Högt puttrande ljud vid låga växlar. Fiat Punto 1.2 , 2003

Hamster
13 maj 2021 · 46 Inlägg

Hej!
Jag kan väldigt lite om bilar och efterlyser råd kring om jag borde ta min bil till verkstad eller om jag kan avvakta lite.
Jag studerar in en annan stad men nästa månad ska jag hem där en i familjen kan kolla i sitt garage. Kan jag köra i 10 timmar till totalt tills jag kommer hem till garaget eller borde jag ta bilen till verkstad bums?

Igår gasade jag på lite för hårt på ettans växel. Fick lite hjärnsläpp och glömde växla när jag skulle åka igenom lite lera på en väg. Fel väg för min skruttiga bil men var på ett studiebesök.

Direkt efter tyckte jag det lät som om min ganska tysta bil började låta som en gammal liten traktor.
Det låter mest när jag är på låga växlar och byter samt gasar på. Låter liksom puttrande nästan som pruttar 😅 och ganska högt då. Körde 70 km hem från där det hände och tycker inte jag hör något när jag kör snabbt.
Försökt kolla om nåt har brustit under eller om jag kan se något hål i avgassystemet men ser inget. Körningen på låga växlar är kanske aningen hackig också. För att slippa prutt ljud försöker jag gasa jätte mjukt och jämt men det är typ omöjligt.

Vad kan ha hänt?

Jag har en Fiat Punto 1.2
2003 års modell, manuell bensin
Gått 95000 km

Den gick igenom besiktningen utan anmärkningar förra månaden.

Tack för hjälp!

torsen
14 maj 2021 · 7 234 Inlägg

Hamster skrev:
Hej!
Jag kan väldigt lite om bilar och efterlyser råd kring om jag borde ta min bil till verkstad eller om jag kan avvakta lite.
Jag studerar in en annan stad men nästa månad ska jag hem där en i familjen kan kolla i sitt garage. Kan jag köra i 10 timmar till totalt tills jag kommer hem till garaget eller borde jag ta bilen till verkstad bums?

Igår gasade jag på lite för hårt på ettans växel. Fick lite hjärnsläpp och glömde växla när jag skulle åka igenom lite lera på en väg. Fel väg för min skruttiga bil men var på ett studiebesök.

Direkt efter tyckte jag det lät som om min ganska tysta bil började låta som en gammal liten traktor.
Det låter mest när jag är på låga växlar och byter samt gasar på. Låter liksom puttrande nästan som pruttar 😅 och ganska högt då. Körde 70 km hem från där det hände och tycker inte jag hör något när jag kör snabbt.
Försökt kolla om nåt har brustit under eller om jag kan se något hål i avgassystemet men ser inget. Körningen på låga växlar är kanske aningen hackig också. För att slippa prutt ljud försöker jag gasa jätte mjukt och jämt men det är typ omöjligt.

Vad kan ha hänt?

Jag har en Fiat Punto 1.2
2003 års modell, manuell bensin
Gått 95000 km

Den gick igenom besiktningen utan anmärkningar förra månaden.

Tack för hjälp!

Incidenten med lervägen och för hård gas före eller efter besiktningen?

Hamster
14 maj 2021 · 46 Inlägg

Det hände efter besiktningen alltså för två dagar sedan

Utmarks-Loke
14 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Hur djupt var lerhålet, kan du ha kört emot en sten med avgassystemet?

Hamster
14 maj 2021 · 46 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hur djupt var lerhålet, kan du ha kört emot en sten med avgassystemet?

Nä inte alls djupt, jag åkte nog inte ens så mycket i lera utan mer på sidan i gräset men vet ett jag gasade på rejält på ettan.

Har kört pickups på sjuka vägar i Australien och glömde för några sekunder att min bil här är mer som en gräsklippare 😅

Jag har kikat under bilen utan att lyfta den o kan inte se något hål eller att röret knäckts. Men kan ju inte se allt.
Fick tips om att korka igen avgasröret en stund o lyssna efter ljud men hör inget när jag gasar i neutralt. 
Det är som sagt främst när jag växlar i ettan o tvåan o ger lite gas som det låter prutt prutt pruttttt

Utmarks-Loke
14 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Väldigt svårt att gissa utan att se och höra det i verkligheten

Hamster
14 maj 2021 · 46 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Väldigt svårt att gissa utan att se och höra det i verkligheten

Jo jag förstår det, kanske bäst med en verkstad i och med att jag har noll koll👌
Men låter verkligen som något från avgassystemet

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2021 · 13 736 Inlägg

var väll någon sten som slog till avgassystemet eller så gick det sönder när du gasade på..      det sitter en rörlig fläns på avgasystemet som gör att motorn kan röra sig fritt från resten av avgasystemet och det är verkligen inte ovanligt att dom går sönder där när dom är gamla.


det enda som kan vara farligt är om den drar in avgaser u kupen så var lite obesrvant tills du lagat det under tiden får du njuta av att du fått en sportigare fiat som låter lite fränare ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hamster
14 maj 2021 · 46 Inlägg

Growe skrev:
var väll någon sten som slog till avgassystemet eller så gick det sönder när du gasade på..      det sitter en rörlig fläns på avgasystemet som gör att motorn kan röra sig fritt från resten av avgasystemet och det är verkligen inte ovanligt att dom går sönder där när dom är gamla.


det enda som kan vara farligt är om den drar in avgaser u kupen så var lite obesrvant tills du lagat det under tiden får du njuta av att du fått en sportigare fiat som låter lite fränare ;-)

🤣 så sa min klasskompis med! Det låter fan som en liten sportbil ibland. Men bilen ser ut som en torktumlare så känner mig inte så ball på vägarna..

En annan bekant skrev att jag måste till verkstad genast för det kan vara driv axel? ¯\_(ツ)_/¯

En följdfråga då för en som aldrig ägt en bil innan och aldrig varit på verkstad. När man bokar tid kan man be om ett felsökningstak? Läser att det kan bli hur dyrt som helst ju och min bil kostade 15.000 😅

torsen
14 maj 2021 · 7 234 Inlägg

Hamster skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur djupt var lerhålet, kan du ha kört emot en sten med avgassystemet?

Nä inte alls djupt, jag åkte nog inte ens så mycket i lera utan mer på sidan i gräset men vet ett jag gasade på rejält på ettan.

Har kört pickups på sjuka vägar i Australien och glömde för några sekunder att min bil här är mer som en gräsklippare 😅

Jag har kikat under bilen utan att lyfta den o kan inte se något hål eller att röret knäckts. Men kan ju inte se allt.
Fick tips om att korka igen avgasröret en stund o lyssna efter ljud men hör inget när jag gasar i neutralt. 
Det är som sagt främst när jag växlar i ettan o tvåan o ger lite gas som det låter prutt prutt pruttttt

Har du gjort som tipsaren sa?
Inget läckage i flexibla avgasrörsslangen(om bilen har det)?

Hamster
14 maj 2021 · 46 Inlägg

torsen skrev:

Hamster skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur djupt var lerhålet, kan du ha kört emot en sten med avgassystemet?

Nä inte alls djupt, jag åkte nog inte ens så mycket i lera utan mer på sidan i gräset men vet ett jag gasade på rejält på ettan.

Har kört pickups på sjuka vägar i Australien och glömde för några sekunder att min bil här är mer som en gräsklippare 😅

Jag har kikat under bilen utan att lyfta den o kan inte se något hål eller att röret knäckts. Men kan ju inte se allt.
Fick tips om att korka igen avgasröret en stund o lyssna efter ljud men hör inget när jag gasar i neutralt. 
Det är som sagt främst när jag växlar i ettan o tvåan o ger lite gas som det låter prutt prutt pruttttt

Har du gjort som tipsaren sa?
Inget läckage i flexibla avgasrörsslangen(om bilen har det)?

Hej ja jag testade vet dock inte om det var länge nog. Hörde eller såg inget annorlunda i alla fall.
Usch har sån verkstadångest nu.. Hoppas det inte är något för allvarligt!

En till sak jag märkte idag var att den är lite klen på gasen i ettan och tvåan förutom om man trycker till lite hårdare o då får den fart. Den är alltså inte lika jämn som tidigare med koppling/gas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang