Trim kamaxel volvo 940 ltt?

OverBoozt
20 juli 2021 · 8 Inlägg

Tjena, har 2 530 toppar liggandes och undrar om V eller M kam kan ge någon effektöknig på en Volvo 940 Ltt med röda saab spridare samt V70R turbo?

Åker 1990 Toyota Supra, Yamaha Yz80
Toyota Supra "Mk3an" (1990)
panda666
20 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Hej, Slänger in detta länken från en av dom bästa vad ja vet guider på vad som är bäst för 940^^

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073


Kamaxel

Orginal kamaxeln som sitter i t, ex volvo 940 turbo/ltt (T-kamaxeln) kan du lika gärna använda som dörrstopp tongue Nej men, ifall du ska trimma så byt den direkt mot nån annan Volvo orginal eller varför inte en eftermarknads kamaxel wink

Volvo orginal kamaxlar

A-kamaxel -> Denna sitter i b23/b230A och B230ET. Är en bra kamaxel att starta med, drar fint i låg och mellan registret, inte fullt i de övre registren. Men ganska ok där också.

V-Kamaxel -> Sitter i B230E och B200E. Snäppet värre än A-kammen. Drar fint genom hela registret.

VX-3-kamaxel -> Sitter i B230FB Ungefär motsatsen till A-kammen. Drar fint i mellan å höga registren. Med lite tappad effekt i de lägre.

K-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den näst värsta Volvo orginal kamaxeln, har ej testat denna. För den här är mer lämpad för "drag-race" stukad maskin.

H-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den värsta kamxeln som Volvo gjort, ungefär samma karaktär som K-kammen.

Sen går det ju att köpa nya kamaxlar, med en hel uppsjö med val möjligheter. Finns omslipade orginal kamaxlar, nya ohärdade kamaxlar och nya härdade kamaxlar. Det först nämnda är det billigaste alternativet av en eftermarknads kamaxel, och det sista är det dyraste.

Folkraceshop.se

ENEM.se

simlar
20 juli 2021 · 5 525 Inlägg

M-kammen är så gott som identiskt med T-kammen.

Släng i V-kammen om det är en sån du har liggandes så lär du bli nöjd ett tag wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OverBoozt
20 juli 2021 · 8 Inlägg

simlar skrev:
M-kammen är så gott som identiskt med T-kammen.

Släng i V-kammen om det är en sån du har liggandes så lär du bli nöjd ett tag wink

Okej, gör så. 👍

Åker 1990 Toyota Supra, Yamaha Yz80
Toyota Supra "Mk3an" (1990)
OverBoozt
20 juli 2021 · 8 Inlägg

panda666 skrev:
Hej, Slänger in detta länken från en av dom bästa vad ja vet guider på vad som är bäst för 940^^

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073


Kamaxel

Orginal kamaxeln som sitter i t, ex volvo 940 turbo/ltt (T-kamaxeln) kan du lika gärna använda som dörrstopp tongue Nej men, ifall du ska trimma så byt den direkt mot nån annan Volvo orginal eller varför inte en eftermarknads kamaxel wink

Volvo orginal kamaxlar

A-kamaxel -> Denna sitter i b23/b230A och B230ET. Är en bra kamaxel att starta med, drar fint i låg och mellan registret, inte fullt i de övre registren. Men ganska ok där också.

V-Kamaxel -> Sitter i B230E och B200E. Snäppet värre än A-kammen. Drar fint genom hela registret.

VX-3-kamaxel -> Sitter i B230FB Ungefär motsatsen till A-kammen. Drar fint i mellan å höga registren. Med lite tappad effekt i de lägre.

K-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den näst värsta Volvo orginal kamaxeln, har ej testat denna. För den här är mer lämpad för "drag-race" stukad maskin.

H-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den värsta kamxeln som Volvo gjort, ungefär samma karaktär som K-kammen.

Sen går det ju att köpa nya kamaxlar, med en hel uppsjö med val möjligheter. Finns omslipade orginal kamaxlar, nya ohärdade kamaxlar och nya härdade kamaxlar. Det först nämnda är det billigaste alternativet av en eftermarknads kamaxel, och det sista är det dyraste.

Folkraceshop.se

ENEM.se

Tack för infon, bra att veta 👍

Åker 1990 Toyota Supra, Yamaha Yz80
Toyota Supra "Mk3an" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang