Jordfel v70 -98

Onordin4
21 maj 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, som titeln lyder så gissar jag påatt jag har jordfel, när jag sätter på positionsljus lyser inga lampor alls och när jag har 0 eller halvljus på lyser positionsljus och halvljus i strålkastaren men inget annat, blinkar jag så blinkar skärmblinkers men inte själva blinkerslampan i fram, det låter väl som jordfel? och isåfall vet någon hur jag fixar det har försökt dom senaste 3 dagarna att försöka hitta felet! Tack i förväg! smile

husseman
22 maj 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, ja skulle kolla upp CEM. En liten ful plastlåda som har en tendens att rasa på ditt Bilmärke.- vågar inte nämna mer..då ja får Brådis i nacken direkt.

Mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
22 maj 2021 · 10 278 Inlägg

Onordin4 skrev:
Hejsan, som titeln lyder så gissar jag påatt jag har jordfel, när jag sätter på positionsljus lyser inga lampor alls och när jag har 0 eller halvljus på lyser positionsljus och halvljus i strålkastaren men inget annat, blinkar jag så blinkar skärmblinkers men inte själva blinkerslampan i fram, det låter väl som jordfel? och isåfall vet någon hur jag fixar det har försökt dom senaste 3 dagarna att försöka hitta felet! Tack i förväg! smile

Jag skulle gissa att du iaf kan få igång övrig belysning som den ska vara genom att prova en annan ljusomkopplare (ljusvred). Vanligt att dessa blir glapp. Prova att dels trycka hårt på själva vredet och se om belysningen tänds som den ska då. Då vet du att det är den som är trasig.

Blinkers fram går dock inte genom den, så där kan det vara någon form av glapp (kollat så lampan är hel?).

(En V70 -98 har ingen CEM så den behöver du inte leta efter)

Senast redigerat av Brådhis (22 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Onordin4
22 maj 2021 · 135 Inlägg

Hej, lampan i blinkersen fram har fungerat ett bra tag dock är den gammal, den är kopplat rakt till skärmblinkersen vilket jag inte heller vet om det är rätt då förra ägaren pysslat en bra mycket med belysningen, kan testa få tag på nytt ljusvred och pröva det, tack!😃👍

Hilmer
22 maj 2021 · 1 779 Inlägg

En bra felsökningsmetod är att börja där klåpare varit sist, gör om och gör rätt!
Se till att koppla det så som det ska vara och du har en bra start!
Då det inte är kopplat som det borde så är det inte så lätt att komma med några bra tips om hur felsökningen borde gå till.

Onordin4
22 maj 2021 · 135 Inlägg

Finns det kopplingsschema någonstans? Jag har 0 koll hur allt ska kopplas, förra ägaren har bara kopplat om blinkers fram och skärmblinkers och dom är nu kopplade till varandra med kopplingsledning alltså + till + och - till - är det rätt kopplat?

Mossan1
23 maj 2021 · 2 823 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ja skulle kolla upp CEM. En liten ful plastlåda som har en tendens att rasa på ditt Bilmärke.- vågar inte nämna mer..då ja får Brådis i nacken direkt.

Mvh/husse

En V70I har ingen CEM och på samma sätt som V70N (2001-2007)

Ljuset är helt analogt på 850 och första V70.

Relä, strömställare, jordfel kontaktfel eller kabelbrott.

Senast redigerat av Mossan1 (23 maj 2021)

Onordin4
23 maj 2021 · 135 Inlägg

Vad tror du att det är? Vissa säger att det låter mer som jordfel🤔

Mossan1
23 maj 2021 · 2 823 Inlägg

Onordin4 skrev:
Vad tror du att det är? Vissa säger att det låter mer som jordfel🤔

På en orörd bil hade jag sagt jordfel ganska säkert.

Men en klåpare med avbitare och skaltång lössläppt i elsystem kan vad som helst hända.....

Onordin4
23 maj 2021 · 135 Inlägg

japp, däremot har det funkat som det ska sen januari då jag köpte han och då var det som det är nu, sen för några veckor sen fick jag problemet. hur fixar jag det ifall att det är jordfel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang