2798
Sök

Toyota Avensis service - måste den göras på en Toyota auktoriserad verkstad?

20 Inlägg
23 juni 2021
Trådstartare
Hej!

Jag köpte nyligen en Toyota Avensis (2013) och eftersom den har en digitaliserad service bok så var jag på en Toyota service för att kolla när service behöver göras. Bilen har gått 85 000 km och mycket riktigt så skulle den stora servicen göras nu (bromsolja, tändstift, olja hit och dit hela rubbet). I alla fall kalaset skulle kosta 6 800 kr. Jag frågade om jag kunde göra service hos andra typ Mecca, Mekonomen osv då sa han visst men då skulle jag förlora alla Toyota garaniter (rostgaranti som är på 12 år, någon Toyota garanti som är på 10 år) jag frågade vad innebär det , han sa ifall motorn pajar eller växellåda då skulle inte garanti gälla om jag gör service hos någon annan.

Det lät lite sådär så jag åkte till två olika Mekonomen, den ena kunde göra samma service för 4 000 kr den andra för 5 100 kr. Båda sa att samma garanti gäller hos de som det gäller ifall jag skulle göra hos en Toyota auktoriserad verkstad. Jag åkte tillbaka till Toyota och då sa han inget om motorhaveri garanti och så utan om att ifall något händer så skulle min bilförsäkring, Folksam, se att jag inte gjort service hos Toyota och kanske ha invändningar om jag inte har kvitto och bevis på vad det gjordes. Men jag sparar alla kvitto vad det gäller bil, speciellt service protokoll, besiktining, alla bilreperationer osv så jag skulle ha bevis i fall att. Jag undrar om andra Toyota ägare har servat era bilar bara på Toyota auktoriserade verstäder eller även hos andra.

Vad skulle ni råda mig? Det handlar ändå om några tusenlappar, speciellt nu inför semester och allt.

4 234 Inlägg
23 juni 2021
Åk du till någon av dom som gör det för 4000/5100Kr  spara fakturan och skanna in en kopia  Jpeg 150 Dpi  2021-06-xx.jpg, 2021-06-xxa.jpg etc.  rostgarantin är ändå så full med undantag och klausuler så när den behövs så är den ändå värdelös

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

3 791 Inlägg
23 juni 2021
Har du Toyotas 10år/20.000mil Kvalitetsgaranti så slutar den gälla om du servar eller köper/säljer den utanför Toyota-sfären.
Den är en sorts morot för att fortsätta serva original och är helt otroligt generös med vad den gäller för faktiskt.
Rekomenderar att du behåller den isf.

Rostskyddsgarantin är en fabriksgaranti och ska inte påverkas av att serva någon annanstans.
Övriga fabriksgarantier har du nog inte längre på en 2013.

Sök