En tändspole trasig, slump eller ska man byta alla?

d-b
3 juni 2021 · 541 Inlägg

En tändspole har gått sönder på min bil som gått 5000 mil på 10 år. Är det en slump eller kan jag förvänta mig att övriga tre tändspolar kommer gå sönder inom en snar framtid? Med andra ord ska jag köpa en eller två tändspolar nu (alltså, är det bra att ha en extra liggande i handskfacket på nästa långresa så att man kan svänga in på nästa mack och byta)?

Och kan en trasig tändspole leda till att tändstiftet i sin tur måste bytas?¹

Slutligen, kan halvladdat batteri ha något med saken att göra?

¹ Motorn började gå ojämnt, fick diverse fel om feltändning på en specifik cylinder (3). Felsökte genom att flytta tändspolen för cylinder 3 till 4 och vice versa. Nu kom felkoden på cylinder 4 istället. Jag undrar om det, när jag satt dit en ny tändspole kan dyka upp nya fel pga tändstiftet är dåligt?

Senast redigerat av d-b (4 juni 2021)

Utmarks-Loke
3 juni 2021 · 5 840 Inlägg

Det beror ju på vad det är för bil, vissa motorer "äter" tändspolar. Googla om det är ett vanligt fel på just din.

uhlin
4 juni 2021 · 2 834 Inlägg

Ja, som sagt.....vad är det för bil?

d-b
4 juni 2021 · 541 Inlägg

Mini Cooper med N18-motorn (kallas också Prince https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine ). Används även i några av BMW:s mindre bilar samt några Peugeot:er.

Med tanke på att det inte gått någon på 5000 mil är det väl ingen "tändspoleätare"?

Senast redigerat av d-b (4 juni 2021)

Utmarks-Loke
4 juni 2021 · 5 840 Inlägg

De är inte kända för att tändspolarna går sönder ofta, men det händer ju ändå ibland. Har man råd så skadar det ju inte att köpa en extra så man har. Som piratdel kostar de ju inte mer än 250-400kr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang