Bromskolv fast

Low
11 juni 2021 · 3 306 Inlägg

pizzabud1 skrev:
Okej då kan jag ha använt självjusteringen. Tror inte att jag använde handbromsen innan vätska kom igenom oket men inte säkert. Oket var plomberat men det skyddade inte från att använda H-bromsen så jag kände redan i affären hur lätt det skulle bli att få i vajern.

Måste jag då nolla oket på något sätt eller är det bara handbromsen som inte är självjusterande?

Om bromsen känns svampig så måste du lufta bromsarna. Jag brukar lufta alla när man ändå är igång. Och de ska man oftas göra i ordning tex: höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram . Beroende bil(  alltid den som är längst ifrån behållaren och sluta med den som är närmast). Var noga med nivån på bromsolja då du inte suger in ny luft..

Handbroms behöver du justera om den ligger på eller tar för högt. Höjbaken på bilen testa snurra på hjulen, om inte bromsen ligger på och handbroms en inte tar för alldeles högt upp så behöver du inte justera.

Och justera brukar vara enkelt, på min Saab ligger mutern för väldigt lätt åtkomlig.
Sök på Youtube på din bil om du är osäker, flesta bilmärken finns där.

Senast redigerat av Low (11 juni 2021)

husseman
11 juni 2021 · 1 588 Inlägg

pizzabud1 skrev:
Okej då kan jag ha använt självjusteringen. Tror inte att jag använde handbromsen innan vätska kom igenom oket men inte säkert. Oket var plomberat men det skyddade inte från att använda H-bromsen så jag kände redan i affären hur lätt det skulle bli att få i vajern.

Måste jag då nolla oket på något sätt eller är det bara handbromsen som inte är självjusterande?

Hehe, du ska inte röra handbromsarmen förrän allt annat e´löst. Nu vet ja inte hur mkt. du juckat ut den, men bästa sättet är att ta bort oket igen- skruva in kolven, häng tbx o lufta. Nu kan du hänga dit vajern utan att röra armen för mkt. Får du inte dit vajern så får du släppa på vajerjusteringen. Sen ut o kör... använd inte handbromsen förrän allt känns fint o stump. Nu kan du testa handbromsen, o den ska funka bara armen rör sig någon cm på oket..Tar den för högt på spaken- så kan du justera detta på vajern.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang