Köpråd

Morris_50
25 maj 2021 · 3 Inlägg

Behöver lite tips och råd , ska köpa en 4 hjuls driven suv med manuell låda som gått max 10.000 mil. Pris max 140.000kr. Ingen diesel.Har tittat runt lite på Suzukis modeller . Har ni något att föreslå kör just nu en Mitsubishi och det är inte intressant fler ggr .

Cuefa Ain't no place like home...
26 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Hur mycket SUV behöver du?
Subaru Forrester är väl rätt trevliga vagnar som jag har förstått det, om man nu kan klassa den som SUV.
Annars är det väl kanske en Audi Q5 med manuell låda och bensinmotor. Inte vanligt men de finns.
Merca GLK är väl ett annat alternativ men kanske ännu ovanligare med bensin och manuell på dem.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
26 maj 2021 · 5 841 Inlägg

Suzuki är bra så kolla vidare på det.

torsen
26 maj 2021 · 7 238 Inlägg

Morris_50 skrev:
Behöver lite tips och råd , ska köpa en 4 hjuls driven suv med manuell låda som gått max 10.000 mil. Pris max 140.000kr. Ingen diesel.Har tittat runt lite på Suzukis modeller . Har ni något att föreslå kör just nu en Mitsubishi och det är inte intressant fler ggr .

Hallå Morris!
Ska du ha en 4-hjulsdriven SUV med "riktig" 4x4 så finns det inte mycket att välja på om du inte vill ha diesel.
Men om du nöjer dig med bil med "automatisk" inkoppling av bakhjulsdriften finns det lite mer.
Har själv sedan 1999 "avverkat" 16, mer eller mindre, fyrhjulsdrivna bilar.
Terrano II, Geländewagen, Shogun, Tribute, Niva, 2 Defender, 3 Jeepar, 4 Suzuki samt en Honda CR-V -15B.
Det där med "B" är viktigt för att det är 15B som fick den nya snabbare inkopplingen av bakhjulsdriften.(elektronisk i stället för hydraulisk)

Jag, som är lite part i målet, jämförde Mitsubishi Outlander, Toyta RAV-4, BMW X3, MAZDA MX-3, Subaru Forrester med Honda HR-V & CR-V.
Ingen uppfyllde till 100 % mina önskemål.
Honda CR-V kom närmast - markfrigången 17 cm är akilleshälen(går att utöka till 19 cm med andra däck).
För skogskörning har jag även en Suzuki Jimny som börjar närma sig 4.000 mil - men den är mest "hundbil".

Kräver du utrymme och driftsäkerhet så är CR-V outstanding - men den är ju så ful.(silver och krom i 4 nyanser)
CR-V är ju inte för inte världens mest sålda SUV - mest i U-länder/Asien där man har krav på driftsäkerhet.

En av de trevligaste 4x4-bilar jag ägt var en Mazda Tribute 3.0 V6 Automat. Den saknar jag.
Vred att ställa om mellan framhjulsdrift, automatisk 4x4 och låst 4x4.
Använde bilen 5 år dels vid hundsport utom vägar samt som dragbil för bilsläp med Samurai på.
Tyvärr finns ingen motsvarighet i dag.

Volvo, BMW och AUDI finns inte med vare sig praktiskt eller teoretiskt p g a sin låga kvalitet och driftsäkerhet.

De ny kinerserna har jag inte botaniserat i, men de ligger utanför din budget.

B t w så köpte min dotter, på min inrådan, en ny Vitara förra månaden.
Även 2 grannar och 1 bekant har köpt nya Vitara  i år.

Min önskebil är bilarnas bil = Toyota Land Cruiser. Men jag har inte behovet av så stor bil - dessutom bara diesel och automat med en hiskelig skatt.

Morris_50
26 maj 2021 · 3 Inlägg

Ojoj här kom det många förslag. Nu ska jag ju inte ut o köra i skog och terräng så jag behöver ingen extrem jeep. Har kört 4hjulsdrift sedan länge och tycker det är bra när det blir snödrev på små vägarna här , inte för att det är så många ggr men när det väl blir så blir det ordentligt. Min första 4 hjulsdrivna var en Toyota Tercel där du själv koppla in driften och där du hade en spak som lågväxel också den tog sig fram i alla väder efter det blev det en Toyota Touring med automatisk 4 hjulsdrift och nu en Mitsubishi Outlander. Den sistnämnda har kostat mig mer än alla mina andra bilar ihopa svindyra reservdelar. Kollar just nu på Suzuki Vitara och andra av deras modeller som jag iofs tycker är snarlika varandra. Hade gärna köpt en Toyota Rav 4 men tycker inte dom är värda så mkt mer än tex Suzuki.

Cuefa Ain't no place like home...
27 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Det tråkiga med de flesta 4wd-bilar är ju det faktum att man som bäst har 2 hjul som driver. Så länge det inte är 1m snö tar sig min Superb fram riktigt bra, speciellt med e-lsd funktionen som är inbyggd i de flesta nyare VWAG-produkter.
Men blir det för tjockt eller om man måste sakta ner o tappa momentum, då sitter man där sen...
En av de bättre bilarna jag haft från vår koncern som klarade sig sjukt bra i snö, var faktiskt Skoda Yeti. Maken till potent och praktisk bil har jag nog aldrig haft sedan dess.

Annars är det ju typ det Du tittar på, Toyota, Suzuki osv som har en stadigare konstruktion gällande awd/4wd, som gäller.

Jag älskar ju hur min Jeep beter sig i snö, men den är ju också duktigt mycket dyrare att köra... 🙉

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
27 maj 2021 · 7 238 Inlägg

Jaså du har ägt en Toyota Tercel 4x4.
Enligt min mening lagom stor med i-/urkopplingsbar 4x4 och lågväxel(vissa endast en superlåg "extraetta") samt inklinometer.
Synd att Toyota inte har någon motsvarighet på svenska marknaden nu för tiden.
Inklinometrar har jag snott 2 st på skroten från Tercel 4x4 och monterat i en Samurai och i en Niva.

Närmast Tercel 4x4 i dag är väl Niva och Dacia Duster.
Niva har jag ägt i 3 år och Duster har jag vid ett flertal tillfällen fått testa i spenaten med godkänt betyg.
Duster är undervärderad som 4x4(jämfört med Volvo, BMW, AUDI m fl "låssas4x4").

Mest prisvärda och kompetenta "riktiga" 4x4-bilen är Suzuki Jimny.
Men den är liten och bullrig = mest stads- och terrängbil = plågsam som pendlarbil längre sträckor på motorväg.
Min används mest som hundbil utan baksäte och med lastförskjutningsnät bakom framstolarna.

Inköpsprismässigt, men inte driftkostnadsmässigt, ligger alla versioner/årsmodeller av JEEP GRAND CHEROKEE bra till.
Skottsäker drivlina.
Sidobalkarna/trösklarna en akilleshäl ur korrosionssynpunkt - men finns billigt på metervara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang