P0420 kod på Ford Fiesta 1.25 2012

SenseiKarlsson
8 augusti 2021 · 16 Inlägg

Hej! Jag fick P0420 felkod på min bil jag köpte begagnad för 3 dagar sedan. Koden uppkom dagen efter bilen köptes. Dagen som koden uppkom tankade jag bilen full för första gången då den hade en halv tank när jag köpte den. Jag har läst online att Fords tanklock som inte har ett skruvlock ofta kan få problem med att den inte stängs korrekt och luft läcker in. Jag antog då att min felkod uppkommit på grund av detta. Jag rengjorde då mitt tanklock med WD40 och förde in/ut en tanktratt 20-30 gånger efter jag sett på youtube att man kunde lösa detta problemet på så sätt.

Idag 1 dag senare efter en körning på 4 mil så försvann inte motorlampan dock och blev därför orolig att det kanske inte var tanklocket som orsakade problem. Jag testade då att realtidstesta mina värden på katalysatorn och dess lambdasensorer (främre och bakre) för att se om något tydde på en dålig katalysator. Länk till bilens realtidsvärden: https://streamable.com/w0k6b5

Testet gjordes på så sätt att jag värmde upp motorn till driftstemperatur och sedan lät varvtalen ligga på 2000 varv. Från vad jag ser så verkar värdena inte vara konstiga men jag har ingen bra koll på bilar. Kan P0420 uppkommit utan riktig anledning? Bör jag vara orolig? Vad tror ni?

All hjälp uppskattas! Tack på förhand.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

Hm. Bilen köptes privat antar jag? Är felkoder nollade tar det nog några dagar/starter innan koden dyker upp igen... Kolla bilen på car.info
Där kan man hitta tidigare annonser och se om den sålts med något fel tidigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SenseiKarlsson
8 augusti 2021 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=338238&pid=4649273#p4649273

Du tror sensorn är sönder?

SenseiKarlsson
8 augusti 2021 · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm. Bilen köptes privat antar jag? Är felkoder nollade tar det nog några dagar/starter innan koden dyker upp igen... Kolla bilen på car.info
Där kan man hitta tidigare annonser och se om den sålts med något fel tidigare.

Den köptes privat. Han var den enda ägaren sen 2012.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

Då har du otur alltså. Men vid en googling så fanns det ju mycket om just sensorn. Så inte ovanligt tydligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SenseiKarlsson
8 augusti 2021 · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då har du otur alltså. Men vid en googling så fanns det ju mycket om just sensorn. Så inte ovanligt tydligen.

Okej. Tror att det kan vara främre sensorn så funderar på att byta den. Borde inte vara allt för dyrt heller. Annars vet jag inte. Måste jag byta katalysatorn så har ju definitivt säljaren vetat om det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

SenseiKarlsson skrev:

Hybrid_ skrev:
Då har du otur alltså. Men vid en googling så fanns det ju mycket om just sensorn. Så inte ovanligt tydligen.

Okej. Tror att det kan vara främre sensorn så funderar på att byta den. Borde inte vara allt för dyrt heller. Annars vet jag inte. Måste jag byta katalysatorn så har ju definitivt säljaren vetat om det.

Det ser man undertill om tidigare ägare varit där och skruvat... Eller om den är ovanligt ren undertill.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
8 augusti 2021 · 6 571 Inlägg

Den främre syresensorn mäter avgaserna för att räkna ut bränslemängden som används/krävs
Den bakre syresensorn mäter hur katalysatorn fungerar

De/Dem
SenseiKarlsson
8 augusti 2021 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
Den främre syresensorn mäter avgaserna för att räkna ut bränslemängden som används/krävs
Den bakre syresensorn mäter hur katalysatorn fungerar

Okej så långt är jag med. Verkar mina värden på dessa vara konstiga tycker du?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang