5842
Sök

Skoda Pickup 1998 svår startad

6 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Gokväll!

Jag har problem med min skoda Pickup felicia 1998 1,9D.

Startmotorn gnuggar och gnuggar en stund innan den startar och ibland startar den inte alls, vad kan vara fel? Det går att bogsera igång bilen HUR lätt som helst, då hoppar den igång direkt och går hur bra som helst. Slår jag av bilen och startar den ''Direkt'' efter så hoppar den igång direkt igen men om jag låter den stå lite längre så är det tillbaks till gnuggandet.  När bilen väl hoppar igång så ryker det lite vitt men inte desto mer.

Jag har nyligen bytt dieselfilter samt slangarna från filtret till pumpen då dem var dåliga, har undersökt så jag får diesel fram till spridarna och det får jag.

Bilen har stått i några år och har var nästan tom tank när jag köpte så har ju tankat i ny diesel.
Bilen går verkligen hur bra som helst när den väl är igång.

Är det någon som vart med om samma eller någon som har en aning om vad det kan vara? Kan det vara fel på startmotorn?

Tacksam för all hjälp!

2 855 Inlägg
16 juli 2021
Dåliga glödstift eller dålig komp om du nu har diesel till spridarna.

2 413 Inlägg
16 juli 2021
Glödstift även på sommaren? 

Sprutar det diesel ut spridaren om du kör på starten?

6 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Nybergrobin skrev:

Sprutar och sprutar, ''droppar'' diesel rättare sagt.

6 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
uhlin skrev:
Dåliga glödstift eller dålig komp om du nu har diesel till spridarna.

Håller med nedanstående, glödstift på sommarn? Kan de vara dem ändå? Har varit 20+ idag och solen legat på.
Får mäta motståndet i glödstiften imorgon samt mäta kompressionen smile

2 413 Inlägg
16 juli 2021
Skodapickup98 skrev:
Nybergrobin skrev:

Har inte skruvat med 1.9d men rent generellt så kan jag direkt säga att "droppar" inte duger.   hur ser det ut med bränslepump i tanken på dessa? Dubbla eller enkel?

6 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Skodapickup98 skrev:
Nybergrobin skrev:

Har inte skruvat med 1.9d men rent generellt så kan jag direkt säga att "droppar" inte duger.   hur ser det ut med bränslepump i tanken på dessa? Dubbla eller enkel?

Som jag förstått så sitter det en enkel som pumpar hela tiden och det inte bilen behöver/använder skickas tillbaks i returen.. Rätta mig om jag har fel. Har inte heller skruvat i 1.9D innan..
Men om det nu är ''Bränslet'' det är fel på, om det tex är lågt bränsletryck, hur kan den då gå så bra när den väl är igång? Har en video när jag gnuggar & får igång bilen men hittar inte om det går att lägga upp den här..

2 855 Inlägg
17 juli 2021
Nybergrobin skrev:

Ja, glödstift även på sommaren! Inte så märkligt faktiskt på en sån motor. Är väl ingen commonrail på en sån? Då blir det ett helt annat.

1 780 Inlägg
17 juli 2021
Hmm, ja gissar på taskig pump eller läckande spridare. Glödning e´inte lösningen...

mvh/husse

6 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
uhlin skrev:
Nybergrobin skrev:

Ja, glödstift även på sommaren! Inte så märkligt faktiskt på en sån motor. Är väl ingen commonrail på en sån? Då blir det ett helt annat.

Nej precis ingen commonrail. Får ta och kika på glödstiften, dem sitter bara så jävligt till lol

6 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
En fråga angående dessa Helmekaniska pumpar. När ska diesel börja strömma tillbaks till returen? För nu när jag öppnade och kollade in i dieselfiltret så var det rätt så tomt. Nu när man har hållt på och gnuggat, gnuggat & gnuggat på starten. Kan det vara nå strul med pumpen ändå ? Att den tex inte skickar tillbaks diesel som den ska med tanke på filtret var i princip tomt och därmed finns det inge diesel att suga ifrån och bilen inte startar? För gnuggar jag nog länge så kommer den ju igång men då måste väll filtret ha fyllts från tanken.

2 413 Inlägg
17 juli 2021
Skodapickup98 skrev:
uhlin skrev:
Nybergrobin skrev:

Nej precis ingen commonrail. Får ta och kika på glödstiften, dem sitter bara så jävligt till lol

En diesel startar utan glödstift när det är varmt.   Startar även vid minusgrader om motorn är fräsch

1 780 Inlägg
18 juli 2021
Hmm, min gissning är att pumpen inte orkar suga till sig Diesel pga. att lågtryckssidan e´kass på pumpen, eller att den suger luft. Kolla alla slangar till pumpen, testa att sätta in en 12v matarpump på ledningarna(ingen tryckpump) . Förmodligen kommer den gå som en klocka efter det.

Detta får man göra ibland, o det funkar perfekt på pumpar som inte orkar suga. Lägg matarpumpen på tändning, så blir nog allt bra.

mvh/husse

Avstängd
10 388 Inlägg
18 juli 2021
Nybergrobin skrev:
Skodapickup98 skrev:
uhlin skrev:

En diesel startar utan glödstift när det är varmt.   Startar även vid minusgrader om motorn är fräsch

Nej, de flesta Skoda pickup 1.9D startar inte utan glödning eller med mer än 2 stift som är kassa. Och på två stift är det ingen ljuv musik för örat att höra den försöka slava sig igång. Och det vet jag nämligen av erfarenhet.

Inte ovanligt att reläet ger upp som i att "den "automatiska" glödningen slutar fungera". Inte heller ovanligt att man kopplar in en knapp för att ta sig runt detta.

Med det inte sagt att felet inte kan ligga på annat håll.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök