"Hittade" en E28 i färgen Arctic Blau som stått avställd i en lada i 20 år. Den har gått 16800 mil, har manuell låda och är av 1984 årsmodell. Anledningen till att den ställdes av är troligen att den inte gick igenom besiktningen år 2001 pga sjunkande bromspedal.
Skicket på bilen är väl rätt bra för att vara en E28. Ingen rost under eller i trösklarna och dörrarna är hyffsade. Dock så är det någon som gjort en liten lagning i ovankanten på passagerardörren. Börjat krypa lite rost i bakskärmarna, men bara ytrost. Främre decimetern av huven har någon bättrat me sprayburk någon gång i tiden, och bakluckan har en del lackavslag och lite ytrost. Sen finns det några bucklor, annars ser den helt okej ut! Invändigt är den jätte fin.
Inredningen är i blått tyg. Inte så mycket utrustning, den har stolsvärme fram, nackstöd bak, elektrisk taklucka, centrallås, metalliclack och kromade ändrör.
Tanken är att göra iordning den till bättre bruksskick och få den besiktiad. Jag vill helst inte göra större modifikationer på den, utan vill hålla den ganska orginal. Men ett par dimljus och en annan ratt (skinn eller M tech) hade suttit fint på den.
Här står den i mörkret
Vi håller på att putta ut den från det utrymme den stod i inne i ladan
Ser solljus för första gången på länge
Lastad och klar
Den fick en tvätt med en gång!
Massa nya delar skall den få, bromsar, alla filter, stift och andra tänddelar mm. Så klart från Autodoc, vad annars?
Körde ut den bensinen som fanns i tanken, dom två första literna som kom ut såg inte jätte kul ut.
Skulle test starta den, men startmotorn bara klickade. Bankade och slog på den men den ville inte hoppa igång. Men efter byte av startmotor så starta den direkt!
Här är gamla starten
Instrumenthuset var nästan helt dött, det va bara varningslampor, belysning och tankmätare som fungerade. Jag fick läst mig till att SI batterierna antagligen behövde bytas, så jag satte igång med det!
Men det visade sig att det var hela SI kortet som va kasst eftersom batterierna hade läckt ut massa syra
Beställde ett nytt kort från
www.E28.nl, tog bara ett par dagar innan det låg på posten. Nu funkar mätarna igen!
Däcken på orginal TRX fälgar var inte runda överhuvudtaget, men det är inte så konstigt eftersom den stått utan luft i hjulen. Nya TRX däck kostar ca 3500kr/st och det tycker inte jag det är värt. Så jag köpte ett par sjyssta 16" Borbet fälgar. Tycker som passar riktigt bra