Hjälp! Motorn dör under körning 740

V744
20 augusti 2021 · 13 Inlägg

Hej jag har en gammal Volvo 744, har under en längre period märkt att den går dåligt under körning då den lätt dör. Och efter de så måste du vrida om nyckeln igen har kollat på de som jag trodde de kunde bro på men har inte hittat felet... har någon nån idé om vad de kan va som spökar för de e så fort man gasar lite så dör den (motorn stängs av och startar inte igen förren man vrider om nyckeln). Köpte denna som en brukbil som då senare blev projekt bil pga att de är många fel på den. Som bland annat funkar inte kylarfläkten, mycket rost, trasig grill, dåligt kol, svarta tändstift som jag tror beror på dålig luftmassemätare eller hur de nu stavas, kan något/några av dessa saker göra så att motorn dör under körning. För haft ett antal personer som tittat på den och ingen hittar felet. Så någon som har någon idé?

Mvh: Anonym

husseman
21 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, bränslepumps relä e´en sjuka. Vevaxellägesgivare, tändningslås, ecu motor, ecu tändning-osv. Finns mkt. att kolla...-dåligt kol(fattar ja inte vad det är-generator?) . Jordfel förekommer..

mvh/husse

Steff240
21 augusti 2021 · 1 017 Inlägg

Först och främst vilket bränslesystem är det?
Insprut eller förgasare?
Är det en bil från efter -88 kan du läsa ut felkoder smile

V744
21 augusti 2021 · 13 Inlägg

Glömde nämna de men de är en b230f som sitter i om de gör någon lättare

Steff240
21 augusti 2021 · 1 017 Inlägg

Du menar att den bara går på tomgång och dör såfort du gasar? Eller går den att köra men dör lite som den vill?

Är det årsmodell 88 eller nyare kan du läsa ut felkoder, det kan vara en bra början.

jaka54
21 augusti 2021 · 5 727 Inlägg

Hej!
Kolla att bränslepumparna fungerar! För du har väl två? Årsmodell på bilen skulle underlätta.

husseman
21 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, den i tanken är trasig på de flesta. Som tur e´fixar riktiga pumpen att få fram bränsle genom att suga genom "matarpumpen" . Så länge det finns tillräckligt med soppa i tanken.

mvh/husse

Steff240
21 augusti 2021 · 1 017 Inlägg

Ja det går oftast bra att köra utan fungerande förpump, jag gjorde det i flera år tongue Men det kan bli problem om tanken är näst intill tom...

Jag tror inte att det är TS probl dock.

V744
22 augusti 2021 · 13 Inlägg

Det är en gammal 92 och tack för alla tips. Och ja asså den går att köra men den lever sitt egna liv. För man kan köra vanligt men så dör den bara utan någon anledning både vid körning och tomgång men oftare vid körning

Steff240
22 augusti 2021 · 1 017 Inlägg

Aha en 92:a, då har du RexRegina-insprutningen.
Jag har inte nån direkt erfarenhet av det systemet mer än att "alla" säger att det är dåligt...

Jag skulle tippa på dålig kontakt nånstans, givaren ovanpå svänghjulet skulle kunna vara tänkbart (jag antar att det sitter en sån där även på Regina), eller glapp i någon av styrboxarna.
Glapp i tändningslåset är inte omöjligt.

Kan även vara dåligt relä till bränslepumpen.

V744
22 augusti 2021 · 13 Inlägg

Okej tack så jätte mycket ska kolla på dessa sakerna och se om jag kan fixa de. Tack för all hjälp:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang