Honda accord 2008 går på två

Stortag
1 augusti · 270 Inlägg

Hej
Försöker hjälpa en bekant att få en honda accord 2008 2,4 bensin (k24a3) att gå som den ska. Det började med att den gick på tre och motorlampan lyste. Efter lite felsökning tappade den en cylinder till.
Som det är nu går den inte på cyl 1 och 2.
Men nu till det intressanta, den har gnista, bränsle och kompression på alla cylindrar men ändå går den bara på två.

-Kompressionen låg runt 14 bar på alla cylindrar.

-Visuellt sett att gnistan kommer på alla cylindrar medans den går, haft loss ett stift åt gången, inkopplat i spolen och jordat.

-Haft loss spridarna och svängt dem upponer och dragit runt motorn, alla spridare sprutar ut en fin dimma i tändordning utan konstigheter.

-Kontrollerat ventilspel (har manuellt justerbara ventiler) alla var inom tolerans

-Har även testat belasta kablarna till tändspolarna mellan styrenhet och kontakter med en 55w lampa så de är garanterat hela.

-Sprutat startspray runt insug och kontrollerat vacum slangar men inget har något fel.

Det finns ju inget fel på bilen men ändå går den bara på två... Någon som har några ider?

BMW 525i (1995)
Mew
1 augusti · 1 769 Inlägg

Börja med att läsa ut felkoder. Absolut första/bästa stället att börja på med en så pass ny bil. smile

Senast redigerat av Mew (1 augusti )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti · 14 409 Inlägg

Kan du byta plats på tändspolar och se om felet flyttar på sig?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Stortag
1 augusti · 270 Inlägg

Mew skrev:
Börja med att läsa ut felkoder. Absolut första/bästa stället att börja på med en så pass ny bil. smile

Fanns miständning på cyl1 och 2 som förväntat eftersom den intå går på dessa. Men gnistan finns ju där och bränslet sprutar ur injektorerna.

BMW 525i (1995)
Stortag
1 augusti · 270 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan du byta plats på tändspolar och se om felet flyttar på sig?

Har testat och felet flyttar inte på sig. Men spolar och stift är hela för de funkar ju på de andra cylindrarna. Som sagt ju även spridarna bra då de alla ger likadan spraybild. Blir helt tokig då kompression, gnista ich bränsle finns men går ändå inte...

BMW 525i (1995)
Bassiehof
1 augusti · 1 742 Inlägg

Komp ska ligga på 10,5 enligt Wikipedia, inte 14. Vev- eller kamaxelgivare?

Stortag
2 augusti · 270 Inlägg

Bassiehof skrev:
Komp ska ligga på 10,5 enligt Wikipedia, inte 14. Vev- eller kamaxelgivare?

Är väl närmare en månad sedan komp testet togs, är inte 100 på exakt vad det var men minns iallafall att det var samma på alla. Men tror nog iallafall det var högre än 10. Borde ju ändå inte spela någon roll om den går med samma tryck på två cylindrar.

Börjar ju inte finas så mycket annat det kan vara så får väl prova med någon givare. Kan inte fatta hur det annars skulle vara möjligt att den inte går då alla ingredienser finns. Någon givare ger signalen vid fel tidpunkt så gnistan kommer för tidigt eller för sent dock endast på två cylindrar.

Kejdan blev även kollad så markeringarna stämmer.

BMW 525i (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti · 11 144 Inlägg

ja vad mätaren visar spelar nada roll bara det är jämnt..
kan inte bli för mycket bara för lite smile

hur har du med bränsletryck?  tänker att bränsletrycket blir för dåligt att det inte klarar att ge tillräckligt med bränsle.. och dom 2 längst ifrån får för dåligt tryck..    vete f-n vad som annars skulle göra att man droppar cylindrar när man har både komprision spridarna fungerar och gnista finns och felen inte flyttar sig när man flyttar spridare och tändspolar.     för jag antar att man tydligt hör att den inte tänder på dom cyl.  så den inte bara dekterar misständingar

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Stortag
2 augusti · 270 Inlägg

Growe skrev:
ja vad mätaren visar spelar nada roll bara det är jämnt..
kan inte bli för mycket bara för lite smile

hur har du med bränsletryck?  tänker att bränsletrycket blir för dåligt att det inte klarar att ge tillräckligt med bränsle.. och dom 2 längst ifrån får för dåligt tryck..    vete f-n vad som annars skulle göra att man droppar cylindrar när man har både komprision spridarna fungerar och gnista finns och felen inte flyttar sig när man flyttar spridare och tändspolar.     för jag antar att man tydligt hör att den inte tänder på dom cyl.  så den inte bara dekterar misständingar

Ja måste ta och kolla bränsletrycket, kan ju faktiskt vara möjligt. Då spridarna är lösa är det ju inte något direkt motstånd att släppa ut dimman, särksilt inte då man drar runt med starten då det sker långsamt.

Jo det händer ingenting om man rycker ut tändspolen på cyl 1 och 2 då den går men på 3 och 4 stannar den. Såg med datorn att misständningsräknaren som fans i ecu räknade upp i rask takt då den går på tomgång. Efter att jag raderade felkoderna kom det inga nya fast det var över 2000 miständningar... honda verkar inte direkt känslig med att tända motorlampan.

BMW 525i (1995)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti · 14 409 Inlägg

Dra ur kontakterna till de spridarna på cylindrar som fungerar och se om den vill gå på de andra istället?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Stortag
10 augusti · 270 Inlägg

Problemet löst! Bytte spridare så gick den igen. tydligen orkade de inte spruta in då det var lite motstånd, men sprutade fint i luften.

BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang