Parkeringsböter?

Eaze54
30 maj 2021 · 8 Inlägg

Hej, vet ej om detta är rätt plats för denna tråd, så flytta denna gärna till en lämpligare plats om detta ställe ej stämmer!

Det är såhär: Jag har precis fått körkortet, tog det den 5e Maj, och jag undrar om jag får parkeringsböter om man parkerar bilen på ett område där man får stanna, men ej parkera, kommer jag förlora körkortet då om jag får boten?  Jag har ju en provtid på 2år nu, och skulle helst inte vilja förlora det på grund av böter.

Känner några personer som parkerar på detta ställe i flera timmar, och dom får ej böter i den tiden, och dessa är ju personer som har haft körkort i många år också.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp här!

Tack!

Hamilton
30 maj 2021 · 8 864 Inlägg

Nej du blir inte av med körkortet då felparkering inte är ett brott och parkeringsanmärkningen inte är av straffrättslig karaktär, är varken varning eller indraget körkort en sanktion som är möjlig på grund av parkeringsanmärkning.
Parkeringsböter = Parkeringsanmärkning

Fotograf på tierpidag.se
Mew
30 maj 2021 · 2 160 Inlägg

Kan ju även tillägga att man inte får hårdare straff när man har prövotid, något som många av någon anledning tror. Den enda skillnaden är - om du t ex kör 30km/h över gränsen och blir tagen - då du ÄNDÅ hade förlorat kortet - så förlorar du det permanent istället för att få tillbaks det efter x antal månader. Så du kan inte förlora kortet för minsta skitsak bara för att du har prövotid. smile

Brådhis * Voff voff *
30 maj 2021 · 10 278 Inlägg

Mew skrev:
Kan ju även tillägga att man inte får hårdare straff när man har prövotid, något som många av någon anledning tror. Den enda skillnaden är - om du t ex kör 30km/h över gränsen och blir tagen - då du ÄNDÅ hade förlorat kortet - så förlorar du det permanent istället för att få tillbaks det efter x antal månader. Så du kan inte förlora kortet för minsta skitsak bara för att du har prövotid. smile

31 km/h... smile Lagen säger "mer än 30 km/h..." (på 40-väg och uppåt).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 maj 2021 · 7 229 Inlägg

Japp kortet ryker omgående, finns risk för en månad på kåken också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
30 maj 2021 · 5 836 Inlägg

SportPilot skrev:
Japp kortet ryker omgående, finns risk för en månad på kåken också

Fast det brukar göras om till en månads samhällstjänst istället, som kan vara att man får gå omkring med en spackelspade hela dagarna och peta lös tuggummin från trottoarerna.

Brådhis * Voff voff *
30 maj 2021 · 10 278 Inlägg

När jag bodde i Stockholms innerstad i slutet av 90-talet så var mitt rekord på en månad 4600:- i p-böter... Någon som slår det? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
johanbrolin
31 maj 2021 · 108 Inlägg

Brådhis skrev:
När jag bodde i Stockholms innerstad i slutet av 90-talet så var mitt rekord på en månad 4600:- i p-böter... Någon som slår det? wink

2200:-, Sommar 2019 big_smile

Stora fötter - Stora skor
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2021 · 13 741 Inlägg

grabbar kan ni inte parkera eller ? smile    har ju inte haft bara ett snack med parkeringsvakterna i stockholm kan jag säga... där pressar vi busschafförer våran tur väldigt ofta då vi parkerar där det är stopp förbud smile   har såååååå många gånger spelat dum och klarat mig ;-)   dom är faktist rätt snälla..   parkerings läget runt cityterminalen är totalt tvärdålig.. så obota korkat av stockholmstad att inte se till att vi kan ha våra raster på ett bra ställe utan att behöva all stress som blir av att inte veta om vi ska kunna få våra raster eller ej.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
31 maj 2021 · 10 278 Inlägg

Growe skrev:
grabbar kan ni inte parkera eller ? smile    har ju inte haft bara ett snack med parkeringsvakterna i stockholm kan jag säga... där pressar vi busschafförer våran tur väldigt ofta då vi parkerar där det är stopp förbud smile   har såååååå många gånger spelat dum och klarat mig ;-)   dom är faktist rätt snälla..   parkerings läget runt cityterminalen är totalt tvärdålig.. så obota korkat av stockholmstad att inte se till att vi kan ha våra raster på ett bra ställe utan att behöva all stress som blir av att inte veta om vi ska kunna få våra raster eller ej.

Jotack, det där känner jag igen från när jag körde buss. Släppa av en grupp på Slottsbacken tex, och sen då...? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2021 · 13 741 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
grabbar kan ni inte parkera eller ? smile    har ju inte haft bara ett snack med parkeringsvakterna i stockholm kan jag säga... där pressar vi busschafförer våran tur väldigt ofta då vi parkerar där det är stopp förbud smile   har såååååå många gånger spelat dum och klarat mig ;-)   dom är faktist rätt snälla..   parkerings läget runt cityterminalen är totalt tvärdålig.. så obota korkat av stockholmstad att inte se till att vi kan ha våra raster på ett bra ställe utan att behöva all stress som blir av att inte veta om vi ska kunna få våra raster eller ej.

Jotack, det där känner jag igen från när jag körde buss. Släppa av en grupp på Slottsbacken tex, och sen då...? tongue

gå upp i rök helst..   det blir värre för varje år som går desstutom förra året var väll okej men då var det ju inga bussar ute så..   jag stog parkerad i 21dagar i streck och väntade på körning i centrala stockholm det var spännande att försöka att inte få böter då smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang