6175
Sök

Hjälp att lokalisera IAT-sensor (felkod P0113) på Mitsubishi ASX.

22 juni 2021
Trådstartare
Motorlampan började lysa, så jag felsökte fram en P0113-kod ("Intake Air Temperature (IAT) Sensor Circuit High Input") på min Mitsubishi. Tänkte först och främst kolla så själva sensorn inte är smutsig eller dylikt, men hittar den inte någonstans, och Google tycks inte ha ett enda svar på var jag hittar den.

Någon som har koll?

Mitsubishi ASX 1.6 (2011)

Tack på förhand!

1 Inlägg
2 juli 2021
Har fått samma problem på en 2012:a. Har fått pris på 7333kr hos märkesverkstad för byte av sensor och packningar till insugningsröret. Funderar på om felkoden kan uppstå om packningen läcker tjuvluft. Sensorn sitter i insugningsröret om jag förstått det rätt. Någon som vet?

6 264 Inlägg
2 juli 2021
Tyckte det lät groteskt dyrt för att byta en sensor som brukar vara billig att köpa och enkel att byta, men det kanske är något speciellt på de bilarna?

Men hur som helst skulle jag koppla upp en obd2-läsare som klarar live data och se på mätvärdet om man kyler sensorn med is och värmer den med varmluftspistol.

1 780 Inlägg
3 juli 2021
Hmm, den sensorn kan sitta illa till om ja minns rätt.  Tänker ja på rätt bil så va det kabelbrott som ja fixade. Men Senil o så... kan vara ute o yra. Inga roliga märken att jobba med numer.
mvh/husse

Sök