Hastighetsmätaren Volvo 740 -90

Christer71
11 juni · 4 Inlägg

Hejsan!
Har ett nyrenoverat mätarhus som fungerar som det ska i en annan 740, men hastighetsmätaren och trippmätaren fungerar inte i min dotters 740 -90. Jag har bytt oljan i bakaxeln, samt Ohm mätt hastighetsgivaren till 1300 Ohm.
Har även mätt mellan stift 1 och 2 på kabeln som går till mätarhuset, och får även där 1300 Ohm. Mellan stift 3 och 4, på samma kontakt, får jag 11,85 volt med tändningen på. Har även varit lös med hastighetsgivaren och rengjort den. Om man Ohm mäter hastighetsgivaren när man snurrar hjulen, så börjar Ohm värdet att ändra sig, vilket tyder på att hastighetsgivaren får impulser i alla fall.
Är det någon som vet var felet kan sitta någonstans, för jag har kört fast?
///Christer

Steff240
12 juni · 419 Inlägg

Hmm den var klurig... Man kan ju börja fundera över hur det ser ut inuti axeln, ifall det är skadat på något vis där givaren läser av triggerpunkterna...

Christer71
13 juni · 4 Inlägg

Steff240 skrev:
Hmm den var klurig... Man kan ju börja fundera över hur det ser ut inuti axeln, ifall det är skadat på något vis där givaren läser av triggerpunkterna...

Vad jag kan se så ser det ut som det ska, och kransen följer med när man snurrar båda hjulen åt samma håll. Har även mätt avståndet till kransen med ett skjutmått, och givaren ligger ca 1-2mm ifrån kransen.

patrik79
14 juni · 729 Inlägg

Är det nyrenoverade mätarhuset av ungefär samma årsmodell som din dotters bil?

Jag lämnade min sons mätarhus från hans 740 91a på renovering och fick då höra att de va rätt speciella. Vet tyvärr inte om det skiljer något mellan 90, 91 och 92 eller om 940 mätare funkar...

Steff240
14 juni · 419 Inlägg

Årsmodell 91-92 av 740 har "samma" mätare som 940, dvs det modernare utseendet. Årsmodell - 90 har det gamla mätarhuset, om du nu inte råkar ha en av dom allra sista av den årsmodellen kanske.

Det finns ju ett gäng olika hastighetsmätare till det gamla instrumentet och dom är inte kompatibla med varandra riktigt. Jag vet inte om det skiljer något i själva givaren?

Vilket fabrikat är det på instrumenthuset till att börja med? Satt det i bilen från början?

Christer71
14 juni · 4 Inlägg

Steff240 skrev:
Årsmodell 91-92 av 740 har "samma" mätare som 940, dvs det modernare utseendet. Årsmodell - 90 har det gamla mätarhuset, om du nu inte råkar ha en av dom allra sista av den årsmodellen kanske.

Det finns ju ett gäng olika hastighetsmätare till det gamla instrumentet och dom är inte kompatibla med varandra riktigt. Jag vet inte om det skiljer något i själva givaren?

Vilket fabrikat är det på instrumenthuset till att börja med? Satt det i bilen från början?

Det är mätarhuset som satt i bilen som blivit renoverat, osäker på fabrikat, men bilen som jag testade mätarhuset i är av samma årsmodell, och det är gamla mätarhuset.

Lucif3r
15 juni · 1 009 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag vet inte om det skiljer något i själva givaren?

Nej, givarna är domsamma.

Det "normala" felet är att hastighetsmätaren visar antingen 4 gånger för lite, eller 4 gånger för mycket. Detta tyder då på att man monterat ett instrumenthus för ABS tillsammans med en ikke-ABS bakaxel, eller vice versa. ABS-bakaxlar har 48 impulser per varv, medans ikke-ABS bara har 12 impulser per varv, och hastighetsmätaren förväntar sig rätt antal impulser per varv för att visa korrekt.

.. Men att mätaren inte ska fungera alls samtidigt som den fungerar i en annan bil är märkligt... Speciellt om givaren ger utslag när man snurrar på hjulen.
Vart exakt mätte du givaren? Direkt på givaren, eller kontaktstycket direkt vid intrumenthuset? Om det förstnämna, mät kontaktstycket vid intrumenthuset också. Kan vara så enkelt att det är kabelbrott någonstans mellan givaren och instrumenthuset.
Ohm-mätning är inte direkt superlämpligt för att mäta impulser dock, AC-mätning är bättre om än fortfarande inte optimalt. Det absolut bästa är att mäta frekvens, antingen med en modell bättre multimeter som kan mäta frekvens, eller med ett oscilliskop vilket är det absolut bästa alternativet.

Christer71
15 juni · 4 Inlägg

Lucif3r skrev:

Steff240 skrev:
Jag vet inte om det skiljer något i själva givaren?

Nej, givarna är domsamma.

Det "normala" felet är att hastighetsmätaren visar antingen 4 gånger för lite, eller 4 gånger för mycket. Detta tyder då på att man monterat ett instrumenthus för ABS tillsammans med en ikke-ABS bakaxel, eller vice versa. ABS-bakaxlar har 48 impulser per varv, medans ikke-ABS bara har 12 impulser per varv, och hastighetsmätaren förväntar sig rätt antal impulser per varv för att visa korrekt.

.. Men att mätaren inte ska fungera alls samtidigt som den fungerar i en annan bil är märkligt... Speciellt om givaren ger utslag när man snurrar på hjulen.
Vart exakt mätte du givaren? Direkt på givaren, eller kontaktstycket direkt vid intrumenthuset? Om det förstnämna, mät kontaktstycket vid intrumenthuset också. Kan vara så enkelt att det är kabelbrott någonstans mellan givaren och instrumenthuset.
Ohm-mätning är inte direkt superlämpligt för att mäta impulser dock, AC-mätning är bättre om än fortfarande inte optimalt. Det absolut bästa är att mäta frekvens, antingen med en modell bättre multimeter som kan mäta frekvens, eller med ett oscilliskop vilket är det absolut bästa alternativet.

Då sitter det en ABS bakaxel på bilen, men ingen ABS broms. Men om det skulle vara fel mätarhus, så borde den visa för mycket då i så fall, eftersom det blir 48 impulser per varv istället för 12.
Jag mätte på givaren när jag snurrade på hjulen, men Ohm värdet är lika på givaren som bak på mätarhuset, 1300 Ohm, när hjulen står stilla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang