Monterade dragkrok på LEAF

Dala_
11 augusti 2021 · 40 Inlägg

Monterade förra veckan en dragkrok på min LEAF. Egentligen är denna bara tänkt för cyklar, max 55kg på kroken, men det är i praktiken samma dragkrok som Nissan Versa som drar 750kg. Uppmanar ingen till olagligheter, gjorde allt på privat egendom wink

husseman
11 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, problemet är ju den lilla obromsade leksakskärran du hänger på. Dessa har en kvalitet som är under allt sunt o vett. Din krok kommer nog hålla, värre med skiten bakom.
mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2021 · 10 244 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, problemet är ju den lilla obromsade leksakskärran du hänger på. Dessa har en kvalitet som är under allt sunt o vett. Din krok kommer nog hålla, värre med skiten bakom.
mvh/husse

Vad har detta med hans dragkroksmontage att göra? När du inte kan gnälla på trådens ämne så hittar du ändå något att gnälla över. Finns det någonting du är positiv till? Någonsin...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2021 · 17 379 Inlägg

Nåja, kärran är väl oviktigt i sammanhanget. Skicka på en 7 meters husvagn och pina livet ur bilen. Det hade varit intressant!

Sen rekommenderar jag inte att hänga på en sådan i vilket fall som helst, även om det går fint. Kan bli problem vid exempelvis en påkörning bakifrån rent försäkringsmässigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2021 · 10 244 Inlägg

Ja, vad händer egentligen om man monterar en krok så här? Dvs den sitter helt rimligt som tillverkaren egentligen gjort den, inget hemmapill, bara att bilen inte är typad för krok.

Vad säger tex polisen om man blir stoppad? Är det böter att vänta eller bara föreläggande om regbes tex? Rimligen det sistnämnda misstänker jag.

Det här kommer sannolikt bli iaf lite vanligare nu med elbilar som saknar krok men där en "släkting" inom koncernen har en krok som passar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
12 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

Menningen med denna tråd?

torsen
12 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

I o f s en intressant tråd.
Det ju numera fritt fram att själv montera " typgodkänd draganordning " på "typgodkänd bil" efter 2013, om jag minns rätt.
Monterade själv ett polskt drag av fabrikat Steinhof tidigare i år.
Köpt hos skruvat.se.
Reklamerade draganordningen då det inte fanns någon godkännande-/typskylt.
"Det brukar gå bra ändå, ingen som kollar nu för tiden, och ingen har klagat hitintills" lät svaret från skruvat.se.

Är det verkligen så slappt nu för tiden sedan "A3:an" avskaffades.

Min ena bils fasta krok kollades inte vid besiktningen.

Inte heller CR-V:ns in- och utfällbara krok kollades.

Underligt att så många med avtagbar krok får så många anmärkningar, enligt flera bilforum.

Någon här som råkat ut för att bilprovningen eller polisen kollat att typskylten(förhoppningsvis) stämmer.
D v s att draganordningen är den rätta för ifrågavarande bil, och att den är typgodkänd.

I mitt fall har jag inte ens monterat eluttag - men bilprovningen hade inga synpunkter(inte CR-V:n med fabriksmonterat in- och utfällbart drag).
Förr godkändes inte en "A3:a" utan eluttag för släpets belysning.

Ska vi vara glada och tacksamma för "säkerhetsnedrustningen" - eller??????

Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2021 · 10 244 Inlägg

Low skrev:
Menningen med denna tråd?

Att visa att även bilar som enligt tillverkaren ej kan ha dragkrok, faktiskt ändå kan ha dragkrok? Jag tycker nog det är intressant faktiskt... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
12 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

Brådhis skrev:

Low skrev:
Menningen med denna tråd?

Att visa att även bilar som enligt tillverkaren ej kan ha dragkrok, faktiskt ändå kan ha dragkrok? Jag tycker nog det är intressant faktiskt... smile

Hmm..... Vad vinner tillverkaren på att säga " bilen kan inte ha dragkrok"?🤔 Den kanske kan ha, men kanske inte byggd för det?🧐

Stortag
13 augusti 2021 · 298 Inlägg

Low skrev:

Brådhis skrev:

Low skrev:
Menningen med denna tråd?

Att visa att även bilar som enligt tillverkaren ej kan ha dragkrok, faktiskt ändå kan ha dragkrok? Jag tycker nog det är intressant faktiskt... smile

Hmm..... Vad vinner tillverkaren på att säga " bilen kan inte ha dragkrok"?🤔 Den kanske kan ha, men kanske inte byggd för det?🧐

Jag misstänker att nissan inte har tänkt att man ska ha dragkrok med tanke på den relativt begränsade körsträckan på första generationens leaf. Släpet ökar ju både luftmotstånd och rullmotstånd. De kunde väl inte föreställa sig att folk kommer att montera större batteri och mitt i allt ha helt okej räckvidd även med släp, för lite rimliga rutter in till stan och köpa virke till altanbygge eller dylikt.

Rent strukturellt sitter den ju på samma sätt som på andra bilar så det borde ju inte vara någon större skillnad. Kan tänka mig att det är någon myndighet som testar hållbarheten för kroken och bilens struktur men eftersom detta test aldrig gjorts på leaf så kör de något garanterat säkert som 55kg max.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Low
13 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

Stortag skrev:

Low skrev:

Brådhis skrev:

Att visa att även bilar som enligt tillverkaren ej kan ha dragkrok, faktiskt ändå kan ha dragkrok? Jag tycker nog det är intressant faktiskt... smile

Hmm..... Vad vinner tillverkaren på att säga " bilen kan inte ha dragkrok"?🤔 Den kanske kan ha, men kanske inte byggd för det?🧐

Jag misstänker att nissan inte har tänkt att man ska ha dragkrok med tanke på den relativt begränsade körsträckan på första generationens leaf. Släpet ökar ju både luftmotstånd och rullmotstånd. De kunde väl inte föreställa sig att folk kommer att montera större batteri och mitt i allt ha helt okej räckvidd även med släp, för lite rimliga rutter in till stan och köpa virke till altanbygge eller dylikt.

Rent strukturellt sitter den ju på samma sätt som på andra bilar så det borde ju inte vara någon större skillnad. Kan tänka mig att det är någon myndighet som testar hållbarheten för kroken och bilens struktur men eftersom detta test aldrig gjorts på leaf så kör de något garanterat säkert som 55kg max.

Aha. Tycker de borde ha satt en litet drag från första början även om den påverkar körsträckan kraftigt. Många som kör små släp med små bil kör väl inte långa sträckor ändå.

Men kul att de går😅

torsen
13 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

Ett problem som en del inte beaktar, är bilens tillåtna dragvikt vid bromsat resp obromsat s k EU-släp.

En 4-hjulsdriven Suzuki Jimny får dra 1.300 kg på *B*-kort.
Men bara 330 kg obromsat EU-släp.

En Mercedes Geländewagen får dra 3.500 kg på *B*E*-kort.
Men bara 750 kg på *B*-kort oavsett bromsat eller obromsat släp.

torsen
13 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

För bortåt 30 år sedan gjorde jag något som jag inte är stolt över, och som jag hoppas är preskriberat.
Hjälpte en vän att flytta hans "vagnpark" några få mil.
Dragbil: Citroen GS 1220.
Släp: Boogiekärra, av alumnium, med totalvikt 3.500 kg som rymde 2 normalstora bilar.
Ett antal transporter genomfördes på mindre vägar(för att inte torska hos bengen).
Att det inte kändes skillnad på att dra min SMW 380 och det fullastade bilsläpet är osanning.
Men det gick förhållandevis bra utan osäkerhetskänsla, trots motorsvag dragbil.

husseman
14 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, så summan av tråden blir ju..skruva på en krok o dra ett Muppsläp (obromsat) lär ingen bry sig om. Ta bort draget vid bes. så e´det klockrent. Snuten lär inte bry sig om du åker omkring med lite grenar på ett "muppsläp". Fast hänga på en Hästbusa eller nåt riktigt släp, ska du nog hoppa över.

mvh/husse

twin_cam Smålänning
24 augusti 2021 · 7 877 Inlägg

Enda problemet jag ser med Leaf är ju att dom redan från början har problem med att batteriet blir varmt. Samtidigt finns mig veteligen NV200 med krok och den har ju i princip samma drivlina.

Min lilla opel finns med drakrok på bensinvarianten, men inte på elbilen. Bensinvarianten får dra 1200 kg vilket i teorin borde gett 700 kg över på elbilen- Batteri och elektronik är vattenkylda och samma drivlina finns i en buss som får ha drakrok.
Fånigt är vad det är. Åker troligen på en krok om jag behåller den efter nybilsgarantin gått ut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
25 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Samtidigt finns mig veteligen NV200 med krok och den har ju i princip samma drivlina.

Skiljer en liten nördig detalj och det är att NV200 har lyftkylt batteri med hjälp av AC-kompressorn.  Det är nog förklaringen.

Sen är det ju max 80kph med släp, det underlättar ju en hel del för temperaturer osv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
husseman
28 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

torsen skrev:
I o f s en intressant tråd.
Det ju numera fritt fram att själv montera " typgodkänd draganordning " på "typgodkänd bil" efter 2013, om jag minns rätt.
Monterade själv ett polskt drag av fabrikat Steinhof tidigare i år.
Köpt hos skruvat.se.
Reklamerade draganordningen då det inte fanns någon godkännande-/typskylt.
"Det brukar gå bra ändå, ingen som kollar nu för tiden, och ingen har klagat hitintills" lät svaret från skruvat.se.

Är det verkligen så slappt nu för tiden sedan "A3:an" avskaffades.

Min ena bils fasta krok kollades inte vid besiktningen.

Inte heller CR-V:ns in- och utfällbara krok kollades.

Underligt att så många med avtagbar krok får så många anmärkningar, enligt flera bilforum.

Någon här som råkat ut för att bilprovningen eller polisen kollat att typskylten(förhoppningsvis) stämmer.
D v s att draganordningen är den rätta för ifrågavarande bil, och att den är typgodkänd.

I mitt fall har jag inte ens monterat eluttag - men bilprovningen hade inga synpunkter(inte CR-V:n med fabriksmonterat in- och utfällbart drag).
Förr godkändes inte en "A3:a" utan eluttag för släpets belysning.

Ska vi vara glada och tacksamma för "säkerhetsnedrustningen" - eller??????

Hehe, njä det e´lite konstiga regler o hur dessa ska kollas. Men en bil reggad med avtagbar krok kollas. O dessa ger ju ofta problem, får inte Bes. snubben av kroken, eller att nyckel saknas , dvs- de kan få bort kroken o sätta dit den o allt e´bra, så krävs av vissa tillverkare att nyckellåset måste funka. Vissa besiktningssnubbar kollar detta o det ska de ju göra om de e´paragrafryttare, men om de e´normala o kroken går att ta bort o sätta dit, o låser som den ska ,så går det igenom numer. Det är väl snarast så att kroktillverkarna som kräver att nyckellåset(som ju e´tänkt som stöldskydd)  måste funka, antingen inte litar på sitt eget locksystem..eller vill tjäna kulor på de som sumpat nyckeln. Oavsett, så bör ju inte dessa tillverkare gynnas.
Att nån tittar på typskylten på draget finns nog inte. Inte ens de suraste snutar orkar nog det..de e´nog bara sura att de hamnat på botten i poliskåren o väntar på sin pension. (Trafikpolisen)

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang