Växellådsproblem. Ford Kuga 2011

AEN
23 juni 2021 · 686 Inlägg

Hej.
Min frus ford kuga 2011, 6 vxl Manuell med 10303 mil på mätaren har fått problem.
Det finns ingen tidigare historik i det hela och växlarna har aldrig strulat innan och går alltid i fint och mjukt.
Vi har bara haft i 7 månader.
Det började med att jag körde bilen helt normalt och genom alla växlar. När jag sedan svängde av för att göra en högersväng i en korsning så går det inte att få i 1an. Kör då ut från korsningen på tvåan vilket inte är något problem. Ska sedan  lägga i 3an men det går inte det heller.
Stannar till vid en busshållplats och kan konstatera att back, 1-3-5 inte går att få i alls, men de växlar som är nedåt, alltså 2-4-6 går i mjukt och fint som vanligt.
Gör mitt korta ärende och vänder åter hemåt ( efter viss problematik att vända bilen utan backen. Kör en sträcka för att sedan åter igen svänga höger ut på en annan väg. Accelererar på 2an från stoppet men när jag ska växla från 2an till 4an så går det nu inte att få ur växeln ur tvåan!!!
Kör i 30 hem på tvåan.
När jag kommer hem så sitter växeln fortfarande fast på 2an.
Jag försöker juxa runt och slirar kopplingen lite med varv men det verkar lönlöst tills det helt plötsligt går att få i friläge igen samt 2-4-6.
De övriga växlarna går fortfarande inte hur mycket jag än försöker att få i...

Någon idee om vad felet kan vara?
Bilen frikopplar fint och det har aldrig förekommit och förekommer fortfarande inte några missljud.
När man rör växelspaken så kan man se att stagen till själva lådan rör sig samt armen på lådan så problemet verkar alltså ligga i själva lådan, men frågan är vad...

xXSammy
24 juni 2021 · 6 568 Inlägg

Med vajrarna lossade ifrån lådan, går det att "lägga i" alla växlar?

De/Dem
AEN
24 juni 2021 · 686 Inlägg

God morgon.
Menar du växelförar vajrarna?

Senast redigerat av AEN (24 juni 2021)

Mossan1
24 juni 2021 · 2 790 Inlägg

AEN skrev:
God morgon.
Menar du växelförar vajrarna?

Sannolikt så, annars ställer jag den frågan.

När problemet är just begränsat till ett håll på spaken är det OFTA problem vid själva spaken, eller i överföringen till lådan.

Självklart kan det vara i lådan också, men...

Om du noterar hur virarna jobbar, kan du ju själv försöka växla igenom alla växlar ute på lådan.

AEN
24 juni 2021 · 686 Inlägg

Den får bärgning till verkstad nu såfår vi se vad de säger

AEN
28 juni 2021 · 686 Inlägg

Verkstaden demonterade växellänkaget men lådan fortfarande helt stum på samtliga växlar uppåt så något har rasat i lådan verkar det tyvärr som.

Senast redigerat av AEN (28 juni 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang