Elbilar i all ära men hur är det med följande?

Avresto
21 juli · 196 Inlägg

Tjatet om att elbilar är så underbart är stor men det som slår mig är följande problem.

Tillverkningen av batterierna är inte ett dugg miljövänligt

Batterierna har bara en viss laddbar cykel alltså man kan bara ladda batterierna ett antal gånger och sedan tappar de effekt och blir slut och dags för byte vilket inte verkar vara så billigt

Andra hands värdet på dessa bilar blir därav lidande logiskt nog och kommer skapa stora elavfall som inte de heller är miljövänligt med en massa elavfall och läckande batterier.

Dessa tankar är som gör i vart fall mig skeptisk till elfordon men någon som kan få mig på andra tankar eller ge svar åt dessa?

xXSammy
21 juli · 6 076 Inlägg

Batterierna kommer inte bytas komplett då det går att byta separata celler, alla tillverkare erbjuder inte det (just nu?) dock.

Sist jag kollade för nyfikenhets skull kosta ett batteri (14.4 kW) till Kugan runt 60-70

En utbytesmotor till tex Ford transit 2.2 duratorq 2013 ligger på samma summa.

Men efter 8 år, som de flesta tillverkare har garanti för batteriet. Så vem kommer köpa helt nytt?
Samma sak med en ren förbränningsmotor, om den rasar efter 8-9 år, blir det en helt ny?

Gällande tillverkning så är det pest eller kolera, det ena är bättre än de andra i vissa fall, men inget av det är bra.

Att sen säga "köp begagnat" hjälper inte så mycket eftersom alla tillverkare, oavsett branch - tillverkar lagervaror så det alltid finns tillgängligt

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli · 13 024 Inlägg

Avresto skrev:
Tjatet om att elbilar är så underbart är stor men det som slår mig är följande problem.

Tillverkningen av batterierna är inte ett dugg miljövänligt

Batterierna har bara en viss laddbar cykel alltså man kan bara ladda batterierna ett antal gånger och sedan tappar de effekt och blir slut och dags för byte vilket inte verkar vara så billigt

Andra hands värdet på dessa bilar blir därav lidande logiskt nog och kommer skapa stora elavfall som inte de heller är miljövänligt med en massa elavfall och läckande batterier.

Dessa tankar är som gör i vart fall mig skeptisk till elfordon men någon som kan få mig på andra tankar eller ge svar åt dessa?

Jag tror att elbilar kommer att vara borta om kanske 10 år. Det är bara nybilsägaren som har nytta av elbilen för vem vågar köpa en elbil i andra hand med fruktansvärda kostnader för batteribyte. Efter 10 år kostar kanske ett batteri mer än vad bilen är värd. Den går till skrot och får ännu större på verkan på miljön förutom att tillverkningen är väldigt smutsig för miljön. Jag hörde att en dieselbil kan gå två varv runt jorden och spy ut miljöfarligt avfall vilket elbilen redan gjort i tillverkningen innan den ens har lämnat bilhallen.

Det viktigaste för elbilsköparna och de s.k. miljövännerna är att det inte sitter ett rör där bak som poffar. Hur elbilen kommit till vill dom inte lyssna på. Hälften av alla elbilsköpare köper elbil för att dom har dåligt samvete för miljön och tror dom kan rädda världen genom att köpa en "smutsig" elbil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torpis Forummoderator
21 juli · 10 187 Inlägg

Avresto skrev:
Tjatet om att elbilar är så underbart är stor men det som slår mig är följande problem.

Tillverkningen av batterierna är inte ett dugg miljövänligt

Batterierna har bara en viss laddbar cykel alltså man kan bara ladda batterierna ett antal gånger och sedan tappar de effekt och blir slut och dags för byte vilket inte verkar vara så billigt

Andra hands värdet på dessa bilar blir därav lidande logiskt nog och kommer skapa stora elavfall som inte de heller är miljövänligt med en massa elavfall och läckande batterier.

Dessa tankar är som gör i vart fall mig skeptisk till elfordon men någon som kan få mig på andra tankar eller ge svar åt dessa?

Det finns extremt mycket på nätet som inte är sant. Mycket som ser bra ut från till synes pålitliga källor som är helt fel.

Batterielektriska bilar i dess moderna form är i sin linda. Stora piskan är framme och alla tillverkare gör sitt yttersta för att bli bäst på att ta fram bland annat batterier så miljövänligt och etiskt som möjligt. Det är en slags exponentiell kurva och vi är nära knäcken där det går rakt upp i princip. Vi är i början av något med enorm potential till att bli väldigt mycket bättre än det vi har idag på hela transportmarknaden.

Jag gillar inte att ställa saker emot varandra, men har du någonsin funderat på hur din nuvarande bil är producerad, varifrån alla metaller verkligen kommer osv. Förmodligen inte, men nu blir det plötsligt viktigt för media bankar på batteritillverkningen. Jag säger inte att det är fel att uppmärksamma saker, men som sagt så har ingen direkt undrat förr....


Livslängden på batterierna är god. Tesla är så säkra på att dom har en million mile (160000mil) cell framme så dom tänker bygga in batterierna direkt i bilen som en bärande del. Man får helt enkelt vänja sig vid tanken att batteriets livslängd inte kommer vara ett problem.

Batterier dör sällan tvärt utan kapacitet avtar samt iR ökar vilket gör att effekten in/ut minskas. På en normal bil kan det ju kvitta.... tänk en Kia e-Niro som gör 45mil idag. kanske 35mil om 10år och 25000mil, 25mil om 15år och 35000mil. menar 25mil är ju ändå absolut nog för extremt många. Om snabbladdningen har halverats från 80 till 40kW så är det ju ändå inte sämre än en helt ny Nissan Leaf, VW e-golf, vw e-up eller för den delen vilken bil som helst, Teslas värsting som stannar på en 50kW laddare.   Så det behöver inte vara så svarta moln som media målar upp.

Det viktiga är som alltid att vara påläst(!) att veta vad man köper och göra ett förnuftigt val baserat på sina riktiga behov och inte vad man tror man har för behov.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Avresto
21 juli · 196 Inlägg

Håller med i mångt och mycket

Var ju en boom när biogasen kom också och allt skulle köras på den skiten

En bil exploderade vid rankning på jobbet och tanken räkte inte länge den heller som yrkesfordon

Där emot tror jag mer på HVO100

torpis Forummoderator
21 juli · 10 187 Inlägg

Avresto skrev:
Håller med i mångt och mycket

Var ju en boom när biogasen kom också och allt skulle köras på den skiten

En bil exploderade vid rankning på jobbet och tanken räkte inte länge den heller som yrkesfordon

Där emot tror jag mer på HVO100

Grejen är ju den att inget behöver utesluta det andra. Man väljer ju själv vad man köper för bil. Alla har olika preferenser. Sen blir det ofta väldigt rabiata diskussioner i ämnet.

Jag tänker att batterielektriska bilar för allt som går på vägarna är genialiskt. laddning över natten till största delen. Vätgas för riktigt tunga transporter så som fartygstrafik med tankstationer typ i Suez och Panama där solen skiner och man har överskott på energi och båtarna ändå passerar. Spara på den dyrbara oljan till sådant som "måste" ha den.

Viktigast att inte hamna i en click bait fälla med information som är heeelt upp åt väggarna.

Men som sagt det är ju bara jag.


Bara ett exempel

https://www.vibilagare.se/nyheter/falsk … ala-bilden

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
21 juli · 2 913 Inlägg

Vettemannen skrev:

Avresto skrev:
Tjatet om att elbilar är så underbart är stor men det som slår mig är följande problem.

Tillverkningen av batterierna är inte ett dugg miljövänligt

Batterierna har bara en viss laddbar cykel alltså man kan bara ladda batterierna ett antal gånger och sedan tappar de effekt och blir slut och dags för byte vilket inte verkar vara så billigt

Andra hands värdet på dessa bilar blir därav lidande logiskt nog och kommer skapa stora elavfall som inte de heller är miljövänligt med en massa elavfall och läckande batterier.

Dessa tankar är som gör i vart fall mig skeptisk till elfordon men någon som kan få mig på andra tankar eller ge svar åt dessa?

Jag tror att elbilar kommer att vara borta om kanske 10 år. Det är bara nybilsägaren som har nytta av elbilen för vem vågar köpa en elbil i andra hand med fruktansvärda kostnader för batteribyte. Efter 10 år kostar kanske ett batteri mer än vad bilen är värd. Den går till skrot och får ännu större på verkan på miljön förutom att tillverkningen är väldigt smutsig för miljön. Jag hörde att en dieselbil kan gå två varv runt jorden och spy ut miljöfarligt avfall vilket elbilen redan gjort i tillverkningen innan den ens har lämnat bilhallen.

Det viktigaste för elbilsköparna och de s.k. miljövännerna är att det inte sitter ett rör där bak som poffar. Hur elbilen kommit till vill dom inte lyssna på. Hälften av alla elbilsköpare köper elbil för att dom har dåligt samvete för miljön och tror dom kan rädda världen genom att köpa en "smutsig" elbil.

/Benny

När är det dags för batteribyte? Troligen när resten av bilen också är förbrukad. Absolut kommer batterierna tappa i kapacitet, men det har visat sig att hela batterier inte behöver bytas utan enbart celler/packar, det kommer komma fler specialiserade firmor på det framöver. 

Det går inte alls åt särskilt mycket miljöfarliga ämnen till batterierna, de som finns går att återvinna till nya batterier.  Redan idag finns batterier utan kobalt och utvecklingen går framåt hela tiden.

Det skiljer inte mycket i co2 mellan en ny bensinbil och en ny elbil i tillverkningen, diffen mellan bilarna är nådd redan vid 3.000 mil enligt tillverkarna själva. När Reuters gjorde en genomgång av flera energimixer på elnätet mot en fabriksny toyota corolla tog det mellan 1300-2500 mil innan diffen vid tillverkning var borta. Den stora skillnaden är att allt annat en fossilbil spyr ut inte är med i kalkylen utan endast co2.

Andrahandsvärdet på elbilar är betydligt högre än motsvarande fossilmaskin, pga lägre kostnad per mil, färre rörliga delar och mindre som kan krångla. Kolla gärna på Sandy Munro videos där han delar en Tesla model Y, extremt få delar jämfört med dito fossil.

Jag tycker det börjar bli lite tröttsamt att ständigt höra "jag tycker att elbil inte är miljövänligt", jag känner att det inte är bra.
Det är bättre för miljön. Det är smidigt att alltid ha full tank på morgonen. Ja den är piggare än det ni kör runt i idag. Har ni inte råd att få lägre driftkostnader, fine. Vill ni inte ha bil som är piggare och snabbare än den ni har idag behöver ni inte.
Intressant att många är så engagerade i miljön när det gäller att INTE skaffa en elbil men kör runt med fossiler som är långt från de mest miljövänliga i sin klass utan partikelfilter, adblue osv.

Senast redigerat av viccoA (21 juli )

torpis Forummoderator
21 juli · 10 187 Inlägg

viccoA skrev:
Den stora skillnaden är att allt annat en fossilbil spyr ut inte är med i kalkylen utan endast co2.

Vi kan börja säga förbränningsmotor bil istället för fossilbil för det kvittar vad du kör den på, elendet kommer ut i alla fall. Eller hur?

Olja är ju också förnyelsebart bara man väntar tillräckligt länge så skillnaden mellan att elda bensin eller etanol kvittar. Hade man inte eldat upp det så hade det varit bättre. Därav att jag är övertygad om att vi måste bort från förbränningsmotorer och sikta på något annat. Förmodligen i det närmaste då batterielektriska bilar medan vi klurar ut hur magi fungerar. :-)

För att knyta detta till ämnet så hade jag varit mer orolig för andrahandsvärdet på förbränningsmotorbilar än på elbilar. Notera att jag säger mer orolig inte att jag inte är orolig för elbilar heller, för man vet ju aldrig vad som händer. Oavsett vad man köper för nyare bil så är det mycket pengar. Klart man har en viss oro. Men som sagt mer för dom som tillverkas med gammal teknik.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
valle22 Smidd i rostigt stål
22 juli · 913 Inlägg

Vettemannen skrev:

Avresto skrev:
Tjatet om att elbilar är så underbart är stor men det som slår mig är följande problem.

Tillverkningen av batterierna är inte ett dugg miljövänligt

Batterierna har bara en viss laddbar cykel alltså man kan bara ladda batterierna ett antal gånger och sedan tappar de effekt och blir slut och dags för byte vilket inte verkar vara så billigt

Andra hands värdet på dessa bilar blir därav lidande logiskt nog och kommer skapa stora elavfall som inte de heller är miljövänligt med en massa elavfall och läckande batterier.

Dessa tankar är som gör i vart fall mig skeptisk till elfordon men någon som kan få mig på andra tankar eller ge svar åt dessa?

Jag tror att elbilar kommer att vara borta om kanske 10 år. Det är bara nybilsägaren som har nytta av elbilen för vem vågar köpa en elbil i andra hand med fruktansvärda kostnader för batteribyte. Efter 10 år kostar kanske ett batteri mer än vad bilen är värd. Den går till skrot och får ännu större på verkan på miljön förutom att tillverkningen är väldigt smutsig för miljön. Jag hörde att en dieselbil kan gå två varv runt jorden och spy ut miljöfarligt avfall vilket elbilen redan gjort i tillverkningen innan den ens har lämnat bilhallen.

Det viktigaste för elbilsköparna och de s.k. miljövännerna är att det inte sitter ett rör där bak som poffar. Hur elbilen kommit till vill dom inte lyssna på. Hälften av alla elbilsköpare köper elbil för att dom har dåligt samvete för miljön och tror dom kan rädda världen genom att köpa en "smutsig" elbil.

/Benny

Elbilarna kommer ej att försvinna 10år utan tvärt om att eskalera så pass att man kommer få svårigheter att kunna leverera inom tid. Ett politiskt beslut som tillverkarna får anpassa sig för samt en kundkrets att säkra sina marknadsandelar.
Så pass mycket tillverkarna ställer om sin produktion för eldrift är ingen slump

Fossildrivna fordon kommer att bli betydligt dyrare framöver och när de är utfasade kommer skatter/avgifter på elbilarna att skjuta i höjden wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Renault Zoe (2019)
Stortag
23 juli · 205 Inlägg

Skulle säga att på samma gång som tillgången till "dåliga batterier" ökar föds nya ide'r. Vet om en lokal snubbe som tar battericeller ur bland annat leafs, som har blivit kaserade för att de inte längre ger tillräcklig räckvidd, och använder dem till solpaneler istället. Han har utfört ett antal jobb åt kunder där de installerat solpaneler och använt gamlam leaf battericeller som lagring. De borde teoretiskt kunna användas 5-10år före de är helt döda.
Kan tänka mig att andra tankar och ide'r föds när tillgången på billiga celler ökar. Själv skulle jag kunna tänka mig att bygga en egen golfbils liknande farkost eller varför inte uppgradera räckvidden på elcykeln ordentligt smile

BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang