Missljud från motor Peugeot 206

Ericka
7 juni 2021 · 4 Inlägg

Hej. Jag har fått ett missljud från motorn på min PEUGEOT 206 XS 3D 1,6, och jag misstänker att det kan vara vattenpumpen eller AC-pumpen som har gått sönder. Bilen är från -99 och har gått 11 000 mil.

Har försökt att lokalisera ljudet, samt smörjt upp multiremmen med 5-56 utan resultat. För att komma åt vattenpumpen så måste jag plocka ur en hel del prylar så jag provar att länka en video så att ni får lyssna på ljudet. Värt att tillägga är att ljudet förstärks när bilen går upp i varv.



Har ej modifierat bilen och det enda jag har bytt ut är mittdelen på avgassystemet.

steenskott
7 juni 2021 · 22 Inlägg

Låter som det skulle kunna komma från multiremmen, alt löphjulet till denna. 5-56 kan du inte räkna med gör jobbet wink

BMW 325i Coupe "E36an" (1995)
Ericka
7 juni 2021 · 4 Inlägg

Får prova att plocka isär det och kolla hur det ser ut. Multiremmen behövs ändå bytas ut och då kan jag passa på att byta spännare och styrrulle. Vore skönt om det inte kommer från vattenpumpen smile

steenskott
7 juni 2021 · 22 Inlägg

Ericka skrev:
Får prova att plocka isär det och kolla hur det ser ut. Multiremmen behövs ändå bytas ut och då kan jag passa på att byta spännare och styrrulle. Vore skönt om det inte kommer från vattenpumpen smile

Perfekt gör så först ja. Vet att det finns ett hyffsat "känt" fel på dessa med oljud från multiremmen/rullarna, så bara o hålla tummarna på att det är det. Men visst kan det vara pumpen, men bättre o börja i den änden smile

BMW 325i Coupe "E36an" (1995)
Ericka
7 juni 2021 · 4 Inlägg

Det får jag göra. Tack för hjälpen smile

Ericka
12 juni 2021 · 4 Inlägg

Det var visst kullagret till AC-Pumpen som var slut. Köpte en begagnad AC-Kompressor på den närmaste skroten för 250kr och bytte ut hela hjulet. Nu är problemet löst smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang