1e52167b164788fda.jpg

Denna avdragare var 3 gånger mer kraftig. Så ihop med värme och ett lätt slag av släggan så hoppade styrleden ur. Jag fattar nu vad alla menar när de säger att dessa leder brukar sitta hårt. Jag håller med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25fcc648f02ff789acb058a226c41cde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e9751ff1ba641ec18dcb11d65613e7c8.jpg

Dock hade jag ingen Torx T55, så hjälparmen får demonteras av senare.. Det är så mycket verktyg man behöver!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-875f786af698210d96fb5f3fbd7b192a.jpg

Nu är allt på vänster sida demonterat! Bromsröret skulle eventuellt behövas bytas, men sitter ju så trångt till. Får se om jag gör det nu eller om det får bli att spara på. Jag vill verkligen provköra bilen innan snön kommer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-af7323590d00e53883e9bd156213faab.jpg

Nu är det inte så mycket mer spännande som kommer att ske på ett tag. Behöver demontera högra sidan, inhandla T55 torx, köpa lite skruvar som gick av och råkade ha sönder ABS-sensorhuset, så behöver nytt sådant (lär ha sönder den på andra sidan också). Vidare blir det att sandblästra dragkroken ihop med oken och slutligen demontera krängningshammaren.

Jag är lite osäker på hur jag ska göra med subframen, den ser ut att vara i bra skick, bara lite smutsig. Har också förstått att man kan få ur krängningshämmaren utan att demontera hela subframen. Det lockar att skippa det momentet. Ska motorn ur i framtiden så kan man ju demontera den då..

Dock är en liten rolig del till motorn på väg till mig. Jag kunde inte hålla mig borta. En hint är att det har att göra med motorns övre del big_smile

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
turbos4
13 september · 367 Inlägg

Beaverbee skrev:
Vad kostade allt ifrån genuine saab? Varit inne på att beställa arb22, stagen fram och bak, men frakten var sinnessjukt dyr! 😅

Jag var tvungen att maila med dem för att få fraktkostnaden då de måste i sin tur ta kontakt med UPS och få offert.

Detta blev den exakta kostnaden för mig:

Strut Brace 9-3 Rev3 = $195.00
Hatchback Brace NG900/9-3 3d/5d (HBrace) = $130.00
6-Point Subframe Brace (6pnt) = $193.93
Rear Anti-Roll (anti Sway) Bar  9-3 (ARB22) = $90.00
Short Shifter NG900/9-3 94-02/9-5 (Outright Kit) = $155.00
Sport Transmission Mount 9-3/900 (Manual) = $144.4
Engine mount Hard = $144.4
Oil Cap Viggen = Free ($43)
Cooler Cap = Free ($37)
Frakt: Ca $550-600, Tull: 4003kr

Totalt för mig 20 842kr

Hoppas detta hjälper med ett beslut smile

Avant för varje slant.
turbos4
23 september · 367 Inlägg

Uppdatering 70

Fortsättningen av inredningsrenoveringen.

Nya stolarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b994d8683ccfec176a40039d2ae4215c.jpg

Inte i perfekt skick, men så mycket bättre än innan. Här är förarstolen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b1b51f28feb0a0ad143b1634bdb34c58.jpg

Innan jag monterar in inredning så tänkte jag prova Biltemas läderbehandlingskitt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0be6f6392db731f1d479e404e3696d0a.jpg

Är lite jobb, men lättare när stolarna är utanför bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-03907ff70c8c926007f97d70b5507c13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cf195d4646d10d4e25108c51c017ede3.jpg

Här är lite jämförelser med stolarna jag byter mot. Passagerarsidan, inte jätteskillnad, men nya är ändå lite bättre skick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2feaf7b97b3fa52be08dd6ff93e120f0.jpg

Däremot på förar sidan är det som dag och natt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e87e64d3d4cbba6d38f3032c66fd2deb.jpg

Biltemas läderbehandling var väl sådär. Vet inte vilket resultat jag förväntade mig, men trodde den skulle ge mer liv. Får kanske prova något annat medel. Men oavsett så blev lädret väldigt mycket bättre än föregående inredning.

Tillbaka in med bakstolen. Något krånglig montering och jag använde locktight på alla skruvar som håller bilbältet. Säkerhet först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b6cf24be43032be033983e564b8652dc.jpg

Slängde in förarstolen och all elektronik fungerar. Phew big_smile Nu passar jag på att byta mittkonsolen. Skönt med färgkodade kontakter!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-506d087dd6a3fbb946c173a989433c43.jpg

Nya konsolen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f513c8a9da5dad7d1a507eb7468c584c.jpg

...är i så mycket bättre skick än min gamla. Dessutom kan man ju använda den gamla som mall för att installera lite eftermarknadsmätare i framtiden. Min tanke är likartat som det är på en Audi S2 (1991).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-41a325e0141e82149a4957ef85a20612.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a49a33e47523d4235d3e6682ce9520fe.jpg

På plats! Men dumt nog fick jag demontera allt igen, för jag hade skruvat åt spaken för hårt, sp hela short shiften blev trög... Skulle ha stått något om det i installationsmanualen. Tps, skruva inte åt den för hårt, då kommer växelspaken vara trög.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8a7ad56ae7e9c0f7f0f335e546906f93.jpg

På med nya växelspaken, dock måste short shiften justeras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-263ee14a34f20d0bd5329f54a26c46e3.jpg

Man justerar den för att femte växeln ska gå i smidigt och så att man inte ska kunna lägga i backen av misstag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-740a06c64dfec321fb10c0cc653a0e98.jpg

Klart! Känns riktigt bra. Kortare växlingar och bra mycket skönare känsla. Dock behöver jag ju såklart åtgärda växellänkaget också, för växlarna är något svåra att få i ibland, finns även lite spel i växelspaken. Detta är på grund av att bussningarna slitna. Dock byter jag dem senare när motorn är ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b7d3a25993e0da59a6d58562a9701adb.jpg

Hela mittkonsolen monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f33adf66fcecde5dbf374393b0939187.jpg

Men något som är så fult på 9-3og är ju handbromsen, en ful borste...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-778ff79e55aae11b918708af00bcae25.jpg

Så nu åker det på en handbromsdamask som finns på Speedparts att köpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-faf4dda6159c993a140b82079000dc4f.jpg

Väldigt smidig montering och bra instruktion.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-db5737c167ffcd37e6efc518de85bbf3.jpg

Det ligger ju i detaljerna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-00ed2ab7fc2bf4af1cded5e451f8a440.jpg

Passagerarstolen på plats. Allt fungerar även i den. Bara bältet som behöver monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f7f6c7a3a9d493193452854d2f9732e6.jpg

Sen lite smådetaljer, så som nya clips för mattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6d03ce4a091e0b88bfb29d8fd483e69e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e8d1028a3e148d3d5b61ab4f00dfd3d4.jpg

Som sagt, jag går djupt ner i detaljerna nu. Byter även en trasig clips i taket, som ingen kommer någonsin lägga märke till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9662125a5f6974796c28c36d38e325d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c293b193aed35164e245d18ad1af5a28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3deb04c89347c3e930041be4167e13a8.jpg

Slutligen byter jag ut en list som var trasig, byter även en del clips i dem som alltid går sönder. Önskar jag kunde köpa alla nya, men får räcka med en rejäl rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b8bc9a2740698549ea0b5083a77e98cd.jpg

Blev dåliga bilder pga ljuset, så får ta nya vid senare tillfälle. Men, inredningen är komplett och åter i bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-765e3a448e2565d89e4ec4c710917701.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-415ca707f8132cac788cf5996e3b39a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ba09e160bbaa4778aea9bbf302906999.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-71e79b048f68728fa318ed01c86ddcbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-733733d6315fcc4ff699d667299d9a3f.jpg

Då var detta kapitel slut! Äntligen är inredningsrenoveringen avslutat. Det har tagit flera månader (jag trodde att jag skulle klara det på 1 vecka...). Men nu är det äntligen klart. Det återstår lite saker som eftermarknadsmätare, ytterligare en behandling av lädret och eventuellt en omlackering av förarpanelen (funderar på blanksvart lack). Men bilen känns nu 15 år yngre!

Nästa steg är att montera allt jag fick från USA, samt lite annat innan jag pausar projektet ett tag.

Avant för varje slant.
turbos4
måndag 14:02 · 367 Inlägg

Uppdatering 71

En lite annorlunda uppdatering. Jag har gjort en slags sammanställning/ receptbok för uppgradering/modifiering av en Saab 9-3 Aero OG. Det som följer är ju givetvis min subjektiva bedömning som baseras på mitt projekt och allt jag hört och läst de senaste åren. Men kan ju vara kul att se, visuellt, hur jag tänker. Kanske också en hjälp på vägen för dem som planerat uppgradera sin 9-3 OG.

Det hela bygger på olika steg. Vi börjar med att kika på bromsar. Jag utgår alltid från en Aero och priserna är grovt uppskattade för det aktuella steget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7cd372966bb3ffded51bcb72744c7dbc.jpg
Finns säkerligen steg emellan Big brake och Viggen+, men jag tänker mig att om man har Viggen+ så går man på en rejäl uppgradering för att det verkligen ska vara värt att uppgradera.

Nästa, körbarhet/stabilitet/styrning, det jag förenklarar till "Handling".  Här har vi några fler steg, så blir fördelat på två bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5294ade650e0abafa8561113cc5d7be7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4acffd8232feb3ab9eb750a7a410fac0.jpg
Finns säkert smågrejer (eller stora) jag missat, men här är de stora dragen.

Beroende på vad ens syfte/mål man har med sitt projekt, kan stereoljudet vara helt ointressant eller helt avgörande. Nedan följer mitt recept på relativt bra ljud.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5573224f9e42aa72031f177890f8c18a.jpg

Detta var tveklöst det svåraste området. Här finns det utan tvekan miljoner med åsikter. Här är i varje fall mitt förslag på steg-trimning till 9-3 OG.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-03d772ce933182a79f301385d37040b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f2877267e3c2bba378da9e9393d79ec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b2398656b4b7252a8c1d3898d08d34da.jpg
Man kan ju verkligen diskutera vad som anses som "support mod" och inte, men jag tänkte vad som får motorn att fungera och leverera kraft. Här man man ju utan några som helst problem addera massor med mellansteg och även fortsätta och utöka med v8 osv. Eftersom att detta tog på tok för lång tid att göra så nöjer jag mig såhär smile

En liten bonus. Styling. Behöver jag påminna om att detta är subjektivt? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4c98ec4d455047eb94a5aa6c46e8f90a.jpg
Nej det finns ingen taklucka med... Att lackera om i en annan lack hade ju också kunnat vara med.

Så hur är alla dessa steg i relation till mitt projekt? För jag siktar ju inte till max på allt. Såhär det ut för mig, vad jag siktar på och hur långt jag kommit i skrivande stund:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d74022ae7c1a67b0067d2e6112100ab9.jpg
Jag kommer att använda denna summering i framtiden tänkte jag, för att då och då återkoppla till helheten. Kan själv tycka att det är lite svårt att veta vart man är när man är nere på skruvnivå. Sen finns det 1000 projekt och detta är kanske inte det mest intressanta att följa såvida man verkligen inte ska själv modifiera/reparera/renovera en Saab, så vill försöka att vara lite unik.

Självklart har ju saker hänt med bilen och inte bara bakom tangentbordet. Jag blev ju långt ifrån nöjd med toningen på bakrutan, så beställande nytt. Det gamla har skador, bubblor och repor jag inte lyckades med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a14066d827c8d6f046a57302091c3380.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-50265f35edde72763d34ce5a2efd709b.jpg

Så här kör vi försök nummer två då! Denna gång spenderade jag mycket mer tid med förformningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-10141319bd8ba144da6150e9d947b1df.jpg

Detta är verkligen en färdighet. Det är väldigt svårt att få till en bra toning, även med rätt verktyg (Denna gång hade jag en proffsskrapa) och med proffsfilm. Det blev ljusår bättre men inte bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-19f37cb78701047d134227bbbf8a9233.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-014fe353ecef0a596950393349b82571.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9036a549195356d6a21730429ec72cc4.jpg

Som tur var så hittade jag denna guide på youtube, den hjälpte enormt! Här är det så tydligt att det är "falsk" marknadsföring från dessa firmor (alla kan proffstona sin bil på 30min.... ) Nja det tar övning, tålamod och rätt teknik. Jag rekommenderar inte att tona själva, lämna in istället.



Efter att ha följt guiden och spenderat 2 kvällar med att reparera alla bubblor och skador så blev det ändå lyckat! Fortfarande inte perfekt på supernära håll, men nu behöver man inte skämmas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-58e98417d0294a6c569db2d5b3dd3ac2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-acf42b758a9be91660c7e8d88574f36c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-aa60d51f3f80e9f57c2e76691be9218e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e858dd86a7fdff90090283b40bba2b49.jpg

Jag har också försökt att frigöra lite yta i garaget och sälja av mig lite delar som blivit över, men verkar svårt just nu. I Nästa uppdatering blir det att förbättra chassit!

Avant för varje slant.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang