19 juni 2021
Trådstartare
Hej!
Håller på med sambons förbannade Clio och håller på att bli tokig.
Bilen i fråga är en Renault Clio 2 med 1.4 16v motor.
AC är av manuell typ och har magnetkoppling på kompressorn.
Denna gris har vid två tillfällen sprängt en AC slang.
Första gången trodde jag det var otur eller vanligt slitage.
Andra gången började jag ana oråd...
Problemet yttrar sig som så att kompressorn aldrig slår i från utan går tills man antingen drar ur tryckvakten eller slår av knappen till AC. Fegar oftast ur vid 25-27bar i högtrycksröret.
Lågtryckssidan ligger på 1.9-2.5bar.
Kylfläkt startar ej när ac går men startar när tryckvakten kopplas ur. Kondensator och rör blir heta.
Kan tillägga att den kyler luften utmärkt till kupén om man har ac på.
Hittills har jag felsökt följande.
Gasmängd, 650g. Tömt och fyllt flertalet gånger. Ingen extra olja tillsatt.
Bytt tryckvakten.
Mätt kablage till tryckvakten. Ger 5V till givaren och signal till styrenheten.
Mätt upp en massa andra kablar och allt är ok.
Kollat felkoder osv.
Kan ej se trycket på kylmedian via obd utan visar i ECM 0 bar och i klima 8 bar.
Startar ej med tryckvakten urkopplad eller lös så den läser åtminstone för lågt tryck.
Frågan är vart systemet hämtar informationen på trycket. Vissa ställen säger att givaren endast är en tryckvakt som bryter vid 27bar.
Bilen har ej temperatursensor i evapratorn men har bytt fläkt och motstånd sedan tidigare efter originalnummer.
Defekt styrenhet?
Någon som vart med om något liknande?