2570
Sök

Volvo V70 T5 startar och dör sen går normalt

68 Inlägg
11 juli 2021
Trådstartare
Hej, min v70 t5 -05 har börjat spöka på sistone. Allt började med att jag bytte till ett öppet luftfilter och efter ett par dagar så började bilen gå dåligt. Så jag läste felkoder och hade fått på luftmassemätaren. Rengjorde lmm lite lätt och bytte tillbaka till original luftfilter igen, och tog bort felkoden. Det som händer nu är att när man ska starta bilen kall så tuggar den på starten i ca 3 sekunder sen hoppar den igång på ca 400 varv och dör igen efter 3 sekunder. Försöker man sen att starta igen så är den precis helt normal, startar på 1 sekund och går upp i varv till förvärmingen eller vad det kallas. Denna symptomen uppstår endast när motorn är kall, när den är varm så startar den också direkt. Har haft det såhär nu en vecka och inga felkoder har kommit tillbaka.

Vad kan felet vara, tycker själv att det känns som luftmassemätaren som spökar eftersom det kom i samband med luftfiltret. Någon som har andra tankar eller idéer.

3 047 Inlägg
11 juli 2021
Provat att rycka ur luftmassemätaren när du startar den kall?
Har du en felkodsläsare som du kan se live-värden på?
Isåfall kan du kika på värdet på luftmassemätaren vid kallstart, och varmstart.

68 Inlägg
11 juli 2021
Trådstartare
Nej det har jag inte provat men det ska jag ta och göra. Tror jag kan se värden liva men ska ta och kika på det också. Tack för tipsen

68 Inlägg
11 juli 2021
Trådstartare
Värdet när motorn går är runt 11. När jag drar ur kabeln så går han lite sämre i några sekunder sen är det ingen skillnad.

68 Inlägg
11 juli 2021
Trådstartare
Grejen är ju den att jag får värden från lmm som följer varvtalet men motorn går ju inte sämre när jag drar ur den, förutom ytterst lite oroligt i 2 sekunder sen ingen skillnad. Har ganska låg tomgång och känns som att den går fett, är inte det också tecken på något vajsing med lmm?

3 047 Inlägg
14 juli 2021
Ajjemen, blir det ingen skillnad när man rycker ur lmm så är det ju där man har felet.
En lmm fungerar ju som så att du har en tråd som värms upp till X antal grader, och luftmassan räknas ut beroende på hur mycket ström så går åt för att hålla X grader på denna tråd.
Då kan det ju givetvis bli lite vajsing om tråden blir skadad, eller om man använder fel medel för att göra rent den.

298 Inlägg
15 juli 2021
Har själv inte lekt med dessa öppna filter efter att jag haft polare som gjort det och förstört sin lmm. Orsaken verkar vara att den inte suttit fast ordentligt och utsatts för slammer/vibrationer. Enligt min uppfattning behöver man ha den ordentligt fastskruvad i karossen med en sådan plåt som jag sett några haft, för att förhindra detta.

3 640 Inlägg
15 juli 2021
Öppna luftfilter kallas "LMM-dödare" av många. Nu vet du varför.
Det är dom som inoljas som är värst.
Antagligen den oljan som lägger sig på tråden.  Några LMM har IAT sensorn inbyggd också. Även den kan nog ta stryk av oljan.Om LMM rengöring hjälper eller ej vet jag inte.

Men, det gick ändå misstänkt fort.
Brukar ta nån månad innan förödelsen visar sig. Du har inte ryckt isär nån annan slang eller sladd?

68 Inlägg
15 juli 2021
Trådstartare
Ny lmm beställd, dock ingen original men får hoppas den gör sitt jobb ändå. Dock märkligt när bilen är kall och man kör på starten första gången så vill den inte starta, bara tänder till lite. Andra försöket startare den alltid direkt. Detta sker endast när bilen är kall, varm startar den alltid direkt. Ett annat problem är min tomgång som känns orimlig låg, ca 550 och när man bromsar in så sjunker den ner till under 500 i några sekunder. Får se vad som händer med nya lmm, tror en nergörning av spjället inte skulle vara helt fel heller.

68 Inlägg
15 juli 2021
Trådstartare
På tal om det med fastsättning av lmm, så kan jag tillägga att mitt luftfilter jag dumt nog satte dit hängde löst även så lmm. Såååå atttt jag lärde mig något där iallfall...

68 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
Bytte lmm idag, problemet kvarstår. När den är kall startar den och går super dåligt, startar man om direkt så går den som den ska. Varm startar den som den ska direkt. Även tomgången kan vara lite svajjig, Vissa dagar ligger den på 550 andra dagar 650, inga felkoder finns. Har läst något om vvt, kan det ha med saken att göra?

Sök