B230e

Onordin4
26 juli 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, jag har en 740 b230e -88 (a traktor)
Bilen dog från en minut till en annan och nu efter några tester, bytt fördelarlock och tändkablar så vet jag att sätter jag en kabel från tändspolen till jord får jag gnista så ström / gnista finns i tändspolen. Sen tändstift mot jord ger ingen gnista alls, bilen står och går varv efter varv om jag vrider på nyckeln men den hoppar inte igång. Tändstiften blir dyngblöt efter startförsök och de luktar bensin som satan vid startförsök. Vad tror ni kan vara felet? De har nånting med tändningen och gnistan att göra att epan inte startar de kan man konstatera.

zzr94092
27 juli 2021 · 4 385 Inlägg

Sitter  det en hallgivare i fördelaren? Ett slutsteg för tändningen på vänster innerskärm? Var så länge sedan jag hade en sån bil..

Onordin4
27 juli 2021 · 135 Inlägg

Hallgivare sitter, vad menar du med slutsteg på vänster innerskärm? Om du menar Tändmodul så sitter det ja. Tändmodulet tror jag däremot inte är några fel på, hur kan jag testa hallgivaren? Jag får ut 5v från kontakten och när jag googlar ska man tydligen ha 5v där så hur kan jag testa hallgivaren i sig?

Onordin4
27 juli 2021 · 135 Inlägg

Hur får jag lös spärren så jag kommer åt hallgivaren? De sitter en runt plugg typ till ”snurrsaken” men jag får inte ut pluggen så jag kan inte få av locket som snurrar mellan hallgivaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang