Möjlighet att switcha strömkälla för bilstereo

garagebert
2 juli 2021 · 1 Inlägg

Har byggt typ världens minsta camper av min trogna Yaris Verso.

Har satt en solpanel på takboxen som laddar ett fritidsbatteri i bagagen som i sin tur driver ett par cigarettuttag för kylväska etc, samt belysning.

Jag önskar möjlighet att även driva bilstereon från nämnda batteri när bilen är av men kunna switcha till startbatteriet när jag kör.
Är detta möjligt och i så fall hur?

Som jag förstått det får stereon "constant power" via gul kabel för att komma ihåg radiokanaler etc. när bilen är av. Denna borde rimligen lämnas kopplad till startbatteriet. Men om jag då kopplar röd kabel till fritidsbatteriet "möts" ju batterierna i stereon. Kan detta skapa problem / kortslutning? Och till vilket batteri jordar jag då?

Är som ni säkert märker hyfsat ny på bilel och helt ny på forumet so treat me gently..

patrik79
2 juli 2021 · 782 Inlägg

Jag har kopplat ihop alla möjliga grejer på både 6, 12 och 24v men aldrig kopplat som du har tänkt...

Jorden blir inget problem för båda batterierna ska jordas i karossen (inget måste för fritidsbatteriet men det underlättar din koppling...).
Jag kan inte tänka mig att det blir några problem att du har startbatteriet kopplat på gul kabel och fritidsbatteriet på röd kabel, en liten skillnad i volt kan det såklart bli men har svårt att tänka mig att det ska va några problem.
Jag hade köpt en liten strömbrytare där du kan koppla in stereon och sen switcha mellan batterierna (har tyvärr inte tid att googla fram någon nu...). Så borde det funka som du har tänkt dig.

simlar
2 juli 2021 · 5 525 Inlägg

Stereons konstantplus är stömmatningen till stereon, den ger ström både till stereons inbyggda minne och strömmen till allt annat i stereon.
Tändningsplus till stereon är bara en aktiveringsström för att stereon ska starta när du slår på tändningen och stänger av stereon när tändningen slår av.

Koppla in stereons konstantplus på fritidsbatteriet och stereons tändningsplus på bilens el.
Sen tar du även och kopplar in ett skiljerelä mellan batterierna.
Skiljerelät gör ju då som så att när motorn är avslagen är fritidsbatteriet bortkopplat från bilens el och laddas då enbart av solcellen men med motorn igång så kopplas batterierna ihop och du laddar då både startbatteriet och fritidsbatteriet vid körning.

Skiljerelä är väldigt vanliga i både båtar och husbilar samt bilar med dubbla batterier.

Båda batterierna jordar du i bilens kaross om du inte redan gjort det.

Biltema har ett billigt skiljerelä som sägs fungera bra:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning … 2000042018

Senast redigerat av simlar (2 juli 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juli 2021 · 17 478 Inlägg

Effekt på solcell? Laddningsregulator?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang