Blinkande lampor på släp (Volvo 945)

Simon_K
23 juni 2021 · 4 Inlägg

Tjena, Jag har en Volvo 945 (1994) som jag vill koppla släp till. Och för att kolla så släpvagnskontakten inte skulle kortsluta nåt så har jag använt en testare som vissade att allt skulle vara riktigt.

Men när jag väl har satt på ett släp så lyssar allt riktigt men när jag försöker blinka åt nåt håll så börjar alla lampor på släpet blinka. Och då är ju fråga om det är fel på släpet eller testaren jag använde.

Om nån vet nåt vanligt fel eller nån lösning så skriv gärna ner dom. Tack smile

Senast redigerat av Simon_K (23 juni 2021)

husseman
23 juni 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, nu vet ja inte va du använde för testare- men låter som nån form av diodhistoria..vilket kan visa rätt, fast inte när lampor drar ström som i verkligheten. Om hela släpet blinkar, så har du nog ett konstigt jordfel/felkoppling..eller nån form av Led ljus på släpet som spökar. Koppla ur blå kabel annars- kan ligga vilken skit som helst på den..
Lycka till
mvh/husse

Simon_K
23 juni 2021 · 4 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nu vet ja inte va du använde för testare- men låter som nån form av diodhistoria..vilket kan visa rätt, fast inte när lampor drar ström som i verkligheten. Om hela släpet blinkar, så har du nog ett konstigt jordfel/felkoppling..eller nån form av Led ljus på släpet som spökar. Koppla ur blå kabel annars- kan ligga vilken skit som helst på den..
Lycka till
mvh/husse

Tack för snabbt svar!

Märket på testaren är Valeryd. Så då skulle man väl säga att kablarna på bilen är fel kopplade alltså. Största problemet då är att jag har inte hittat nån manual som stämmer med Volvo 940 (1994).

Utmarks-Loke
23 juni 2021 · 5 840 Inlägg

Har du inget annat släp att testa med, alternativt en annan dragbil att testa släpet på? Steg ett är ju att reda ut om felet ligger i bilen eller släpet.

Simon_K
23 juni 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har du inget annat släp att testa med, alternativt en annan dragbil att testa släpet på? Steg ett är ju att reda ut om felet ligger i bilen eller släpet.

Sant är ett väldigt gamalt släp jag testar på men när far min körde med en Passat ifrån 2020 med det släpet så funkade det utan problem. Så då skulle jag väl tänka mig att det är bilen som det är fel på. Men är ändå inte hundra ändå. Jag ska nog testa med en annan bil sen Tack.

Utmarks-Loke
23 juni 2021 · 5 840 Inlägg

Om felet ligger i bilen skulle jag börja med att öppna elkontakten och se hur den ser ut. De brukar kunna se förjävliga ut inuti med rost och ärg.

Brådhis * Voff voff *
23 juni 2021 · 10 280 Inlägg

Testade du med släpet på dragkroken? Vissa släp jordar genom draget och då blir det helt stolligt när man inte har släpet på kroken.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Simon_K
23 juni 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om felet ligger i bilen skulle jag börja med att öppna elkontakten och se hur den ser ut. De brukar kunna se förjävliga ut inuti med rost och ärg.

Brådhis skrev:
Testade du med släpet på dragkroken? Vissa släp jordar genom draget och då blir det helt stolligt när man inte har släpet på kroken.

Tack

Elkontakten ser ren ut.

Yes hade på släpet på dragkroken när jag testade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang