Tankar/erfarenheter kring E-golf

Stortag
21 juli 2021 · 298 Inlägg

Hej

Jag går i elbilstankar och har kollat på bilar i olika prisklasser, alt från första generation leaf till tesla. Drömmen är väl att ha en tesla men de är fortfarande lite väl prissatta så får väl försöka nöja mig med något billigare.
Jag började snegla lite på en E-golf då de ser helt okej ut till skillnan från en första generation leaf som är debaterbart fulaste bilen som blivit tillverkad. Jag brukar normalt vara VAG motståndare med de erfarenheter jag har av att motorlampan lyser konstant eller att de dricker kopiösa mängder olja. Men på en elbil borde ju dessa problem vara eliminerade?

Är det någon som äger eller har erfarenhet av en som kunde berätta lite hur det är att ha en? Man får väl fram det mesta genom att googla men skulle hellre vilja höra riktiga berättelser som inte är vinklade från någon tidning.

Sedan lite allmänna frågor/funderingar:
-Kan man ladda på en vanlig 10A säkring eller behöver man ha 16A för att kunna ladda hemma?
-Behöver man åka in på service varje år för att kolla något gällande motor/batterier?
-Vad kan man förvänta sig för realistisk körsträcka på en laddning? (borde väl vara 24 kWh batteri) har förstått det beror mest på utetemperatur?
-Om jag fattat rätt så får man samma körsträcka vid både stads och landsvägskörning?

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
torpis Forummoderator
21 juli 2021 · 10 571 Inlägg

Stortag skrev:
Hej

Sedan lite allmänna frågor/funderingar:
-Kan man ladda på en vanlig 10A säkring eller behöver man ha 16A för att kunna ladda hemma?
-Behöver man åka in på service varje år för att kolla något gällande motor/batterier?
-Vad kan man förvänta sig för realistisk körsträcka på en laddning? (borde väl vara 24 kWh batteri) har förstått det beror mest på utetemperatur?
-Om jag fattat rätt så får man samma körsträcka vid både stads och landsvägskörning?

Hinner bara beta av lite "myter" nu kanske hinner mera sen...

Du kan ladda allt från 6-16A på en e-golf. Kan vara så att nyare bilar har 2fas 6-16A till och med.  Du behöver ju bara ladda tillbaka det du kört under en dag och det gör man över natten så 10mil gånger kanske 170Wh/km blir ju typ 2kW i snitt under de 8h du sover eller omräknat till ampere 9A.

Service brukar vara ett krav för garantier tyvärr. Dom gör absolut ingenting mer än att ta betalt dock

Körsträcka 24kWh golfen vill jag mena är kanske 14mil sommar och 8mil vinter om du inte kör motorväg. 35kWh golfen tror jag man kan säga 20mil sommar till 12mil vinter eller nått....  MYCKET beroende på temperatur och hastighet.

Samma körsträcka.... alltså du får helt olika varje gång du kör. Det kan vara motvind, regna, snöa osv. Det är så väldigt olika. Min bil (som du absolut skall titta på också när du väljer bil) är extremt snål på sommaren. Den går ledigt 25mil på sina 28kWh. Den går även att köra motorväg med pga lågt luftmotstånd, den drar i 120kph vad en golf gör i 75kph. Helt sjunk. Men som sagt 25mil sommar och värsta vinterdagen 12.5mil.

Här har jag skrivit en hel del genom åren bla test av Leaf, golf, zoe, ioniq....  http://10300rpm.blogspot.se/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Stortag
22 juli 2021 · 298 Inlägg

torpis skrev:

Stortag skrev:
Hej

Sedan lite allmänna frågor/funderingar:
-Kan man ladda på en vanlig 10A säkring eller behöver man ha 16A för att kunna ladda hemma?
-Behöver man åka in på service varje år för att kolla något gällande motor/batterier?
-Vad kan man förvänta sig för realistisk körsträcka på en laddning? (borde väl vara 24 kWh batteri) har förstått det beror mest på utetemperatur?
-Om jag fattat rätt så får man samma körsträcka vid både stads och landsvägskörning?

Hinner bara beta av lite "myter" nu kanske hinner mera sen...

Du kan ladda allt från 6-16A på en e-golf. Kan vara så att nyare bilar har 2fas 6-16A till och med.  Du behöver ju bara ladda tillbaka det du kört under en dag och det gör man över natten så 10mil gånger kanske 170Wh/km blir ju typ 2kW i snitt under de 8h du sover eller omräknat till ampere 9A.

Service brukar vara ett krav för garantier tyvärr. Dom gör absolut ingenting mer än att ta betalt dock

Körsträcka 24kWh golfen vill jag mena är kanske 14mil sommar och 8mil vinter om du inte kör motorväg. 35kWh golfen tror jag man kan säga 20mil sommar till 12mil vinter eller nått....  MYCKET beroende på temperatur och hastighet.

Samma körsträcka.... alltså du får helt olika varje gång du kör. Det kan vara motvind, regna, snöa osv. Det är så väldigt olika. Min bil (som du absolut skall titta på också när du väljer bil) är extremt snål på sommaren. Den går ledigt 25mil på sina 28kWh. Den går även att köra motorväg med pga lågt luftmotstånd, den drar i 120kph vad en golf gör i 75kph. Helt sjunk. Men som sagt 25mil sommar och värsta vinterdagen 12.5mil.

Här har jag skrivit en hel del genom åren bla test av Leaf, golf, zoe, ioniq....  http://10300rpm.blogspot.se/

Tack för svaret!
Vi är lite mitt i att flytta till en bättre lägenhet. Jag noterade att ägaren har satt upp en egen motorvärmarstolpe på en av gästparkeringarna och i princip tagit den som andra parkering till lägenheten "med våld". Den var kopplad direkt in till lägenhetens elcentral så antar att den är på en 10A säkring så det var därför jag undrade om det räcker till. Skulle ju således vara rätt läge att skaffa elbil då man kan börja ladda 5m från dörren.
Man får väl lägga upp en trefasladdare sedan någon gång i framtiden då vi köper/bygger hus.
Börjar bli dags att pensionera e34:an som bruksbil då den ändå ska ha cirka 9-11L/100 km efter jag monterade LSD (började gå på högre varv vid landsväg).
Egentligen är det inte någon större skillnad vilket märke jag köper men som ingenjör är man ju ändå lite kåt i statistik lol får väl jämföra lite olika elförbrukningar på olika modeller. Hyundaien låter ju inte alls dum om den har så pass mycket bättre drag coefficient än golfen.
Ska absolut ta och läsa genom bloggen!

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
viccoA
22 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Stortag skrev:
Vi är lite mitt i att flytta till en bättre lägenhet. Jag noterade att ägaren har satt upp en egen motorvärmarstolpe på en av gästparkeringarna och i princip tagit den som andra parkering till lägenheten "med våld". Den var kopplad direkt in till lägenhetens elcentral så antar att den är på en 10A säkring så det var därför jag undrade om det räcker till. Skulle ju således vara rätt läge att skaffa elbil då man kan börja ladda 5m från dörren.
Man får väl lägga upp en trefasladdare sedan någon gång i framtiden då vi köper/bygger hus.

Egolfen som du tittar på har bara 1-fas laddare ombord. Visst finns det laddare där man kan slå ihop två faser och på så vis dubbla laddeffekten men de är lite dyrare. Intressanta frågan är hur mycket ni kör i snitt per dag, troligen räcker 1-fas 10A för de flesta behov.

Stortag
22 juli 2021 · 298 Inlägg

viccoA skrev:

Stortag skrev:
Vi är lite mitt i att flytta till en bättre lägenhet. Jag noterade att ägaren har satt upp en egen motorvärmarstolpe på en av gästparkeringarna och i princip tagit den som andra parkering till lägenheten "med våld". Den var kopplad direkt in till lägenhetens elcentral så antar att den är på en 10A säkring så det var därför jag undrade om det räcker till. Skulle ju således vara rätt läge att skaffa elbil då man kan börja ladda 5m från dörren.
Man får väl lägga upp en trefasladdare sedan någon gång i framtiden då vi köper/bygger hus.

Egolfen som du tittar på har bara 1-fas laddare ombord. Visst finns det laddare där man kan slå ihop två faser och på så vis dubbla laddeffekten men de är lite dyrare. Intressanta frågan är hur mycket ni kör i snitt per dag, troligen räcker 1-fas 10A för de flesta behov.

Ja så man kan alltså ladda på i princip alla 230 uttag men frågan är mera om det räcker till för att ladda upp den dagliga förbrukningen.

Jag skulle tippa på att det blir 20km tur och retur till jobbet. Mataffärer och andra ärenden finns relativt nära så för dagliga pendlingar borde det ju inte gå så värst mycket ström. Skulle väl ändå vara värt att skaffa något med >=27 kWh batteri så det garanterat räcker till även på vintern, ifall man behöver åka på någon snäppet längre utfärd.

Senast redigerat av Stortag (22 juli 2021)

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
torpis Forummoderator
22 juli 2021 · 10 571 Inlägg

Öser på lite till bara...   Tänk på att en Golf är en relativt dyr bil. I el-variant blir det lite jobbigt eftersom du får väldigt kort räckvidd för pengarna. Min bil går ledigt det dubbla mot en E-golf 24 och kostar ungefär samma om inte mindre. Den laddar dessutom dubbelt så fort på snabbladdarna. Min maskin håller 65kW till 80%.  Hade hellre tittat på en Leaf gen 1 i så fall, halva pengen samma "prestanda". Vi pratar ju då mer eller mindre rena stadsbilar och Golfens komfort skiner inte där tänker jag. På något vis försöker jag tänka att man vill ha något prisvärt som inte kostar för mycket pengar. Alltså en Model 3 SR+ är prisvärd men för mycket pengar. En E-golf kostar inte för mycket men är inte prisvärd, hänger du med på tänket?

Min bil är ändå den med kortast räckvidd av de lite nyare bilarna, men ändå kan man åka långt med den eftersom den är aerodynamisk och laddar fort. Den hakar på moderna bilar på Björn Nylands 1000km challenges. Alltså där du skall köra 100mil A till B så fort som möjligt. Det är den effektivaste elbilen på marknaden idag vilket gör att långsamma laddare blir relativt snabba ändå.

"Audi Etron laddar med 150kW" Ja men den drar också mer än dubbelt så mycket som min bil som laddar med 65kW. Så i praktiken blir det nästan samma.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
22 juli 2021 · 3 109 Inlägg

E-golf 24 kostar 150-170.000
E-golf 36 kostar 200-220.000.

Alternativ
Nissan Leaf 40kw ca 200.000
Ioniq 28 ca 190.000
Ioniq 38 ca 280.000
Tesla Model 3 SR+ ca 440.000

Hade provat att pruta ordentligt på Leaf 40, mycket för pengarna. Men inte den bästa bilen att köra mer än 40 mil om dagen i.

Senast redigerat av viccoA (22 juli 2021)

Stortag
22 juli 2021 · 298 Inlägg

Alright läste genom bloggen från början till slut, väldigt mycket informativt. Presis den typen av erfarenheter jag var ute efter istället för en sales pitch av något företag.

Eftersom jag bor i finland och vår elbilsmarknad suger häst kollar jag på bilar från norge.
Ett snabbt exempel
Leaf 2013 med 97tkm i norge 39 000 NOK (3 743,92€)
Leaf 2013 med 91tkm i finland 10 000€
Det finns i princip inga billiga elbilar till salu här. Såg att det fans en E-golf 2015 med 99tkm för 75 000 NOK (7 197,64€) som var lite lätt parkeringsskadad så det var lite därför jag var inne på en E-golf. Billigaste ionic då kostar 20 000€ här så det är ändå lite mer än vad jag är berädd att betala i detta skede.

De modellerna jag i princip kunde tänka mig/ha råd med att välja mellan skulle vara:
Leaf 30kWh (first gen)
BMW i3
Ford focus
Kia soul
Renault Zoe

Skulle vara intressant att göra en jämförelse mellan dessa vilken som skulle lämpa sig bäst. Som jag märkte då jag läste bloggen var zoe (åtminstone den modellen du körde) lite väl långsam om man inte kan köra om någon. Blir väl att försöka göra upp en pros and cons lista över alla modellerna och se vilken man skulle skaffa.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
viccoA
22 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Undvik Leaf 24 från Japan pga dåliga batterier.

Leaf 30, BMW i3, Kia Soul och Ioniq är trevliga.

xXSammy
22 juli 2021 · 6 566 Inlägg

Focus i sig är en bra bil men pga högt pris och kort räckvidd (omkring 140 km) så såldes de väldigt dåligt som BEV
En vanlig titanium 1.0 låg på omkring 190k medans BEV var närmre 300..

Tror det finns mindre än 10 registrerade inom Sverige..så erfarenheten här är minimal

Kom dock en facelift 2015 som de verkar finnas fler av i Tyskland, trevligare instrumentering samt fler än en färg, ljusblå

De/Dem
Cuefa Ain't no place like home...
22 juli 2021 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:
Hinner bara beta av lite "myter" nu kanske hinner mera sen...



Service brukar vara ett krav för garantier tyvärr. Dom gör absolut ingenting mer än att ta betalt dock

/

Då slår jag hål på en myt till då.
Vissa komponenter behöver bytas eller kontrolleras även på en elbil, kanske mer så inom vissa områden.

Service på elbilar brukar innefatta kontroll av fryspunkt i glykolen (som används för att kyla batterierna), byte av kupéfilter, kontroll och ev. byte av bromsvätska.

Bromsar överlag är en punkt som behöver undersökas vid varje service på en elbil, inte främst pga slitage (även om en elbil är tung), utan pga de inte används i samma utsträckning då man ofta använder rekuperation för att sakta ner.

Så jodå, service är bra att göra på en el-bil och tvärt emot vad Du verkar tro så tar man inte bara in bilen o låter den stå på verkstad i 2 timmar för att titta på den över kaffekoppen...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
xXSammy
22 juli 2021 · 6 566 Inlägg

Cuefa skrev:

torpis skrev:
Hinner bara beta av lite "myter" nu kanske hinner mera sen...



Service brukar vara ett krav för garantier tyvärr. Dom gör absolut ingenting mer än att ta betalt dock

/

Då slår jag hål på en myt till då.
Vissa komponenter behöver bytas eller kontrolleras även på en elbil, kanske mer så inom vissa områden.

Service på elbilar brukar innefatta kontroll av fryspunkt i glykolen (som används för att kyla batterierna), byte av kupéfilter, kontroll och ev. byte av bromsvätska.

Bromsar överlag är en punkt som behöver undersökas vid varje service på en elbil, inte främst pga slitage (även om en elbil är tung), utan pga de inte används i samma utsträckning då man ofta använder rekuperation för att sakta ner.

Så jodå, service är bra att göra på en el-bil och tvärt emot vad Du verkar tro så tar man inte bara in bilen o låter den stå på verkstad i 2 timmar för att titta på den över kaffekoppen...

Händer även att det finns kampanjer som behöver åtgärdas, som inte klassas som brådskande men är tänkt att de ska ske ihop med servicebesöket

De/Dem
viccoA
22 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Tesla kräver ingen service för att garantin ska gälla, däremot så rekommenderas:

Varje år:
Uppsmörjning av bromsar

Vartannat år:
Test av bromsvätska, byte av kupéfilter.

valle22 Smidd i rostigt stål
22 juli 2021 · 933 Inlägg

Och motorlampor på VAGs bilar fortsätter att lysa trots eldriften...  big_smile otäta batterier man byter på löpande band och ständiga mjukvaru problem man verkar aldrig lyckas lösa.

Det har som det brukar vara, man spottar ut bilarna utan det är riktigt testat och så får ÅF ta reparationerna i efterhand.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
torpis Forummoderator
22 juli 2021 · 10 571 Inlägg

Cuefa skrev:
tvärt emot vad Du verkar tro så tar man inte bara in bilen o låter den stå på verkstad i 2 timmar för att titta på den över kaffekoppen...

Dom bilar som diskuteras här är det faktiskt så att dom inte gör någonting med. Fyller i ett protokoll att man inspekterat saker, men gör "ingenting". Fyller spolarvätska. Dom har passivt kylda batterier så inget som byts där.

Bromsvätska ja den byter dom. Men inte för det behövs utan för det är pengar in.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
22 juli 2021 · 10 571 Inlägg

Stortag skrev:
Alright läste genom bloggen från början till slut, väldigt mycket informativt. Presis den typen av erfarenheter jag var ute efter istället för en sales pitch av något företag.

Kul! Då har du lite koll på hur jag upplevt det hela. Jag har grottat jävlar i detta och om man kan förlika sig med formen på Ioniq så är det mest bang for the buck idag.

I3 är törstig, vinglig och dyr
Leaf 24 stadsbil (CHAdeMO)
Leaf30 för dyr och fortfarande nästan bara stadsbil (CHAdeMO)
Soul E 30kWh är nog vettig men lite dyrare och har fel laddstandard med CHAdeMO som håller på att dö ut tyvärr.
Focus Electric bara långsam laddning ingen snabbladdning alls = värd max 50000kr typ.
Zoe är en liten konservburk som har hög förbrukning och låter som ett ställverk när den laddas. Jag skulle INTE kunna ladda en sådan hemma hos mig PGA ljudet. Som en induktionsspis hela natten = nej tack.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cuefa Ain't no place like home...
22 juli 2021 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

Cuefa skrev:
tvärt emot vad Du verkar tro så tar man inte bara in bilen o låter den stå på verkstad i 2 timmar för att titta på den över kaffekoppen...

Dom bilar som diskuteras här är det faktiskt så att dom inte gör någonting med. Fyller i ett protokoll att man inspekterat saker, men gör "ingenting". Fyller spolarvätska. Dom har passivt kylda batterier så inget som byts där.

Bromsvätska ja den byter dom. Men inte för det behövs utan för det är pengar in.

Jag tänker inte ta den här diskussionen med dig utan nöjer mig med att konstatera att vi har olika åsikt i frågan smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Stortag
23 juli 2021 · 298 Inlägg

Verkar som CHAdeMO ändå är rätt populärt i finland. Vi bor 10km utanför en stad på cirka 200 000 personer och det ser ut att finnas 12 stationer med den kontakten inom 20km lite utspridda runt stan. Sen finns det stationer med 40-100 km mellanrum i större delen av kartan verkar det som. Menar du att de tänker slutar med den standarden? det verkar ju som typ alla "entry level" elbilar använder den. 

Med tanke på allas input här lutar det mest mot leaf 30kWh eller soul 27 kWh. Hyundaien skullle ju vart trevlig men den blir nog för dyr ännu, kanske om några år.

Servicemässigt borde man väl klara det mesta själv. Är väl mest kampanjer man inte är medveten om och eventuella uppdateringar av styrenheter.

Senast redigerat av Stortag (23 juli 2021)

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Stortag
23 juli 2021 · 298 Inlägg

Jag kom även över ett till alternativ som skulle hålla budgeten. Det finns en snubbe här i närheten som specialiserar sig på leaf och erbjuder batteriuppgraderingar, eller kunnskpapen och hårdvaran man behöver för att göra det själv. Han har en first gen leaf med 40 kWh batteri som ger cirka 260km under sommaren.

Så då vore ju även ett alternativ att köpa billigaste leaf som finns i norge för småpengar där batteriet är slut. Köra hem den (troligtvis på släp) och installera ett 40kWh batteri. Han säljer då färdiga canbus-bryggor och adapterkablar så allt är i princip plug and play. Bryggan sköter om att bilen förstår att batteriet är större så all ny energi kan lagras och användas, samt att färddatorn tar den utökade energin i beaktande.
Det gamla batteriet kan då även säljas som "second life" till andra projekt, exempelvis solpaneler.

På så vis borde man väl få längsta körsträckan för lägsta summan smile

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
KenthIJ
23 juli 2021 · 1 429 Inlägg

Stortag skrev:
Jag kom även över ett till alternativ som skulle hålla budgeten. Det finns en snubbe här i närheten som specialiserar sig på leaf och erbjuder batteriuppgraderingar, eller kunnskpapen och hårdvaran man behöver för att göra det själv. Han har en first gen leaf med 40 kWh batteri som ger cirka 260km under sommaren.

Så då vore ju även ett alternativ att köpa billigaste leaf som finns i norge för småpengar där batteriet är slut. Köra hem den (troligtvis på släp) och installera ett 40kWh batteri. Han säljer då färdiga canbus-bryggor och adapterkablar så allt är i princip plug and play. Bryggan sköter om att bilen förstår att batteriet är större så all ny energi kan lagras och användas, samt att färddatorn tar den utökade energin i beaktande.
Det gamla batteriet kan då även säljas som "second life" till andra projekt, exempelvis solpaneler.

På så vis borde man väl få längsta körsträckan för lägsta summan smile

Är det möjligen " Dala_ " här på forumet, som skrivit den här tråden?

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337457

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang