Utmarks-Loke skrev:
En sån hade jag för många år sedan, fast utan turbo

Enda volvo jag hade i min ungdom som jag verkligen gillade.
Det var mycket som gick sönder på min. Bland annat minns jag att ena länkarmen bak rostade sönder och vek sig så den blev väldigt låg. Popup-lysena var det mycket problem med. Dels krånglade mekaniken, dels hade de en tendens att samla svart smutsvatten från vägen på vintern så man fick stanna varje kilometer och torka av för att se något. Värmereglagen uppförde sig konstigt och det surrade från panelen, det visade sig vara dåliga lödningar på ett kretskort. Allting styrdes med vakum och små elektriska ventiler som satt fastlödda på ett kretskort och hälften av alla lödningar hade släppt. Men lite nytt tenn så fungerade det perfekt igen. Sedan var det bakre stötfångaren, inuti sitter en järnbalk och så är allt fyllt med skumplast som suger vatten så den där balken rostar upp direkt. Sedan var det säkert mycket mer men jag minns inte ens allt. Men Renaultmotorn funkade perfekt och gick snålt.
Utmarks-Loke skrev:
Förresten hade jag två, dels den röda jag körde med och så en sån blå som du har, som reservdelsbil. Jag minns att den där blå ränderna i sätena var röda på den röda bilen.
Det är ingen tvekan om att du ägt en 480.

jag skulle säga att du är spot on med egentligen hela beskrivningen. En bil man inte kan låta bli att gilla fastän den egentligen inte, kvalitetsmässigt, är särskilt bra. Förutom motorn, som däremot faktiskt är bra.

Det man dock måste ha med sig i tanken är att detta var 80-tal, framåtanda, framtid, ekonomin var på topp. Man proppade in en massa nytänkande i dessa bilar. Allt var dock kanske inte helt optimalt sett till den elektronik som då fanns, det blev helt enkelt ganska opålitligt.
Men samtidigt är det kul att titta på den med framtidens ögon. Färddatorn återfanns, nästan helt oförändrad(!), i första årsmodellerna av S40/V40. Bakrutetorkare som går automatiskt när backen läggs i är ju i princip standard idag. Det påstås att bilen känner av när du ger full gas och ökar då hastigheten på vindrutetorkarna för att öka säkerheten vid omkörning. Belyst dörrlås, man drar en gång i handtaget så tänds en liten grön lampa i nyckelhålet. Osv osv... Det finns hur mycket roliga små funktioner som helst.

Det finns tex ett original kjolpaket till dom. På sidokjolarna finns lite knottror i dörrgången. Det har visat sig att det är braille (blindskrift) och att det helt enkelt står Volvo. Det säger en del om hur pass fria händer dom fick när dom gjorde den här bilmodellen...
Och du har också helt rätt i att ränderna på sätena är röda på en röd. Dom är faktiskt röda på alla utom dom blå.