Audi A5 2.0 Steptronic rycker i Reverse

Problem
27 juli 2021 · 2 Inlägg

Hejsan!
Jag har nyligen köpt en Audi A5 2.0 Steptronic 2013.
Jag upplever att växellådan krånglar när jag lägger i R, är detta något ni också har upplevt?

Problem: När jag lägger i Reverse så rycker/hugger bilen på något konstigt sätt efter att jag släpper foten ifrån bromsen så går det väldigt sakta bak i någon sekund och så blir det ett klickande ljud innan det börjar hugga, låter man foten från pedalerna så rycker bilen helt plötsligt framåt istället efter x antal sekunder.
I övrigt så växlar den väldigt fint i D och upplever inga konstigheter förutom när jag ska backa i någon parkering och det börjar spåra

Det sker då och då och vädjar er nu om hjälp då jag nyligen köpt bilen av bilförsäljare och inte vill få större problem i framtiden.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2021 · 14 039 Inlägg

Problem skrev:
Hejsan!
Jag har nyligen köpt en Audi A5 2.0 Steptronic 2013.
Jag upplever att växellådan krånglar när jag lägger i R, är detta något ni också har upplevt?

Problem: När jag lägger i Reverse så rycker/hugger bilen på något konstigt sätt efter att jag släpper foten ifrån bromsen så går det väldigt sakta bak i någon sekund och så blir det ett klickande ljud innan det börjar hugga, låter man foten från pedalerna så rycker bilen helt plötsligt framåt istället efter x antal sekunder.
I övrigt så växlar den väldigt fint i D och upplever inga konstigheter förutom när jag ska backa i någon parkering och det börjar spåra

Det sker då och då och vädjar er nu om hjälp då jag nyligen köpt bilen av bilförsäljare och inte vill få större problem i framtiden.

Åk tillbaks till bilfirman och klaga!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Stortag
27 juli 2021 · 298 Inlägg

Lönar sig absolut att meddela om problemet till bilfirman. Sambon köpte en audi A3 1.4 2013 med dsg låda. Höll en månad så försvann hela övre eller nedre raden med växlar, kommer inte ihåg vilken med den raden där backen finns. Fick knuffa ut den ur parkeringsplatsen och köra i manuellläge och växla upp två växlar åt gången till verkstan. Tydligen hade ett lager raserat och en växelförare eller något hade slått sönder någon styrkrets som var monterad ovanför.
Firman hävde köpet eftersom de skulle bli så lång väntetid och dyrt så in i helvete då även hela motorn behövde bytas eftersom den drack kopiösa mängder olja som är typiskt VAG.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2021 · 17 455 Inlägg

Hör av dig till bilfirman snarast! Kan ju vara ett dyrt fel. Har du nyligen köpt bilen så se till att kolla oljan vid varje tankning i början. Dessa kan lätt gurgla i sig en liter olja på en tank.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
27 juli 2021 · 10 388 Inlägg

Mindre intressant, men det är en STronic-låda. Inte en steptronic. Steptronic är funktionen för att växla själv på en automatlåda. Hette väl just det hos BMW (möjligen fler). Hos audi heter motsvarande funktion "Tiptronic".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Problem
28 juli 2021 · 2 Inlägg

Jag har kontaktat bilförsäljaren angående problemet men hans svar är att jag kan lämna tillbaka bilen om jag inte är nöjd och vägrar att försöka lösa problemet så att jag får tillbaks den. Detta vill jag ej göra då den förmodligen kommer säljas till någon annan och så kommer även den personen få samma problem framöver.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang