Frågor kring: MG ZS EV

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

Det görs mycket reklam för denna kinesiska MG elbil. 1995:- i leasingkostnad är svårslaget. Jag har inte långt till jobbet och varför inte? Men vet någon hur dessa är? Uppvärmning vintertid är av intresse. Är det en värmepump?

Kvalitet? Hur känns den att köra?

Räckvidd? Osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
8 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Var och provkörde en , den ska inte ha värmepump utan en PTC värmare.

Kvalitén var som att köra den gamla Peugeot 508an tyckte jag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

amazinjoey skrev:
Var och provkörde en , den ska inte ha värmepump utan en PTC värmare.

Kvalitén var som att köra den gamla Peugeot 508an tyckte jag.

Misstänkte detta. Fast min gamla 508 är bekväm. Men PTC-värmen lär ju sätta käppar i hjulen när det blir -10 grader ute rent räckviddsmässigt. Inget de pratar om på deras hemsida.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
16 augusti 2021 · 1 465 Inlägg

Finns en omfattande test i senaste Auto Motor Sport.
Hittar dock inget om värmepump.

Verkar dra 18.5 kwh/100km i 90-120 km/h och 18C och regn och ha en testad räckvidd på 234 km under dessa förhållanden.

torpis Forummoderator
24 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Björn har testat MG Zs EV en del. https://www.youtube.com/results?search_ … d+mg+zs+ev

Den verkar ganska törstig och den har en laddkurva som inte är rolig. Man kan bara snabbladda till typ 65% och vid 80% hoppar det ner till 17kW.




Men, den har ju ett rätt vettigt pris och behöver man en liten Jeep så kanske den är att föredra, annars är ju en ett år gammal Ioniq 38 eller om du vill åka på resor en Ioniq 28 även bra alternativ till lägre prislapp. ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torsen
24 augusti 2021 · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det görs mycket reklam för denna kinesiska MG elbil. 1995:- i leasingkostnad är svårslaget. Jag har inte långt till jobbet och varför inte? Men vet någon hur dessa är? Uppvärmning vintertid är av intresse. Är det en värmepump?

Kvalitet? Hur känns den att köra?

Räckvidd? Osv...

Teknikens Värld jämförde  den med andra batteribilar i senaste utgåvan för 2 veckor sedan.
I utgåvan av tidningen som kommer den här veckan har tidningen lovat en mer omfattande test.
Se fram mot tidningen.

twin_cam Smålänning
24 augusti 2021 · 7 877 Inlägg

Vid -10 eller kallare spelar värmepump ingen roll, har du kallt skulle inte jag se det som en dealbreaker. Dom funkar bäst runt 0 ner till minus 5-6 kanske, sen behöver dom eltilskott, precis som värmepumpen hemma.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

twin_cam skrev:
Vid -10 eller kallare spelar värmepump ingen roll, har du kallt skulle inte jag se det som en dealbreaker. Dom funkar bäst runt 0 ner till minus 5-6 kanske, sen behöver dom eltilskott, precis som värmepumpen hemma.

Har sällan under 5-6 minusgrader. De få dagarna som det faktiskt är kallare får väl PTC göra tjänst. Men nu fanns det ju inte pump i kines-MG-bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang