Frågor om uttrampningslaget och svänghjul på generatorn på en V70

Orfeus
6 augusti 2021 · 111 Inlägg

Jag tänkte höra om någon vänlig själ vill hjälpa mig reda ut några frågetecken om min koppling.

På min V70 (eDrive från 2012, gått ca 15000) har kopplingen låtit ett tag - liksom slirat ibland i dragläget. Inte jättemycket, men blir något mer eller mindre i perioder. Dock har den nu under sommaren börjat låta som ett tröskverk när jag trycker ner kopplingen. Detta har en tydlig koppling till ACn, då den låter betydligt mindre när jag kopplar ur den. Det lite skramlande ljudet finns fortfarande där, men väldigt lite.
Jag googlade mig fram till att skramlet med ACn ofta har att göra med något svänghjul på generatorn, men är för dålig på bilar för att veta om det verkligen är så i mitt fall.

Här om dagen var bilen inne på service och teknikern sa att antingen uttrampningslagret eller svänghjulet (intill) behöver bytas. Hans analys grundade sig på missljudet när man trycker ner kopplingen. Jag sa att jag hade läst om svänghjulet vid generatorn, men det var han inte så intresserad av utan menade att ljudet hade med uttrampningslagret eller svänghjulet att göra. Det kunde gå sönder när som helst menade han och det skulle också bli väldans dyrt att byta.

Jag kan ju själv inte mycket om sånt här, men jag undrar ändå lite för mig själv om han dragit rätt analys. Den skramlar ju mycket riktigt en del, men frågan är om han lyssnat på den utan ACn.

Så jag undrar:

1. Är det lätt hänt att blanda ihop äpplen med päron här? Borde jag be om en 'second opinion' här, någon annanstans?
Det verkar ju mer överkomligt i pris att byta svänghjulet på kopplingen.

2. Visst är lamellerna på ungefär samma plats, så de är lätta att byta när man ändå är där? Det borde väl vara de som slirar?

3. Ni som har bytt svänghjul eller uttrampningslager, har ni fått hjälp av försäkringen? Han rådde mig till att kolla med mitt försäkringsbolag.

4. Jag har förstått att det är mycket jobb med att byta, men vågar jag lämna jobbet till BDS eller Mekonomen (om jag nu får betala själv)?

5. Vågar jag köra med den till den rasar eller riskerar man att slå sönder mer grejer i samband med ett ras?

Mossan1
6 augusti 2021 · 2 823 Inlägg

Om generatorfrihjulet är orsaken till ljudet är den ju helt tyst om du startar utan mumtiremmen.
Jag vet för lite om den motorn (visst är det PSA-byggda 1.6 och inte D2'an)  för att avgöra hur länge den kan köras utan rem, men ser du att vattenpumpen inte drivs av multiremmen är det batteriet som sätter gränsen.

Du skriver att det "slirar".
Menar du att transmisionen slirar, precis som om du hade lättat kopplingen lite är det helt klart kopplingen som är dålig.

Svänghjulet är av typen dubbelmasse. Förkortas ofta DMF. (Dual Mass Flywheel)
När dom blir dåliga får man ett hemskt knackande/bankande.

Även urtrampningslagret kan få knackande missljud. Men oftast mer kvittrande/rasslande än knackande.

Svänghjulets skick går inte att avgöra utan att se det framför sig och mäta glappen. Men svänghjul eller koppling = växellåda ner oavsett.

1. En mekaniker blandar TROLIGEN inte ihop det. Mumtiremsdrivna saker och svänghjulet/koppling är på olika sidor av motorn.  Brukar höras vart det komner ifrån.  Men omöjligt? Nej!

2. Ja, man demonterar kopplingen för att lossa svänghjulet, så komplett kopplingssats rekomenderas utöver själva svänghjulet. Annat är riktigt dumsnålt.

3. Rasat DMF kan gå på maskinförsäkringen om den gäller än.
Du får kolla upp vad din försäkring har för mil / åldersgräns. En 12'a är isf på gränsen. Volvia har möjligen 10år/15.000mil eller så. Andra bolag sannolikt kortare. Bilen måste då ha oklanderlig servicehistorik.
En utsliten koppling betraktas som slitagedel och omfattas INTE. Men omfattas svänghjulet får du betala kopplingssatsen "bara".
(Arbetet med låda ner är största kostnaden)

4. Det tycker jag absolut.

5. Hur långt är ett snöre?
Ett totalhaveri leder TROLIGEN "bara" till att du blir stående.  Men räkna då med att det sker vid MYCKET olämpligt tillfälle, SAMT att du då åker på bärgning också, utöver det besväret och ev missad arbetstid/semesterresa, hyrbil, och naturligtvis finns risken för följdfel i haveriögonblicket.

Senast redigerat av Mossan1 (6 augusti 2021)

Orfeus
7 augusti 2021 · 111 Inlägg

Stort tack för ett jättebra svar! Jag blev mycket klokare, så det var mycket tacksamt! :-)

Jag har inte koll på det med remmarna och är inte bilvan nog för att laborera. Men jag har för mig att motorn är rätt lik en D2.

Med slirar menade jag att det kommer ett ljud ur kopplingen precis i dragläget. Det klassiska kopplingsmissljudet (och som inte alls är kopplat till ljudet i filmen under eller det som teknikern nämnde). Att det liksom skriker till lite och har gjort så en tid.

Jag gjorde en liten film där man hör ljudet. Det hamnar lite i bakgrunden, men hörs tydligt. Det känns som att plastkopan överst hoppar lite. Jag får intrycket av att det låter mer från vänstersidan (om man ser framifrån), men det är lite svårt att höra så det kan mycket väl vara fel. I filmen hör man ju även när ACn är av, även om jag tidigare har tyckt att ljudet så gott som försvinner när ACn är av.

Stortag
9 augusti 2021 · 298 Inlägg

För att försöka isolera och konstatera bort fel från olika komponenter lönar det sig att testa dem lite enskilt. Häng av remmen och snurra på spännhjul och ac kompressor, dåliga lagerljud är lätt att känna igen och fast de inte är orsaken till problemet lönar det ju sig att byta iallafall.
Frihjulet på generatorn kan du testa genom att sticka in en mejsel i generatorn nära hjulet där du ser att vingarna snurrar på insidan, om du stoppar mejseln mellan så stoppar du insidan från att snurra så då kan du testa vrida hjulet åt båda hållen. Det skall gå att vrida åt ett håll och låsa åt det andra hållet, oftast då de får fel är det låst åt båda hållen. Detta brukar även synas genom att remmen skallrar då motorn går på tomgång.

Minns inte på rak arm exakt vilken av kompressorerna det var men någon av de som de använder på 1.6 liters motorn brukar lagret vara dåligt på. Har varit med om några fall då kopplingen gått i två delar och den yttre skivan fallit av.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Mossan1
9 augusti 2021 · 2 823 Inlägg

Orfeus skrev:
Med slirar menade jag att det kommer ett ljud ur kopplingen precis i dragläget. Det klassiska kopplingsmissljudet (och som inte alls är kopplat till ljudet i filmen under eller det som teknikern nämnde). Att det liksom skriker till lite och har gjort så en tid.

Har inget bra media för ljud just nu.

Men om du har ett kopplingsmissljud i dragsläget som låter som man skjuter en tung möbel på trägolv: "skjoooot" så är det ofarliga vibrationer i kopplingen.
Samma princip som tjutande broms.
Endast kosmetiskt fel.

Det är polerad lamell som ligger bakom. Sannolikt överansträngd någon gång. Bara att åka, men ack så irriterade. Enda långsiktiga fixen är lamellbyte tyvärr.

Orfeus
30 augusti 2021 · 111 Inlägg

Nu är allt fixat och klart!
Första rundan var via försäkringsbolaget. Bilen hade ju gått 15500mil och typiskt nog så ersatte inte IF över 15000mil. Men jobbet måste ju göras…

Så jag bokade en tid hos Wimans bil & däckcenter (gamla Ronny Palms) här i Västerås. 15000kr fick jag på offerten och 18900kr om även svänghjulet behövde bytas.

Trots att IF nekade ersättning, så hoppades jag på den kritiserade Svenskt fordonsskydd där jag hade en försäkring. Väl på verkstaden, så konstaterades att även svänghjulet behövde bytas. Verkstaden hjälpte mig att skadeanmäla på försäkringen och det gick igenom och jag behövde inte betala en krona!

Bilen går som en klocka och låter ingenting längre. Jag var nog lite inkörd med ljudet och känslan i kopplingen och nu känns allt verkligen annorlunda. Och hela kopplingen är också tightare. Så nu får jag lite wow-känsla varje gång jag drar iväg.

Så jag är väldigt nöjd med verkstaden (Wimans) och Svenskt fordonsskydd! Och vill också tacka er i tråden för bra hjälp! 🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang