Batteriet blir dött efter 5-7 dagar volvo 945

MelvinTurbo
27 juli · 50 Inlägg

Tjena, Mitt batteri till min 945:a blir trött efter cirka 5-7 dagar sen får man ladda det igen sen funkar det bra i 5-7 dagar sen håller det på så. Hör det på att startmotorn jobbar trögare o trögare mer dagarna går. Undrar då om det är generatorn eller batterier som strular då. Som generatorn hade varit död så hade väll inte batteriet hållt så länge? och batterilampan hade väll tänts ifall generatorn slutar o ladda? Och kan en generator ladda lite? För min generator rem är nog inte tillräckligt spänd.

mats757
27 juli · 863 Inlägg

Ja då ska du börja med att spänna remmen.
Fortsätt sedan med att mäta spänningen på batteriet, både när bilen är avslagen ,går på tomgång och gasar ca 2500rpm.
Därefter kan du kolla om det är någonting som tjuvdrar ström. Mät med en amperemeter.
Dadan kan du fundera på om generator eller batteriet är slut.

Mossan1
27 juli · 575 Inlägg

MelvinTurbo skrev:
Tjena, Mitt batteri till min 945:a blir trött efter cirka 5-7 dagar sen får man ladda det igen sen funkar det bra i 5-7 dagar sen håller det på så.

Hur mycket kör du då?
Hur långa sträckor/ hur lång tid är varje resa?

Blir batteriet slut i parkerad bil är det något som tjuvdrar.

En generator kan man hyffsat enkelt mäta fram om den laddar eller ej.

1. Mät batterispänningen före start. Dvs bara öppen huv.

2. Mät batterispänningen igen EFTER start.

När motorn startat ska spänningen stiga betydligt mot före start. Då laddar generatorn.

Om den laddar RÄTT:
Förutsatt att batteriet inte är slut ska det vid något över tomgångsvarv ligga på ca 14 volt i elsystemet.

Kör man bara korta sträckor hinner inte generatorn ladda upp batteriet i den mån det drogs ur vid start. Då går det minus i längden och batteriet kroknar.

jaka54
27 juli · 4 560 Inlägg

Hur gammalt är batteriet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli · 14 415 Inlägg

Är batterilampan tänd när tändningen är på men motorn avstängd?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
MelvinTurbo
27 juli · 50 Inlägg

mats757 skrev:
Ja då ska du börja med att spänna remmen.
Fortsätt sedan med att mäta spänningen på batteriet, både när bilen är avslagen ,går på tomgång och gasar ca 2500rpm.
Därefter kan du kolla om det är någonting som tjuvdrar ström. Mät med en amperemeter.
Dadan kan du fundera på om generator eller batteriet är slut.

Var cirka 12.4 volt men avstängd bil sen gick det ned till 12.2 när bilen va igång på tomgång. sen klättrade volten upp när man gasade.

MelvinTurbo
27 juli · 50 Inlägg

Mossan1 skrev:

MelvinTurbo skrev:
Tjena, Mitt batteri till min 945:a blir trött efter cirka 5-7 dagar sen får man ladda det igen sen funkar det bra i 5-7 dagar sen håller det på så.

Hur mycket kör du då?
Hur långa sträckor/ hur lång tid är varje resa?

Blir batteriet slut i parkerad bil är det något som tjuvdrar.

En generator kan man hyffsat enkelt mäta fram om den laddar eller ej.

1. Mät batterispänningen före start. Dvs bara öppen huv.

2. Mät batterispänningen igen EFTER start.

När motorn startat ska spänningen stiga betydligt mot före start. Då laddar generatorn.

Om den laddar RÄTT:
Förutsatt att batteriet inte är slut ska det vid något över tomgångsvarv ligga på ca 14 volt i elsystemet.

Kör man bara korta sträckor hinner inte generatorn ladda upp batteriet i den mån det drogs ur vid start. Då går det minus i längden och batteriet kroknar.

Volten ökar liksom inte när jag startar bilen. den sjunker till 0.2. men när man gasar så stiger den

MelvinTurbo
27 juli · 50 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur gammalt är batteriet?

Det vet ja inte.

MelvinTurbo
27 juli · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är batterilampan tänd när tändningen är på men motorn avstängd?

Aaa. de kan stämma. den lyser inte när bilen är igång iaf

husseman
28 juli · 1 224 Inlägg

Hmm, laddar generatorn 14v när du gasar? Mät upp ditt Batteri med belastnings testare.
O spänn fläktremmen allra först. Lycka till
mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli · 14 415 Inlägg

Tror att generatorn inte laddar ordentligt. Eller att den börjar ladda vid för högt varvtal. Fast en ny generator till en 945:a kosta väl i princip ingenting?

Spänn remmen först. Enkelt jobb.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
MelvinTurbo
29 juli · 50 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, laddar generatorn 14v när du gasar? Mät upp ditt Batteri med belastnings testare.
O spänn fläktremmen allra först. Lycka till
mvh/husse

Den laddar inte 14 volt. Batteriet är på 12,65 med motorn av. med motorn på så är det 12,4 sen när jag gasar så stiger det ändå upp till 13,5 Volt. Men inte 14 direkt när man startar bilen. Har lånat ett nytt batteri av en kompis så ska köra med det i en vecka o se om det oxå tar slut efter ett tag.
Generatorn bör ju ladda eftersom de stiger när jag gasar. Men ska se nu efter 1 vecka om batterier börjar o bli trött. är ju en elektrisk generator asså utan kol

MelvinTurbo
29 juli · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tror att generatorn inte laddar ordentligt. Eller att den börjar ladda vid för högt varvtal. Fast en ny generator till en 945:a kosta väl i princip ingenting?

Spänn remmen först. Enkelt jobb.

Kan en generator ladda lite då? Är det inte antingen laddar den korrekt eller laddar ingenting när det gäller elektrisk generator. Den måste ju ladda ngt för ett batteri håller ju inte i 5-7 dagar utan laddning och körning med baslåda och lampor o så.

johnnyJ
29 juli · 117 Inlägg

Om du får 13.5 V när motorn precis startat och batteriet är långt ifrån fulladdat är det normala siffror. Om du vill så mät spänningen med motorn igång när du har kört en halvtimme eller mer. Då ska det var mer än 13.5 V. Blybatterier går inte att snabbladda så om batteriet är urladdat kan det ta flera timmar (typ 8) med laddning från generatorn innan det är fullt (14.4 V).

Jag tror inte det är fel på generatorn utan något som drar ur batteriet när bilen är avstängd. En kompis hade fel på bilstereon som laddade ur batteriet. Det finns tusen olika möjligheter. Har du en tångamperemeter så mät med den med avstängd motor. Om du kan koppla ur batteriet utan att elektroniken får spel så lossa pluskabeln och mät ström (A) med en multimeter. Börja på högsta området, brukar vara 10A och minska om nödvändigt. Är strömmen med bilen avstängd i en timme mer än några 100 mA så är det något som drar ström i onödan. Ta fram manualen och plocka bort en säkring i taget. Om det inte blir någon skillnad så sätt tillbaka säkringen. Fortsätt sedan med nästa. Osv ...

Senast redigerat av johnnyJ (29 juli )

MelvinTurbo
29 juli · 50 Inlägg

johnnyJ skrev:
Om du får 13.5 V när motorn precis startat och batteriet är långt ifrån fulladdat är det normala siffror. Om du vill så mät spänningen med motorn igång när du har kört en halvtimme eller mer. Då ska det var mer än 13.5 V. Blybatterier går inte att snabbladda så om batteriet är urladdat kan det ta flera timmar (typ 8) med laddning från generatorn innan det är fullt (14.4 V).

Jag tror inte det är fel på generatorn utan något som drar ur batteriet när bilen är avstängd. En kompis hade fel på bilstereon som laddade ur batteriet. Det finns tusen olika möjligheter. Har du en tångamperemeter så mät med den med avstängd motor. Om du kan koppla ur batteriet utan att elektroniken får spel så lossa pluskabeln och mät ström (A) med en multimeter. Börja på högsta området, brukar vara 10A och minska om nödvändigt. Är strömmen med bilen avstängd i en timme mer än några 100 mA så är det något som drar ström i onödan. Ta fram manualen och plocka bort en säkring i taget. Om det inte blir någon skillnad så sätt tillbaka säkringen. Fortsätt sedan med nästa. Osv ...

Okej tack för hjälpen! Lånar ett nytt batteri just nu av en kompis så håller de batterier strömmen så vet att de va batteriet som va felet. ska köra me de nu i några dagar o se.

johnnyJ
29 juli · 117 Inlägg

Inte nödvändigtvis. Jag förstår inte varför du inte mäter strömmen och tar reda på felet istället för att halta runt med metoder som bara ger ett svar på ett ungefär. Din kompis bilbatteri kan ha betydligt högre kapacitet än ditt. Kommer du mäta spänningen varje dag i denna test eller bara vrida på startnyckeln?

MelvinTurbo
29 juli · 50 Inlägg

johnnyJ skrev:
Inte nödvändigtvis. Jag förstår inte varför du inte mäter strömmen och tar reda på felet istället för att halta runt med metoder som bara ger ett svar på ett ungefär. Din kompis bilbatteri kan ha betydligt högre kapacitet än ditt. Kommer du mäta spänningen varje dag i denna test eller bara vrida på startnyckeln?

Om jag fattat de rätt, jag ska mäta när bilen är av och se volten där. sen startar jag den. då ska volten gå upp eller? sen när jag gasar ska den väll stiga då med? gör den inte detta? så är det väll generatorn som är problemet? annars är de väll batteriet

johnnyJ
29 juli · 117 Inlägg

Det är inte batteriet, det är inte generatorn. Vänligen läs mitt tidigare inlägg i denna tråd.
Jag förstår att det är enklare att byta batteri än att koppla in en multimeter och rycka säkringar men kommer du fram till ett tillförlitligt resultat med din batteribytarteknik?

Senast redigerat av johnnyJ (29 juli )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli · 14 415 Inlägg

Laddar den 13,5v vid 2500 rpm är det en smula för lite. Skillnaden är för liten helt enkelt. Man behöver inte vänta lång tid på en 945:a för att få en rimlig urladdningsnivå i vila. Räcker med någon minut eller två. Förväntad urladdning i vila är under 30mA med marginal.

Har bilen något larm monterat?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
johnnyJ
29 juli · 117 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Laddar den 13,5v vid 2500 rpm är det en smula för lite.

Tvärt om! Batterier som laddas och inte får hög polspänning direkt har ett lågt inre motstånd och därmed är friskt. Är batteriet dåligt (=högt inre motstånd) stiger spänningen snabbt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang