4741
Sök

Peugeot 206 gti -01. Går på två cyl

2 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Hej!

Färsk på forumet, greppar halmstrån nu...

Min 206 gti har börjat att gå på 2 cylindrar. Det började i vintras efter en rejält kall kallstart.

Fick felkod på biltemaläsaren om injektor circuit open cylinder (kommer inte ihåg cylinder, men var bara en då).

Motorfelslampan lyser INTE, kollat att den tänds och släcks när jag vrider om nyckeln.

Bytte den spridaren, ingen skillnad.

Bytte tändkasset och tändstift då inte felkoden kom tillbaka efter radering men fortfarande dålig gång. Oförändrat resultat.

Började skifta plats på spridare, ingen skillnad.

Har kollat kablage, mätt motståndet på spridarna och det skiljer max 0,1 Ohm.

Tog lös hela spridarrampen och spridarna och vred runt motorn med startmotorn, verkar komma bränsle ur alla spridarna, men eventuellt mindre ur de två som är på cylindrarna som inte går.

När jag monterat ihop igen så var jag lite less så jag höll bilen på ca 3500 rpm och då ville den ”tända till” enstaka gånger...

Samma felkod som tidigare dyker upp, fast för bägge cylindrarna igen. Inga varningslampor lyser...

Var ska jag fortsätta felsökningen?

Vad i helvete är fel? Jordfel någonstans? ECU? Den andra spridaren? Alla spridare? Någon annan sensor/givare? Något med EGR? Något i spjällhuset?

Skitbil...

1 780 Inlägg
26 maj 2021
Hehe, mjo skitbil. Hmm, ja hade nog gett mig på o kolla om ECM e´ok.  Kolla alla matningar o jord till boxen. -  komp.prov e´väl taget?  - men tyvärr låter det som din ecm måste lagas/bytas. Eller ev, låta härket ta plats på skroten.  ds. du har väl kollat vevaxellägesgivaren?- den rasar alltid på franska bilar o kan ge underbara fel.
Lycka till.

mvh/husse

2 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
husseman skrev:
Hehe, mjo skitbil. Hmm, ja hade nog gett mig på o kolla om ECM e´ok.  Kolla alla matningar o jord till boxen. -  komp.prov e´väl taget?  - men tyvärr låter det som din ecm måste lagas/bytas. Eller ev, låta härket ta plats på skroten.  ds. du har väl kollat vevaxellägesgivaren?- den rasar alltid på franska bilar o kan ge underbara fel.
Lycka till.

mvh/husse

Kompet var bra på alla cyl, kamaxelgivare bytt, men inte vev. Kan prova det innan ECM, är det den så blir det nog att sälja den i delar...

1 780 Inlägg
26 maj 2021
Hehe, ja lycka till- ECM tror ja du kan fixa billigt oxå, då många "nysvenskar" kör o pular med denna typ av fordon. Gissar på att du kan få en box för 1k- med Immo-off. - Va det betyder får du googla, då det inte e´rumsrent.

mvh/husse

Sök