Gnisslande/kvittrande missljud Subaru Forester 2014 manuell.

AEN
28 juli 2021 · 686 Inlägg

Hej
Jag har fått ett okänt missljud i min subaru forester 2.0i manuell 6vxl som gått 9000 mil.
När bilen är varm (upplever det inte direkt från kallstart) och man släpper gasen när man kör samt vid lättare inbromsning med koppling intryckt eller helt i frilägen så uppstår ett konstigt missljud. Det är ett lätt kvittrande ljud, högfrekvent men inte jättehögt som uppstår någonstans i främre delen av bilen.
Ljudet påminner lite om hur vissa fläktar kan låta i vissa varvtal (typ köksfläkt eller fläktmotorn i bilen, lite gnisslande/kvittrande ljud.

Har man fläkten på högre blås eller radion på så hör man inte missljudet.
Det uppstår från ca 80 kmh och ned till ca 40 kmh. Jag tror att i högre farter så hör man helt enkelt inte ljudet

Om jag leker med koppling under motorbromsningen, dvs trycker in kopplingen så minskar eller försvinner ljudet och om när kopplingen når dragläge och bilen "hugger till lite innan kopplingen är helt ute så blir ljudet mer markant än när kopplingen är fullt utsläppt. Känns som att det på något vis har med motståndet som uppstår snarare än kopplingen i sig.

När jag körde med takboxen på upplevde jag ljudet mer markant.

Oljan i växellåda, motor samt fördelningslådor bytt.


Tacksam för svar

AEN
4 augusti 2021 · 686 Inlägg

Har bytt olja i växellåda samt differential fram och bak igen utan någon skillnad.

Noterar som sagt att ljudet kommer när bilen är körd först någon mil och är riktigt varmkörd.
Det spelar ingen roll om växeln är i eller inte eller om koppling är nere eller uppe. Låter dock mer vid motorbroms samt lättare inbromsning.
Kan höra ljudet även vid körning på grusväg även om det är svårare att höra då.

Nya däck på innan ljudet kom men dessa är generellt tystare än mina äldre slitna däck, dock är dessa A/T däck i snäppet större dimension.
Men i och med att ljudet förkommer även på grusväg så har jag svårt att härleda det till däckmönstret

Har kört ca 150-200 mil med ljudet utan att det varken blivit bättre eller sämre.

Senast redigerat av AEN (4 augusti 2021)

Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Börja med att hänga av generatorrem och eventuella andra aggregatremmar. Ett sånt ljud som du beskriver skulle mycket väl kunna komma från remmens spännrulle, eller något annat som drivs av remmen. Men du får väl göra det när bilen redan är varmkörd för du kan inte göra mycket mer än en provstartning utan vattenpump, om den nu drivs av generatorremmen på de bilarna.

AEN
4 augusti 2021 · 686 Inlägg

Måste ju tyvärr köra bilen för att ljudet ska framträda.
Vid stillastående eller varvning finns det inget ljud... Inget som heller påverkas av varvtalet när man kör och frikopplar och varvar, utan  det är kopplat till bilens rörelse eller drivlina på något vis.

Det låter inte som ett hjullager, för det brukar vara ett ganska dovt ljud... det här är ett snabbt och högfrekvent ljud som. Inte riktigt metalliskt heller tycker jag.

Tycker att ett lager skulle låta redan från kall också och inte vara beroende av att bilen var varm, för vid körning från kall och till 1-1.5 mil så finns inte ljudet

Senast redigerat av AEN (4 augusti 2021)

AEN
29 augusti 2021 · 686 Inlägg

Missljudet kvarstår...
Bara när bilen är ordentligt varmkörd.
Vid deacceleration samt inbromsning, dvs när motstånd uppstår...
Dock då har jag testar att dra i handbromsen när ljudet uppstår och då försvinner det.
Frågan är om det är för att jag genom att dra i handbromsen avlastar den negativa verkan på framvagen eller något annat?

Mossan1
29 augusti 2021 · 2 796 Inlägg

Så det låter även om du bara motorbromsar utan att röra bromsen?
Ingen skillnad om du nuddar bromsen och bromsar pyttelite?

Om det vore tex stödlager till kardanen borde det också låta vid acceleration.

Jag fick först lite känslan att det är ljud från insuget, dvs visslar när vakuumet blir högre. Du har ingen motorlampa med felkod på bränsleblandning?
Eller upplever bilen lite svagare?
Har du turbo?
Men, detta skulle inte påverkas av handbromsen. Det skulle dock bakhjulslager, bakdiff och stödlager. Ev fördelningslåda också.

Senast redigerat av Mossan1 (29 augusti 2021)

AEN
29 augusti 2021 · 686 Inlägg

Ingen motorlampa. Bilen går bra, accelererar fint och drar inte mer än tidigare.
Det är inte heller ett visslade ljud utan mer mekaniskt gnissel. Typ skräp i fläkten fast gnisslande.
Det är en sugmotor.
Låter inget när man varvar bilen eller på tomgång. Var inne på insug också förut men då skulle det inte låta när man släppt gasen och frikopplat.

Det konstiga är ju att ljudet bara inträffar efter att bilen blivit körd minst 1.5mil.. innan dess är den knäpptyst trots A/T däck.
Ljudet uppstår alltså mest tydligt vid negativ belastningen, alltså när bilens motor eller bromsar skapar ett motstånd som motverkar acceleration om du förstår vad jag menar, men händer att det uppkommer även vid frirullning om det finns motstånd eller ojämnheter i vägen.

Om jag motorbromsar och rör bromsen så tycker jag inte ljudet förändras nämnvärt.
Både motorn och bromsen kan ju framkalla ljudet oberoende av varandra även om det är mest tydligt vid motorbroms.

Jag tycker att ljudet kommer framifrån någonstans. Jag har försökt lyssna bakåt när jag kör men det är lite svårt.
När man kör på ojämn väg och motorbromsar så kan ljudet variera lite beroende på att bilen rör sig över ojämnheter.
Någon form av slutsats av handbromsen kan kanske vara att man flyttar bromskraften från framvagn till bakvagnen och ett problemet då ligger någonstans fram? Ren killgissning dock.

Jag tycker ju inte att det låter som ett lagerljud riktigt.. mer kvittrande gnisslande tickande ljud, och ett laget skulle väl normalt låta mer kallt än varmt. Lite som kort mot cykelekrar i karaktär men inte i typ av ljud, utan mer ett gnisslande och lite knattrande ljud i snabb takt...
Tänk att man skulle köra med ett gnisslande däck med extremt men tätt mönster som gnisslar/kvittrar när däcket mönster rullar över vägbanan. (Dock är det inte däcket då det låter även på grus) men lite I den karaktären av ljud.
jättesvårt att förklara och det är för lågt ljud för att få det på video (har försökt)

Senast redigerat av AEN (29 augusti 2021)

AEN
29 augusti 2021 · 686 Inlägg

Skulle kanske även kunna beskriva det som att man kör med ett mycket grovt och ojämnt däckmönster som vibrerade så mycket att lackade karossdelar osv skulle gnugga mot varandra i hög takt... Dock så är det inga vibrationer inblandade och det uppstår som sagt först efter nästa 2 mils körningen så...

Man skulle kunna luras till att tro att det är lite av ett transmissionsljud, men om man lägger i en lägre växel och motorbromsar så hör man helt klart en stor skillnad mellan transmissions vinande vid högre varvtal och detta ljud.
Subaru är ju i sig lite ljudliga i transmissionen på grund av dess konstruktion och typ av drivning men det är som sagt helt olika ljud och det normala transmissionsljudet viner högre medan detta ljud är i ljusare tonart och ett mer "vibrerande" ljud.

Jag har som sagt även bytt oljan I växellåda, fördelningslådor och differential två gånger med olika fabrikat på oljor utan minsta skillnad på ljudet...

Senast redigerat av AEN (29 augusti 2021)

AEN
9 september 2021 · 686 Inlägg

Lyckades få till två ljudinspelningar.

Första filen så trycker jag ned kopplingen och möter upp (utan gas) upprepade gånger. Det är när kopplingen greppar och motståndet (motorbromsningen) blir som störst som det låter mest.


https://drive.google.com/file/d/1IknK1t … p=drivesdk

https://linksharing.samsungcloud.com/jGBS76Z148ml

Andra filen så ska jag svänga av från landsväg och frikopplar helt och bromsar till från 80kmh.
Ljudet kommer när jag bromsar

https://drive.google.com/file/d/1IpUxXh … p=drivesdk

https://linksharing.samsungcloud.com/vk4D9i2IUYOF


Jag har dock upplevt att ljudet blivit mer vanligt även vid all körning men absolut inte lika tydligt och mer asymmetriskt.
Jag har också noterat att jag har ett lite sugande ljud som inte har med motorn att göra. Skulle även kunna vara ett ätt skapande ljud fast det låter som ett mer hissande/hyssande ljud.
Det ljudet har funnits ett tag och oklart om det hänger ihop.

Hissade upp framvagnen idag och kan inte känna något onormalt glapp varken i hjullager eller drivaxel.
Normalt "skrap" från bromsarna när man roterade hjulen.

Vad jag dock fått höra är att subarus hjullager inte alltid beter sig som andra hjullager när de ger upp... skulle kunna vara men... bara efter de körts minst 2 mil?
Växellåda känns inte troligt då det hörs även utan växel i.
Fördelningslåda/differentialer... ja kanske men återigen  det låter inte som ett lagerljud riktigt och skulle dessa påverkas av inbromsning med endast bromsar, alltså utan växel i?

Senast redigerat av AEN (10 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang