[Video]Volvo V70, 2003, bilen har inga backscensorer men det står "REVERSING AID" på radiodisplayen och tjuter samtidigt

Oliverr
3 juni 2021 · 1 Inlägg

Hej Garaget!

Jag skall försöka formulera mig så bra som möjligt men jag inleder med att säga att jag är totalt okunnig gällande bilar mer än vad man får lära sig under körkortsteorin. Se slutet av inlägget för en TL;DR/sammanfattning.

I går köpte jag min första bil någonsin av en bilhandlare. Det var en begagnad Volvo V70, 2.4T från 2003 som gått cirka 19000 mil. Bilen i sig är i väldigt fint skick och går som en klocka enligt min kompanjon som följde med och kollade grunderna. Under själva provkörningen kändes allt bra och jag slog till, 31k fattigare men en ny fin Volvo rikare, trodde jag.

När jag ska köra ut från parkeringen börjar bilen tjuta och på radiodisplayen står det "REVERSING AID" vilket jag får utgå handlar om backscensorer. Det intressanta är att jag inte har några sådana installerade i bilen enligt varken handlaren, specifikationen eller bilmekanikern jag besökte. Detta tjut kommer sporadiskt och ibland under väldigt långa perioder där det är mer eller mindre helt omöjligt att fokusera på körningen. Tjutet fortsätter även om jag stänger av bilens radiosystem och händer när jag kör rakt fram i olika hastigheter. Jag är inte nära något runtom bilen utan tjutet kommer även om jag står på en tom parkering eller kör på motorväg.

Jag kontaktade bilförsäljaren direkt och blev hänvisad till verkstaden de använder sig utav. Mekanikern kikade på det och kunde inte riktigt lista ut vad det var, han gissar att man har bytt hela radio/teknik-delen i bilen och satt in en ny som har stöd för backscensorer utan att avaktivera dessa innan man var "klar". Bilförsäljaren uppgav inte att man kände till detta när vi frågade om större byten såsom kamrem m.m. Nu vill man inte kännas vid bilen alls och hävdar att det är mitt problem att lösa.

Kan ni möjligtvis hjälpa mig med eventuell lösning på problemet? Eller hänvisa mig till en duktig mekaniker i Stockholmsområdet som har koll på lite äldre modeller?

Video med ljud: https://imgur.com/a/GBBiLxi

TL;DR/Sammanfattning: Bilen tjuter och visar "REVERSING AID" på radiodisplayen när jag kör framåt eller står stilla. Den har inte backscensorer installerade. Se videon länkad ovan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang