Ojämn tomgång, Golf GTI 2.0 -07

zleepy Trucker
22 maj 2021 · 1 392 Inlägg

Hoj, finns det någon VW/Golf kunnig här inne?

Har iallafall en VW Golf GTI 2.0TFSI 2007...
I måndags så fick jag upp felkod Misfire Cyl4 när S läge var i, raderade den med Torque Pro appen
och inga mer problem, bilen gick fint sen när man körde "normalt"
ställde bilen och igår fredag skulle jag starta och den gick inte jämt på tomgång, sådär som att
en cylinder inte tände riktigt, så ny tändspole på fyrans cylinder och passade på att byta tändstift på en gång, blev
nya NGK PFR7S 8EG, raderade felkod och den gick lite bättre men känns ändå lite tjallig..

Så idag har jag kollat över allt, skruvat ner VVT ventilen, och märk till min förvåning att det var
olja i både anslutande kontakten och VVT ventilens kontakt, verkar komma genom ett litet hål under
stiften, provkörde den och den verkar "trött".... även kollat över PCV och den ser fräsch ut, inget guck...

Så är det någon här som är golf kunnig, och kanske har en aning om det kan vara VVT ventilen som bråkar..
den åker på och bytas med tanke på att det läcker i olja i kontakten (efter jag återmonterat och startat och skruvat ner igen så var det olja i)

Tacksam för svar, annars får jag väl återkomma när VVT:n är utbytt mot en ny smile

// Z

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
husseman
22 maj 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, ja en ventil som läcker olja i kontaktstycket e´inte frisk. Borde vara läge att byta ut.

mvh/husse

zleepy Trucker
22 maj 2021 · 1 392 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ja en ventil som läcker olja i kontaktstycket e´inte frisk. Borde vara läge att byta ut.

mvh/husse

Det vet ju jag med, därför den ska bytas, har en beställd då den inte gick att hitta över disk, inte ens
mekonomen hade i sortimentet..
Men tänkte om någon kunnig hade en aning om VVT kunde orsaka knasig tomgång bara smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Wrej
31 december 2023 · 1 Inlägg

Fick du ordning på bilen efter byte av vvt ventilen? Jag har liknande symptom som du hade och min ventil har också olja i kontakten. //W

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang