Högt puttrande ljud vid låga växlar. Fiat Punto 1.2 , 2003

Hamster
13 maj 2021 · 46 Inlägg

Hej!
Jag kan väldigt lite om bilar och efterlyser råd kring om jag borde ta min bil till verkstad eller om jag kan avvakta lite.
Jag studerar in en annan stad men nästa månad ska jag hem där en i familjen kan kolla i sitt garage. Kan jag köra i 10 timmar till totalt tills jag kommer hem till garaget eller borde jag ta bilen till verkstad bums?

Igår gasade jag på lite för hårt på ettans växel. Fick lite hjärnsläpp och glömde växla när jag skulle åka igenom lite lera på en väg. Fel väg för min skruttiga bil men var på ett studiebesök.

Direkt efter tyckte jag det lät som om min ganska tysta bil började låta som en gammal liten traktor.
Det låter mest när jag är på låga växlar och byter samt gasar på. Låter liksom puttrande nästan som pruttar 😅 och ganska högt då. Körde 70 km hem från där det hände och tycker inte jag hör något när jag kör snabbt.
Försökt kolla om nåt har brustit under eller om jag kan se något hål i avgassystemet men ser inget. Körningen på låga växlar är kanske aningen hackig också. För att slippa prutt ljud försöker jag gasa jätte mjukt och jämt men det är typ omöjligt.

Vad kan ha hänt?

Jag har en Fiat Punto 1.2
2003 års modell, manuell bensin
Gått 95000 km

Den gick igenom besiktningen utan anmärkningar förra månaden.

Tack för hjälp!

torsen
14 maj 2021 · 7 234 Inlägg

Hamster skrev:
Hej!
Jag kan väldigt lite om bilar och efterlyser råd kring om jag borde ta min bil till verkstad eller om jag kan avvakta lite.
Jag studerar in en annan stad men nästa månad ska jag hem där en i familjen kan kolla i sitt garage. Kan jag köra i 10 timmar till totalt tills jag kommer hem till garaget eller borde jag ta bilen till verkstad bums?

Igår gasade jag på lite för hårt på ettans växel. Fick lite hjärnsläpp och glömde växla när jag skulle åka igenom lite lera på en väg. Fel väg för min skruttiga bil men var på ett studiebesök.