Passat 1,4 ecofuel årsmod -12 blir plötsligt orkeslös vid gasdrift

Handyman67
12 maj 2021 · 17 Inlägg

Undrar om någon har råkat ut för att bilen ibland blir orkeslös och knappt accar trots gas i bott från tex ett rödljus ?
gastankar visar ca 70% full, inga motorlampor lyser eller andra varningar förekommer, inga ryckningar eller något, bilen liksom bara ignorerar att man trycker på gasen känns det som. Stannar man och stänger av bilen och väntar en minut så går den som vanligt igen resan ut, men kan återkomma nästa dag eller så.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2021 · 17 477 Inlägg

En gas-passat där inte motorlampan lyser? Yay!
Du skulle behöva en enkel obd2-läsare för att se felkoder. Kan även vara bra under färd när det händer för att se om gasspjäll osv öppnar som de ska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Handyman67
12 maj 2021 · 17 Inlägg

Ja, det vore nog en bra ide. Kan du tipsa om en vettig obd2-läsare och var man kan hitta den?

spillolja
12 maj 2021 · 4 024 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2021 · 17 477 Inlägg

Om du vill ha en snabbt så:
https://www.kjell.com/se/sok?q=obd2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Handyman67
12 maj 2021 · 17 Inlägg

ok, tack!

Handyman67
30 maj 2021 · 17 Inlägg

Well, nu har jag skaffat felkodsläsare och får P10AC -  och på annan tråd här sägs detta: magnetkoppling för mekanisk kompressor; kortslutning till jord
Samt P10A9
Är det byte av vattenpump som gäller eller kan det vara ett relä som är kass?
Är det någon som vet var detta relä sitter i så fall så man kan kolla det?

spillolja
30 maj 2021 · 4 024 Inlägg

Om det är som på golf V med denna motor så ska det inte finnas något relä
säkring F21 i maskinrummet matar kopplingen med +   som jodas i ECU:n på pin 51
innan man byter pumpen kan man kolla så den slår till när man matar den med 12 volt
https://www.ebay.de/itm/153156704064

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Handyman67
30 maj 2021 · 17 Inlägg

Fasen vilken kunskap ni har här på forumet, tack " spillolja" , ska försöka testa att mata den med ström och se om den drar remmen. vet du vilken pin man ska mata med + och vilken man ska jorda?

Handyman67
30 maj 2021 · 17 Inlägg

Gick ut och kollade på plats F21 i säkringshållaren på passaten och där var det tomt, måste vara skillnad på passat och golf V alltså..

Met bilen på tomgång ser jag ingen action på remmen till kompressorn. (bara observerar, har alltså inte försökt tvångsköra den)

Dessutom noterar jag att det knäpper ganska tydligt från vattenpumpen precis som om magnetkopplingen drar och omedelbart släpper igen med ett intervall på ca 15-30 sekunder efter att jag startade och  sedan stängde av motorn. knäppandet fortsatte alltså  även efter att jag tog ur nyckeln. Vet inte hur länge det fortsatte så..

Senast redigerat av Handyman67 (30 maj 2021)

spillolja
30 maj 2021 · 4 024 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Handyman67
31 maj 2021 · 17 Inlägg

Yes, Säkring nr 16 går till Magnetkopplingen.
Och idag testade jag följande: Provkörde från kall bil och bilen valde bensindrift i ca 3 km och under den tiden gick bilen som den ska med full kraft. Stannade, stängde av, startade igen. då går bilen på gas och är i limpmode, går ej över 3000rpm. kör hem. öppnar huven och ser att kompressorn går, prövar att rycka säkring nr 16, och kompressor stannar,men startar igen när jag sätter in säkring 16.

Dessutom kan magnetkopplingen börja att slå till/av lite hur som helst, ibland efter ett antal minuter på tomgång och man ser hur remmen till kompressorn startar /stannar. Så antingen är det väl glapp /avbrott som visar sig när magnetspolen blir varm och sväller vilket kan leda till glapp, eller så är det något fel på styrboxen som ger liknande symptom?
Drar mig till minnes att kompressorn inte gick alls efter en 12 mils resa i limpmode i lördags, vilket stödjer teorin att det är avbrott i magnetkopplingen..
Men det märkliga är att magnetkopplingen kan klappra och slå till/av även med bilen avstängd och nyckel ur...

Felkod P10AC  kvarstår.
Kan det vara fel på styrsystemet? är det det som ni kallar "CPU" , eller är det magnetkopplingen/vattenpumpen?

Senast redigerat av Handyman67 (31 maj 2021)

spillolja
31 maj 2021 · 4 024 Inlägg

Hmm kompressorn ska inte vara i när den är på tomgång, bara när man behöver Boost under 3000rpm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Handyman67
15 juni 2021 · 17 Inlägg

Well, om någon läser detta, så kan jag meddela att det var vattenpumpen. Bilen går fint utan felkoder efter bytet.
Troligen var det kortslutning till jord nån stans i slutet av magnetspolen som drar kopplingen, vilket skulle ge förklara att magnetkopplingen drog spontant, även med motorn av.

spillolja
15 juni 2021 · 4 024 Inlägg

Så bra, då är det bara att gasa vidare
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang