4511
Sök

Motorlampa och ASR-lampa lyser efter reparation SKODA OCTAVIA 1.6 2003.

5 Inlägg
31 maj 2021
Trådstartare
#1
Hej! Härom dagen slutade blinkers att fungera på min SKODA OCTAVIA Combi (1U5) 1.6 2003 102Hk. Då jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar, valde jag att lämna in bilen till en verkstad här i Bromma. Två dagar senare var bilen klar och kalaset gick på 1800kr för felsökning, arbete och reservdel. Man behövde tydligen bara byta ut knappen för varningsblinkers…

Bara några minuter efter att jag körde ut bilen så lös två nya främmande lampor/symboler på instrumentbrädan. Vilket sammanträffande…

Jag kollade upp vad dessa varningssymboler stod för och det visade sig vara något relaterat till både Anti-spinn systemet och motorelektroniken. Jag tänkte att dessa lampor kanske skulle försvinna med tiden, men de gjorde de minsann inte. Jag har dessutom lagt märke till att motorn känns klenare och att bilen känns skakigare generellt…

Jag hämtade ut bilen i fredags och behövde använda den i lördags, så hade inte tid att lämna in den för felsökning igen. Jag valde istället att försöka ta tag i det med egna händer. Jag köpte en billig felkodsläsare för 300kr på biltema och den läste ut felkoden P0301 - misfire on cylinder 1. Efter att ha googlat en massa, så förstod jag att det är förmodligen tändstiftet i första cylindern som behöver bytas. Jag åkte till Biltema och köpte ett nytt tändstift samt tändstiftsnyckel och böt ut tändstiftet i första cylindern.

Jag raderade felkoderna och tog bettan på en åktur. Jag tycker att bilen rullar bättre efter bytet men det tog bara några minuter innan samma varningssymboler lös upp på instrumentbrädan igen. Felkodsläsaren läser ut samma fel som tidigare…

Funderar på att gå tillbaka med bilen till verkstaden bara, men eftersom dessa problem uppstod efter att bilen varit där så känns det inte bra... man har ju en del fördommar om bilverkstäder.

Vad bör jag byta/göra härnäst? Någon som haft liknande problem och har eventuellt en lösning?

Vettemannen
31 maj 2021
#2
A773 skrev:
Hej! Härom dagen slutade blinkers att fungera på min SKODA OCTAVIA Combi (1U5) 1.6 2003 102Hk. Då jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar, valde jag att lämna in bilen till en verkstad här i Bromma. Två dagar senare var bilen klar och kalaset gick på 1800kr för felsökning, arbete och reservdel. Man behövde tydligen bara byta ut knappen för varningsblinkers…

Bara några minuter efter att jag körde ut bilen så lös två nya främmande lampor/symboler på instrumentbrädan. Vilket sammanträffande…

Jag kollade upp vad dessa varningssymboler stod för och det visade sig vara något relaterat till både Anti-spinn systemet och motorelektroniken. Jag tänkte att dessa lampor kanske skulle försvinna med tiden, men de gjorde de minsann inte. Jag har dessutom lagt märke till att motorn känns klenare och att bilen känns skakigare generellt…

Jag hämtade ut bilen i fredags och behövde använda den i lördags, så hade inte tid att lämna in den för felsökning igen. Jag valde istället att försöka ta tag i det med egna händer. Jag köpte en billig felkodsläsare för 300kr på biltema och den läste ut felkoden P0301 - misfire on cylinder 1. Efter att ha googlat en massa, så förstod jag att det är förmodligen tändstiftet i första cylindern som behöver bytas. Jag åkte till Biltema och köpte ett nytt tändstift samt tändstiftsnyckel och böt ut tändstiftet i första cylindern.

Jag raderade felkoderna och tog bettan på en åktur. Jag tycker att bilen rullar bättre efter bytet men det tog bara några minuter innan samma varningssymboler lös upp på instrumentbrädan igen. Felkodsläsaren läser ut samma fel som tidigare…

Funderar på att gå tillbaka med bilen till verkstaden bara, men eftersom dessa problem uppstod efter att bilen varit där så känns det inte bra... man har ju en del fördommar om bilverkstäder.

Vad bör jag byta/göra härnäst? Någon som haft liknande problem och har eventuellt en lösning?

Jag har ingen aning vad det är för fel men det jag vill säga är att man byter aldrig bara ett stift, man byter alla samtidigt.

/Benny

* Voff voff *
11 010 Inlägg
31 maj 2021
#3
Är du verkligen säker på att det var tändstiftet och inte tändspolen som borde bytas när du googlade?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 Inlägg
1 juni 2021
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
Jag har ingen aning vad det är för fel men det jag vill säga är att man byter aldrig bara ett stift, man byter alla samtidigt.

/Benny

Nej jag misstänkte det men eftersom tändstift #2 och #3 är väldigt svåråtkomliga tänkte jag börja med att byta ut där felkodläsaren pekar för att se om det löser sig utan något större jobb. För att komma åt 2 och 3 måste man nästan ta bort insuget vilket ser ut att kräva en del jobb.

5 Inlägg
1 juni 2021
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Är du verkligen säker på att det var tändstiftet och inte tändspolen som borde bytas när du googlade?

Nej jag är inte säker. Tänkte testa byta ut tändkabeln idag till 1an, och om det inte löser sig testar jag byta ut tändspolen.

Men frågan är varför anti-sladd lampan också lyser, kan allt detta vara ett större elfel? Läste att Skoda Octavia är rätt kända för att ha elfel, speciellt äldre modeller.

När jag startar bilen lyser batterisymbolen rött i någon enstaka sekund. Är det något att bry sig om?

* Voff voff *
11 010 Inlägg
1 juni 2021
#6
A773 skrev:
Brådhis skrev:
Är du verkligen säker på att det var tändstiftet och inte tändspolen som borde bytas när du googlade?

Nej jag är inte säker. Tänkte testa byta ut tändkabeln idag till 1an, och om det inte löser sig testar jag byta ut tändspolen.

Men frågan är varför anti-sladd lampan också lyser, kan allt detta vara ett större elfel? Läste att Skoda Octavia är rätt kända för att ha elfel, speciellt äldre modeller.

När jag startar bilen lyser batterisymbolen rött i någon enstaka sekund. Är det något att bry sig om?

Antisladd-lampan borde inte ha med detta att göra utan det är väl sannolikt ett separat fel, tyvärr. Men felkoder är steg 1 där också. Bilen försöker ju säga något när den tänder en lampa, då ska man lyssna. smile

Att batterisymbolen lyser någon sekund vid start skulle jag säga är normalt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 Inlägg
1 juni 2021
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Antisladd-lampan borde inte ha med detta att göra utan det är väl sannolikt ett separat fel, tyvärr. Men felkoder är steg 1 där också. Bilen försöker ju säga något när den tänder en lampa, då ska man lyssna. smile

Att batterisymbolen lyser någon sekund vid start skulle jag säga är normalt.

Jag löste det genom att byta ut tändkabeln till 1a cylindern.  Motorn spinner jämt och känns mycket starkare, både motorlampa och ASR-lampa försvann (konstigt nog). Körde runt i 20 minuter för att säkerställa att det var löst. Känns såå skönt!! Speciellt när man fick en offert på 5000 kronor för att byta tändspole och tändkablar.

3 749 Inlägg
2 juni 2021
#8
Beroende på fel så kan även antispinn lysa för motorfel. Då tillsammans med motorlampan.  Troligen för att motorn körs på nödprotokoll och därför är inte antispinn möjligt. Automatiskt avaktiverat.

5 Inlägg
3 juni 2021
Trådstartare
#9
Mossan1 skrev:
Beroende på fel så kan även antispinn lysa för motorfel. Då tillsammans med motorlampan.  Troligen för att motorn körs på nödprotokoll och därför är inte antispinn möjligt. Automatiskt avaktiverat.

Tack för förklaringen!


Sök