Passat TDI 2.0 2008 - felkod P261A blev P261C efter byte av vattenpump

benzin
18 maj · 47 Inlägg

Hejsan, jag fick felkod P261A "Coolant pump B control circuit open" på min Passat. Jag har en VCDS så har kunnat göra ganska mycket felsökning med hjälp av denna.

Tittade lite på pump och såg inget direkt fel men köpte en ny pump och smackade dit. Provkörde den nya pumpen lite utan att ha anslutit vattnet och den verkade snurra men jag tyckte den lät lite märkligt (lite ojämnt och skramlande ljud). Testade även att koppla in gamla pumpen tillfälligt i kablaget och den verkade inte snurra alls så bytet var nog motiverat.

Felkoden P261A försvann men istället får jag P261C "coolant pump B control circuit low" i princip direkt när jag startar motorn!

Har jag tändningen på men utan motorn igång så verkar pumpen snurra (känns om man håller i den med fingrarna) och ingen felkod fås då. Men om jag startar motorn så kommer felkoden inom 10 sekunder. Av allt att döma så fungerar pumpen korrekt men bilskrället tycker ändå det är något fel på den. Kan påpeka att nya pumpen är en billig Ridex-pump från Autodoc så jag misstänker att det kanske är något med dess elektriska egenskaper som inte helt stämmer med vad bilen förväntar sig.

Finns det någon intrimning eller kalibrering som kan göras mot en ny pump? Några andra idéer om vad som kan vara fel? Har kollat säkringar och kablage så gott det går men inte hittat något speciellt...

PS har googlat lite och hittat andra hobbymekare som fått precis samma problem. Hittar ingen lösning dock.

Senast redigerat av benzin (18 maj )

Jomn
18 maj · 19 Inlägg

benzin skrev:
Hejsan, jag fick felkod P261A "Coolant pump B control circuit open" på min Passat. Jag har en VCDS så har kunnat göra ganska mycket felsökning med hjälp av denna.

Tittade lite på pump och såg inget direkt fel men köpte en ny pump och smackade dit. Provkörde den nya pumpen lite utan att ha anslutit vattnet och den verkade snurra men jag tyckte den lät lite märkligt (lite ojämnt och skramlande ljud). Testade även att koppla in gamla pumpen tillfälligt i kablaget och den verkade inte snurra alls så bytet var nog motiverat.

Felkoden P261A försvann men istället får jag P261C "coolant pump B control circuit low" i princip direkt när jag startar motorn!

Har jag tändningen på men utan motorn igång så verkar pumpen snurra (känns om man håller i den med fingrarna) och ingen felkod fås då. Men om jag startar motorn så kommer felkoden inom 10 sekunder. Av allt att döma så fungerar pumpen korrekt men bilskrället tycker ändå det är något fel på den. Kan påpeka att nya pumpen är en billig Ridex-pump från Autodoc så jag misstänker att det kanske är något med dess elektriska egenskaper som inte helt stämmer med vad bilen förväntar sig.

Finns det någon intrimning eller kalibrering som kan göras mot en ny pump? Några andra idéer om vad som kan vara fel? Har kollat säkringar och kablage så gott det går men inte hittat något speciellt...

PS har googlat lite och hittat andra hobbymekare som fått precis samma problem. Hittar ingen lösning dock.

Kan bara svara med att ingen kalibrering behövs av en ny pump, bytt på några VW (dock delar från stora kedjor i Sverige) och har bara monterat och startat. Har för mig märket är Airtex 🙂

Apropå billigare delar från exempelvis Tyskland så har jag ibland fått defekta givare, felkoden har alltså varit kvar trots ny reservdel. Köpte en i Sverige och felkoden försvann 🙂 så kan ju vara något sådant.

/ Jomn

benzin
24 maj · 47 Inlägg

Jomn skrev:
Kan bara svara med att ingen kalibrering behövs av en ny pump, bytt på några VW (dock delar från stora kedjor i Sverige) och har bara monterat och startat. Har för mig märket är Airtex 🙂

OK tack för infon! Då vet jag att jag troligtvis inte behöver in och pilla med VCDS:en igen.

Jomn skrev:
Apropå billigare delar från exempelvis Tyskland så har jag ibland fått defekta givare, felkoden har alltså varit kvar trots ny reservdel. Köpte en i Sverige och felkoden försvann 🙂 så kan ju vara något sådant.

Det låter ganska rimligt. Jag har kontaktat Autodoc om detta problem så vi får se vad de säger. Hoppas på att få en ny pump (ev av dyrare sort) att testa med...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang