Bilen Startar Bara Med Startkablar, Generator o Batteri Fungerar Bra.

timhel1212
31 maj 2021 · 12 Inlägg

Tjena, Ja såhär är det jag har en Corvette c3a från -74, Jag var ute o körde bilen en stund ca några timmar sådär. Hursomhelst när jag skulle starta bilen så hände det ingenting, första jag kan tänka mig är ju startmotorn med solenoiden samt batteri försökte knacka vilket Har fungerat innan, Men det ville sig inte så fick ta startkablarna så körde den igång direkt. idag, dagen efter så starta den inte heller, har laddat batteriet ca dygn bara för att, Så jag testade knacka på solenoiden och vred på och den starta direkt min fråga är, Varför startar bilen på en booster samt startkablar om det är fel på solenoiden eller startmotorn.

Brådhis * Voff voff *
1 juni 2021 · 10 275 Inlägg

Du har inte någon huvudbrytare monterad på batteripolen som gör att det blir dålig kontakt...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
1 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Dags att plocka fram multimetern och mäta spänning på batteriet och direkt på starten, i viloläge samt när man vrider på nyckeln för att starta. Men spontant tror jag en cell i batteriet är död

timhel1212
1 juni 2021 · 12 Inlägg

Har mätt med multimetern allt verkar fine 12.70 visar batteriet och när jag vrider på nyckeln går den ner till 12 v. Jag har en huvudbrytare på batteriet den vanliga gängade från biltema. Brukar alltid stänga den varje gång jag parkerar.

Brådhis * Voff voff *
1 juni 2021 · 10 275 Inlägg

timhel1212 skrev:
Har mätt med multimetern allt verkar fine 12.70 visar batteriet och när jag vrider på nyckeln går den ner till 12 v. Jag har en huvudbrytare på batteriet den vanliga gängade från biltema. Brukar alltid stänga den varje gång jag parkerar.

Ta bort den så ska du se att bilen fungerar. Alltså, det är inte en fördom mot Biltema, utan dessa brytare är komplett värdelösa! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
timhel1212
1 juni 2021 · 12 Inlägg

Men om jag skulle vilja ha en brytare där finns det något annat alternativ eller e alla dessa brytare skit?

timhel1212
1 juni 2021 · 12 Inlägg

Jag ska ta bort den sen när jag kommer hem så får vi se,

Mossan1
1 juni 2021 · 2 789 Inlägg

Sattes startkablel minus i motorn som sig bör?

Om ja, och det inte fungerar med laddare direkt på batteriet, skule jag noga inspektera motorns jordfläta.

Biltemas brytare av sådan modell har fungerat utmärkt på våra traktorer i flera år. Där är det mer ampere i startögonblicket än en Corvette V8.

Annars om den går nör man knackat på den är det slitna kol i elmotorn till startmotorn.

Senast redigerat av Mossan1 (1 juni 2021)

timhel1212
1 juni 2021 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
Sattes startkablel minus i motorn som sig bör?

Om ja, och det inte fungerar med laddare direkt på batteriet, skule jag noga inspektera motorns jordfläta.

Biltemas brytare av sådan modell har fungerat utmärkt på våra traktorer i flera år. Där är det mer ampere i startögonblicket än en Corvette V8.

Annars om den går nör man knackat på den är det slitna kol i elmotorn till startmotorn.

Sattes startkabel minus i motor? Vad menas? Menar du om jorden har kontakt? Jaa det har den har till och med slipat undan hammarlacken. Detta gjorde jag förra sommarn

timhel1212
1 juni 2021 · 12 Inlägg

Brådhis skrev:

timhel1212 skrev:
Har mätt med multimetern allt verkar fine 12.70 visar batteriet och när jag vrider på nyckeln går den ner till 12 v. Jag har en huvudbrytare på batteriet den vanliga gängade från biltema. Brukar alltid stänga den varje gång jag parkerar.

Ta bort den så ska du se att bilen fungerar. Alltså, det är inte en fördom mot Biltema, utan dessa brytare är komplett värdelösa! smile

Gjorde d nu fungerade direkt vi får se om det kommer tillbaka skriver isåfall, tack för hjälpen

Brådhis * Voff voff *
1 juni 2021 · 10 275 Inlägg

timhel1212 skrev:

Brådhis skrev:

timhel1212 skrev:
Har mätt med multimetern allt verkar fine 12.70 visar batteriet och när jag vrider på nyckeln går den ner till 12 v. Jag har en huvudbrytare på batteriet den vanliga gängade från biltema. Brukar alltid stänga den varje gång jag parkerar.

Ta bort den så ska du se att bilen fungerar. Alltså, det är inte en fördom mot Biltema, utan dessa brytare är komplett värdelösa! smile

Gjorde d nu fungerade direkt vi får se om det kommer tillbaka skriver isåfall, tack för hjälpen

Härligt! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
timhel1212
5 juni 2021 · 12 Inlägg

Brådhis skrev:

timhel1212 skrev:

Brådhis skrev:

Ta bort den så ska du se att bilen fungerar. Alltså, det är inte en fördom mot Biltema, utan dessa brytare är komplett värdelösa! smile

Gjorde d nu fungerade direkt vi får se om det kommer tillbaka skriver isåfall, tack för hjälpen

Härligt! smile

Samma problem kvarstår körde den idag ställde den ca 30 min, när jag skulle åka iväg inte ett skit hände hade batteriladdarn med mig så startade med den inkopplad starta direkt

Mossan1
5 juni 2021 · 2 789 Inlägg

En starthjälp antar jag?

En gång till:
Sattes den DIREKT PÅ BATTERIET, eller sattes minus i motorn?
För går den med minus från givande strömkälla på motorn och plus på batteriplus är det nästan alltid dålig kontakt mellan motorn och batteriminus.

Sattes båda anslutningarna direkt på batteriet och den fungerande kan det bara vara två saker.
Batteriet som är kass
Eller dålig kontakt mellan batteripol och anslutningsklamman.
Starthjälp sätts ju direkt på klamman.

Sitter batteriet tex i bagaget och du nyttjar särskilda punker under huven för starthjälp, är felen antingen batteriet, motorjord, batterianslutning eler kablaget från batteri fram till under huven.

Senast redigerat av Mossan1 (5 juni 2021)

timhel1212
5 juni 2021 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
En starthjälp antar jag?

En gång till:
Sattes den DIREKT PÅ BATTERIET, eller sattes minus i motorn?
För går den med minus från givande strömkälla på motorn och plus på batteriplus är det nästan alltid dålig kontakt mellan motorn och batteriminus.

Sattes båda anslutningarna direkt på batteriet och den fungerande kan det bara vara två saker.
Batteriet som är kass
Eller dålig kontakt mellan batteripol och anslutningsklamman.
Starthjälp sätts ju direkt på klamman.

Sitter batteriet tex i bagaget och du nyttjar särskilda punker under huven för starthjälp, är felen antingen batteriet, motorjord, batterianslutning eler kablaget från batteri fram till under huven.

Jag hade starthjälpen direkt på plus o minus på batteriet som sitter bakom förarstolen i en låda. Men då är min fråga till dig vrf startar den ibland utan hjälp och ibland måste den ha starthjälp finns det ngt glapp då eller trasig kablage eller?

timhel1212
5 juni 2021 · 12 Inlägg

Vad ska man säga, den startar när den får extra kräm dvs starthjälp  och batteriet är inget fel på blir så jävla bajsnödig på dehär

timhel1212
5 juni 2021 · 12 Inlägg

Jag tror endå det kan vara solenoiden

Utmarks-Loke
5 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Mät spänningen direkt på starten samt på solenoiden så får du ju i princip facit. Kommer det 12V när du vrider på nyckeln och det ändå inte snurrar så är det ju fel på startmotorn.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (5 juni 2021)

timhel1212
5 juni 2021 · 12 Inlägg

Det får bli ett byte på den gamla startmotorn till en mini starter, man får knacka till startmotorn så går den

Senast redigerat av timhel1212 (5 juni 2021)

Mossan1
6 juni 2021 · 2 789 Inlägg

timhel1212 skrev:
Det får bli ett byte på den gamla startmotorn till en mini starter, man får knacka till startmotorn så går den

Går den efter en knack, är det normalt slitna kol. Kolen fastnar lite och får kontakt med kollektorn efter knacket.

Byt hela startmotorn, eller få den renoverad.

Med detta så borde starthjälp göra föga nytta, men visst, enstaka volt mer i startögonblicket kanske gjorde skillnaden.

Eller, så är det glapp på lilla kabeln på startmotorn, dvs den som aktiverar solenoiden.  Sitter startmotorn hyffsat till, kan du ju rengöra den kontakten först och se om det blev förbättring
Även den skulle kunna då bättre kontakt av knacket. Tillfälligt.

timhel1212
14 juni 2021 · 12 Inlägg

Kollat startmotorn med samma batteri så nu är d ju dags o få hjälp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang